Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Lies of P

Hyviä lisäyksiä! Varsinkin jonkumoinen boss rush moodi pitäisi olla perus standardi jokaiseen Souls peliin.

Tämä onkin aika hyvä ennakkotapaus siitä, mitä souls lajityypin pelin suosiolla tapahtuu, kun lisätään vaikeustasot. Onko tämä itseasiassa ensimmäinen kerta kun näin tehdään? Jos ja kun pelin suosio räjähtää, niin nähdäänkö samanlaisia päivityksiä muissakin soulslike peleissä? FromSoftware tuskin vaikeustasoja peleihinsä lisää, mutta muut tekijät saattavat näin hyvinkin tehdä.

Tämä onkin aika hyvä ennakkotapaus siitä, mitä souls lajityypin pelin suosiolla tapahtuu, kun lisätään vaikeustasot. Onko tämä itseasiassa ensimmäinen kerta kun näin tehdään? Jos ja kun pelin suosio räjähtää, niin nähdäänkö samanlaisia päivityksiä muissakin soulslike peleissä? FromSoftware tuskin vaikeustasoja peleihinsä lisää, mutta muut tekijät saattavat näin hyvinkin tehdä.
Khazanissa oli myös valittavissa helpompi vaikeusaste. Toki se oli jo alusta alkaen, eli ei lisätty jälkikäteen, kuten tässä. Tosin siinä pelissä se ei ymmärtääkseni mitenkään hirveästi peliä kuitenkaan helpottanut.

Tässä hieman pelikuvaa uudesta lisäosasta:

Näyttää kyllä todella hyvältä ja Max videolla kehuu kuinka lisäosa tuntuu todella hyvin viimeistellyltä. Lisäosassa tulee uusia aseita ja yksi niistä on gunblade! Tuo ase ei tule poistumaan meikäläisen hanskasta sen saatuani. Ei millään malttaisi odottaa, että pääsee pelin kimppuun.

Itse kuulun siihen yksinkertaiseen ryhmään joka ei ole ymmärtänyt tähän päivään mennessä, eikä tule ymmärtämään tulevaisuudessakaan sitä, miksi vaikeusasteet jätetään osasta peleistä pois. Ilmeisesti jollekin se tarjoaa niin ison egoboostin, että on päässyt jonkun mahdottomana pidetyn pelin lävitse. Vau mikä tosielämän sankari.
Ymmärrän toki että soulseissa se tyydytys tulee siitä vaikeuden ylityksestä ja jatkuvana valppaana olosta, mutta ihan samanlaisen boostin siitä voi saada vähempikin pelejä pelaava joka tarttee helpotuksia, jotta voi nauttia pelistä. Jos minulla on aikaa pelata tunti päivässä niin minulle se vastuksen läpäisy kymmenen yrityksen jälkeen antaa saman euforian kun sille joka pystyy upottamaan peliharrastukseen työviikon verran tunteja vapaa-ajalla ja käyttää viikon yhden vastuksen kaatamiseen.
No mutta tämä keskustelu käyty miljoonaan kertaan, enkä varsinaisesti kaipaa ketään souls veteraania kiillottamaan miekkaansa ja sivistämään minua tässä asiassa.

Summa summarum helvetin hienoa että joku tätä uskaltaa testata. Itse olen kateellisena tähän peliin tutustunut ja fiilistellyt pelin tarinaa ja yleisilmettä, mutta jäänyt e.m syistä hommaamatta. Jään odottamaan innolla kokemuksia onko matalin vaikeusaste riittävän matala tämmöisellä noviisille ja jos yhtään siltä näyttää niin varmasti menee ostoon

Itse kuulun siihen yksinkertaiseen ryhmään joka ei ole ymmärtänyt tähän päivään mennessä, eikä tule ymmärtämään tulevaisuudessakaan sitä, miksi vaikeusasteet jätetään osasta peleistä pois. Ilmeisesti jollekin se tarjoaa niin ison egoboostin, että on päässyt jonkun mahdottomana pidetyn pelin lävitse. Vau mikä tosielämän sankari.
Ymmärrän toki että soulseissa se tyydytys tulee siitä vaikeuden ylityksestä ja jatkuvana valppaana olosta, mutta ihan samanlaisen boostin siitä voi saada vähempikin pelejä pelaava joka tarttee helpotuksia, jotta voi nauttia pelistä. Jos minulla on aikaa pelata tunti päivässä niin minulle se vastuksen läpäisy kymmenen yrityksen jälkeen antaa saman euforian kun sille joka pystyy upottamaan peliharrastukseen työviikon verran tunteja vapaa-ajalla ja käyttää viikon yhden vastuksen kaatamiseen.
No mutta tämä keskustelu käyty miljoonaan kertaan, enkä varsinaisesti kaipaa ketään souls veteraania kiillottamaan miekkaansa ja sivistämään minua tässä asiassa.

Summa summarum helvetin hienoa että joku tätä uskaltaa testata. Itse olen kateellisena tähän peliin tutustunut ja fiilistellyt pelin tarinaa ja yleisilmettä, mutta jäänyt e.m syistä hommaamatta. Jään odottamaan innolla kokemuksia onko matalin vaikeusaste riittävän matala tämmöisellä noviisille ja jos yhtään siltä näyttää niin varmasti menee ostoon
Olen itse vähän rajalla, että pitääkö souls peleissä olla vaikeustasot vai ei. Näen isoimpana pointtina vaikeustasojen pois jäämiselle sen, että peli on silloin kaikille tismalleen sama ja että sitten pelin sisällä on helpotuksia riippuen millaisen hahmon rakentaa. Elden Ringin läpäisy oli hieno kokemus osittain tästä syystä.

Toisaalta samaan aikaan en ole tätä Lies of P:tä edes jaksanut testata, vaikka olenkin peliä kauempaa ihastellut. Yksi iso syy pelin testaamattomuuteen on sen vaikeusaste. Nyt tulen varmasti peliä kokeilemaan.

En missään nimessä ole Souls pelien veteraani, mutta tämän lajityypin pelit ovat aina kiehtoneet pääasiassa sisältönsä ja taistelumekaniikkansa, mutta myös osittain kaikille saman vaikeutensa, takia. Enkä sano, että se on keneltäkään pois jos pelissä on vaikeustasot, mutta se vaan ei ole alunperin kuulunut Souls pelien perimmäiseen ideaan.

Joka tapauksessa vaikeustasojen lisääminen peliin kuin peliin on ideana ehdottomasti positiivinen.

Ymmärrän täydellisesti argumenttisi, enkä kuulu niihin "git gud" -soulselitisteihin, joiden egoon kuuluu olennaisena osana kulkea ympäri nettiä kertomassa muille kuinka hyvä olen, kun onnistuin läpäisemään pelin, jonka miljoonat muutkin on päihittäneet. Siksi kirjoitankin puhtaan itsekeskeisestä näkökulmasta, että jos From Softin peleissä olisi tarjottu perinteiseen tapaan vaikeustason valinta ilmiselvästi valikossa, niin minä olisin takuulla mennyt helpolla/keskitasolla tai ainakin vaihtanut sen melko nopeasti alemmas (koska en ole ylipäätään kovin hyvä peleissä). Tämä taas olisi tehnyt kokemuksesta minulle köyhemmän, enkä olisi päässyt kokemaan niitä onnistumisen ja kehittymisen kokemuksia. Niin kuin hevonen pitää joskus johdattaa veden äärelle, niin joskus viisaampien pitää johdattaa kaltaiseni idiootti hyviin kokemuksiin. Onhan tuossa tietysti varmaan ollut jonkinlainen markkinoinnillinen aspekti mukana myös. Kuinka paljon puskaradiota esim. From Softin pelit ovat saaneet siitä, kun porukka hivelee omaa egoaan huutamalla joka paikassa, kuinka vaikeita ne on? :D

Toisaalta, tämä ei välttämättä ole mikään hyvä argumentti (siksi puhunkin puhtaasti omasta henkilökohtaisesta näkökulmasta) koska eihän se vaikeustason pitäminen ylhäällä vaatisi muuta kuin itsekontrollia, jonka tiedän pettävän itsellä turhautumisen hetkellä. Sinänsä ei kyllä ole mitään sitä vastaan, että esim. Lies of P:hen lisätään helpompi vaikeustaso ja jos se saa lisää porukkaa pelin äärelle, niin sitä parempi.

Jaaha taas tämä ikuinen veaikeustaso keskustelu. :) Returnal on ollut pelaamistani ainoa lajityypin peli joka jäi kesken, mutta kyllä sen vielä joku päivä hoidan.

Lies of P ja Sekiro ovat sikäli poikkeuksia yleiseen, että kun kummassakaan ei saa online apuria (okei, lies of P:ssa saa AI:n edes) niin se tekee tilanteesta jo paljon haastavamman. Soulsbornen easy mode on online apuri.

Olen Lies of P:n jo pelannut läpi, joten ei minulla sen suhteen suurempaa intohimoa ole vaikeustasojen lisäämiseen. Ja jotenkin luotan Fromin osaamiseen, jos sieltä tulee vaikeustasoja peleihin jatkossa, olen vakuuttunut että From on siihen runsaan pelitestauksen pohjalta päätynyt.

Jaaha taas tämä ikuinen veaikeustaso keskustelu. :) Returnal on ollut pelaamistani ainoa lajityypin peli joka jäi kesken, mutta kyllä sen vielä joku päivä hoidan.

Lies of P ja Sekiro ovat sikäli poikkeuksia yleiseen, että kun kummassakaan ei saa online apuria (okei, lies of P:ssa saa AI:n edes) niin se tekee tilanteesta jo paljon haastavamman. Soulsbornen easy mode on online apuri.

Olen Lies of P:n jo pelannut läpi, joten ei minulla sen suhteen suurempaa intohimoa ole vaikeustasojen lisäämiseen. Ja jotenkin luotan Fromin osaamiseen, jos sieltä tulee vaikeustasoja peleihin jatkossa, olen vakuuttunut että From on siihen runsaan pelitestauksen pohjalta päätynyt.
Tuo AI-apuri itse asiassa auttaa varsin paljon Lies of P:ssä, kun muistaakseni sitäkin pystyi jossain vaiheessa kehittämään. Lisäksi muitakin apuja tulee matkan varrella varsin hyvin erilaisten aseiden ja kykyjen muodossa. Grindaaminen auttaa myös pelissä varsin hyvin, jos jää johonkin vaiheeseen jumiin. Olen joskus ennenkin todennut, että jos apuja annetaan muun kuin suoran vaikeustason vaihtamisen kautta, niin se on ihan pätevä vaihtoehto tehdä peli lähes kaikkien pelattavaksi, vaikka perusvaikeustaso olisikin erityisen haastava. FromSoft on tämän tehnyt kyllä myös erittäin hyvin, kuten totesitkin. Online co-op on tosiaan aivan erinomainen tapa antaa pelaajille mahdollisuus helpottaa erityisen haastavaa peliä. Ja sehän löytyy Sekiroa lukuunottamatta kaikista muista Fromsoftin soulsborne-peleistä.

Oho, aika yllättävä tieto. Jos pelin voi kokea yhtä vaikeana kuin mitä se alun perin oli ennen pomonerffauksia, uusintakierros kutsuu. Ärsytti jälkikäteen, kun ehdin kokea vain yhden bossin ns. alkuperäisen vaikeana. Kaksi muuta ehtivät taannoin kokea vaikeustason laskun ennen kuin ehdin kohdata ne :/

Tämä. Jokainen kehittäjä laittakoon vaikeustasot tai ei peleihinsä. Kaikkien pelien ei pidä olla kaikille, eiköhän kehittäjät tiedä mitä tekevät.

Fromin pelit ei tarvitse vaikeustasonvalintaa, koska on olemassa cooppi, millä pelejä saa helpotettua. Sekiroa lukuunottamatta. Ja ER:ssä on olemassa vielä muitakin keinoja helpottaa peliä.

Tämä taas alkoi kiinnostamaan vain enemmän. Eikö tämä tainnut olla liiankin haastava, ainakin joiden mielestä? Vai nerffatiinko jotain bosseja jo?

Jokainen kokee vaikeuden eri tavalla, mut on tässä todella vaikeita kohtia. Mulle ei mahdottomia. Lähellä julkasua GP:llä pelasin ja Prolla loppuvuonna, enkä nerffauksia huomannut. Ei se helppo oo. :)

Fromin pelit ei tarvitse vaikeustasonvalintaa, koska on olemassa cooppi, millä pelejä saa helpotettua. Sekiroa lukuunottamatta. Ja ER:ssä on olemassa vielä muitakin keinoja helpottaa peliä.

Tämä taas alkoi kiinnostamaan vain enemmän. Eikö tämä tainnut olla liiankin haastava, ainakin joiden mielestä? Vai nerffatiinko jotain bosseja jo?
Minulle tämä oli ihan selkeästi helpompi kuin kaikki From Softin tuotokset. Mutta tosiaan tämä vaikeustaso näissä peleissä on äärimmäisen subjektiivinen asia, olen kuullut vastakkaisiakin kokemuksia. Se on myös jännä miten itse pelien sisällä koettu vaikeustaso vaihtelee huomattavasti eri pelaajien välillä. Monesti joku bossi, joka on itselle ollut suht helppo onkin ilmeisesti yleisesti vaikeana pidetty ja sama toisinpäin. Mutta siis lähtisin rohkeasti kokeilemaan sinun tapauksessasi.

Minulle tämä oli ihan selkeästi helpompi kuin kaikki From Softin tuotokset. Mutta tosiaan tämä vaikeustaso näissä peleissä on äärimmäisen subjektiivinen asia, olen kuullut vastakkaisiakin kokemuksia. Se on myös jännä miten itse pelien sisällä koettu vaikeustaso vaihtelee huomattavasti eri pelaajien välillä. Monesti joku bossi, joka on itselle ollut suht helppo onkin ilmeisesti yleisesti vaikeana pidetty ja sama toisinpäin. Mutta siis lähtisin rohkeasti kokeilemaan sinun tapauksessasi.
Hyvä kuulla. Nykyään ei jaksa liian vaikeita pelejä pelata. En tiedä onko vain väsymys tullut sellaisiin peleihin. Tästä syystä Elden Ringiä coopissa pelaan.

Muistelen vain joskus lukeneeni, että tässä on joku bossi joka on oikea vartin kestävyystaistelu. Että ei sellaista kiitos :D

Hyvä kuulla. Nykyään ei jaksa liian vaikeita pelejä pelata. En tiedä onko vain väsymys tullut sellaisiin peleihin. Tästä syystä Elden Ringiä coopissa pelaan.

Muistelen vain joskus lukeneeni, että tässä on joku bossi joka on oikea vartin kestävyystaistelu. Että ei sellaista kiitos :D
Grindaamalla olen ainakin itse saanut tässä aika paljon kehitettyä sekä omaa hahmoa, että NPC-apureita. Sillä ovat sitten erityisen vaikeilta tuntuneet kohdat olleet jo hetken päästä ainakin jonkin verran helpompia. Hyvä peli, mutta silti jäänyt itselleni kesken jonnekin yli puoleen väliin.

Tällaiset vaikeat pelit ovat itselleni aika kuluttavia, joten jäävät ajoittain kesken, vaikka olisivat varsin hyviäkin. Fromsoftin kohdalla ei kylläkään ole kesken yleensä jääneet, mutta muiden vaikeiden pelien kanssa usein näin. Tällä hetkelläkin kesken Black Myth: Wukong (melkein lopussa kai jo), Clair Obscure (Paintressin taistelu olisi juuri edessä, eli loppupuolella kai mennään) sekä tämä. Kaikki kyllä sinänsä oikein hyviä pelejä, mutta ei vaan aina jaksa tuota ultimaattista vaikeutta peleissä

En minä tätä helpoksi sanoisi. Vaikeus on minusta about fromin pelien luokkaa. Eli bosseissa pitää opiskella liikkeet ja co-oppia ei ole, AI-apuri on mutta ei se tietenkään ihmisen tasoinen ole.

Ylös Bottom