Strooper12
Well-Known Member
Pakko palata tuon tomaattikeiton ääreen, sitä on nyt täällä kotipiirissä kyselty sen verran kovasti että olen 'joutunut' nyt vähän alle kuukaudessa tehdä tuon neljästi uudestaan. Niin pakkohan sen on olla jollain tasolla onnistunut. Laitan reseptin tohon alle, jos joku muukin siitä sitten vaikka saisi iloa.Tomaattikeittoa:
Näytä liitetiedosto 17765
Tuli muuten hirmu hyvää mutta kyllä on vielä pitkä matka että onnistuu ns. pleittaamaan kunnollisesti
Näytä liitetiedosto 17766
1kg - 1,5kg tomaatteja
200 g salottisipulia
4 kynnellistä valkosipulia
Oliiviöljyä
1 joku hyvä tuore chili (itse käyttänyt Lemon Drop / Hot Lemon sitruunaisen makunsa ansiosta). Mutta siis mikä tahansa chili käy tähän tietysti. Kunhan siinä on sen verran potkua että tuntee lämmön syödessään.
Kasvislientä muodossa pari kolme rkl sitä ihme fondue lientä tai 2 x kasvisliemikuutio, pick your poison - en ihan oikeasta kasviliemestä ole tätä tehnyt, mutta joo. Itse käytin pari sellaista ihme Knorrin 'Du Chef' Kasvisliemi hässäköitä mitkä ei teknisesti ole kuutioita
2dl -3dl Valkkaria , kuivaa mielellään jotta kokkikin tykkää sitten tehdä laadunvarmistamista.
Kermaa 2dl - 3dl
150 g Parmesan juustoa
Koristeluun sitten mitä ikinään haluaa, mozzarella lienee paras ystävä tähän ruokaan kylkiäisiksi kera tuoreen basilikan.
Anyway, pilkkoo sipulit, valkosipulit ja chilin, kattilan pohjalle missä reilu öljy. Kuullottaa sipulit kunnolla miedohkolla lämmöllä jottei mene ruskistamiseksi, menee se 10min. Voipi pilkkoa tomaatit tossa kohtaa miten tykkää, ei tartte olla pientä. Heittää valkoviinit ja kasvisliemi (kuutiot?) sekaan ja keittelee kasaan kunnes puolet nesteistä on hävinnyt.
Heittää tomaatit tässä kohtaan kattilaan mukaan ja sitten vaan antaa kiehuskella edelleen aika miedolla lämmöllä semmoinen tunti. Välillä sekoitellen tietysti.
Kun alkaa olemaan muhjua, heittää kerman sinne ja odottelee että alkaa kiehumaan. Tässä odotellessa voikin raastaa tuon Parmesaanin.
Kun näyttäisi alkavan kiehumaan niin raastettu parmesaani sekaan, pidetään liedellä, ja sekoitellaan kunnes on kaikki juusto sulanut. Sitten se onkin valmis.
Ainiin, sauvasekoittimella tai blenderillä tietysti hienoksi ennen lautasille menoa! Miten meinas moinen yksityiskohta unohtua
Viimeksi muokattu: