Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 3 - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huttu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

En ole vielä peliä läpi ehtinyt vaan arvailisin olevani vähän yli puolenvälin. Positiivinen kuva on jäänyt pelistä toistaiseksi. Onhan tämä aivan huimasti kakkosta parempi, tämä peli saa oikeastaan minut vihaamaan kakkosmässyä vielä nykyistäkin enemmän. Osittain varmaan asennoitumiskysymys tämä toki on, ykkösen jälkeen odotukset kakkosta kohtaan olivat aivan massiiviset, kun taas heikon kakkososan jälkeen Kolmosta kohtaan olin aika skeptinen. Näin se tyhmentäminen olisi pitänyt tehdä jo kakkosen osalla.

Taistelu on hivenen kakkosta parempaa, ei parhautta, mutta menee mukavasti juonen mukana. Kentät on hyvin lyhyitä rykäisyjä ja taistelun annostelu on toistaiseksi ollut aika onnistunutta. Onko joku sankari muuten jo pelannut peliä insanityllä? Kakkosessahan insanity rikkoi pelimekaniikkaa aika rumasti onko tähän nähden parannusta? Itse pelailen normalilla, joka on aivan liian helppo, mutten ole viitsinyt ekalla kertaa alkaa kikkailemaan vielä vaikeustasoilla.

Para ja rene on tosiaan korjattu, mutta muuten keskusteluissa on hieman tullut takapakkia. Välillä mennään pitkiä matkoja ilman vaikuttamis mahdollisuutta, ja senkin jälkeen pääsee valitsemaan vain samankaltaisista para ja rene vaihtoehdoista. Normandyllä tapahtuvista autodialogeista ei varmaan tykkää kukaan. Olisi ollut hienoa olla mukana siinä Biowaren suunnittelupalaverissa missä tähän ratkaisuun päädyttiin; -"Hei jätkät muistatteko Zaeedin dialogin kakkosmässyssä?"
–”Ai sen paskan autodialogin mistä ei kukaan tykännyt?”
–”Joo just se, lisätään sitä kolmoseen, tehdään sillä vaikka kaikki Shepin ja miehistön väliset dialogit.”
Tuo on aivan käsittämättömän paskaa pelimekaniikkaa, juoksuta Shepardi hahmojen viereen joilla on keskustelu kesken ja pönötä siinä kunnes keskustelu loppuu. Sinänsä ihan semi mielenkiintoisia keskustelujahan nuo ovat, mutta aika monet jäävät kyllä kesken. Mun Shepardilla on galaksi pelastettavana, ei se ehdi salakuunnella mitä muut puhuu.

Romanssit vaikuttavat hivenen kakkosen lihatiskiä onnistuneemmilta (ok, on tässäkin pelissä monessa hahmossa sitä vikaa.). Illuusio aikaisempien pelien valintojen vaikutuksesta on paljon onnistuneempi kuin kakkosessa, olen tyytyväinen. Kuten Arbiterkin sanoi, journal on tosiaan ryssitty pahasti. Sivutehtävät ovat taas mielestäni ok.

Tuo loppu...

oli kyllä raivostuttavan huono. Ei sen takia että Shepard kuolee, olisi enemmänkin ollut ylläri jos se ei kuolisi (vai kuolikohan se nyt oikeasti, ei voi tietää kun loppu on niin perseestä). Rasittaa vaan kun ei tarjota mitään selitystä sen kummemmin esimerkiksi sille miten vitussa Normandy oli missä olikaan ja miten mun tiimissä mukana ollut Liara oli siellä Normandyllä. Pakko kai se on tuohon indoktrinaatioteoriaan uskoa kun muuten ei tuossa lopussa ole järkeä, oikeasti Shepard siis kuvitteli koko lopun laserin osumisesta lähtien ja homma jatkuu sitten DLC:nä.

Mitä para/rene-korjaukseen tulee niin kuten aiemmin joku mainitsi, on se systeemi edelleen aika syvältä. Ohut viiva renegadea täydessä reputation-mittarissa torpedoi vastausvaihtoehdon valinnan. Toki on mahdollista, että taustalla on paragon-numeroarvo joka ei ollut tarpeeksi korkea, mutta sitä ei nykymittarilla voi mitenkään tietää.
Tosin valinnalla ei ole ihan hirveän suurta merkitystä, joten ei siitä stressata kannata.

Lopusta:

Se Normandy-touhu on kyllä vaikea käsittää. Oikeastaan järkevimmältä nykytiedoilla vaikuttaa kuolevan mielen viimeinen mielikuva.

Toisaalta lopputekstien jälkeen lupaillaan "vielä yhtä tarinaa" Shepardin vaiheista joista ei kaikkea tiedetä. Tuolla varmaankin viitataan DLC:hen tuonne tarinan keskelle, minkä vuoksi Shepard lopun jälkeen hyppää tilanteeseen ennen lopputaistelua. Toisaalta se saattaa myös vihjailla siihen että Normandyn kohtalolle on tulossa selvennystä. Tai kenties sitä tehdään vain reaktiona fanipalautteeseen.

Mitä para/rene-korjaukseen tulee niin kuten aiemmin joku mainitsi, on se systeemi edelleen aika syvältä. Ohut viiva renegadea täydessä reputation-mittarissa torpedoi vastausvaihtoehdon valinnan. Toki on mahdollista, että taustalla on paragon-numeroarvo joka ei ollut tarpeeksi korkea, mutta sitä ei nykymittarilla voi mitenkään tietää.
Nuo vastausvaihtoehdot ovat myös osittain riippuvaisia edellisistä peleistä. Joissain kohti para/rene vaihtoehdot olivat käytettävissä korkean maineen vuoksi, muttei se auttanut mitään gethien kohtalon suhteen, koska vastausvaihtoehdot tipahtivat pois pelistä Legionin kuoltua kakkososassa typerien valintojeni vuoksi.
Eli siis edellisten osien valinnat vaikuttavat kolmoseen (...loppua lukuunottamatta.)

Eli siis edellisten osien valinnat vaikuttavat kolmoseen (...loppua lukuunottamatta.)

Mielestäni valtaosa himodissaajien valituksista lopetuksesta on sikäli aiheettomia, että porukka keskittyy vain ja ainoastaan viimeiseen 5min sen koko kolmannen osan sijaan. Lisää spoilin alla.
Ok, periaatteellisella tasolla lopetuslopetus ei hyödynnä mitenkään pelaajan valintoja, mutta kaikki sitä ennen vaikuttaa. Itse näen koko kolmannen osan olevan yhtä (pitkitettyä) lopetusta, sen sijaan, että tapahtumat kerrottaisiin viidessätoista sekunnissa loppudemoissa (Return of the King tyyliin). Massa 3:ssahan Shephard hoitaa lopulta kaikki trilogian aikana aloitetut ja jatketut pitkät konfliktit (isommista Gethi-Quarianit, Krogan-Turian-Salarian ja jossain määrin jopa Cerberus, sekä pelaajan vaikutuksista riippumatta samalla lailla Reaperit), joihin vaikuttaa melkeinpä kaikki, mitä olet kahdessa aiemmassa osassa tehnyt. Itse en tätä oman peluun aikana tiennyt, vaan huomasin hienoja tulitaisteluita Gethien ja Quarianien välillä vasta youtube-pätkiä selaillessa. Minun Goody Two-shoes pelasti maailman silmät killuen, ja tästä itse asiassa tulikin vähän Ride the Brumak/Jump the Shark -kaltainen fiilis Massaa pelatessa, kun Shephard hoitaa sit siinä Reapereiden ohella vuosisatoja kestäneitä konflikteja puheen parsin. Kyllä nyt yks ihminen yhden genociden hoitaa kuntoon ja pistää vielä ikiaikaiset viholliset järjestykseen :rolleyes: No ei siinä, hienoja hetkiä, vaikka ehkä _vähän_ uskottavuuden rajoilla. Mielestäni Reapereistä tehtiin myös liian ylivoimaisia siihen nähden, että ainoat kirput tappoi vain ja ainoastaan Shephard (ja Thresher Maw) eikä yksikään kaatunut muutoin biljoona(?)päisen armadan voimin. Kuinka vaikeaa on oikeasti keskittää tuli punaiseen silmään?

Mutta joka tapauksessa mielestäni Massassa koettiin jo monta hienoa lopetusta ennen Maahan astumista. Itse Maa. Noh, eihän se täydellinen ollut ja jopa hieman antiklimaattinen "Get the Hell of our Universe"-tyylinen B5-heitoksihan se vähän latistui, mutta toisaalta tuosta olisi ollut vaikea kuvitella mitään muutakaan, vaikka miesuhreja vaatinut avaruustaistelu Reaper vs. muu universumi olisi se kaikkein paras ollutkin. Crucible nyt oli, olisi se sit lopulta ollut pelkkä Reaperit tuhoava ase tai nykyisen kaltainen Command Center, joka tapauksessa "halpa ratkaisu". En tosin itse rehellisesti sanottuna odottanut "risteävien loppujen" olevan se samainen vitsi, mitä pelimaailmassa ollaan nähty jo vuosikymmenet. Ts. teet mitä tahansa, niin lopullisen, kaikkeen vaikuttavan päätöksen teet viimeisen minuutin aikana.

Mitä itse lopetukseen vielä tulee, niin itse sen pystyin nielemään moitteitta ja pystyn ohittamaan monet netissä nillitetyt ihmetykset. Normandy on poissa taistelusta? Kyseessä on galaksin nopein alus (muistelisin ainakin), joka lienee kerennyt räjähdyksen nähtyään kiihdyttää (kuten tod. näk. 99% muusta laivueesta on yrittänyt, sillä tokkopa kovin moni alustansa taisteluitta tuhoaa) kauaksikin päätaistelusta ennen kuin aalto on saanut kiinni. Toki ei ehkä aivan niin kauaksi, että crash ländäisi täysin tuntemattomalle paikalle, joten siinä allekirjoitan väitteet. Toisekseen itselläni Normandysta astui ulos sellaiset hahmot, jotka eivät olleet minulla mukana. Ja klippejä katsellessa näyttäisi siltä, että jokaiselle hahmolle on tehty omat poistumiset, joten voisin melkein epäillä kyseessä olevan bugi, jos omat ryhmäläiset näkyvät aluksessa (samaan tapaan kuin täällä mainittu Tali romancy, vaikka Tali hyppäs rotkoon). Ainoa mitä en itse tajunnut ottaa huomioon, ja jonka vasta nillityksistä hokasin, on tosiaan näiden mass relayden tuhoaminen ja näiden synnyttämä joukkotuho tai vähintäänkin koko armadan strandaus Aurinkokuntaan. Siinä ei ehkä tekijöillä ollut nyt aivan kaikki ajatukset samassa pussissa :) Toki jos aatellaan pelkästään Normandyn galaksissa lentelyä (pelimekaniikka huomioiden), niin eihän tuo avaruusmatkailu nyt niin hidasta tunnu tuossa universumissa olevan ilman noita relaytakaan, joten eiköhän itse kukin kotiin olisi monien vuosien päätteeksi löytänyt. Tai sitten ei.

Lopuksi: olen itse oikeastaan kiehtoutunut tähän indoktrinaatioteoriaan, vaikken moiselle nähnyt alkuun mitään tarvetta. Enkä nyt sano, ettäkö sen tarvitsisi nytkään olla totta. Toisaalta se pystyy selittämään mm. unet ja pojan (jotka voidaan selittää ihan yhtä lailla stressaantumisella/taakalla) sekä jossain määrin lopun. Loppuratkaisutkin tukevat tätä oikeastaan äärimmäisen hyvin, sillä esimerkiksi (minun valitsema vaihtoehtoni, enhän hellinyt tuhota juuri pelastamiani gethejä) synthesis noudattaa juurikin reapereiden/tai oikeastaan God Childin tahtoa --> tallennetaan rotujen historia yhteiseen tietokantaan yhdistämällä ne osaksi reapereita. Tästähän God Child muun muassa mainitsi loppuminuuttien aikana.

Oikeastaan ainoa asia, mikä tätä teoriaa tukevassa näkemyksessä ei täsmää, on se "aito" loppu. Eli Shephard herää romun keskeltä Maasta, mikä ainakin minun tajuntaan tarkoittaa sitä, että kaikki beamistä eteenpäin on ollut indoktrinaatiota/unta -> mitä kävi lopulta reapereille? Toki voidaan kuvitella, että indoktrinaatiojakso oli myös totta ja Shephard sit tippuu Citadelista takaste Maahan (tai sit hän on siellä Citadelin romuissa, ken tietää), mutta... Jos taasten oletetaan, että Shephard ei koskaan Citadeliin/Crucibleen mennytkään, niin sittenhän Massa3 vasta jääkin kesken, kun ei kerrota mitä tapahtui (kuin vasta lopputekstien jälkeisessä pätkässä, mikä jätkää melkoisen pätkän informaatiota välistä).

Mutta ei, onhan näitä kiva spekuloida ja harvemmin PELI tällaiseen debaattiin on pystynyt. Enemmänhän nuo tuppaavat keskittymään tonne leffapuolelle, joten propsit jo siitä. Tosin jos pelintekijät ovat valmiita taipumaan painostuksen alla, voidaan rivien välistä lukea, että jotain on pielessä. Vaikka faneja tässä ajatellaankin.

Laitetaan nyt spoilerin alle vaikkei niinkään juonipaljastuksia sisällä.
Aika hyvin kuvattu syy kiukkuajien kiukuttelun aiheeksi:

Noista eri valintojen vaikutuksista lisää:
Tuon "pelasta Legion tai Tali, TAI molemmat" lisäksi, jotkin sanoivat että joutuivat tappamaan Jackin. Varmaan kakkosen loyalty-kysymys.
Olisi jännä lukea jos joku saisi tehtyä kaavion siitä, mikä valinta johti kenenkin hahmon kuolemaan.

Kaikki lopusta mielensä pahoittaneet voivat nyt huokaista helpotuksesta.

Pelistä pois jäännyt Epilogi on nimittäin vuotanut nettiin;
[video=youtube;vG4EyfXOTJ4]http://www.youtube.com/watch?v=vG4EyfXOTJ4&src_vid=L4iNJXrHA_I&feature=iv&annotation_id=annotation_832874[/video]
Viimeistään nyt kaikilla pitäisi olla hyvä mieli.

Noista eri valintojen vaikutuksista lisää:
Tuon "pelasta Legion tai Tali, TAI molemmat" lisäksi, jotkin sanoivat että joutuivat tappamaan Jackin. Varmaan kakkosen loyalty-kysymys.
Olisi jännä lukea jos joku saisi tehtyä kaavion siitä, mikä valinta johti kenenkin hahmon kuolemaan.

Valinnoista ja hahmoista:
Sen ainakin eilen huomasin, että jos on kakkosessa ollut vipinää Mirandan kanssa ja kolmosessa sitten pistää välit poikki niin se kuolee sanctuary tehtävän lopussa. Testasin vielä toisella peluu kerralla pitää romanssit kunnossa ja hengissähän se pysyi. On se deittailu vakava asia näköjään;)

Pelistä pois jäännyt Epilogi on nimittäin vuotanut nettiin;
Tulee jotenkin Little Nicky mieleen. :D

Pelle; Se on rankkaa toisinaan. ;)
Johtuu varmaan siitä, että jos ei deittaa niin ei saa varoitusta Cerberuksen uudesta hymypojasta. Tai sen näkee kohtaikään alkavalla pelikerralla.

Ainoa mitä en itse tajunnut ottaa huomioon, ja jonka vasta nillityksistä hokasin, on tosiaan näiden mass relayden tuhoaminen ja näiden synnyttämä joukkotuho tai vähintäänkin koko armadan strandaus Aurinkokuntaan. Siinä ei ehkä tekijöillä ollut nyt aivan kaikki ajatukset samassa pussissa :)

Kommenttisi kuvaa aika hyvin myös omia ajatuksiani.

Fanien kiihdyksissään etsimissä juoniaukoissa on myös aukkoja :)

Esimerkiksi tuo "mass relayn tuhoaminen = aurinkokunnan tuhoaminen"- "juoniaukko" ei kestä kovinkaan kummoista pohdintaa. On eri asia ajaa laite litteäksi asteroidilla tai tuhota se suunnitelmallisesti ns. kill-switchillä. Vertaukseksi vaikkapa fukushiman ydinvoimalan "sammuttaminen" tsunamilla tai iranin rikastamoiden sammuttaminen tietokoneviruksella. Huono vertaus, mutta toivottavasti pointti välittyy :)

Ja kuten itse mainitsit niin eihän tuo "haaksirikkoutuminen" välttämättä ole pysyvää normaalillakaan matkustusnopeudella jos se on lähelläkään vauhtia jolla normandy tähtien välillä liitelee.

Ja vaikka se olisikin aito loukkuunjääminen, niin sehän olisi vain mielenkiintoinen tarinallinen mahdollisuus. Kyllä ikiaikaisen reaper-kierteen katkaisemisella sopii olla aika suuriakin vaikutuksia.

Mutta tietyssä mielessä tämä fanien kritiikki ja juoniaukkojen metsästys muistuttaa hieman conan o'brienin uuden shown virheenetsimisosiota :) Valta mass effectin tarinan suhteen on tekijöillä ja monelle juoniaukoille on aika helppo keksiä selitys muokkaamalla universumia tai lisäämällä universumiin asioita joita ei aiemmin ole selitetty.

Kommenttisi kuvaa aika hyvin myös omia ajatuksiani.

Fanien kiihdyksissään etsimissä juoniaukoissa on myös aukkoja :)

Esimerkiksi tuo "mass relayn tuhoaminen = aurinkokunnan tuhoaminen"- "juoniaukko" ei kestä kovinkaan kummoista pohdintaa. On eri asia ajaa laite litteäksi asteroidilla tai tuhota se suunnitelmallisesti ns. kill-switchillä. Vertaukseksi vaikkapa fukushiman ydinvoimalan "sammuttaminen" tsunamilla tai iranin rikastamoiden sammuttaminen tietokoneviruksella. Huono vertaus, mutta toivottavasti pointti välittyy :)

....

Mutta tietyssä mielessä tämä fanien kritiikki ja juoniaukkojen metsästys muistuttaa hieman conan o'brienin uuden shown virheenetsimisosiota :) Valta mass effectin tarinan suhteen on tekijöillä ja monelle juoniaukoille on aika helppo keksiä selitys muokkaamalla universumia tai lisäämällä universumiin asioita joita ei aiemmin ole selitetty.

Tästä lisää
Todetaan aluksi, että itse kannatan DLC:tä joka tarjoaisia lisää loppuja. Nykyinen saa kaikin mokomin olla yksi mahdollisista lopuista.

Tuota ajatusta tarjosin itsekin itselleni ensin. "Räjähdys oli jotenkin erilainen". Mutta miten, miksi? Miksi tätä ei olisi voinut selittää vaikka yhdellä tai kahdella lauseella siinä kohtaa kun starchild sanoo, että mass relayt tulevat tuhoutumaan. Itse olin jo valmis sillä hetkellä lyömään paragon/renegade interruptia jossa Shepard toteaisi kutakuinkin "tuhosin kerran yhden, miksi haluaisin aiheuttaa saman tuhon uusiksi moninkertaisesti?" Tähän olisi sitten ihan kevyesti voinut vaikka jatkaa että "räjähdys on erilainen" tai "tämä ei ole edes räjähdys", mikäli haluaisi olla vielä epämääräinen. Olisi säästytty paljolta.

Siinähän se osa ongelmaa ja valitusta onkin, että pelaajien pitää itse keksiä nämä teoriat vaikkakin ymmärrän, että monet pitävät kun peli laittaa miettimään näitä asioita. Ainut referenssimme asiasta on kuitenkin (tietääkseni) tuo Arrivalissa tapahtunut räjähdys. Hankala siinä on ruveta selittämään miten tämä on nyt erilainen. Varsinkin kun loppuvideossa tuo kuvataan hyvin räjähdyksenomaisesti ympäri galaksia.

Jälkimmäinen lainaamani asia on kyllä hyvinkin mielenkiintoinen keskustelunaihe tällä hetkellä. Kuka oikeastaan on vastuussa niinkin valintapainotteisesta tarinasta kuin Mass Effect? Tekijät ovat itsekin haastatteluissa todenneet, että pelaajat ovat myös tarinan kirjoittajia yhtä lailla kuin pelin tekijätkin. Tähänhän perustuu mm. Liaran kasvanut osuus ME3:ssa. Tai näin ovat ainakin väittäneet :).

Myös Hudson on todennut seuraavaa:

“We have a rule in our franchise that there is no canon. You as a player
decide what your story is. But we choose a default path that gives you access to a lot of cool things.”
(Lähde)

Tuohon kiteytyy oikeastaan parhaiten se miksi en itse ollut tyytyväinen tarinan lopetukseen:
minä en saanut päättää millainen Shepardini tarina olisi lopussa. Joku sanoo nyt, että Shepardin tarina päätettiin myös loppua edeltävinä hetkinä. Varmasti niinkin, mutta itselleni jäi silti kovin tyhjä tunne lopusta. Bioware on ennenkin tehnyt pelejä joissa tarina haarautuu lopussa useisiin vaihtoehtoihin, miksi siis Mass Effectin pitäisi olla vangittu käytännössä yhteen ratkaisuun? Ainakin minä ymmärrän tuon kommentin niin, että "default path" ei sido vain yhteen loppuratkaisuun vaan yhdenlaiseen loppuratkaisuun, mikä muuttuu tekemiesi valintojen mukaan.

Jatkoa:

Riippuen valitusta lopusta "räjähdys" vaikuttaa eri asioihin ja etenee saman näköisenä ympäri galaksia eikä vaikuta kaiken tuhoavalta.

Ymmärrän valituksen, erityisesti jenkeissä, jossa elokuvien loppuja muutetaan usein koeyleisönäytösten perusteella selkeämmiksi ja rautalangasta väännetyiksi. Mutta ymmärrän myös Biowaren ratkaisun tehdä lopusta hyvin epämääräinen. Onnistuessaan sellainen loppu mahdollistaa sen, että kukin pelaaja voi vetää lopusta omat johtopäätöksensä ja täyttää ne aukot haluamallaan tavalla. Hyvin kustannustehokas ratkaisu tilanteessa jossa potentiaalisten loppujen kombinaatio voisi helposti räjähtää käsiin. Tällaisenaan loppu ei ilmiselvästi tosin äänekkäimmän osan mielestä onnistunut :)

Ja kyllähän Shepardin tarinaa sai aika voimakkaasti itse matkalla kirjoittaa, joten siinä mielessä lupaus on pidetty. Se miten paljon tarinan lopputulokseen pitää voida vaikuttaa, jotta tarina on "oma" on aika hankala kysymys. Tämän pelisarjan kohdalla vanha klise "matka on tärkeämpi kuin päämäärä" pitää erittäin hyvin paikkansa :)

Onhan lopun valintakin (jos se konkreettisena valintana ilman indoktrinaatiota otetaan) myös erittäin merkittävä ja seurauksiltaan suuri. Vaikkakaan niitä seurauksia ei enää suoraan näytetä, mikä saa valinnan tuntumaan jokseenkin yhdentekevältä. Ehkä sama loppu, pidemmällä ja selkeämmällä epilogilla olisi ollut massoja tyydyttävämpi ratkaisu.

Senhän tuo loppu tavallaan tekee selväksi että tulevat universumiin sijoittuvat pelit kuuluvat joko aikaan ennen shepardia tai sitten kauas tulevaisuuteen kun galaksin organisaatiota jälleenrakennetaan.

Jatketaan myös lisää. Onhan tämä mielenkiintoinen aihe kuitenkin :) :

Biowarella oli varmasti syynsä tehdä lopusta epämääräinen ja tiettyyn pisteeseen asti ymmärrän tämän, ja jopa odotin tätä. Kuitenkin mielestäni trilogian viimeinen osa on aivan väärä paikka spekulointia toivovalle lopulla. Varsinkin kun luvattiin "definitive closure". No, onhan se tavallaan sitä. Netissä kiertävässä Mac Waltersin(?) muistivihon kuvassahan on teksti "Ending of the first Matrix movie". Sinällään ihan hyvä päämäärä, mutta ensimmäisen Matrixin lopussa tiesi, että lisää on tulossa ja tässä vaiheessa kaikenlainen spekulointi on mielestäni kaikkein mielenkiintoisinta. Kolmososaan tultaessa sitä odottaa, että "nyt saadaan vihdoin suurelle osalle spekulaatiosta vastauksia". Kun tulos on lisää spekulointia on helppo ymmärtää miksi osa (oli se sitten suuri tai pieni) on niin vihoissaan. Saimme vastauksiakin moniin kysymyksiin, mutta kuten todettua, lopusta jäi niin paljon enemmän kysymyksiä. Tosin elokuvat ja pelit ovat muutenkin niin erilaisia, etten lähtisi tavoittelemaan pelin lopusta elokuvamaista. Onhan se eri asia käyttää 2h aikaa elokuvan katsomiseen ja todeta lopussa "no eipä tuo loppu antanut ratkaisua haluamiini kysymyksiin", kuin pelata 100+ tuntia peliä ja todeta sama. En myöskään halua, että kaikessa ja aina väännettäisiin asiat rautalangasta, mutta ME3:n on vain niin väärällä puolella tuota rajaa spekuloinnin ja vastausten suhteessa (edelleen pelkästään oma mielipiteeni)

Potentiaalisten loppuratkaisujen käsiinräjähtäminen oli yksi suurimmista pelonaiheistani ME3:n kohdalla. Juurikin siksi, että tähän asti pelaaja on todella saanut luoda oman tarinansa, tai ainakin on luotu täydellinen illuusio siitä kontrollista. Kolmosessa tämä illuusio rikkoontui omalla kohdallani täysin lopussa. Uskoin ja luotin kuitenkin siihen, että Biowarella löytyisi se taito ja osaaminen (ja aika) luoda vaikka ne sata erilaista loppua (liioittelua, tiedän :p), mikäli valintojen kombinaatiot sitä vaatisivat.

Vähin mitä odotin lopulta olisi ollut Dragon Age: Origins tyyliset "loppukuvat teksteineen", mitkä kertoisivat miten hahmot joiden kanssa on viimeiset viisi vuotta vietetty jatkoivat tästä eteenpäin ja miten tekemäsi valinnat heihin vaikuttivat lyhyellä ja/tai pitkällä tähtäimellä. Vaikka tämä on vähin mitä odotin, olisin ollut tähän tiivistykseen äärimmäisen tyytyväinen. Tekstipohjaiseen recappiin olisi myös helppo sitoa ne tuhannet loppuratkaisut jolloin se mahdollinen käsiinräjähtäminenkin olisi saatu helpommin kuriin.
DA: O on muutenkin hyvä esimerkki siitä miten ME3:n olisi voinut päättää. Päähenkilö kuolee tai on kuolematta, mutta kuolematta oleminenkaan ei välttämättä ole se "happy ending", riippuen näkökulmasta. Ei sillä että olisin mitenkään perinteistä onnellista loppua vastaan :o.

Tuosta vanhasta kliseestä on pakko todeta lyhyesti vain sen verran, että kyllä se päämääräkin merkkaa. Ainakin tietyissä tapauksissa. Jos ollaan matkalla hirsipuuhun niin eipä se matka siinä paljon lämmitä vaikka olisi kukkasin koristeltu, kun päämäärä on joka tapauksessa se hirsipuu. Matka oli silti ME-trilogiassa hieno, siitä ei kahta sanaa.

Mielestäni valtaosa himodissaajien valituksista lopetuksesta on sikäli aiheettomia, että porukka keskittyy vain ja ainoastaan viimeiseen 5min sen koko kolmannen osan sijaan.

Eipä tuokaan täysin pidä paikkaansa. Itselläni valtaosa päätöksistä kahdesta ekasta pelistä olivat korkeintaan yhden lauseen pituisia "muistatko tuon?" viitauksia, tai pahimmillaan täydellisiä peruutuksia ja muutoksia tarinaan. Tai sitten olivat vain numeroita, joilla ei muutenkaan ollut painoarvoa koska pelin surkea loppu teki koko matkasta turhan.

Deviantartissa on loistava artikkeli pelaajalta, joka esitti lopusta oman huikean versionsa mikä pyyhkii Biowaren liirumlaarumilla lattiaa.

Artikkelissa pelaaja esittää, että tarina antaisi Shephardille neljännen vaihtoehdon - valinnan olla valitsematta. Koko pelisarja on tähän mennessä ollut Shephardin matka näyttää, että ihmiset voivat muokata oman tulevaisuutensa - eikä vaan taantua kohtalon vietäväksi. On pelin asettaman logiikan vastaista, että Shephard päättäisi ryhtyä jumalaksi, joka määrää kaikkien kohtalon.

Pelaajan esittämässä visiossa neljäs vaihtoehto kääntää kaiken Reapereita vastaan ja keräämäsi armeijat käyvät viimeiseen yhteiseen taistoon. Peli näyttäisi sitten miten jokainen ystävistäsi johtaisi omia sotiaan oman aatteensa puolesta. Päätöksillä olisi väliä, teoillasi ja liitoillasi painoarvoa. Eikä enää pelkästään naurettavia numeroita tai kolmen napin loppua.

Koko artikkeli on luettavissa täällä.

Eipä tuokaan täysin pidä paikkaansa. Itselläni valtaosa päätöksistä kahdesta ekasta pelistä olivat korkeintaan yhden lauseen pituisia "muistatko tuon?" viitauksia, tai pahimmillaan täydellisiä peruutuksia ja muutoksia tarinaan. Tai sitten olivat vain numeroita, joilla ei muutenkaan ollut painoarvoa koska pelin surkea loppu teki koko matkasta turhan.

Olivat ne osassa tapauksissa enemmän. Toki ne päätyivät lopulta numeraaliseen (ja merkityksettömään) muotoon, mutta kohtaukset itsessään, kuten Youtube-klipseistä voi katsoa, ovat "radikaalisti" erilaisia toisenlaisilla pelityyleillä. Radikaalisti hipsuissa sen takia, että toki tapahtumapaikat ja vaihtoehdot ovat rajalliset tällaisessa kerrontamuodossa. Tai oikeastaan missä tahansa kerrontamuodossa.

Deviantartissa on loistava artikkeli pelaajalta, joka esitti lopusta oman huikean versionsa mikä pyyhkii Biowaren liirumlaarumilla lattiaa.

Kieltämättä varsin vakuuttava fan fiction -kertomus, jonka olisin mieluusti kelpuuttanut myös emopeliin. Ei se silti poista sitä faktaa, että edelleen pelaajalle annetaan 5min ennen loppua vaihtoehto. Tässä tapauksessa kolmen sijaan neljä. Toki tuossa olisi otettu huomioon pelaajan toimet, mutta nekin lähinnä vain kuvallisessa muodossa. Se, ettei rachni fleettejä näytetä, ei tarkoita sitä, etteikö niitä siellä sodassa ole. Samoin kuin se, ettei lopputeksteissä kerrota, mitä henkilölle X tapahtui, ei tarkoita sitä, etteikö jotain voisi johdatella oman pelinsä perusteella (omalla kohdallani esim. Tali puhuu koko emoplaneettansa ajan omasta kodista planeetalta -> hän palaa kotiinsa). Joka tapauksessa kyse olisi ollut siitä, että X määrän pisteiden jälkeen ei omilla teoilla olisi ollut merkitystä, sillä rajapyykki voiton ja häviön välillä on saavutettu. Mutta, myönnän, tämä olisi ollut siitä huolimatta moninkerroin parempi ratkaisu kuin nykyinen.

En täysin ymmärrä tuota kommenttiasi pelin logiikan vastaisesta käytöksestä asettaa Shephard jumalaksi. Shephardhan on jumala. Se tehdään aikasten selväksi jo sillä, että Bioware jo alkujaan pissi muroihinsa Reapereiden suhteen siinä, ettei yhtäkään sellaista saatu tuhottua ilman Shephardin apua. Ilman Shephardia ei olisi myöskään saatu pelastettua Citadelia, pysäytettyä collectoreja, koottua fleettejä kuin lopetettua sotaakaan. Kyllä Massat hyvin pitkälle pistivät kaiken (luonnollisesti) pelaajan hahmon harteille, ja teki kaikista muista kykenemättömiä mihinkään ilman pelaajan apua. Jo pelkästään muutaman Reaperin tuho esim. turian fleetin voimin olisi näyttänyt sen, ettei ainoa mahdollinen ratkaisu lepää Shephardin harteilla ja McGuffinissa nimeltä Crucible. Tällä olisi todistettu/esitetty se vaihtoehto, että Reaperit ovat ylivoimaisuudestaan huolimatta mahdollista tuhota riittävän suurella ja erilaisella joukolla. Muutenhan ym. fanin kirjoitelman mukana olisi kohdattu se kliseistä suurin: sankari ottaa ensin turpiinsa sata nolla, mutta sitten "My... name... is... NEO!"-huudon kera löydetään sisäinen voima ja hakataan vastustaja sata nolla. Ei siinä, kyllä minäkin tämän kannalla olisin ollut alkuperäisratkaisun sijaan.

Mainittakoon nyt siis loppuun tosiaan se, etten itsekään ole täysin tyytyväinen Mass Effect 3:n loppuratkaisuun, mutta valtaosa lukemistani kritiikeistä on kyllä ollut ylisuurten odotusten aiheuttamaa katkeruutta ja, pahoitteluni, turhaa ininää. Ei tämä media (kuin oikeastaan mikään muukaan) yksinkertaisesti kykene mahdottoman moniin eri lopputuloksiin jokaiselle eri pelityylille. Toki jo muinaiset tekstimuotoiset lopetukset olisivat lämmittäneet, mutta omalla kohdallani nämäkin olisivat olleet jo lievää rautalangasta vääntämistä. Ts. osaan kaivaa ne omanlaiset lopetukset hahmojen puheista. Ja kyllä, omien tekemisillä olisi voinut olla suurempikin vaikutus kuin numeraalinen score ennen lopputaistoa, mutta toisaalta samaan pisteeseen pelaajan päätöksistä huolimatta sitä juostiin Massa 1:ssä ja 2:ssakin. Eri asia vain keiden kanssa ja ketkä selvisivät.

ME3:n loppu ei siis tosiaankaan mitätöinyt minulle mitenkään koko kulkemaani reissua, sillä koin saavani ne haluamani tarinat päätökseen, mitä lähdin hakemaankin. Useammat näistä päätyivät jo ennen Maahan laskeutumista, enkä kokenut jääneeni vastauksia vaille (Reaperit selitettiin, trilogian laskeuma selitettiin, hahmojen kohtalot jossain määrin selitettiin, jne.)

Noniin, peli läpi. Huhhuijaa, 5 vuotta Mass Effectin yhteistä matkaa ja tähän päättyy (ainakin toistaiseksi). Hiljaiseksihan se veti miehen tuossa eilisiltana.

Tämä viimeinen osa oli pelattavuudeltaan helposti paras tähän asti, taistelu oli jopa hauskaa ja normivaikeustasollakin ajoittain mukavan haastavaa. Varsinkin loppuvaiheen kahinoiden yhteydessä huomasin pepsilasia kohti kurottaessani miten käsikin hiukan tärisi jännityksestä. Omalla soldierilla EDI:n ja Liaran kanssa pelatessani tehokkaimmaksi tappokoneeksi muodostui Overload-->Singularity-->oma tykitys. Onneksi Brutet ja varsinkin Bansheet pakottivat usein improvisoimaan pikkupaniikissa.
Kyllä pelatessa tunsi että pitkälle ollaan tultu Eden Primesta ja vuodesta 2007, hankala toisaalta sanoa pitäisikö pelisarjalle täysin uusi pelaaja ME3:sta juuri minään, niin paljon käytetään aikaa vanhojen asioiden muisteloon ja tunnelmointiin. Sen sijaan hakkeroinnille oli annettu ennakkoluulottomasti kirvestä, mistä pisteitä!

Turinointia juonen huippuhetkistä ja vähän niistä pettymyksistäkin (sis. spoilereita, yllättäen):
Illusive Man oli loistava pahis edelleen, tuli pelatessa mukava kiukku koko herraa kohtaan. Silti Shepardin totaalinen sirpaloituminen Thessian ja Prothean VI:n menetyksen jälkeen pääsi yllättämään, hahmo kuitenkin siihen asti ollut aika viilipytty, ja yhtäkkiä tulikin sitten tunnekuohu. Kiva muutos kaavaan kumminkin. Sen sijaan Kai Leng oli laimeimpia sivupahiksia vähään aikaan, ei sopinut pelin ympäristöön juuri lainkaan, tappelu oli kankeiden kontrollien takia hankalaa ja hahmo näytti muutenkin animesarjasta karanneelta.

Omalla kohdallani pelin huippuhetki oli Tuchankalla genophagen parannus ja Mordinin uhrautuminen. Pelit harvoin onnistuvat koskettamaan oikeasti tunteisiin, mutta tällä kertaa Mordinin “Would have liked to have run tests on the seashells” -kommentti oli harvinaisen pysäyttävä, ja hahmoa kakkosesta alkaen vaivannut syyllisyydentunto sai arvoisensa sovitustyön. Tähän kohtaukseen verrattuna ME1:n kömpelö Ashley/Kaidan uhraus tuntuu todella ankealta ja pakotetulta.

Ja sitten siitä lopusta, olihan se pettymys. Kolmen pelin ajan ollaan laitettu galaksia järjestykseen ja pussitettu vihollisia, vikassa osassa ratkaistiin vielä Reapereita lukuunottamatta kaikki sivilisaatioiden isot ongelmat (gethit, genophage) ja mitä varten? Lopun ratkaisu tuntui vetävän kaiken vessasta alas kun Mass Relayt hajoavat päätöksestä riippumatta. Sekoilu siellä Citadelin harjalla oli muutenkin ikävä, koska se söi tehon aiemmalta kohtaukselta, jossa istuttiin Andersonin kanssa ikkunan edessä ja ihmeteltiin elämää. Tämä olikin kädet alhaalla toinen lempparikohtaukseni pelissä.
Sanokaa mielikuvituksettomaksi, mutta ihan oikeasti kaipasin edes mahdollisuutta perinteiseen "pahat kuolee, hyvät voittaa" -loppuun. Tai loppuun, jossa tarina saisi kunnollisen päätöksen.

Lisäksi musta ylenpalttinen apologia Biowarea kohtaan on vähän hassua, sillä haluisin ajatella että ME3:n lopun voidaan sanoa melko universaalisti olevan epätyydyttävä. Ei sen ääneensanominen voi olla vain katkeraa fanitilitystä ja -ininää. Voihan tuleva DLC pistää tilanteen uusiksi Fallout 3:n malliin, mutta näillä mennään toistaiseksi.

Lopuksi loistava tunnelmointipätkä; kaikkien Massojen Launch trailerit yhdessä putkessa: http://www.youtube.com/watch?v=nETxAJsD0N4&feature=related

Biowaren puolustelu on ihan luonnollinen vastareaktio ylilyönneille kritisoinnissa. Suuri osa Biowaren puolustajistakin sanoo lopun olleen epätyydyttävä.

Onhan kritiikin joukossa rationaalisesti perusteltuja puheenvuoroja, mutta mukaan hyppää aina iso joukko pelkästään vihaa ja pettymystä huutavia joiden kommentit ovat usein sitä ininää.

Turinointia juonen huippuhetkistä ja vähän niistä pettymyksistäkin (sis. spoilereita, yllättäen):

Hyviä ajatuksia, itse olen hyvin pitkälti samaa mieltä!

Minulle koko Mass Effect 3 oli tavallaan vain loppukohtaus kahden edellisen pelin pohjustamalle juonikuviolle. Pelin viittaukset aiempiin päätöksiinkin olivat, kuten moni on edelläkin maininnut, vain kyseisien juonien lopetuksia. Uusia juonikuvioita tai merkittäviä henkilöitä ei esitelty, varsinkin kun monet tapahtumat ja henkilöt olivat tuttuja kirjoista (Grissom Academy, Kai Leng). Kokonaisuudessaan peli oli siis hieno ja onnistunut päätös ME1 ja ME2 sivujuonille ja tarjosi sitä definitive closurea jota Bioware lupaili.

Kuitenkin pääjuonen ja trilogian pääajatuksen (Reaperit ja älyllisten eliöiden tulevaisuus) kannalta se DeviantArtista löytyvä vaihtoehtoinen loppu on juuri se mitä peli olisi kaivannut; olisi ollut hienoa että trilogian viimeisessä päätöksessä olisi annettu yksi ylimääräinen ja selkeästi erilainen vaihtoehto. Koska Mass Relayt ovat koko Mass Effect -universumin koossapitäjä, niin on aika selvää että niiden tuhoaminen lopettaa sen universumin tarinan. Pelaajan olisi pitänyt saada päättää jatkuuko universumin tarina suurten uhrausten ja vaikka muutaman rodun sukupuuton kautta, vai päätetäänkö kaikki lopullisesti yhden ihmisen hengen ja sivilisaatioiden kehittyneisyyden kustannuksella.

Tietenkin Biowarella on luovana taiteentekijänä oikeus lopettaa pelisarjansa miten tykkäävät, mutta toivon silti että jonkinlainen alternative ending -DLC saataisiin. Katsotaan nyt sitten kuinka siinä käy...

BioWare Undecided Over Changing Mass Effect 3's Endings - News - www.GameInformer.com

Ylös Bottom