Vastaus: Maahanmuuttokeskustelu
Poliisi esittää todisteet tuomarille, joka voi antaa tutkinnan aikana vangitsemismääräyksen tietyin edellytyksin:
- Syyllisyydestä on vahvaa näyttöä.
- Rikoksesta on säädetty vähintään vuoden vankeusrangaistus.
- Vangitseminen on ehdottoman välttämätöntä yleisen turvallisuuden takaamiseksi.
Vangitsemismääräys ei kuitenkaan ole vielä sama kuin oikeudessa syylliseksi toteaminen.
Rikoslain 6. luku, 24§ (Salassa pidettävät viranomaisen asiakirjat):
3) poliisille ja muille esitutkintaviranomaisille ja syyttäjälle sekä tarkastus- ja valvontaviranomaisille tehdyt ilmoitukset rikoksesta, esitutkintaa ja syyteharkintaa varten saadut ja laaditut asiakirjat sekä haastehakemus, haaste ja siihen annettu vastaus rikosasiassa, kunnes asia on ollut esillä tuomioistuimen istunnossa taikka kun syyttäjä on päättänyt jättää syytteen nostamatta tai kun asia on jätetty sikseen, jollei ole ilmeistä, että tiedon antaminen niistä ei vaaranna rikoksen selvittämistä tai tutkinnan tarkoituksen toteutumista tai ilman painavaa syytä aiheuta asiaan osalliselle vahinkoa tai kärsimystä tai estä tuomioistuinta käyttämästä oikeuttaan määrätä asiakirjojen salassapidosta oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa annetun lain (370/2007) mukaan; (13.5.2011/458)
Oikeudenkäyntiä ei ole vielä pidetty.
Vangitsemisoikeudenkäyntien julkisuus ei mene julkisuuslain mukaan, vaan niitä säätelee erityislakina laki oikeudenkäynnin julkisuudesta. (
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070370#L2P4)
4 §
Oikeudenkäyntiä koskevien perustietojen julkisuus
Tiedot asiaa käsittelevästä tuomioistuimesta, asian yksilöidystä laadusta, asian käsittelyn vaiheista sekä suullisen käsittelyn ajankohdasta ja käsittelypaikasta
samoin kuin asianosaisen yksilöimiseksi tarpeelliset tiedot ovat julkisia. Tuomioistuin voi kuitenkin 6 §:ssä tarkoitetuissa tilanteissa määrätä pidettäväksi salassa tiedon asianomistajan tai turvapaikanhakijan henkilöllisyydestä.
Tuo 6 § koskee vain turvapaikanhakijan säilöön ottamista (ei siis vangitsemisoikeudenkäyntiä):
6 §
Henkilöllisyyden määrääminen salassa pidettäväksi
Tuomioistuin voi määrätä salassa pidettäväksi:
1) asianomistajan henkilöllisyyden rikosasiassa, joka koskee erityisen arkaluonteista hänen yksityiselämäänsä liittyvää seikkaa; taikka
2) turvapaikanhakijan henkilöllisyyden säilöön ottamista koskevassa asiassa, jollei ole ilmeistä, että tiedon antaminen ei vaaranna turvapaikanhakijan tai tämän läheisen turvallisuutta.
Asianosaisen pyynnöstä 1 momentissa tarkoitettu tieto hänen henkilöllisyydestään on kuitenkin julkinen.
16 §
Pakkokeinoasioiden julkisuus
Oikeudenkäynnin ja oikeudenkäyntiasiakirjojen julkisuuteen pakkokeinoasiassa sovelletaan, mitä tässä laissa säädetään, jollei tästä pykälästä muuta johdu.
Tuomioistuin voi päättää, että vangitsemista, matkustuskieltoa ja todisteiden esittämistä koskevan asian suullinen käsittely ennen syytteen käsittelyn alkua toimitetaan yleisön läsnä olematta, jos pakkokeinovaatimuksen esittäjä tutkinnallisista syistä tai epäilty itse sitä pyytää taikka jos tuomioistuin katsoo muutoin siihen olevan tarvetta. Vastoin epäillyn pyyntöä asia saadaan käsitellä yleisön läsnä ollessa vain painavasta syystä.
Ennen syytteen käsittelyn alkua toimitettavassa pakkokeinoasian käsittelyssä tai todisteiden vastaanotossa kertyneet oikeudenkäyntiasiakirjat voidaan
ratkaisun sisältävää oikeudenkäyntiasiakirjaa lukuun ottamatta 2 momentissa mainituista syistä määrätä pidettäviksi salassa enintään syyteasian käsittelyyn asti taikka kunnes asia on jätetty sillensä.
--
Summa summarum: Tulkintani mukaan vangitsemisoikeudenkäynnin ratkaisun sisältävä oikeudenkäyntiasiakirja on heti julkinen. Vangitun nimi on samoin julkinen perustieto. Näin siis toimittaja saa tiedon vangitsemispäätöksen kohteesta yksinkertaisesti kysymällä käräjäoikeudesta.