Mä olen vähän kahen vaiheilla että laitanko ketutuskeskusteluun vai tänne. No, koska on teknisesti kysymys niin varmaan sopii tänne paremmin.
Miksi perkeleessä meillä pitää olla liputuspäivä jokatoinen päivä?
Mä olen alkanut vähän miettimään että mitä jos tykitettäisiin kalenteri täyteen liputuspäiviä niin tarttis sitten laskea sitä ikinä alas. Vaihtaa vaan uuteen ko alkaa olemaan turhan kulahtanut. Turha tulla kiukuttelemaan tai väittämään että tietää joka kerta miksi tuona ja tuona päivänä liputetaan.
Pari esimerkkiä:
- Päivä, jolloin Suomessa toimitetaan valtiolliset vaalit, kunnallisvaalit, Euroopan parlamentin edustajien vaalit tai neuvoa-antava kansanäänestys
- 1.10. Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen päivä
- 9.5. Eurooppa-päivä
- 24.10. Yhdistyneiden Kansakuntien päivä
- 6.11. svenska dagen, ruotsalaisuuden päivä
Meillä on suomen sotahistoriaan/itsenäisyyteen/kulttuuriin liittyviä liputuspäiviä (make no mistake! arvostan meidän veteraaneja, suomen itsenäisyyttä ja kulttuuria äärettömän paljon!):
- 27.4. kansallinen veteraanipäivä
- toukokuun kolmas sunnuntai, kaatuneitten muistopäivä
- 6.12. itsenäisyyspäivä
- 12.5. J. V. Snellmanin päivä eli suomalaisuuden päivä
- 4.6. puolustusvoimain lippujuhlan päivä eli Suomen marsalkka C.G.E. Mannerheimin syntymäpäivä
- 5.2. J. L. Runebergin päivä
- 9.4. Mikael Agricolan päivä eli suomen kielen päivä, joka on myös Elias Lönnrotin syntymäpäivä
- 6.7. Eino Leinon päivä eli runon ja suven päivä
- 0.10. Aleksis Kiven päivä eli suomalaisen kirjallisuuden päivä
- 8.12. Jean Sibeliuksen päivä eli suomalaisen musiikin päivä
- 28.2. Kalevalan päivä eli suomalaisen kulttuurin päivä
- Nyt uutuutena: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6a94f7da-f8bc-46c4-b77e-02d6c0265f4d
Ymmärrän kyllä totaalisesti kaikkien noiden tarkoitusperät ja hyväähän tuolla kaikella tahdotaan. tahdotaan kunnioittaa mitä milloinkin ollaan kunnioittamassa. Hyviä juttujahan noi kaikki on. Mutta jotenkin alkaa tuntumaan että alkaa olemaan vähän turhan paljon..? Mun äiti tuli perheensä kanssa Karjalan evakkona. Ja on tästä puhuttukin paljon. En silti ymmärrä että tästäkin pitää lippu vetää salkoon.
Katsotaas vaikka tämä ihan erikseen:
- 19.3. Minna Canthin päivä eli tasa-arvon päivä
- toukokuun toinen sunnuntai eli äitienpäivä
- marraskuun toinen sunnuntai eli isänpäivä
- 20.11. Lapsen oikeuksien päivä
Juhlitaan tasa-arvoa itsessään ja sitten isejä, äitejä ja lapsia erikseen?
Mieluusti antaisin Minna Canthille kunnian omia noi kaikki muut päivät. Samassa veneessähän tässä ollaan kaikki. Ja jaetaan samat oikeudet. Äitienpäivästä tuli liputus päivä 1920 tms. Vähän ironisesti tasa-arvoa jos miettii niin Isänpäivästä tuli liputuspäivä vasta 2019. Lasten oikeuksienpäivä 2020. Jos ei anneta Minnalle oikeutta omia, niin voiskos sen edes sitten vaikka perua? Kun kerran on jo katettu noilla kolmella muulla? (ja joo, tasa-arvo on paaaljon muutakin kuin isejä, äitejä ja lapsia mutta silti)
Ei kannata ostaa lipputankoa. Jos ostaa niin semmoisen kaadettavan mallin. Ja pitää koko perkeleen tanko alhaalla kaikkina muina aikoina. Ni voi sitten liputella minkä tahtoo päivinä minä tahtoo ni ei tule kyräilyä naapuruston siveyden sipuleilta jos ei vaikka muista Eurooppa-päivää.
P.s. kysyin ChatGTPltä:
Yhteenveto
- Viralliset liputuspäivät: 11
- Vakiintuneet liputuspäivät: 10
- Yhteensä: 21 liputuspäivää
(joista tavallisena, vaalittomana vuotena käytännössä 17–18 osuu kalenteriin)
Tämä on poikkeuksellisen paljon Euroopan mittakaavassa. Vain Ruotsi ja Norja ovat lähellä, useimmissa maissa liputuspäiviä on 3–8.