Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Lies of P

Aika tyly arvio. Ei ole kuitenkaan helppo päihittää tai edes päästä samalle tasolle kun itse mestari eli From. Lies of Pi on mielestäni lähimpänä, mitä tulee 3D peleihin.
 
Lies of P lainaa häikäilemättömästi ja hyvä niin. Se saavuttaa juuri sen mitä yrittää: hiottu ja tasaisen laadukas puhdas Soulslike puhtaitten Soulslikejen faneille. Täytyy toivoa, etteivät ihan hirveästi lähde jatko-osassa pilaamaan peliä sooloilemalla liikaa toimivan sapluunan kanssa.
 
Aika tyly arvio. Ei ole kuitenkaan helppo päihittää tai edes päästä samalle tasolle kun itse mestari eli From. Lies of Pi on mielestäni lähimpänä, mitä tulee 3D peleihin.
Harmi jos jäi mielikuva, että olisi tyly! Tarkoitus oli kuitenkin kontekstoida, että tämä oli viihdyttävä peli kaikista puutteista huolimatta. Erityisesti halusin nostaa esille tuota tekijöiden lahjakkuutta: "Lies of P saa ajatukset juoksemaan vapaana, kun miettii miten paljon mielenkiintoisempi peli olisi, jos se ottaisi enemmän riskejä. Se tarkoittaa, että tekijät ovat niin hyviä, että heistä olisi muuhunkin kuin vain toisten emuloimiseen."

Ainakin itselle tuollainen kehu on kova, koska se meinaa, että tekijöiltä odottaa enemmän ja heidän menestymistä kannustaa entisestään juuri kaiken sen potentiaalin vuoksi.
 
Harmi jos jäi mielikuva, että olisi tyly! Tarkoitus oli kuitenkin kontekstoida, että tämä oli viihdyttävä peli kaikista puutteista huolimatta. Erityisesti halusin nostaa esille tuota tekijöiden lahjakkuutta: "Lies of P saa ajatukset juoksemaan vapaana, kun miettii miten paljon mielenkiintoisempi peli olisi, jos se ottaisi enemmän riskejä. Se tarkoittaa, että tekijät ovat niin hyviä, että heistä olisi muuhunkin kuin vain toisten emuloimiseen."

Ainakin itselle tuollainen kehu on kova, koska se meinaa, että tekijöiltä odottaa enemmän ja heidän menestymistä kannustaa entisestään juuri kaiken sen potentiaalin vuoksi.
Joo tämmöisen kuvan sain itsekin tekstistä, hyvä arvostelu
 
En ole vielä pelannut peliä, mutta arvion perusteella kuulostaa sellaiselta peliltä mitä odotinkin. Eli liian turvallisilla vesillä mennään ja ei uskalleta ottaa riskiä ja erottua. Se on aina vähän huono asia, koska silloin vertaillaan että alkuperäiset pelit tekivät vain asiat paremmin ja aikaisemmin.

Mutta eiköhän tämä tule joskus pelattua, kunhan sopivalla hinnalla saa. Tai sitten vaikka kirjaston lainana. On tämä kuitenkin sen verran kiinnostava tapaus.
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoin pääsin tämänkin aloittamaan ja nyt on jo muutamassa päivässä tullut 20 tuntia hakattua. Odotukset peliä kohtaan olivat todella korkealla ja se on kyllä lunastanut ne kaikki, onhan tämä aivan erinomainen peli. Varmasti olisi viime vuonna ollut itselleni TOP3-pelien joukossa.

En kyllä allekirjoita ollenkaan noita kommentteja siitä, että oltaisiin menty liian turvallisilla vesillä ja peli ei ottaisi riskejä. Pelin runko on täysin yhdistelmä eri Souls pelejä, niin Bloodbornea kuin Sekiroa. Tämä runko on myös tehty äärimmäisellä tarkkuudella ja rakkaudella. Peli oikeasti tuntuu siltä, kuin pelaisi From Softin tekemää peliä, sillä tekijät ovat aidosti ymmärtäneet mistä näiden pelien magia syntyy.

Mutta kyllä peli on myös tuonut paljon uutta ja vienyt mielestäni genreä eteenpäin. Pelissä on paljon quality-of-life muutoksia, jotka loistaa From Softin peleissä poissaolollaan. Ensimmäisenä nyt on pakko mainita pelin tarina ja sivutehtävät, jotka on toteutettu omasta mielestäni paljon paremmin tässä pelissä. Molemmat pelit kertovat paljon asioita pelimaailman kautta, mutta Lies of P:ssä tarina tuodaan vielä helpommin pelaajan luokse. Ymmärrän tietysti, että jotkut pitävät enemmän siitä, että tarina on hieman sumun peitossa ja jättää myös pelaajalle tulkinnanvaraa. Lies of P on tarinansa ja lorensa puolesta kuitenkin paljon selkeämpi kokonaisuus ja täytyy sanoa, että ainakin itselleni tämä entuudestaan tuntematon, synkempi Pinokkio, kolahtanut aivan täysillä, siis todella mielenkiintoinen maailma.

Peli tuo myös paljon uutta pelattavuuden puolella. Aseita voi yhdistellä ja muokata mielensä mukaan ja Legion arm tuo täysin uudenlaisen ulottuvuuden taisteluihin. Pelissä on myös täysin erillinen "skill tree" jossa voit kehittää omaa hahmoasi mielesi mukaan. Pelissä on käytännössä transmog systeemi, eli voit käyttää mitä tahansa vaatteita ilman, että ne vaikuttavat statseihin. Pomotaisteluissa sielut (ergot) tippuvat areenan ulkopuolelle. Sivutehtävät näkyvät pikasiirtymisvalikossa siten, että tiedät minne alueelle tulisi mennä. Siis todella paljon pieniä juttuja, jotka tekevät pelistä monella tapaa miellyttävämmän kokemuksen.

Ei Lies of P nyt tietenkään aivan kaikessa oppi-isälleen pärjää. Vaikka kenttäsuunnittelu lähes vetääkin vertoja From Softille, niin onhan tämä aika putkimainen, eikä juuri jätä tilaa vaihtoehtoisille reiteille, mutta sen putken sisällä Lies of P onnistuu kyllä erinomaisesti ja pääsee hyvin lähellä From Softin magiikkaa kenttäsuunnittelussa.

Vihollisten ja pomotaisteluiden moninaisuus on yllättänyt itseni täysin. Etukäteen pelkäsin hieman sitä, että toistuuko pelissä liikaa samat vihulaiset ja alueet, mutta pelin edetessä tämä pelko kyllä hävisi varsin nopeasti. Ainakin tähän asti myös pomotaistelut ovat yllättäneet todella positiviisesti. Pelin ensimmäinen kolmannes oli aika helppo, mutta vaikeustaso pompahti kyllä nopeasti ylöspäin ja nyt viimeisimmät pomot ovat aina vaatineet useampia yrityksiä. Mikä on kuitenkin erinomaista on se, että pomot ovat lähes poikkeuksetta tuntuneet reiluilta ja kuoleman korjatessa ei voi syyttää kuin itseään.

Erinomainen peli, joka on kopioinut From Softin peleistä sen reseptin miksi ihmiset niitä rakastaa, mutta tuo peliin myös paljon uutta ja seisoo vahvasti omilla jaloillaan.
 
Tulipahan game passistä otettua testiin tämä ja herran jestas sentään tämähän on aivan loistava soulslike peli! Kovasti tulee Bloodbourne fiiliksiä tuosta maailmasta jostain syystä. Tällä hetkellä menossa 6 chapterin alussa.

Isosti lainataan Frommin peleistä mutta myös paljon omaakin on kuten nuo Legion Armit, jotka tuo hienon lisämausteen ja ulottuvuuden tuohon taisteluun. Myös paljon sellaisia pieniä parannuksia omaan makuun Frommin peleihin verrattuna kuten se, että pomolle kuollessa Ergot (tämän pelin Soulsit) löytää pomon ovelta eli ne saa halutessaan takaisin ilman, että ne on jumissa pomolla. Samoin jos kuollessaan Ergot jää keräämättä niin noista menettää vain puolet mitä ei saanut kerättyä takaisin. Aseita voi myös modailla kahvan ja terän erilaisilla comboilla.

Lisäksi tällaiselle pelaajalle, joka ei niin välitä siitä, että joutuu hieromaan samaa bossia 5h putkeen, löytyy jokaisen pomotaistelun alusta paikka, josta voi kutsua NPC:n taistelemaan kaverina. Tuo ehkä löytyy myös monesta muustakin Soulslikesta mutta tässä se on jotenkin erittäin selkeä ja säännöllinen systeemi käyttää.

Alueet on myös todella upeita ja mukavasti löytyy oikoreitteja avattavaksi, mikä tekee sen, että alueita on erittäin nautinnollinen tutkia.

Myös tekninen puoli on kunnossa. Yhtään bugia tai mitään graafisia häröjä ei ole tullut vastaan. Suorituskyky on myös erinomaista eikä minkäänlaisia droppeja ole tullut vastaan. Pelailen tuolla quality modella high frame rate päällä ja erittäin sulavaa on meno.

Kaikin puolin kyllä erittäin positiivinen yllätys ja saattaa jopa nousta omissa kirjoissa yhdeksi parhaista Soulslike peleistä koskaan.
 
Tulipahan game passistä otettua testiin tämä ja herran jestas sentään tämähän on aivan loistava soulslike peli! Kovasti tulee Bloodbourne fiiliksiä tuosta maailmasta jostain syystä. Tällä hetkellä menossa 6 chapterin alussa.

Isosti lainataan Frommin peleistä mutta myös paljon omaakin on kuten nuo Legion Armit, jotka tuo hienon lisämausteen ja ulottuvuuden tuohon taisteluun. Myös paljon sellaisia pieniä parannuksia omaan makuun Frommin peleihin verrattuna kuten se, että pomolle kuollessa Ergot (tämän pelin Soulsit) löytää pomon ovelta eli ne saa halutessaan takaisin ilman, että ne on jumissa pomolla. Samoin jos kuollessaan Ergot jää keräämättä niin noista menettää vain puolet mitä ei saanut kerättyä takaisin. Aseita voi myös modailla kahvan ja terän erilaisilla comboilla.

Lisäksi tällaiselle pelaajalle, joka ei niin välitä siitä, että joutuu hieromaan samaa bossia 5h putkeen, löytyy jokaisen pomotaistelun alusta paikka, josta voi kutsua NPC:n taistelemaan kaverina. Tuo ehkä löytyy myös monesta muustakin Soulslikesta mutta tässä se on jotenkin erittäin selkeä ja säännöllinen systeemi käyttää.

Alueet on myös todella upeita ja mukavasti löytyy oikoreitteja avattavaksi, mikä tekee sen, että alueita on erittäin nautinnollinen tutkia.

Myös tekninen puoli on kunnossa. Yhtään bugia tai mitään graafisia häröjä ei ole tullut vastaan. Suorituskyky on myös erinomaista eikä minkäänlaisia droppeja ole tullut vastaan. Pelailen tuolla quality modella high frame rate päällä ja erittäin sulavaa on meno.

Kaikin puolin kyllä erittäin positiivinen yllätys ja saattaa jopa nousta omissa kirjoissa yhdeksi parhaista Soulslike peleistä koskaan.
Aikalailla samat fiilikset mitä nyt olen kirjaston lainana peliä aloitellut. Vaikuttaa tosiaan varsin mainiolta peliltä. Tämä on paljon Lords of the Fallenia edellä. Heti imaisi mukaansa ja otti luulot pois jo ekassa pahassa vihussa.

En tule kuitenkaan tätäkään heti hankkimaan. Ekaksi backlogia pois ja eiköhän sitten ala olemaan tämäkin paremmassa alessa.
 
Pitkän tauon jälkeen palasin Lies of P:n pariin ja hankin siihen puuttuvat trophyt. Muut olivat helppoja, mutta yksi vaati peräti kolme läpäisyä! Aivan järjettömän tarkasti sai pelata eri jutut kaikkine valintoineen, että tuon sai tehtyä. Perkeleen Internet ja sen keskustelupalstat, kun missään ei ollut täydellisiä ohjeita siihen. Lopulta luin ties kuinka monesta lähteestä tietoa ja yhdistelin ne kokonaisuudeksi.

Ratkaisevalla kierroksella juoksin vain kaikkien turhien vihollisten ohi, ja ennen sitä ostin muhkealla ergosaaliilla sadoittain heittoesineitä. Loppupään bosseissa otin vielä Spectrenkin maalitauluksi ja paiskoin kaikki mahdolliset heittotavarat mitään säästelemättä vastustajiin. Tuo kävi melkein speedrunista, kun läpäisyyn meni arviolta vain 1 h 50 min. Päätarinan osalta ei tarvinnut tehdä kuin kolme tärkeää valintaa, mutta puuttuva avaintekijä oli valehtelu, sitä ei ollut riittävästi aiemmilla yrityksillä, ja läpi piti tosiaan mennä. Ihmisyyttä piti olla rutkasti, muuten trophya ei saanut.

Huh sentään, peli on läpäisty nyt kuusi kertaa (NG+5) ja pelituntejakin on kertynyt 222. Tuuletus oli sen mukainen, kun näin viimeinkin endgamessa puuttuvan palasen Geppetton huoneen pöydällä ja tiesin urakan päättyvän siihen.

DLC:tä odotellessa.
 
Meitsikin on palannut hieman Lies of P:n pariin. Nyt jatkettu ng+ (chapter 5) ja tarkoitus olisi myös platina trophy hankkia, pari läpi kertaa se vaatisi.

Nyt kun julkkarista on se about vuosi ja pöly hiukan laskeutunut niin täytyy siltikin sanoa että on tämä yksi parhaista ei-Fromsoft souls peleistä. Pelissä on omat ongelmansa mutta mielestäni se osaa aiheuttaa samankaltaisia fiiliksiä ja tunnelmaa mitä just esim. Bloodborne, tai samanlaisia onnistumisen riemuja mitä Sekiro. Se on erittäin hyvä saavutus näin uudehkolta kehittäjältä.

DLC:tä kans odotellaan ja sitä Wizard of Oz henkistä jatko-osaa.
 
Ylös Bottom