Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mafia II [X360]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaapp1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mafia II [X360]

Itse myös chapterin 15 alussa ja hardilla tullut pelailtua. Ei ole ollut kuin yksi tehtävä tähän mennessä joka tuotti hieman vaikeuksia, mutta ei siihenkään aivan hermot ehtinyt mennä. Hieman lyhyeltä peliltä tuntuu ja ihmetyttääkin tuo ettei yhtään sivutehtävää ole tarjolla. Tuo iso kaupunki myös menee hieman hukkaan kun ei siellä ole mitään tehtävien ulkopuolista tekemistä, eikä siellä aivan huvikseen viitsi ajella. Toisaalta tarina on kyllä hyvä ja tehtävät mielenkiintoisia. Musiikkia on myös mukava kuunnella kun se luo kivasti tuota tuon ajan tunnelmaa. Lisäksi tuossa näyttäisi tulevan lisää musiikkia radiokanaviin pelin edetessä. Monen tehtävän jälkeen näyttäisi radiosta myös tulevan tehtäviin liittyviä uutisia.

Muutamia itseäni ärsyttäviä juttujakin kuitenkin on. Yksi on ainakin poliisien tekoäly. Hieman typerän oloisia poliiseja, kun juoksevat perässä, mutta sitten kun karkaat nurkan taakse, niin kohta ne jo unohtavatkin sinut. "Antaa pojan mennä, eihän se tappanut kuin pari poliisia ja tuskin me sitä tuolta nurkan takaa enää löydetäänkään"...

Toinen mikä vei vahvasti tunnelmaa, oli nuo typerät auto/puku paketit, jotka sai unlockattua noille special edition koodien avulla. On siinä taas ollut järkeä että annetaan pelaajalle heti alussa pelin paras auto ja pelin kallein puku... Ainakin Mafia ykkösessä oli yksi parhaista asioista se, että uuden auton saanti tuntui oikeasti kivalta, kun se oli aina hieman nopeampi kuin aiemmat. no, koitin olla käyttämättä noita, niin säilyi vähän tunnelma. Olisin jättänyt käyttämättä koko koodit jos olisin tiennyt että mitä ne pitävät sisällään.

Pääosin olen kuitenkin ollut tyytyväinen peliin ja eiköhän se ainakin tuon 8/10 pointsia ansaitse.
 
Vastaus: Mafia II [X360]

Hep! Nasta peli. Vähän sellanen "vanhan hyvän ajan" tuntu pelissä noin pelimekaniikaltaan. Vaikka ollaan muka avoimessa kaupungissa, niin silti juostaan putkessa. Tuntuu jotenkin turvalliselta. :) Pilkuntarkka luonne kun olen niin mua on viime vuosina näissä hiekkalaatikkopeleissä vähän "ahdistanut" ajatus, että jotain jää huomaamatta tai tekemättä. Nyt ei tarvii tota miettii ku oikeestaan mitään sellaista ei kaiketi ole... :rolleyes:

Tuosta ajanhengen toteutuksesta on kyllä pakko naputtaa. Tekijät olis kyllä voinu musiikkipuolen faktat tarkistaa. Ei vuonna 1951 noita biisejä ollu vielä olemassakaan, saati sitten radiossa soimassa! Aijai kun ärsyttää. Olisivat vaikka sitten siirtäneet ajankohdan kohdilleen sinne 50-60 -lukujen taitteeseen! Amatöörimäistä, sanon minä!
 
Kyl toi musiikki on ihan tarkoin harkittua "taiteilijan vapautta", ei ainakaan itseäni haittaa yhtään, päinvastoin
 
Vastaus: Mafia II [X360]

Taitaa johtua siitä kun alun perin pelin piti loppua joskus 50-luvun lopulla.
On aika hitosti sellaista mitä peliin on tehty jo valmiiksi/suunniteltu ja sitten jätetty pois..
Fileissäkin on mukana aivan älytön määrä kaikenlaista mitä itse pelissä ei kuitenkaan ole.
 
Vastaus: Mafia II [X360]

Pakko antaa julki muutama oma mielipiteeni kyseisestä pelistä;

Alun ihastuksen jälkeen nosti pelimekaniikka rumaa päätänsä. Peli etenee ennalta määrätyissä lyhyissä kappaleissa joista ei voi lainkaan poiketa. Pelissä ei voi tallentaa; on ainoastaan tehtävien checkpointteja jolloin peli tallennetaan automaattisesti. Kaikki se tehtävän ulkopuolinen toiminta menee kankkulan pohjattomaan kaivoon jos lopetat pelin ennen tehtävän checkpointtia. Toisaalta, tehtävän ulkopuolella tapahtuva aktiviteetti on tunnelmoinnin ohella hyvin vähäistä; voit trimmata autotallisi sisältöä tai käydä murskaamassa autoja rahaksi. Tämä ei muuten olisi ongelma mutta peli on rikollisen(aha!) lyhyt; perinteisellä pelaamisella pelin parissa vierähtää sen noin 8-10 tuntia josta suurin osa ajasta kuluu ajaessa.

Pelin graafinen suunnittelu varsinkin sisätiloissa on komeaa katseltavaa, sääli vain että alhainen resoluutio ja reunojen pehmennysten puute ampuu polveen varsinkin ulkotiloissa. Toisaalta jo pelin demosta lähtien tiesin tulleeni pilatuksi Red Dead Redemption kirkkaan tarkalla grafiikalla.
Muuten aikakauden autot, mainokset ja miljöö on osuvaa ja tunnelmallista.

Äänet, näyttely ja varsinkin musiikki oli erityisesti mieleeni vaikkakin laajempi kappale valikoima olisi ollut poikaa. Ainoa selkeä valittamisen aihe on autojen äänet sillä vaikka renkaat vinkuvat ei moottorista tunnu lähtevän juurikaan ääntä; melkein kuin välistä sähköautoilla ajelisi.

Ymmärrän että Mafia 2:sta pitäisi ajatella enemmänkin Alan Wake + vapaalla kaupungilla. Mutta on järjetöntä että tekijät ovat hukanneet tällaisen tilaisuuden käyttää luomaansa miljöötä enempää hyväksi. Se on kuin ohut pahvinen kulissi joka käy tylsäksi sisällön puuttuessa.
Onko vika enginessä vai tekijöiden kiireessä, mutta pelin vaatimaton sisältö, välistä ontuva pelimekaniikka ja moninpelin puute on nykypäivän standardeissa hieman liian vähän kuitenkin täysihintaiselta peliltä.
 
Vastaus: Mafia II [X360]

Pelissä ei voi tallentaa; on ainoastaan tehtävien checkpointteja jolloin peli tallennetaan automaattisesti.

Nimenomaan, ja pelkästään hyvää tekstiä kokonaisuudessaan, tämä vie sitä vapautta pois. Oon chapter seiskassa, ja vähän pettynyt siihen miten peli etenee - koska aika on kortilla ja tehtävien mukaan edetään lähinnä pelkästään.

Pelin graafinen suunnittelu varsinkin sisätiloissa on komeaa katseltavaa, sääli vain että alhainen resoluutio ja reunojen pehmennysten puute ampuu polveen varsinkin ulkotiloissa.

Olen niin torvi, että on menny ihan ohi. Kelpaa mulle mainiosti. :)
Fontti, josta joku valittikin demon jälkeen, on alkanut vaivata. Repliikkejä satelee ja tuolista saa aina salamana vääntyä eteen, katella niitä paskalla enkunkielen taidolla vielä.

Äänet, näyttely ja varsinkin musiikki oli erityisesti mieleeni vaikkakin laajempi kappale valikoima olisi ollut poikaa.

Musiikit. Ten fakin pöäng. Aivan mahtavaa.

Mutta on järjetöntä että tekijät ovat hukanneet tällaisen tilaisuuden käyttää luomaansa miljöötä enempää hyväksi. Se on kuin ohut pahvinen kulissi joka käy tylsäksi sisällön puuttuessa

No, miten mä näen asian, niin mulle olisi loppupeleissä edelleen kelvannut tämä tälläisenään, koska siihen varauduin. Mutta tuota tekemistä, sen aikatauluttamista on rajoitettu ja se vähentää peli-ikää.

Toki mulla on vielä chaptereita vaikka kuinka, mut tuskinpa meno muuttuu em. asian osalta yhtäkkiä(?).
 
Vastaus: Mafia II [X360]

Kaikki se tehtävän ulkopuolinen toiminta menee kankkulan pohjattomaan kaivoon jos lopetat pelin ennen tehtävän checkpointtia. Toisaalta, tehtävän ulkopuolella tapahtuva aktiviteetti on tunnelmoinnin ohella hyvin vähäistä;

Niinpä. Checkpointteja ei ole, mutta itse en juurikaan keksi että mitä se toiminta olisi mitä tuolla tekisi... Kun ei siellä ihan oikeata tekemistä ole yhtään.

Fontti, josta joku valittikin demon jälkeen, on alkanut vaivata. Repliikkejä satelee ja tuolista saa aina salamana vääntyä eteen, katella niitä paskalla enkunkielen taidolla vielä.

Fontti-ongelma unohtui aiemmasta viestistäni. Tämä on itseäni myös rasittanut, kun puheesta en ymmärrä tarpeeksi ja tekstejä saa lukea kiikarit kädessä. Onkohan pelin tekijät testailleet jollakin 100 tuumaisella näytöllä kun ei kenellekään ole tullut mieleen fontin koon kasvattaminen... ;)
 
Vastaus: Mafia II [X360]

Onko vika enginessä vai tekijöiden kiireessä, mutta pelin vaatimaton sisältö, välistä ontuva pelimekaniikka ja moninpelin puute on nykypäivän standardeissa hieman liian vähän kuitenkin täysihintaiselta peliltä.

peli on justiin samaa kun ensimmäinen mafia jossa juoni on tärkeämmässä asemassa kuin päämäärätön haahuilu
 
Vastaus: Mafia II [X360]

peli on justiin samaa kun ensimmäinen mafia jossa juoni on tärkeämmässä asemassa kuin päämäärätön haahuilu

Juoni-puolustus on siinä mielessä aika helvetin kehno, että esim. GTA IV / Vice Cityn henkilöhahmoista, ääninäyttelijöistä ja tarinasta on paha alkaa itkemään. Voihan siellä haahuilla jos huvittaa, mutta tarina niitäkin pelejä ajaa. Vieläpä helvetin hyvä sellainen. Gabin kanssa siis täysin samaa mieltä tuosta kaupungin "kulissi"fiiliksestä.
 
Vastaus: Mafia II [X360]

peli on justiin samaa kun ensimmäinen mafia jossa juoni on tärkeämmässä asemassa kuin päämäärätön haahuilu

Jepajee, mut onhan tossa tekemistä. Samaa haahuilua oli varmaan puolet RDR:stä ratsastuksen muodossa ja ihmettelyä ja metsästystä. Silti kukaan ei valita, kun se oli niin pirun massiivinen ja tekemisen määrä ilmeinen. Tässäkin on tekemistä, mutta se on kulman takana ja monen paskakilon alla (chaptereissa eteneminen, koko aika tehtävässä oleminen). Edelleen, onhan tässä pientä tavaraa, asekauppa, tuunaus ajelu. Vähän pienemmässä muodossa, mikä ei haittaa, vaan se kuinka se on toteutettu.
 
Vastaus: Mafia II [X360]

Juoni-puolustus on siinä mielessä aika helvetin kehno, että esim. GTA IV / Vice Cityn henkilöhahmoista, ääninäyttelijöistä ja tarinasta on paha alkaa itkemään. Voihan siellä haahuilla jos huvittaa, mutta tarina niitäkin pelejä ajaa. Vieläpä helvetin hyvä sellainen. Gabin kanssa siis täysin samaa mieltä tuosta kaupungin "kulissi"fiiliksestä.

Tähän itseltäni sellainen pointti, että mielestäni Mafiassa nuo itse pääjuonen tehtävät ovat huomattavasti mielenkiintoisempia kuin GTA:n vastaavat. Eli jos tuohon yleiseen haahuiluun ja vapauteen olisi panostettu enemmän, niin se olisi siinä tapauksessa saattanut olla pois noista itse pääjuonen tehtäväistä. Tässä siis tehtävien vaihtelevuus, monipuolisuus ja mielekkyys ovat mielestäni paremmalla tasolla kuin GTA:ssa. Tuo pelin näyttämönä toimiva kaupunkikin ajaa mielestäni asiansa paremmin kuin hyvin. Se luo fiiliksen, että tässä pyöritään isoissa ympyröissä 50- luvun suurkaupunki miljöössä. Paikkoja voi myös halutessaan tutkailla rauhallisemmin ja fiilistellä kaupungin menoa. Ajaminenkin on mielestäni toteutettu tässä paremmin kuin GTA:ssa. Nautinnollisempaa touhua ja tämän takia välillä pitkiksikin äityvät ajomatkat eivät häiritse ollenkaan. Oman auton kolhiminenkin tuntuu jotenkin pahemmalle kuin GTA- sarjan peleissä, vaikka tuo voi hieman hölmölle kuulostaakin:). Tallennusjärjestelmästä olen samaa mieltä kuin muutkin. Eli tuo ei välttämättä ole toteutettu aivan optimaalisesti. Jonkunlaista vapaata tallennusta olisin toivonut vuonna 2010 julkaistuun peliin. Nämä ovat kuitenkin hyvin pitkälle mielipideasioita, joten siinä mielessä ehkä hiukan hölmöä jauhaa näistä tässä Mafian treadissa.

Näiden kommenttien jälkeen täytyy vielä todeta, että peli on ollut mielestäni tähän mennessä täyttä timanttia. Juuri sellaista meininkiä kuin olen odottanutkin. Ensimmäisen Mafian faneja siis ainakin hemmotellaan. Peli on myös äärimmäisen komea ja yksintyiskohtainen, joten siinäkään mielessä meikäläisellä ei ole mitään valittamista. Musiikit ja äänimaailma ansaitsevat noin yleisestikin erittäin paljon kiitosta. Itse tosin pelaan peliä PC:llä. Uskon kuitenkin, että tuo konsoliversiokin on lähes yhtä nautittava kokemus. Syväluotaavampaa analyysiä täytynee koittaa rustailla sitten myöhemmin, kun peli on naatiskeltu kokonaisuudessaan läpi.
 
Vastaus: Mafia II [X360]

No niin, pitihän se arvata että löytyy tästäkin pelistä rikkinäisiä saavutuksia. Pelasin pelin hardilla läpi jäi unlockautumatta nuo saavutukset:
Finish Him - Finish what you started
Made Man - Finish the story on Medium difficulty level
Tough Nut - Finish the story on Hard difficulty level
Vasta loppukredittien jälkeen alkumenua katsellessani tajusin että nythän jäi jotain uupumaan. Tarkastin vielä, niin kaikkien chaptereiden kohdalla oli tuo kultainen mitali merkkinä läpipääsystä hardilla. No, menin sitten viimeisen chapterin mediumilla uudestaan läpi, niin unlockautui sentään nuo kaksi ensimmäistä. Testasin vielä tuolla hardilla kertaalleen uudelleen, niin eipä auennut edelleenkään tuo viimeinen :mad:

Löysin muilta foorumeilta ainakin yhden tyypin jolla oli sama ongelma. Toivon mukaan saisivat tuon korjattua, koska haluan sen mikä minulle kuuluu...
 
Vastaus: Mafia II [X360]

Kokeile pelata vielä ensimmäinen chapteri uudestaan hardilla.

Testasin mutta eipä sekään auttanut. Kokeilen vielä jatkaa tuosta neljänteen tai viidenteen chapteriin asti hardilla uudestaan. Epäilen että syynä saattaisi olla se, että aloitin ensin pelin mediumilla ja pelasin sillä 4. chapteriin asti. Sitten huomasin että jäi saavutus pumppaamatta 2. chpaterista, joten aloitin sen uudestaan, mutta hardilla. Päätinkin jatkaa hardilla pelaamista koska ei vaikuttanut olevan yhtään sen vaikeampi. Olisinkohan tosiaan 5. chpateriin asti pelannut, ja sitten sen jälkeen paikkasin vielä tuon ensimmäisenkin chpaterin hardilla. Eli meniköhän peli tuossa sitten sekaisin...
 
Vastaus: Mafia II [X360]

En tiedä itkeäkö säälistä vaiko pistää raivariksi.

Lueskelin muutamilta sivustoilta/foorumeilta että pelistä on leikattu valtaosa ominaisuuksista, juonesta ja lisätehtävistä. Syynä kaiketi ollut ajan ja rahan puute.
Osan ominaisuuksista voi tietysti aina laittaa kategoriaan "leikepöydän jäte" mutta esimerkiksi se välipätkä jonka taustalla tuo "Good times coming" tjsp soi, on osittain tehtävistä jotka lopulta leikattiin kiireen vuoksi ja pistettiin surkeina videoclippeinä tuohon välipätkään. Tehtäviä kun oli alunperin suunniteltu olevan päälle sata.

Varsinkin kun peli tuntuu näin nyt pahasti raakileelta, on sääli että sisällöstä päädyttiin leikkaamaan valtaosa sillä tällä olisi ollut hyvät mahdollisuudet pitkälle.

Kävin muuten vertaamassa peliä kaverin tietokoneella ja kyllähän se antaa sahalaitaa sielläkin, resoluutionsa puolesta ei niin häiritsevästi mutta silti. Uskoisin että anti aliasing oli päällä(?).

Olen ihastunut tuohon kaupungin loska yöhön(Chapter 4 loppu(?)), joka varsinkin vähän kauempaa katsottua vaikuttaa välistä jopa realistiselta.
 
Vastaus: Mafia II [X360]

En tiedä itkeäkö säälistä vaiko pistää raivariksi.

Itseäni ainakin hieman itkettää. :( Juuri tuollainen olo jäikin pelistä, että jostakin syystä tuo on julkaistu keskeneräisenä. Vaikkei peli missään tapauksessa huono ollut, niin ainekset olisi ollut paljon parempaan. Odotukset olivat kuitenkin todella kovat, niin harmittaa että ovatkin tyytyneet vain keskinkertaiseen.
 
Vastaus: Mafia II [X360]

Tehtäviä kun oli alunperin suunniteltu olevan päälle sata.

Päälle sata? Mistä moista luit? Jos noin monta tehtävää peliin olisi mukaan laitettu, niin varmasti olisi mukana ollut paljon aivan turhaa täytettä. Tosin on siellä varmasti ollut laatuakin mukana. Harmi.
 
Vastaus: Mafia II [X360]

Päälle sata? Mistä moista luit? Jos noin monta tehtävää peliin olisi mukaan laitettu, niin varmasti olisi mukana ollut paljon aivan turhaa täytettä. Tosin on siellä varmasti ollut laatuakin mukana. Harmi.

Tälläisiin tietoihin olisi tosiaan hyvä saada jo lähdettäkin mukaan. Aika laajaa kokonaisuutta ovat tosiaan suunnitelleet, jos noita päälle sata on alunperin pitänyt olla. Eli tauhkaakin olisi varmasti mukaan mahtunut. Harmillinen homma kuitenkin, jos ovat resurssien ja ajanpuutteen takia joutuneet tekemään kompromisseja ja karsimaan ihan oleellisia asioita lopullisesta pelistä. Tuo ei ole koskaan ideaali tilanne. Nykyään raha kuitenkin sanelee valitettavan paljon ja aikataulut ovat tässä suhteessa erittäin tiukat. Kaikille studioille ei vain pystytä tarjoamaan mahdollisuutta hioa peliä hamaan loppuun saakka. Tämä ei siis siinä mielessä ole varmastikaan mikään yksittäinen tapaus, vaan monet muutkin studiot ovat joutunevat jättämään osan hyvistäkin ideoistaan leikepöydälle deadlinen painaessa päälle. Meikäläiselle tämä maistuu hyvin tälläisenäänkin, mutta pakostihan tässä alkaa heräämään kysymyksiä siitä, että minkälainen peli olisi ollut sitten "koko komeudessaan".
 
Vastaus: Mafia II [X360]

Tälläisiin tietoihin olisi tosiaan hyvä saada jo lähdettäkin mukaan.

En pidä epäilevästä sävystä, mutta tässä kuitenkin;
Pelin virallisilta foorumeilta:
Somewhere along the way Mafia 2 began to fall apart - 2K Forums
Steamin foorumeilta:
Mafia II was worth every penny! - Page 7 - Steam Users' Forums
Toisaalta, ainoa linkki mahdolliseen tehtävälistaan on vähintäänkin hämärillä sivuilla.

Monet väittävät kehittäjien puhuneen 130:sta tehtävästä, mutta en löytänyt suoraa viittausta tarkkaan lähteeseen tai nimenomaiseen kehittäjään.

On kuitenkin selkeää että pelistä on pudotettu aika paljon pois.
 
Ylös Bottom