Asiasta toiseen.
Dakar 18 sai tässä ykspäivä taas pätsiä. Muutoksia oli paljon ja ehkä isoimmat oli siinä, että nyt saa ohjaamosta kädet ja/tai ratin pois näkyvistä. Etenkin pädillä ajaen on aina ärsyttänyt ne, mutta nyt on mahdollisuus kytkeä pois.
Lisäksi pystyy ajamaan ihan millä vain ajoneuvolla minkä vain etapin ja millä vain säätilalla ilman et joutuu ajamaan urassa. Itsehän ajoin rallin julkaisussa läpi, eikä motivaatio/aika riittänyt ajaa täyttä rallia uusiksi. Yksittäinen EK kestää kuitenkin niin älyttömän kauan. Varsinkin vaikeimmalla tasolla missä ei mitään checkpointteja ole.
No tästä innostuneena otin kuorma-auton alle ja lähdin koittamaan jotain loppupään pätkää ohjaamosta käsin. Täytyy sanoa et peli muuttui täysin. Havainnointi oli paljon vaikeampaa ja ihan oikeasti reittejä piti katsoa tarkemmin, jarrutella monesti turhaan kun ei ollut varma mistä ajaa. Oli aivan mielettömän hienoa ajella.
Ajellessa ajattelin et tän pistän maalissa youtubeen ja EK meni noin 50min kuin unelma, olin ihan uppoutunut Dakarin maailmaan ja nuottien lukemisessa pääsin hienoon flow tilaan. Ensin siinä kävi muksut hiukan hääräämässä ja sanoin et mun täytyy keskittyä tähän kunnolla. Sit tuli vaimo ja sama juttu. Ne touhuili siinä jotain omiaan ja pelkästään niiden liike silmäkulmassa sai otteen herpaantumaan.
Ensin risteyksestä väärään suuntaan ja 10km päässä u-käännös ja etsimään edellinen nuotti. Ihmeenkaupalla löysin ja pääsin reitille. Oli vielä 2-3 checkpointtia jäljellä ja ajoaikaa takana reilusti yli tunti, kunnes sivulliset häiriöt oli vieneet flown ja keskittymisen, joten vaikka ajoin tietä pitkin, osuin yhteen koholla olleeseen kiveen niin pahasti, ettei auto enää kestänyt. Edessä oli keskeytys, koska oli vaikein vaikeustaso, eikä mahdollisuutta palata edelliselle checkpointille.
Ohjain oli lentää töllöstä sisään tajuttuani et tunti elämästä valui yhteen virheeseen. Suutuspäissäni sammutin pleikan, enkä saanut mitään videota talteen..
Noh, kertoo jotain pelin vaatimuksista. Ihan oikeasti täytyy pystyä keskittymään ja vieläpä todella kauan ilman häiriötekijöitä. Nuotitus ja navigaatio on haastavaa ja harhaan kun ajaa, niin takaisin löytäminen etenkin ohjaamosta on todella vaikeaa.
Peli tuntui taas todella todella kivalta. Kuorma-autolla on todella kiva ajaa, siinä on kunnolla massaa ja ohjattavuus on hyvää. Parasta on vaihteistossa oleva iso ja pieni puoli, jolloin on yhteensä 12 vaihdetta käytettävissä. Tuo paljon enemmän taktikointia ajamiseen.
Mutta kun pelin hyvyys ajoneuvoissa jää tasan tuohon. Nimittäin myöhemmin vedin pojan kanssa jaetulla ruudulla ja edelleen muiden ajomalli on ihan kamalaa. The Hunterin mönkijällä ajaminen on valovuosia edellä Dakarin mönkkäreistä..ja Dakar on sentään se ajopeli, toisessa metsästetään eläimiä...
Vielä kauheampaa on moottoripyörät joilla ei yksinkertaisesti voi ajaa yhtään. Sama homma Hirvosen takavetoautolla. Jotain aivan karmeaa kuraa.
Nelivetoautot on vielä siedettäviä, mutta nopeilla osuuksilla nekin on ihan kamalia.
Itseä onneksi kiinnostaa vain kuorma-autot kun niistä ei pelejä ole tarjolla käytännössä ollenkaan. Rajoittuu Forza sarjan yhteen kisa kuorkkiin ja sit tähän. Konsoleilla ei oikein muita taida olla missä ajettais kisaa, jos ei Mudrunnerin hidasta etenemistä lasketa.
Toisinsanoen jos on aikaa pistää kerrallaan minimissään se 1-1,5h, Dakar kiinnostaa ja vähän taktisempi ajaminen ja kuorma-autot niin voin peliä edelleen suositella varauksetta. Se on oikeasti todella hieno kokemus ja hyvä peli sen osalta. Tälläistä ei olla oikein pelimaailmassa nähty.
Jos kiinnostaa muuten, mutta haluat ajaa mönkijällä, moottoripyörällä, tai niillä 5x5 (vai mitä ne on) autoilla, niin älä missään nimessä osta.
Ja henkilöautoilla jos haluat ajaa, niin testaa ainakin peliä ensin, sen kanssa tulee toimeen.