Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua
Pahoittelen, että nyt tulee sitä kehitysehdotus saissea, mutta yht'äkkiä vain tajusin pelissä olevan potentiaalia tarjota pelaajille vielä paljon saavutettavaa.
Nyt kun alkaa tuntumaan siltä, että kaikki saavutettava on saavutettu jää jäljelle peli-ilo. Tuota iloa kyllä piisaa edelleen ja pelaaminen parhaimmillaan MAG:ssa on juuri sitä mitä verkko räiskinnältä haen. Jotain kuitenkin uupuu, eikä se ole K/D -ratio vertailuun perustuva statsien vertailu. Se mikä uupuu on hyvästä johtajuudesta, klaanista ja ryhmätyöskentelystä palkitseminen.
Edelleen matseista puuttuu se johtajan ääni. Suuria voittoja tai raskaita häviöitä kyllä näkee, mutta ne eivät johdu siitä, että kentällä näkyisi todellisia taktiikoita. Siis juuri niitä taktiikoita joilla tämän pelin on mahdollista nousta paljon suuremmaksi kuin mikään kilpaileva tuote. Pohja taktiikoille on olemassa, mutta kannustavuus johtajuuteen on minimissä. Johtajana eteneminenkin päättyy lyhyeen kun OIC pisteet ovat saavutetut. Myöskään klaanissa olemisella ei ole muuta tarkoitusta kuin peliseuran löytyminen.
Ideani perustuu yksilön johtajataitojen palkitsemiseen klaanipohjaisesti. Jos klaaneilla olisi mahdollisuus kartuttaa ryhmätyöskentely pistetiliä yksilöiden suoritusten kautta johtajina, voitaisiin klaanit palkita mahdollisuudella pelijohtajuus optioon. Pelijohtajuudella tarkoitan sitä, että klaanin johtaja toimissa onnistuneet henkilöt voisivat lähteä matsinhakuun erilaisella tavalla. Siinä haettaisiin ryhmän henkilöille suoraan paikka jokaisen ryhmän johtajiksi. Myös OIC ja Platoon L:ien paikat täytettäisiin. Ja vastapuolella olisi tietenkin oltava vastaavanlainen kokoonpano.
Näin ollen tämä pelistä lähes tyystin puuttuva taktikointi olisi yhden ryhmän harteilla jotka jo entuudestaan tuntevat toisensa ja jotka ovat keskenään keskustelleet taktiikoista. Ja kun moiseen peliin ei haeta vain makoillakseen liskona kivellä vaan juuri halusta taktikoida, voisi tulokset olla mullistavat. Myöskään tähän pisteeseen pääseminen ei saisi olla helppoa ja vain rutinoituneimmat voisivat käyttää tätä optiota. Vaikka kyseinen pelimuoto olisi eri kuin tavallinen, ei ole vaikea uskoa, etteikö kyseinen pelimuoto saisi suosiota myös niiden keskuudessa joilla ei ole tätä johtajuus optiota. Ja väitän kiven kovaa, että tuollaisessa matsissa, myös normaalina ryhmänä rymistely olisi aivan varmasti siistimpää kuin normi muodossa.
Ja K/D-ratiohan ei tähän peliin kuulu, mutta entäs statsien pitäminen klaanien kesken? Miltäs kuullostaisi jos KF-tiimi olisi maailman ykkönen listalla nimeltä "Tactical Master Clans"?
Jokainen tietää, että 256 pelaajan klaanimatsit ovat utopiaa. Mutta esittämäni idea mahdollistaisi klaani kilpailun, sekä tarjoaisi siihen osallistuville tavallisille pelaajille mahdollisuuden kokea tavallista ankarempaa, monipuolisempaa ja hektisempää taistelua. Tämä olisi kuin parantava peräruiske bublamatsien haahuiluille.
Juu ja tiedän, että harvoin unelmista tulee totta, mutta tämä oli pakko saada sanotuksi.