Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mafia: Definitive Edition

Eikös tähän pitäisi tulla next-gen päivitys jossain vaiheessa? Sen jälkeen voisi myös itseäni kiinnostaa.
Jos menestyy hyvin, niin sitten "ehkä" tulee. Nyt oli vain ollut puhetta, että tämä toimii PS5 ja Series X|S koneilla.

That will depend on the Definitive Edition’s success and whether or not there’s a need for the game to be updated again. We’ll make sure that the game is forward-compatible – as required by the console manufacturers.

 
Jos menestyy hyvin, niin sitten "ehkä" tulee. Nyt oli vain ollut puhetta, että tämä toimii PS5 ja Series X|S koneilla.



No pahus. Deep deep salesta sitten korkeintaan.
 
Koitin tuota Series X:llä ja hyvin toimii pikaisen testailun perusteella. . Täsmälleen samanlailla kuin One X:llä.. Eli Series X:llä tämän voi huoletta pelata ainakin, jos PS5llä takkuilee..
Pikkasen olisi vielä kesken sen jälkeen on xbox series X pelattu läpi. Aivan mahtava peli. Mafia1 koko ajan sellainen fiilis että on kyllä hyvä peli ja tarina. Mafia3 oli täysin toisin päin.
 
Mafia Definitive Edition meni tuossa tunti sitten läpi. Hieno peli. En osaa sanoa mitä kaikkea on muutettu alkuperäisestä (grafiikan lisäksi), mutta mitä kaikkea tekivätkään, niin varsin hyvin tekivät.

Peli näyttää komealta ja autolla ajelu on hitusen simulaatioon nojaavan ajomallin takia erityisen viihdyttävää. Oikeastaan ainoa pelin aikana ärsyttänyt asia oli ampuminen. Se oli vähän sellaista sinnepäin räiskimistä. Suojamekaniikka toimi hyvin, mutta heti kun piti ampua, niin fiilis katosi. Myös nyrkkitappelu oli yksioikoista napin hakkaamista, mutta ei se turhauttanut, kuten ampuminen. Ei tämä minulle silti peliä pilannut, vaan innolla odotin että pääsen jatkamaan.

Tykkäsin erityisesti tarinasta, joka onnistui aika hyvin luomaan saman tyylistä tunnelmaa kuin vaikkapa klassikkoleffa Mafiaveljet. Perhe on tärkein. Kun sinut kerran otetaan mukaan, niin pois et pääse. Tämä oli tuttu tarina ryysyistä rikkauksiin, mutta siitä maksettiin paikoin aika kovaa hintaa. Rytmitys toimi, turhat sivutehtävät eivät häirinneet ja juonenkäänteet saivat aina odottamaan seuraavaa chapteria.

Peli oli hyvä silloin aikoinaan 18 vuotta sitten ja sitä se on edelleen. Sanoin tämän jo jossain aikaisemmassa viestissä, mutta toistetaan nyt vielä: klassikko on klassikko.
 
Alkuperäiset devaajat on ainakin vihaisia, että peli on erilainen (hahmot, taistelutyyli, tarinan nyanssit) ja nimi on kuitenkin Definitive Edition.

Itsesään Mafia DE on varmasti hyvä peli ja joka uppoaa nykypelajiin hyvin, mutta modernisoinnin yhteydessä on alkuperäisen pelin ideaa hieman hukattu.

Muutokset on aina vähän kaksiteräinen miekka, joista kaikki ei aina pidä. Ja taas nykyostajille sekä rahanteon kannalta, ne saattavat olla kuitenkin vaadittuja muutoksia (varsinkin pelimekaanikan muutokset).
 
Alkuperäiset devaajat on ainakin vihaisia, että peli on erilainen (hahmot, taistelutyyli, tarinan nyanssit) ja nimi on kuitenkin Definitive Edition.

Itsesään Mafia DE on varmasti hyvä peli ja joka uppoaa nykypelajiin hyvin, mutta modernisoinnin yhteydessä on alkuperäisen pelin ideaa hieman hukattu.

Muutokset on aina vähän kaksiteräinen miekka, joista kaikki ei aina pidä. Ja taas nykyostajille sekä rahanteon kannalta, ne saattavat olla kuitenkin vaadittuja muutoksia (varsinkin pelimekaanikan muutokset).
Joo, nyt pitäisi oikeastaan samantien pelata vähän tuota alkuperäistä, että näkisi ja tuntisi erot. Alkuperäisen pelaamisesta on itsellä sen verran pitkä aika, etten mitään kovin kriittistä vertailua tämän uuden pelaamisen lomassa pystynyt tekemään. Lähinnä muistan sen että alkuperäinen oli aikoinaan hyvä peli ja niin oli nyt myös tämä Definitive Edition.

Harmillisesti alkuperäistä ei löydy omista pelikokoelmista. Sääli. Tämä virhe on syytä korjata mitä pikimmin.
 
Aika yllättävää ettei kukaan ole maininnut free modesta löytyviä sivutehtäviä.
Siellä kun menee juttelemaan sille mekaanikolle joka auttoi tuunaamaan sen kilpa-auton niin sieltä löytyy seinältä viisi valokuvaa joiden perusteella etsitään viisi autoa.
Sitten Salierin baarissa on bilis pöydällä lappu ja kun menee sen osoittamaan paikkaan ja vastaa puhelimeen niin tulee eka sivutehtävä.
Tuon suorittamisen jälkeen baarista löytyy 11 lappua lisää. Ne ei siis suoraan kerro mihin pitää mennä vaan antaa vinkin ja puhelinkopin pirinästä tietää olevansa oikeassa paikassa.

Mulla meni useampi tunti kun tein kaiken.
Moni ei varmaan sen takia kiinnitä noihin mitään huomiota, koska ainoastaan noista viidestä autosta saa trophyn, mutta sivutehtävistä ei saa.
Niistä kyllä saa pari uutta autoa talliin ja uusia asuja ja pari kultaista asetta.
 
Aika yllättävää ettei kukaan ole maininnut free modesta löytyviä sivutehtäviä.
Siellä kun menee juttelemaan sille mekaanikolle joka auttoi tuunaamaan sen kilpa-auton niin sieltä löytyy seinältä viisi valokuvaa joiden perusteella etsitään viisi autoa.
Sitten Salierin baarissa on bilis pöydällä lappu ja kun menee sen osoittamaan paikkaan ja vastaa puhelimeen niin tulee eka sivutehtävä.
Tuon suorittamisen jälkeen baarista löytyy 11 lappua lisää. Ne ei siis suoraan kerro mihin pitää mennä vaan antaa vinkin ja puhelinkopin pirinästä tietää olevansa oikeassa paikassa.

Mulla meni useampi tunti kun tein kaiken.
Moni ei varmaan sen takia kiinnitä noihin mitään huomiota, koska ainoastaan noista viidestä autosta saa trophyn, mutta sivutehtävistä ei saa.
Niistä kyllä saa pari uutta autoa talliin ja uusia asuja ja pari kultaista asetta.
Tein nuo autotehtävät koska oli ihan siistiä saada uusia nopeita autoja ja tietysti osittain achievementtien takia. Ne oli ihan hauska etsiä ja sieltä löytyi aika eksoottisia kärryjä.
 
Tuli napattua tämä kun Epic Storesta irtosi kympillä. 3 ekaa chapteria/actia/mit lie takana ja hyvälle vaikuttaa. Hiukan kankealta tuntui liikkuminen ja tappelu, mutta fiilis kyllä kohdillaan. Ekaa kertaa pelaan myös peliä missä on manuaaliset vaihteet autoissa :oops: Ekaa kertaa myös tämän ykan mafian kimpussa. Kakkonen oli suosikkipelejäni 360:llä, vaikka nyt kun sen alkuvuonna pelasikin uusiksi läpi, niin ei ollut kestänyt aikaa ihan niin hyvin kuin toivoin. Mutta joo, lupaava alku.

Olenko se vain minä kenen tekee mieli aina aloittaa tupakointi kun katsoo jotain mafia pelejä/leffoja yms.? :cool:

E: Mukavan lyhyitä nuo chapterit. Ei jää kesken vaikkei olisikaan paljoa aikaa pelata.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli nyt pelattua mafia definitive edition (ykkönen) läpi, tässä on yksi esimerkki lisää mikä on se "oikea" remake ja milloin se on tarpeellinen. Peli näyttää niin hyvältä että aikoinaan kun peli julkastiin 2002 niin sen ajan silmillä peli näytti mitä 2020 malli. Tän näköisenä minä tämän pelin muistin.

Tietenkin kun nyt vertaa nii lähinnä nauraa että näinkö oikeesti pelin jotenkin ylivoimasen kauniilta, mutta hei eihän siihen aikaan tiennyt paremmasta. Peli oli kova juttu koska oli openworld ja samoihin aikoihin sai GTAIII 3D maailman. Mafia veti kuitenkin asian hieman eteenpäin, kuten se että autoista hajos renkaat ku niitä ampui o_O piti tankata ja autot oli enemmän simulaattoria kun arcadea. Sekä siihen aikaan melko harvinaista eli elokuvamainen kerronta.

Tämä on yksi kauneimmista peleistä mitä olen täs viimeaikoina pelannut vaikka kyseinen remake on tehty vanhalle raudalle, vielä kun joku PS5 päivitys ja ray tracing namit saatais nii huh huh.

Tarina toimii edelleen aivan loistavasti tänäpäivänä, tietenkin ääninäyttelijät ja naamat on vedetty uusiksi joka parantaa peliä entisestään. Mutta sitten tässä näkyy se vanhuus. Kaikki on vedetty uusiks, mutta se openworld on tässä ihan siinä 2002 tasolla. Storyn jälkeen ei ole kirjaimellisesti mitään tekemistä, suuri yksityiskohtainen kaupunki on tyhjä, nolla sivutehtävää, tai mitään muuta aktiviteettia. 2002 varmaa tuli jo tekniikka vastaan että ei kyennyt enempää tarjoo.

Eikä koko mappia storyn aikana hyödynnetty kun ehkä se 50%, eli aivan turhaa ns. hukkatilaa, toki olihan niihi sit ripoteltu niitä kerättäviä pitkin mappia mut en mä niitä niinkään tekemiseks laske, ne keräs vaan platinan vuoksi. Muuten aivan loistava remake, yksi parhaimmista mitä olen tähän asti pelannut.

Nii ja sit se surkeen kuuluisa pakollinen ajokisatehtävä (joka on pakko voittaa), normilla se meni mut classic vaikeustasolla on jotain nii raivostuttavan vaikeeta että kyseinen kisa saa Gran Turismon näyttämään arcade autopeliltä. :p
Tuli napattua tämä kun Epic Storesta irtosi kympillä. 3 ekaa chapteria/actia/mit lie takana ja hyvälle vaikuttaa. Hiukan kankealta tuntui liikkuminen ja tappelu, mutta fiilis kyllä kohdillaan. Ekaa kertaa pelaan myös peliä missä on manuaaliset vaihteet autoissa :oops: Ekaa kertaa myös tämän ykan mafian kimpussa. Kakkonen oli suosikkipelejäni 360:llä, vaikka nyt kun sen alkuvuonna pelasikin uusiksi läpi, niin ei ollut kestänyt aikaa ihan niin hyvin kuin toivoin. Mutta joo, lupaava alku.

Olenko se vain minä kenen tekee mieli aina aloittaa tupakointi kun katsoo jotain mafia pelejä/leffoja yms.? :cool:

E: Mukavan lyhyitä nuo chapterit. Ei jää kesken vaikkei olisikaan paljoa aikaa pelata.

Et ole ainoa, Tommy Angelo ku sytyttää kessun on itekki mentävä. Toki en tiedä jos en polttais nii aloittaisnko ihan sen takia. :cool:
 
Nii ja sit se surkeen kuuluisa pakollinen ajokisatehtävä (joka on pakko voittaa), normilla se meni mut classic vaikeustasolla on jotain nii raivostuttavan vaikeeta että kyseinen kisa saa Gran Turismon näyttämään arcade autopeliltä. :p
Itse tein sen virheen että pelasin tämän Remaken ihan tuolla classicilla ja hermothan tuohon ajokisaan meni. Valehtelematta hinkkasin tuota varmaan pari tuntia putkeen ja en nyt tietenkään kesken pelin alkanut laskemaan vaikeustasoa. Muu peli olikin paljon helpompaa, mutta tuo kyllä jäi mieleen vähän negatiivisena asiana.

Muutenkaa ajopelit tai oikeastaan koko ajaminen tai autot irlissä ei kiinnosta pätkääkään, niin oli kyllä virhe ottaa vaikein vaikeusaste. Toki mistä minä olisin voinut tietää että tässä on tuollainen tehtävä :D
 
Minä annoin viimein periksi, lopetin Mafian odottamisen gamepässin kautta ja ostin koko trilogian kuljeksimasta -- vaikka 60 fps pätsiä tähän koskaan tuskin tulee. Mafia ykköstä olen nyt tämän viikon tatitellut ilolla. Juoni vetää mukanaan ja 30-luvun maailma tuntuu mukavalta vaihtelulta loputtomiin skifi-käytäviin ja ainaisiin toisen maailmansodan juoksuhautoihin. Open worldin tyhjyys ei haittaa minua lainkaan, kun joka tapauksessa keskittyisin lähinnä pääjuoneen. Vaikeaksi huhuttu kilpa-ajokohtauskin meni normaalilla vaikeustasolla kertayrittämällä. Säästelen tähtiarvion läpäisyn jälkeisiin päiviin, mutta sangen hyvä ensikosketus.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom