Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Harmi jos jäi mielikuva, että olisi tyly! Tarkoitus oli kuitenkin kontekstoida, että tämä oli viihdyttävä peli kaikista puutteista huolimatta. Erityisesti halusin nostaa esille tuota tekijöiden lahjakkuutta: "Lies of P saa ajatukset juoksemaan vapaana, kun miettii miten paljon mielenkiintoisempi peli olisi, jos se ottaisi enemmän riskejä. Se tarkoittaa, että tekijät ovat niin hyviä, että heistä olisi muuhunkin kuin vain toisten emuloimiseen."Aika tyly arvio. Ei ole kuitenkaan helppo päihittää tai edes päästä samalle tasolle kun itse mestari eli From. Lies of Pi on mielestäni lähimpänä, mitä tulee 3D peleihin.
Joo tämmöisen kuvan sain itsekin tekstistä, hyvä arvosteluHarmi jos jäi mielikuva, että olisi tyly! Tarkoitus oli kuitenkin kontekstoida, että tämä oli viihdyttävä peli kaikista puutteista huolimatta. Erityisesti halusin nostaa esille tuota tekijöiden lahjakkuutta: "Lies of P saa ajatukset juoksemaan vapaana, kun miettii miten paljon mielenkiintoisempi peli olisi, jos se ottaisi enemmän riskejä. Se tarkoittaa, että tekijät ovat niin hyviä, että heistä olisi muuhunkin kuin vain toisten emuloimiseen."
Ainakin itselle tuollainen kehu on kova, koska se meinaa, että tekijöiltä odottaa enemmän ja heidän menestymistä kannustaa entisestään juuri kaiken sen potentiaalin vuoksi.
Aikalailla samat fiilikset mitä nyt olen kirjaston lainana peliä aloitellut. Vaikuttaa tosiaan varsin mainiolta peliltä. Tämä on paljon Lords of the Fallenia edellä. Heti imaisi mukaansa ja otti luulot pois jo ekassa pahassa vihussa.Tulipahan game passistä otettua testiin tämä ja herran jestas sentään tämähän on aivan loistava soulslike peli! Kovasti tulee Bloodbourne fiiliksiä tuosta maailmasta jostain syystä. Tällä hetkellä menossa 6 chapterin alussa.
Isosti lainataan Frommin peleistä mutta myös paljon omaakin on kuten nuo Legion Armit, jotka tuo hienon lisämausteen ja ulottuvuuden tuohon taisteluun. Myös paljon sellaisia pieniä parannuksia omaan makuun Frommin peleihin verrattuna kuten se, että pomolle kuollessa Ergot (tämän pelin Soulsit) löytää pomon ovelta eli ne saa halutessaan takaisin ilman, että ne on jumissa pomolla. Samoin jos kuollessaan Ergot jää keräämättä niin noista menettää vain puolet mitä ei saanut kerättyä takaisin. Aseita voi myös modailla kahvan ja terän erilaisilla comboilla.
Lisäksi tällaiselle pelaajalle, joka ei niin välitä siitä, että joutuu hieromaan samaa bossia 5h putkeen, löytyy jokaisen pomotaistelun alusta paikka, josta voi kutsua NPC:n taistelemaan kaverina. Tuo ehkä löytyy myös monesta muustakin Soulslikesta mutta tässä se on jotenkin erittäin selkeä ja säännöllinen systeemi käyttää.
Alueet on myös todella upeita ja mukavasti löytyy oikoreitteja avattavaksi, mikä tekee sen, että alueita on erittäin nautinnollinen tutkia.
Myös tekninen puoli on kunnossa. Yhtään bugia tai mitään graafisia häröjä ei ole tullut vastaan. Suorituskyky on myös erinomaista eikä minkäänlaisia droppeja ole tullut vastaan. Pelailen tuolla quality modella high frame rate päällä ja erittäin sulavaa on meno.
Kaikin puolin kyllä erittäin positiivinen yllätys ja saattaa jopa nousta omissa kirjoissa yhdeksi parhaista Soulslike peleistä koskaan.
Sama kokemus, mulla jäiHienoa nähdä että muutkin ovat vielä nauttineet tästä pelistä. Itse pääsin vähän aikaa sitten ng+ läpi ja tarkoitus on jatkaa säännöllisen epäsäännöllisesti pelaamista aina kun pieni Souls kutina tulee. Pari kertaa jo yhden tietyn npc:n questin olen kussut josta saa pari puuttuvaa savikiekkoa (meinasi jo hermo mennä lopullisesti sen vuoksi), joten joutuu hieman tarkemmin pelaamaan kolmatta kertaa, ja neljäskin ng täytyy vielä aloittaa jotta saa nuo kaikki levyt (onneksi ei ihan neljättä kertaa tarvitse pelata ihan läpi asti). Japomoa vastaan ei onneksi tarvitse enää taistella!Nameless Puppet
Lies on P on kyllä melko haastava paikoitellen. Itselläni on nyt Sekiro tuoreessa muistissa kun se tuli uudestaan tahkottua läpi keväällä. Jos tätä pelaisi (ja etenkin tuota viimeistä pomoa) vain niin että pelkästään käyttää blockia/perfect guardia a'la Sekiro niin toi loppu pomo on kyllä melkeenpä vaikeempi kuin Sekirossa. Perfect Guardia helpottava grindstone on tuossa se ykkös apuri. Pari tuntia hakkasin (taas) tossa ng+ päätä seinään mutta totesin sitten että "Fuck it! Perfect Guard grindstone apuun!" ja läpi meni hyvin nopeasti.
Joka tapauksessa, paljon "kauneusvirheitä" tässä on mutta pelattavuudeltaan loistava ja summa summarum edelleen yksi viime vuoden parhaita pelejä.
Järkyttävästi vaan helaa noilla. Tai ainakaan omalla hahmolla ei saa oikein mitään damaa noihin isoihin mölleihin. Oliko joku tietty asia, jota pitää kehittää, jotta iskuilla saisi edes kohtuullista tehoa? Se joku aasi-ihminen esim. on itselleni sellainen, että yhdellä iskulla saan varmaan jonkun puoli senttiä ruudulla kerralla tehtyä damaa. Jos sitäkään. Tuntuu, että tuota pitäisi hakata puoli tuntia, että sen voisi voittaa. Eikä sitten omat helat, mutta myöskään kärsivällisyys, ole riittäneet siihen, että tuota olisin ainakaan toistaiseksi päässyt. En edes kovin lähelle tuon voittamista.En käyttänyt parryä, kuin ehkä kymmenkunta kertaa ja pelasin pelin kolme kertaa läpi. Ihan normaalisti pieksemällä nuo kaatuu.
Vaikea sanoa, pomoilla on kyllä healthia mutta keskimäärin tässä mulla pomot kaatuivat soulsbornea nopeammin, voi tietysti johtua osin siitäkin että tämäntyyppiset pelit on yhä tutumpia.Minuakin kyllä alkoi kiinnostamaan ovatko nämä pomotappelut tässä keskimäärin pidempiä kuin Fromin peleissä? Luonnollisesti asiaan vaikuttaa moni asia, mutta näin suurin piirtein. Itsellä tämä edelleen kokeilematta, mutta odottaa tässä kyllä koko ajan vuoroaan. Liian pitkät pomo taistot tekevät vaan pelistä välittömästi liian turhauttavan itselle.
Mutta eihän noita bosseja voi mitenkään nopeasti voittaa, jos sen muutaman millin saa iskulla vihulta helaa pois. Onko minulta jäänyt joku hahmon tai aseiden kehittämisjuttu nyt huomioimatta? Ainakin omalla kokemuksella voisin sanoa, että ehkä noin kolminkertaisen määrän tarvitsee enemmän osumia esim. tuo aasinaama, kuin mitä soulsborne-peleissä tarvitaan yleensä bosseihin. Ihan noin järjetöntä määrää hakkaamista ei ainakaan meikäläinen jaksa, kun kestää niin turkasen kauan taistelu, ja sitä kautta myös joutuu aivan liian paljon ottamaan damaa vastaan, että pärjäisi, kun ei ihan täydellinen dodgeaminen onnistu missään pelissä. Ei ole sellaista täydellisen ajoituksen masterointikykyä itselläni, vaan satunnaisemmin onnistuu täydellinen ajoitus hektisemmissä peleissä. Siksi esim. Bloodbronessa dodgen spämmiminen auttoi välillä, vaikka ajoitus ei aina mennyt nappiin. Sama pätee oikeastaan muihinkin soulsborne-peleihin. Ja nimenomaan souls-peleissä pystyy vastaavasti luottamaan vahvimpiin kilpiin ja loitsuihin, jos tuntuu siltä, ettei tarkan ajoituksen pelaaminen onnistu riittävän luotettavasti.Vaikea sanoa, pomoilla on kyllä healthia mutta keskimäärin tässä mulla pomot kaatuivat soulsbornea nopeammin, voi tietysti johtua osin siitäkin että tämäntyyppiset pelit on yhä tutumpia.
Toisaalta etenkin tuo viimeinen boss on sellainen että sen kanssa ei ole hirveästi niksejäkään, noissa spoilereissa ainoa tietämäni toimiva. Mutta läpäisyn kannalta se ei ole pakollinen boss.
Tässä pärjännee sekä parrylla että dodgella, molempia voi kehittää. Talletuksen häviäminen johti buildiin joka oli enempi parry painotteisempi, joten en osaa sanoa puhtaan dodgen toimivuudesta. Murdoc tosin jo kommentoikin sitä.