Mafia II [X360]

Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Riippuu pelaajasta. Suurin osa on vetänyt 15 tunnissa kehittäjien mukaan. Mafia 2 ei ole hiekkalaatikko peli, vaan lineaarinen tarina, jossa kaupunki toimii näyttämönä. Mieti Bioshockia tai Batman: Arkham Asylumia. Käsittääkseni Mafia 2 on kuin ne, mutta vain isommalla kartalla. Älä hae tältä hiekkalaatikkokokemusta, vaan tarinavetoisen kokemuksen.

Jeps, tätä ei tosiaan niinkään kannata ajatella tuollaisena vapaana temmellyskenttänä, vaan pikemminkin hienona ja yksityiskohtaisena 50- luvun Mafiaa kuvaavana tarinaan nojaavana teoksena. Kaupunki tosiaan toimii sitten näyttämönä tälle kaikelle. Samalla tavalla tuo oli itseasiassa toteutettu jo ensimmäisessä Mafiassakin. Eli siinä mielessä tämä ei ole hiekkalaatikkopeli sanan varsinaisessa merkityksessä.

Avoinmaailma tarjoaa kuitenkin mielestäni tämänkin pelin kohdalla ihan mukavasti mahdollisuuksia. Eli ympäristöä on mahdollista toki tutkiskella pääjuonen sivussa ja veikkaisinkin, että kehittäjät ovat ympänneet tuonne jotain kivoja yllätyksiäkin mukaan. En usko, että ovat aivan täysin jättäneet tuota mahdollisuutta käyttämättä. Pelin kesto on varmasti osittain tämän ansiosta hyvin pelaajakohtaista. Jotkun juoksevat tarinan nopeammin läpi ja jotkut taas pysähtyvät tarinan lomassa tutkiskelemaan/ihmettelemään itse kaupunkia ja sen menoa.
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Demon perusteella tämä on ensimmäinen vastaan tullut peli, jossa fonttikoko on niin käsittämättömän pientä piiperrystä, että SD-putkella pelaaminen on lähes mahdotonta. Tekstitykset, tooltipsit ja yleensäkin kaikki ruudulla näkyvä teksti on aivan minikokoa.

Toivottavasti asia on korjattu kokoversiossa.
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Demon perusteella tämä on ensimmäinen vastaan tullut peli, jossa fonttikoko on niin käsittämättömän pientä piiperrystä, että SD-putkella pelaaminen on lähes mahdotonta. Tekstitykset, tooltipsit ja yleensäkin kaikki ruudulla näkyvä teksti on aivan minikokoa.

Mjaa, en kiinnittänyt oikeen huomiota. Oli RDR:ssäkin mun mieleen vähän pientä, mut enemmän häiritsevämpi kuin esim. tässä.

Eipä mikään ihmeellinen demo, mut myönnetään et tehtävään pääsyyn saakka tuli rellesteltyä varmaan kymmenen kertaa alusta aina. Muussa kuin tehtävä-ampumisissa jäätiin aina satanolla kakkosiksi, ja jokaisella kaduntallaajalla tuntui olevan aseet, mitä tulitettiin kun kolhasi vähän edellä ajavaa autoa.

Ja päählön nimi, VITO, miinustamiinusta, en tykkää. [V. Spatafore!]

[video=youtube;s4V3jM7x3bk]http://www.youtube.com/watch?v=s4V3jM7x3bk&feature=related[/video]
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Mjaa, en kiinnittänyt oikeen huomiota. Oli RDR:ssäkin mun mieleen vähän pientä, mut enemmän häiritsevämpi kuin esim. tässä.

Tuopa olikin uutta tietoa, että siinäkin olisi SD-pelaajien suhteen tekstit ryssitty. Ikävä kuulla, GTA IV:ssä fonttien näkyvyys oli sentään vielä ihan hyvä.
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Tuopa olikin uutta tietoa, että siinäkin olisi SD-pelaajien suhteen tekstit ryssitty. Ikävä kuulla, GTA IV:ssä fonttien näkyvyys oli sentään vielä ihan hyvä.

Kyllähän nuo FullHD-näytölläkin vähän liian pieneltä näyttää. Selvää saa toki aivan hyvin, mutta ihmettelinpä vaan miksi tekstit tehty niin pienellä fontilla.

Ai joku pelaa vanhoilla pöntöilläkin vielä!? Ja vuosi oli 2010? :tähän paljon hymiöitä:
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Onko kokoversiossa useampi vaikeustaso? Demossa oli pikkasen liian herkässä hengenlähtö omaan makuun.
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Voisikohan peliin tulla samanlainen Free Ride, kun Mafiassa? Tämä olisi nastaa, tai sitten pelissä saa pyöriä vapaasti, kun on vetänyt pelin läpi. Olisi nimittäin kiva kerätä edes lopuksi kaikki playboy lehdet ja tehdä kaikki muut jutut loppuun, ettei tarvitse niiden tehtävien välissä hoitaa näitä juttuja.
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Erillistä freeridea ei ole mutta tehtävien aikana saa seikkailla vapaasti, lisäksi peliä voi jatkaa pääjuonen jälkeen jollakin tapaa. Nämä ovat siis suoraan pelinkehittäjien suusta kuultua.
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Erillistä freeridea ei ole mutta tehtävien aikana saa seikkailla vapaasti, lisäksi peliä voi jatkaa pääjuonen jälkeen jollakin tapaa. Nämä ovat siis suoraan pelinkehittäjien suusta kuultua.

Just just. No hyvä. Toivottavasti mukaan tulee enemmän pientä tekemistä, eikä vain lehtien keräilemistä. Nostaa huomattavasti peliaikaa.
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Häiritseekö muita nuiden textuurien "sahalaitasuus"? Ajat vaikka autolla sitä tietä päästä päähän, jossa sijaitsee se hemmon asunto, millä pelataan?? Siis sattuu ihan silmiin suunilleen, kun ajaa autolla, niin näyttää kun ne puut sun muiden textuurien reunat liikkuisivat jne. GTA:ssa ei muistaakseni tälläistä ongelmaa ollut vaan textuurit pysy hyvin mukana...
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Riippuu pelaajasta. Suurin osa on vetänyt 15 tunnissa kehittäjien mukaan. Mafia 2 ei ole hiekkalaatikko peli, vaan lineaarinen tarina, jossa kaupunki toimii näyttämönä. Mieti Bioshockia tai Batman: Arkham Asylumia. Käsittääkseni Mafia 2 on kuin ne, mutta vain isommalla kartalla. Älä hae tältä hiekkalaatikkokokemusta, vaan tarinavetoisen kokemuksen.

OT: Oon kovasti miettinyt kirjoituksesi jälkeen, että mitä meinasit Bioshockilla tässä. Siinä vain mentiin putkessa, koska Rapture on samaa settiä joka puolella, jonka on nähnyt kokonaan jo, jos vain tehtävät on kaikki suorittanut. Ei sieltä maailmasta mitään enää löydä, jonkun pirun nauhoituksen - jipijaije. Niin siisti ja hieno kokemus kuin Bioshock YKKÖNEN olikin, niin ei siinä enää mitään ihmeteltävää ollut kun oli kerran pelaillut läpi. Samaa settiä joka puolella. Kolmas kerta vielä? :D

Eli sinänsä odotan itse ainakin, että siistin kaupunkihillumisen lomassa löydän jotain tekemistä MAFIASSA, eli oikeita sivutehtäviä. Muuten ollaan epäonnistuttu tässä kohtaa.

1. Jeps, tätä ei tosiaan niinkään kannata ajatella tuollaisena vapaana temmellyskenttänä, vaan pikemminkin hienona ja yksityiskohtaisena 50- luvun Mafiaa kuvaavana tarinaan nojaavana teoksena. Kaupunki tosiaan toimii sitten näyttämönä tälle kaikelle.

2. Avoinmaailma tarjoaa kuitenkin mielestäni tämänkin pelin kohdalla ihan mukavasti mahdollisuuksia. Eli ympäristöä on mahdollista toki tutkiskella pääjuonen sivussa ja veikkaisinkin, että kehittäjät ovat ympänneet tuonne jotain kivoja yllätyksiäkin mukaan. En usko, että ovat aivan täysin jättäneet tuota mahdollisuutta käyttämättä. Pelin kesto on varmasti osittain tämän ansiosta hyvin pelaajakohtaista. Jotkun juoksevat tarinan nopeammin läpi ja jotkut taas pysähtyvät tarinan lomassa tutkiskelemaan/ihmettelemään itse kaupunkia ja sen menoa.

1. Tottakai hyvät tarinan omaavat pelit on tervetulleita, niitä kun ei liiemmälti tullut vastaan vielä. Mun mielestäni sivutehtäviä pitäisi silti olla, ja kieltämättä huolestuttaa, kun sellasesta ei ole juttua ollut missään. Vaan hillumisesta. Mikä on myös ihan jees hienon tarinan yhteydessä ja tunnelmassa, mut kun kerta openwööldin suuntaista lyödään ulos, ni on aika outoa olla sitä tosiaan hyväksikäyttämättä...

2. Mitä kirjoittelin aiemmin (en jaksa uudelleen kirjoittaa kokonaan), niin maailman ihmettely jää nopeasti, kun osut kaverin autoon. Pari spurgun luotia niin se lysti on ohi. Hilluminen ja homoilu aseen kanssa kaduilla loppuu nopiaan kun Vito de la LATE häviää kaduntallaajille 100-0 combatissa.

No joo. Eihän se pääasia ole missään nimessä, mut jäi vaan RDR:stä päälle... :D
Autolla kaahaaminen oli helppoa ja hienoa, se on pääasia. Todella positiivinen juttu. Täytyy koittaa tukahduttaa kaikki villin lännen jutskat mielestään... :D
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Mun mielestäni sivutehtäviä pitäisi silti olla, ja kieltämättä huolestuttaa, kun sellasesta ei ole juttua ollut missään.

Tiedän, että tämä kuulostaa epäuskottavalta, mutta eräs kehittäjistä on itseasiassa ihan vähän aikaa sitten sanonut, että sivutehtäviä on mukana. Jos joku vaatii linkkiä, niin voin yrittää metsästää sen viestin tuolta 2k:n foorumeilta. 2K Jack sanoi, että pelissä on mukana "optional side missions". Toisaalta sama kehittäjä on valehdellut päin naamaa esim. ps3-version vahvuudesta boxiversioon verrattuna.

Oon kovasti miettinyt kirjoituksesi jälkeen, että mitä meinasit Bioshockilla tässä. Siinä vain mentiin putkessa, koska Rapture on samaa settiä joka puolella, jonka on nähnyt kokonaan jo, jos vain tehtävät on kaikki suorittanut. Ei sieltä maailmasta mitään enää löydä, jonkun pirun nauhoituksen - jipijaije. Niin siisti ja hieno kokemus kuin Bioshock YKKÖNEN olikin, niin ei siinä enää mitään ihmeteltävää ollut kun oli kerran pelaillut läpi. Samaa settiä joka puolella. Kolmas kerta vielä?

Mafia 2:sessa maailma on avoin alusta alkaen ja tekemistä pitäisi löytyä jos mielikuvitusta osaa käyttää. Poliisien kanssa oli hauskaa demossa, mahtava tekoäly. Asia on kuitenkin niin, että lineaarinen elokuvamainen tarina on kehittäjien mukaan tärkeintä, kuten myös sulava pelattavuus. Demossa aiankin omasta mielestäni gameplay oli ihan Uncharted-tasoa(joo, en ole Gears of Wareja pelannut) ja itse pidän erityisesti tuosta realistisuudesta(tyypit kuolee, myös sinä).

Eihän siitä paljon häviä, jos ostaa pelin, pelaa sen nopeasti 15 tunnissa ja myy pois. Ellei tarinasta muodostu itselleni klassikko, niin noin aion tehdä. 15 euroahan siitä häviää.

Tottakai hyvät tarinan omaavat pelit on tervetulleita, niitä kun ei liiemmälti tullut vastaan vielä.

Ymmärrän. Jotten lietso sotaa, niin sanon alkuun, että mikään ps3:sen yksinoikeuspeleistä ei ole niin ainutlaatuinen että se olisi ihan pakosti kokeiltava... paitsi Heavy rain. Jos sinulla on mahdollisuus pelata se läpi yksiksesi, niin pelaa. Pelihän se ei varsinaisesti ole, ainakaan sanan tavanomaisessa merkityksessä, vaan ihan oma taiteenmuotonsa, jota kritisoin aivan eri asioista kuin "muita pelejä". Heavy rain ON parempi kokemus kuin Uhrilampaat tai Se7en. Pelaa se. Älä osta ps3:sta, mutta pelaa Heavy rain. Ehkä et pidä siitä, mutta se kuuluisi mielestäni jokaisen pelata.

Mafia 2:sen tarina ei tule ylittämään Heavy rainia, mutta jos se nyt Bioshockin sfääreihin pääsisi, niin olen todella onnellinen.

Niin: Gamereactorin arvostelun mukaan Mafia 2 on teho-pc:llä niin hvä, että sitä on vaikea käsittää. En tiedä mitä tuo varsinaisesti tarkoittaa, mutta pc:llä sen pelaan.
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Ymmärrän. Jotten lietso sotaa, niin sanon alkuun, että mikään ps3:sen yksinoikeuspeleistä ei ole niin ainutlaatuinen että se olisi ihan pakosti kokeiltava... paitsi Heavy rain. Jos sinulla on mahdollisuus pelata se läpi yksiksesi, niin pelaa. Pelihän se ei varsinaisesti ole, ainakaan sanan tavanomaisessa merkityksessä, vaan ihan oma taiteenmuotonsa, jota kritisoin aivan eri asioista kuin "muita pelejä". Heavy rain ON parempi kokemus kuin Uhrilampaat tai Se7en. Pelaa se. Älä osta ps3:sta, mutta pelaa Heavy rain. Ehkä et pidä siitä, mutta se kuuluisi mielestäni jokaisen pelata.

Et ehkä itse välttämättä ole huomannut tätä, mutta viesteihisi nousee aina kumman neuroottinen sävy, aina kun puhutaan yksinoikeuspeleistä. Ihan turhaan, eivät fooruminkäyttäjät täällä rupea tuollaisista säpsähtelemään. :)
---

latela: Peli ei ymmärtääkseni ole varsinaisesti hiekkalaatikkopeli, vaan hiekkalaatikkoa käytetään yksinkertaisesti lavasteena. Vapautta riittää ilmeisesti samaan malliin kuten Mass Effect 2:ssa, jossa tietääkseni onkin ihan ok tarina? ;)
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

latela: Peli ei ymmärtääkseni ole varsinaisesti hiekkalaatikkopeli, vaan hiekkalaatikkoa käytetään yksinkertaisesti lavasteena. Vapautta riittää ilmeisesti samaan malliin kuten Mass Effect 2:ssa, jossa tietääkseni onkin ihan ok tarina? ;)

Nääh.... Massaykkösen puolesta... ;)

Mun kirjoitus meni ilmeisesti vähän liikaa negatiiviseen sävyyn, vaikken meinannutkaan sitä niin. Ei tarvi olla mitään minipelejä, strangereita kuten RDR:ssä (hyvä vertailukohta taas...), mut siis jotain edes. Yllätystä, vaatimatontakin sivutapahtumaa. Muuta kuin omaa aiheutettua kaaosta ja poliiseja pakoon.

Murhia, rikoksia ylipäätään; murtoja, pahoinpitelyitä, kolareita (tahattomia muiden aiheuttamia). Eli ajan takaa sellaista kaupunkimaista tunnelmaa, paremmassakin tarkoituksessa kuin RDR:ssä. Siinä oli jo jotain pientä turhaa, muijaa pahoinpideltiin, ja yleistä hulinaa. Tunnelmaa. Vähän niinkun matkan varrella aina jotain pientä turhaa täpinää.

Tiedän, että tämä kuulostaa epäuskottavalta, mutta eräs kehittäjistä on itseasiassa ihan vähän aikaa sitten sanonut, että sivutehtäviä on mukana. Jos joku vaatii linkkiä, niin voin yrittää metsästää sen viestin tuolta 2k:n foorumeilta.

Olishan se kiva, tosin laitin jo oman tilauksen vetämään...

Mafia 2:sessa maailma on avoin alusta alkaen ja tekemistä pitäisi löytyä jos mielikuvitusta osaa käyttää. Poliisien kanssa oli hauskaa demossa, mahtava tekoäly. Asia on kuitenkin niin, että lineaarinen elokuvamainen tarina on kehittäjien mukaan tärkeintä, kuten myös sulava pelattavuus.

Myönnän, etten hirveesti ole ollut hypetyksessä mukana, ja on vähän lentänyt kaikkea ohi. Mut pelitunnit ja vähän pieniepätietoisuuskin lietsoo mussa pientä epävarmuutta pelin suhteen (sivutehtävät jne. taas). Mulla taas on nii huono mielikuvitus, että pelkään pelissä jäävän tekeminen demon tasolle tai sinnepäin. Eli toisinsanoen, en edes ite tiedä tarkkaan mitä pelissä pitäisi olla sivulisänä mukana. :D

Ymmärrän. Jotten lietso sotaa, niin sanon alkuun, että mikään ps3:sen yksinoikeuspeleistä ei ole niin ainutlaatuinen että se olisi ihan pakosti kokeiltava... paitsi Heavy rain. Jos sinulla on mahdollisuus pelata se läpi yksiksesi, niin pelaa. Pelihän se ei varsinaisesti ole, ainakaan sanan tavanomaisessa merkityksessä, vaan ihan oma taiteenmuotonsa, jota kritisoin aivan eri asioista kuin "muita pelejä". Heavy rain ON parempi kokemus kuin Uhrilampaat tai Se7en. Pelaa se. Älä osta ps3:sta, mutta pelaa Heavy rain. Ehkä et pidä siitä, mutta se kuuluisi mielestäni jokaisen pelata.

Nyt viuhui ohi. Lietsoinko sotaa, mainitsinko yksinoikeuspeleistä? Vai tarkoititko jotain muuta... :D Ei tääkään ole PS3-puoli, eikä Bioshock yksinoikeus... Oon vähän yksinkertainen tapaus, mutten missään nimessä meinannut kirjoitustani negatiivisessa mielessä peliä kohtaan, koska sen päädyin tilaamaankin ennakkoon. Se nyt selväksi ainakin.

OT: PAITSI, jos peli jää Bioshockin (edes ykkösen, niin hyvä peli kuin olikin) tasolle, on se pettymys. Kakkosesta ei varmaan tarvi mainitakaan. Maffi nojaa kuitenkin näillä tiedoin niin vankasti juoneen, että sen kuuluu voittaa em. Mut ainoat epäluulot kohdistuu vain tosiaan muuhun tekemiseen kuin juoneen. Ja VITOON, mut en siitä enää mainitse kun ketään ei näköjään ole uskaltanut mun spoileria kurkata aiemmasta kirjoituksesta. Ei siinä ollut pelin kannalta spoilaavaa, vaan Sopranosista hlön Vito Spataforen kaapista tulo. :D Kovat odotukset siis, toivotaan ettei Vito ole tyynynpurija.
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Et ehkä itse välttämättä ole huomannut tätä, mutta viesteihisi nousee aina kumman neuroottinen sävy, aina kun puhutaan yksinoikeuspeleistä. Ihan turhaan, eivät fooruminkäyttäjät täällä rupea tuollaisista säpsähtelemään.

Toivottavasti. Nimittäin 99 prosentin todennäköisyydellä kehuessaan oman konsolinsa yksinoikeuspeliä netissä, saa fanboy-kommentteja. Pahimmassa tapauksessa ihmiset suhtautuvat kehujaan kuin sadistiseen psykopaattiin/rasistiin/Justin Bieberiin(joka alkaa jo säälittää minua, kuinka moni haluaisi tappaa tämän 16-vuotiaan TEININ karisman puutteen takia?)

------

Ottaen huomioon GTA IV:n aktiviteettien vähyyden, voidaan ehkä sanoa, että Mafia 2 on kuin GTA IV lineaarisella tarinalla(rakenteeltaan). IV:ssä en muistaakseni tarinatehtävien lisäksi muita aktiviteetteja tehnyt kuin kerran vein Romanin baariin. Tuossakin pelissä sai käyttää hieman mielikuvitustaan temmeltäessään kaupungilla.

Mafia 2 kuitenkin taitaa tarjota monipuolisuutta tehtäviinsä ja miljöihinsä, koska ei ole "hiekkalaatikkopeli".

Mikä on hiekkalaatikkopeli? Onko niin, että open world voi olla, olematta sandbox? Onko sandbox juurikin tuo epälineaarisuuden nimike peleissä?
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Toivottavasti. Nimittäin 99 prosentin todennäköisyydellä kehuessaan oman konsolinsa yksinoikeuspeliä netissä, saa fanboy-kommentteja. Pahimmassa tapauksessa ihmiset suhtautuvat kehujaan kuin sadistiseen psykopaattiin/rasistiin/Justin Bieberiin(joka alkaa jo säälittää minua, kuinka moni haluaisi tappaa tämän 16-vuotiaan TEININ karisman puutteen takia?)

Pöh, pelit ovat pelejä, ja niistä puhutaan ihan samaan malliin kuin mistä tahansa muusta. Varmistelu ja anteeksipyyntely lähinnä vain alleviivaavat konsolisotaa, jos jotain.

(Joo, offarille mennään)

Onko sandbox juurikin tuo epälineaarisuuden nimike peleissä?

Myös Halo on monessa mielessä sandbox-peli, sillä vaikka kartta pitkulainen onkin, on meininki monessa mielessä niin vapaata, että voidaan puhua hiekkalaatikosta. Open world -termi taas määrittää täysin vapaata mailmaa, mitä tosin Mafia II on.
 
Vastaus: Mafia II [X360 Hype]

Nimittäin 99 prosentin todennäköisyydellä kehuessaan oman konsolinsa yksinoikeuspeliä netissä, saa fanboy-kommentteja.

Mä oon siitä sairas ihminen, että vähättelen boxin yksinoikeuspelejä (gears of war, halo). Toivottavasti kun aika koittaa mulla, ni pääsee kehumaan edes Alania.


Onneks teilläkin vähän menee offille... :D

Myös Halo on monessa mielessä sandbox-peli, sillä vaikka kartta pitkulainen onkin, on meininki monessa mielessä niin vapaata, että voidaan puhua hiekkalaatikosta. Open world -termi taas määrittää täysin vapaata mailmaa, mitä tosin Mafia II on.

Halolle on oma ketjunsa. Ei sitä tänne. ;)

Vähän kun stressi helpotti niin selailin ekaan youtube-videoon kaikki epäluuloni hutin kettuun.

YouTube - MAFIA 2: Best Gameplay Trailer - GamesCom 2009 [HQ]

Varmaan ollutkin aikaisemmin, tai ei, ei pitäisi ihmeemmin spoilata. Asekaupassa käydään, pukua valitaan, SEKÄ käytetään kolmea mahdollisuutta poliisin kanssa päästä tilanteesta pois (ID, juokse, kolmas oli öö..). Ja sivutehtäväkin tuli tossa vastaan, nou hätä!

Aivan tajuttoman upean näköinen edelleen ja ennakkoluulot poissa, pirun kovat odotukset!
 
Ylös Bottom