Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 3 - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Lopusta

Oli kyllä yks pahimmista pettymyksistä tuo loppu sitten Dragon Age 2:n
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Todistin juuri yhden eeppisimmän ja mahtavimman pelisarjan synnyn ja lopun. Aivan huikea suoritus Biowarelta, ei voi kun kiittää ja kumartaa.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Reilu tunti sitten meni Mass Effect 3 läpi. No jaa'a, olisi tuon lopun voinut omaan makuuni paremmin toteuttaa. Mielestäni Mass Effect olisi ansainnut vähän pidemmän loppuvideon, ja jotain muuta kuin jonkun autopelin valikkojen taustalla soivaa "musiikkia" lopputekstien taustalle.

Muilta osin tämä kuitenkin oli upea kokemus. Hienot hahmot ja maisemat. Mukaan mahtui useita mieleenpainuvia kohtauksia. Toiminta oli ihan toimivaa, vaikka parissa paikassa sitä oli liikaa. Koko pelin ajan tilannetta rakennettiin hyvin kohti loppua, ja pitkälle asti vielä ajattelin, että näinköhän tässä on konsolisukupolven ensimmäinen peli, jolle on pakko antaa täydet kymmenen pistettä. Viimeisillä kilometreillä taso kuitenkin vähän heikkeni menon alkaessa hieman toistaa itseään, ja viimeistään tämä lopetus sitten sinetöi sen, että ihan kymppiin saakka ei sitten ylletty. Moninpeli oli lopulta yllättävän pelattavaa pienissä määrin.

Bugeja ei nyt liiaksi saakka tullut vastaan. Huomattavin oli se, että monta kertaa jonkun hahmon repliikki jäi kesken ja uusi alkoi kesken kaiken. Onneksi vain pari kertaa taisi noin tapahtua jossain vähänkään merkittävässä keskustelussa. Lisäksi kerran en voinut puhua sivutehtävän lopettavalle henkilölle, ja kerran Shepard jäi jumiin baaritiskille. Kumpikin korjaantui tallennuksen lataamisella. Sitten oli vielä tietysti se ilmeisesti kaikille vastaan tullut Shepardin väärään suuntaan kääntynyt pää keskustelussa Liaran kanssa.

Oma kappaleensa on omistettava tietysti sitten näille valinnoille, joiden vaikutuksista täälläkin on paljon puhuttu varsinkin ennen julkaisua. En ole vielä selvittänyt, kuinka paljon aikaisemmissa osissa tehdyt valinnat vaikuttivat itse tapahtumiin, mutta omasta mielestäni ne oli otettu ainakin dialogissa huomioon erittäin hyvin, ja niitä käsiteltiin tarpeeksi paljon. Ei oltu menty sieltä, mistä aita on matalin. Jos ei muuta, niin ensimmäisellä pelikerralla onnistuttiin ainakin luomaan onnistunut illuusio valintojen merkityksestä, ja se oli tarpeeksi tunnelman ylläpitämiseksi.

Lopuksi vielä todella suuret ja isot pisteet BioWarelle tästä upeasta pelisarjasta, jonka kaltaista ei ole koskaan aiemmin nähty. Harmi vain, että tästä kokonaisuudessaan tosiaan koko konsolisukupolven parhaasta pelistä jäi lopun jälkeen hieman huono maku.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Joo-oh. Itse olen sitten kuitenkin aloittanut uuden kierroksen eli toin sen hahmon jolla vedin me3 ekan kerran läpi. Loppuhan tuli suorainaisesti shokkina ja oli liki ettei mennyt maku kokonaan. Hiukan sain autettua kun katsoin juutuubista loppuvaihtoehdot ja sain niistä makuuni sopivimmalla "esikirjoitettua" päässäni kaanonin lopun eli n.s. mitä sitten tapahtui, niin alkushokin jälkeen kykenin aloittamaan uuden kierroksen. Toki toivon kovasti jotain selventävää dlc:tä mutta juuri ja juuri pärjää näinkin, kitkerä maku suussa kuitenkin.

Stammyn mielipide kovin kiinnostaisi, kun on aika selväksi käynyt että pitää kovin Mässyistä.

Sen verran omaa näkemystä lopun tärkeydestä että
Oli liki etten ensin paiskannut koko laatikkoa hyllyn perälle pimentoon kun sain ensimmäisen kierroksen loppuun... "mitävvv... täähän loppui kesken, teet mitä vain niin kaikki menee vituiks ja sheppis kuolee ja kaikki jää auki, ffffffffffffffuuuuuuu. Vastaavansorttinen tunne on ollut viimeksi kun olen päässyt Stephen Kingin "Musta Torni" sarjan loppuun, ensin on lukenut seitsemän kohtuullisen pitkää kirjaa, tykännyt niistä ja odottanut monta vuotta uskollisesti että miten tarina päättyy ja sitten kun tarina tulee päätökseen niin jumalation
Revolverimies Roland astuu ovesta äärettömyyteen, putoaa alas, tietäen että unohtaa kaiken menneen ja joutuu aloittamaan kaiken uudelleen, ja kirjasarjan viimeinen lause on muistaaakseni sama kuin ensimmäinen. Eli kierros lähtee uudelleen ja millään räpistelyillä ei ollut mitään merkitystä. Tuolloin tuli kyllä äärimmäisen huijattu olo että tämänkö tähden tätä luki.
Ennen tuota musta torni -sarjan loppua pidin Kingin kirjoista kovin, sen jälkeen en ole pystynyt tarttumaan yhteenkään Kingiin. Eli jos loppu on tarpeeksi kusinen, onnistuu se ainakin meikäläisellä pilaamaan ison osan matkastakin.

Se on myönnettävä että kodak-hetkiä on peli piukassa ja tuttuja 1:stä ja 2:sta tulee vastaan mukavalla tahdilla, manlytearseja pukkaa monessa kohdassa kuin myös hymyä
yhtenä kovimmista hetkistä Mordinin tähtikohtaus Tuchankalla, tuli valehtelematta tippa silmään enkä sitä häpeä yhtään. Myös Aethytan bongaus Citadelin baarissa on kohtaus josta pidin :cool: Onhan noita vaikka miten, tila, aika ja terveys loppuisi jos noita lähtisi enempi luettelemaan.

Eli paljon hienoja hetkiä jotka olisivat ansainneet paremman lopun. Mutta muuten kyllä aika rautaa on.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Juu siis pelin viimeiset 5 minuuttiahan oli suoraan sanottuna sulaa paskaa. Biowarella on selvästi hyviä kirjoittajia kun katsoo juuri noita sivutarinoita ja hahmojen kehitystä. Sääli ettei kukaan niistä sitten ollut töissä kun loppua kirjoitettiin. :(

Multiplayeria voisi ehkä pelata enemmänkin jos tästä järkytyksestä vielä toipuu, se oli yllättävän mukavaa touhua.

Lopusta ja muusta
Ei oikein edes tee mieli pelata toista hahmoa kun loppu kuitattiin tuolla "homma ohi, nappia painettu, mass relayt on historiaa, heihei".

Mutta känni-Tali oli hykerryttävä, ja muutenkin hauskaa ja draamaa piisasi melkein loppuun asti.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Minulle hämmennystä pelin lopetuksessa aiheutti vain se viimeinen 1.30 minuuttia. Se oli täysin loogiikkan vastainen "cliffhanger"... En tarkoita lopputekstien jälkeistä osuutta.

Mutta tämä puolitoista minuuttia ei todellakaan viennyt minulta pois sitä mitä olen vuosien varrella pelien kanssa kokenut. Aloin ihmetellä jossain pelin puolivälissä sitä kuinka nätisti palaset tuntuivat minun pelissäni loksahtelevan paikoilleen. Puhuin myöhemmin yhden tuttavan kanssa jonka kahden pelin aikana kootut palaset eivät todellakaan loksahdelleet kohdilleen. Huonot valinnat johtivat huonoihin seurauksiin. Erot meidän pelien tapahtumilla olivat kuin yö ja päivä. Itse nohevana Paragonina(aivan sieltä Eden Primestä saakka) olin ajatellut kaikkea aina epäitsekkäästi ja pitänyt katseen aina tulevassa. Nyt se viimein palkittiin tässä kolmannessa osassa. Tuttavani hahmojen(ne ketkä olivat vielä elossa) harrastaessa itsemurhia minun joukkoni kohtasi Reaperit vihdoin yhdistettynä!

Massa Kolmosessa oli myös sarjan ikimuistoisimmat tehtävät. Monissa päätehtävissä oli useita vapaaehtoisia osioita joista syntyi oikean sotilaskampanjan tunne. Tehtävissä oli myös vahvoja tunnelatauksia ja miehisen egon menettäminen oli lähellä useammin kuin kerran. Siksi onkin harmillista tai itseasiassa todella merkillistä että loppu jäi niinkin vaisuksi. Jo kokemani perusteella olisin voinnut vannoa hukkuvani kyyneliin lopputekstien rullatessa. Kun 99,5% oli täyttä tykitystä niin miksi säästää niitä paukkuja aivan siltä viimeiseltä 0.5 prosentilta?

Tärkeintä minulle oli kuitenkin se ettei tämä sarjan kolmasosa pilaisi koko sarjaa minulta. Näin ei todellakaan käynnyt. 1.30 minuuttia hämmennystä ei todellakaan pyyhi mielestä satojen tuntien edestä upeita kokemuksia. Rakkaus sarjaa kohtaan säilyi. Itseasiassa se vahvistui jopa siinä määrin että tällä hetkellä kaikki Massat on asennettu kovalevylle. Tästä se todellinen matka vasta alkaa.

...ja jotain muuta kuin jonkun autopelin valikkojen taustalla soivaa "musiikkia" lopputekstien taustalle.
Suosittelen poistamaan tämän kommentin niin pian kuin mahdollista. Ennen kuin fanaatikot päästetään häkeistään. Sinun turvallisuutesi riippu tästä. Usko minua. :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

...
Tärkeintä minulle oli kuitenkin se ettei tämä sarjan kolmasosa pilaisi koko sarjaa minulta. Näin ei todellakaan käynnyt. 1.30 minuuttia hämmennystä ei todellakaan pyyhi mielestä satojen tuntien edestä upeita kokemuksia. Rakkaus sarjaa kohtaan säilyi. Itseasiassa se vahvistui jopa siinä määrin että tällä hetkellä kaikki Massat on asennettu kovalevylle. Tästä se todellinen matka vasta alkaa.

Kyllä se mullakin tähän sitten tosiaan kääntyi kun sai vähän kasattua itseään. Kokonaisen vuorokauden sai me3 olla laatikossa ekan vuorokauden jälkeen ennenkuin oli pakko aloittaa uusi kierros :D


Itse myöskin hyviksenä vedellyt alusta lähtien niin kyllähän pelin aikana tunsi moneen otteeseen ettei se turhaa ole ollut - Wrex
....Shepard!
, Quarianit, Garrus, jne :cool:

Yksi hienoista ja itseeni vaikuttavista hetkistä oli myös
alussa kun oltiin Councililta hakemassa apua niin se joka ei samantien kääntänyt selkäänsä vaan kunnian miehenä teki minkä voi, oli itse "ah, yes, reapers"-turiaani. Ja myös councilin istunnossa kun asari ja salariaani käänsivät samantien selkänsä niin Turilas näytti siltä kuin olisi hävennyt niiden puolesta. Selkäpii, kylmät väreet jne :cool:
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Itseäni lopputekstien jälkeen nähdyttä osuutta enemmän kysymyksiä herätti se,
kun Shepard makasi ilmeisesti Lontoossa romun keskellä ja oli mitä ilmeisimmin elossa. No, kaipa Shepard sitten vain siitä nousi pystyyn ja lähti jonnekin viettämään eläkepäiviään enemmän tai vähemmän iloisin mielin. Normandyn miehistön jäsenten kohtaloista ei neljää (+Shepard) lukuun ottamatta mitään tietoja paljastettu. Sitten on vielä sekin kysymys, että miten ihmeessä Shepard Maahan saakka päätyi, ja vielä elossa. BioWaren foorumeillahan nyt innoissaan spekuloidaan sitä, että Shepard ei todellisuudessa olisi Citadeliin saakka päässytkään.

Omia suosikkikohtauksiani pelissä oli muun muassa
loppupuoli tehtävästä, jossa Cerberus yritti murhata neuvoston jäsenet. Ensin oli älytön toimintakohtaus, jossa Shepard heilui puoliksi C-Secin sukkulan ulkopuolella yrittäen tiputtaa Kai Lengin, josta kyllä tuli heti ensiesiintymisestään saakka jatkuvasti mieleen joku anime-sankari, katolta. Lopulta kaikki huipentui siihen, kun sai laittaa liipasimen pohjaan, ja Udina kaatui kuolleena maahan.

Lisäksi mainitaan tässä nyt vielä tarkkuusammuntakilpailu Garruksen kanssa Citadelissa.

Suosittelen poistamaan tämän kommentin niin pian kuin mahdollista. Ennen kuin fanaatikot päästetään häkeistään. Sinun turvallisuutesi riippu tästä. Usko minua. :D
Puolustan kyllä viimeiseen mieheen saakka kantaani tätä tusinajumputusta vastaan. Käykää vain kimppuun!

Mutta pelissä oli toki useampi erittäin onnistunutkin kappale.

edit: Nonniin, jotain tuollaista osasinkin jo epäillä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Puolustan kyllä viimeiseen mieheen saakka kantaani tätä tusinajumputusta vastaan. Käykää vain kimppuun!

Mutta pelissä oli toki useampi erittäin onnistunutkin kappale.

Kyse onkin siitä että biisin esittäjä Faunts on sama kuin Mass Effect ykkösen legendaarisen lopputekstibiisin esittäjä. Juuri tämä biisi kruunaa ME1:n, ja toisaalta linkittämäsi biisi, vaikkei se yhtä hyvä olekaan kuin M4 Part II, tasoitti hieman oloa ME3:n lopun jälkeen.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

30h ja nyt se on, sitten ohi :(

Loppu ei ollut pettymys, mutta olisi se parempikin saanut olla.

Mitäs sitä nyt tekis, kun trilogia on saatu päätökseen?
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Yksi asia, johon on tullut kiinnitettyä huomiota tässä pelaamisen tuoksinassa, on musiikki! Kovan nimen oli Bioware hommannut säveltäjäksi (Clint Mansell), mutta ei kyllä miehen kädenjälki kuulu missään. Omaan korvaan kuulostaa ainakin täysin samanlaisilta sävellyksiltä kun ME2:ssa. Noh, takaisin pelastamaan galaksia :D
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Yksi asia, johon on tullut kiinnitettyä huomiota tässä pelaamisen tuoksinassa, on musiikki! Kovan nimen oli Bioware hommannut säveltäjäksi (Clint Mansell), mutta ei kyllä miehen kädenjälki kuulu missään. Omaan korvaan kuulostaa ainakin täysin samanlaisilta sävellyksiltä kun ME2:ssa. Noh, takaisin pelastamaan galaksia :D

Mansell on säveltänyt vain tunnusbiisin ja yhden toisen kappaleen Sam Hulickin kanssa yhteistyönä... Monta säveltä on varsinkin sivutehtäviin otettu suoraan ME2:sta.

Edit: Vähän videokuvaa ensimmäisestä moninpelierästä jonka pelasin:

[video=youtube;bMvLskBqjec]http://www.youtube.com/watch?v=bMvLskBqjec&context=C4c8c951ADvjVQa1PpcFO-WyqfWjw4hn8ROzkYGaO9DVS2snixx4U=[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Pelin OST on muuten aivan uskomattoman hienoa kuunneltavaa. Yksi parhaista soundtrackeistä mitä olen kuullut ja mukavasti palaa pelin kohtaukset mieliin kun tätä kuuntelee. Suosittelen ehdottomasti!
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Pelin OST on muuten aivan uskomattoman hienoa kuunneltavaa.
Pitää paikkansa! Vaikkei sen Clintin sävellyksiä kuultukkaan kuin parin raidan verran oli taso silti huima. Sanoisinko jopa että tässä on ehdottomasti sarjan paras soundtrack. Loistava sekoitus uutta ja vanhaa. Biitit nostivat ihon laittoman useasti kananlihalle. Ikävää vain että monet parhaista biiseistä jäivät virallisen OST:n ulkopuolelle...

Tässä oma ehdoton suosikkini:

[video=youtube;sU3V24RjIc4]http://www.youtube.com/watch?v=sU3V24RjIc4[/video]
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

30h ja nyt se on, sitten ohi :(

Loppu ei ollut pettymys, mutta olisi se parempikin saanut olla.

Mitäs sitä nyt tekis, kun trilogia on saatu päätökseen?

protip: kunnon maratoni ykkösestä lähtien uudella hahmolla :cool:

tämä lienee itselläni lähitulevaisuuden ohjelmassa :D
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Eilen illalla sain pelin läpi niin laitetaan nyt vähän omia tuntemuksia.
Pelihän on täyttä rautaa suurimmaksi osaksi. IMO pelin parhaat kohdat sijoittuvat sen loppupuolelle. Thessia, Sanctuary, TIM's Base ja Lontoo. Kylmät väreet kulki melkein kokoajan ja tunnelma oli osittain todella painostava. Tuntui että loppu oli todellakin nyt tulossa ja tämän vuoksi pelisarjaan oli upotettu kymmeniä ja kymmeniä tunteja. Nyt selviäisi Shepardin ja ihmiskunnan kohtalo. Viimeiset 15 minuuttia...WTF?! Siinäkö se oli? Syvä järkytys. Jos joku pelisarja olisi ansainnut kunnon eeppisen lopetuksen, niin tämä. Sen sijaan saatiin muutaman minuutin video, joka vain lisää kysymyksiä vaikka niihin pitäisi saada vastauksia. Vai onko tämä niitä loppuja joista jokainen saa mielessään kuvitella haluamansalaisen?

Sääli. ME3 rakensi hienosti tunnelmaa kohti lopullista ratkaisua, mutta lopun pannukakun takia pelistä jäi lopulta hiukan negatiiviset fiilikset. Tavallaan toivois, että tuo Indoctrination theory pitäisi paikkansa.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Yöllä meni peli läpi, kai kellossa jotain 25 tuntia oli. Lopusta jäi laimea maku. Tuntui, että kliimaksin potentiaali hukattiin pahasti. Erityisen halpa fiilis tuli, kun jaksoi katsoa lopputekstit loppuun. Myös pelin aikana draaman hakeminen sodasta ja Telluksen kohtalosta tuntui aavistuksen väkinäiseltä, kun ainakin itse olin trilogian aikana kiintynyt enemmän esimerkiksi Citadeliin. Maa tuntui vain joltain geneerisen futuristiselta planeetalta, joita ehdittiin näkemään useita kappaleita.

Tarina oli muuten menevä, kun tuttuja kasvoja puski joka toinen minuutti jostain raosta esille. Aika pitkälti aikaisempien pelien varaanhan tuo oli rakennettu. Olin ilmeisesti sen verran kivasti hoidellut hommat ykkösessä ja kakkosessa, että suuremmilta menetyksiltä vältyttiin kolmosessa. Näistä kriittisimmistä päätöksistä, jotka kulminoivat koko trilogian pohjustetut konfliktit, tuli kuitenkin ihan mainioita hetkiä. Keskusteluissa häiritsi eniten tuo jatkuva autopilotilla kulkeminen. Tuli turhan paljon puhtaita välivideoita, joissa pelaajalla ei ollut minkäänlaista päätäntävaltaa Shepardinsa toimiin ja sanomisiin.

Muuten pelin veti oikein mieluusti läpi. Taisteluja sekä hahmonkehitystä oli saatu vietyä eteenpäin ykkösestä ja kakkosesta yhdistelemällä vähän molempia. Räiskintäpeleistä lainatut opit tukevat hyvin toiminnan tuntumaa. Kauas on kuitenkin liuttu siitä ensimmäisen Mass Effectin meiningistä, kun ei Citadelin ohella oikein yhtäkään mielenkiintoista tapahtumapaikkaa ei ollut, vaan ympäristöt oli rakennettu lähinnä taistelemista varten. Halvalta tuntui myös moninpelikenttien tunkeminen täytetehtäviksi kampanjaan. Niin, ja ne muutamat pomotaistelut tai vastaavat...
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Lopusta;
Pelin lopusta löytyy niin paljon todisteita siitä että se oli Indoctrinaatio yritys, että on vaikea uskoa miten ihmiset voivat kumota sen "salaliittoteoriana"/facfictionina/Tukholmasyndroomana. Vain muutamana esimerkkinä; control ja synthesis vaihtoehdoissa Shepardin silmät muuttuvat Saren/Tim kaltaiseksi(Indronaction onnistui -> reaperit selviää), Anderson ilmestyi ennen Shepardia consolen luo(jonne oli vain yksi ja sama tie), kukaan muu ei interraktioi pojan kanssa jona Catalyst esiintyy, destroy vaihtoehto esitetään paragon vaihtoehtona ja control paragonina(catalystin puhe + punanen/sininen väri), Shepard on ilman avaruuspukua avaruudessa, vain destroy vaihtoehdossa(Indoctrination epäonnistui) Shepard herää raunioista(missä Reaperin säde sanoi pum) yms...

Oli miten oli, on Mass Effect trilogia ollut mahtava kokemus. Voisi hyvin luonnehtia pelien LOTR trilogiana.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Tämä teoriahan "kumoutui" toissa päivänä kun iPadille julkaistiin The Final Hours of Mass Effect 3-aplikaatio.

Aplikaatiosta selviää esim. kuinka -
lopusta tehtiin tarkoituksella kryptinen jotta se aiheuttaisi "mahdollisimman paljon spekulaatiota". Tässä mm. ote pelin pääkirjoittajan muistiinpanoista:

jbax2gN8Exc5dg.jpg
Casey Hudson on myös useassa haastattelussa todennut tämän olevan se tarkoitettu lopetus Shepardin tarinalle.

Bioware on varmasti itsekkin tällä hetkellä melkoisessa shokissa siitä kuinka pahasti fanit ovat sarjan lopetuksen ottaneet vastaan. Peleissä on useasti nähty kehnoja lopetuksia mutta en ole ikinä törmännyt näin universaalisti vihattuun lopetukseen. Eikä lopetus mielestäni ole edes sieltä pahimmasta päästä... Paljon fanien reaktioista kertoo se kuinka Bioware joutui eilen sulkemaan osan foorumistaan kritiikin lähdettyä kirjaimellisesti lapasesta.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Tämä teoriahan "kumoutui" toissa päivänä kun iPadille julkaistiin The Final Hours of Mass Effect 3-aplikaatio.

Aplikaatiosta selviää esim. kuinka -
lopusta tehtiin tarkoituksella kryptinen jotta se aiheuttaisi "mahdollisimman paljon spekulaatiota". Tässä mm. ote pelin pääkirjoittajan muistiinpanoista:

jbax2gN8Exc5dg.jpg
Casey Hudson on myös useassa haastattelussa todennut tämän olevan se tarkoitettu lopetus Shepardin tarinalle.

Bioware on varmasti itsekkin tällä hetkellä melkoisessa shokissa siitä kuinka pahasti fanit ovat sarjan lopetuksen ottaneet vastaan. Peleissä on useasti nähty kehnoja lopetuksia mutta en ole ikinä törmännyt näin universaalisti vihattuun lopetukseen. Eikä lopetus mielestäni ole edes sieltä pahimmasta päästä... Paljon fanien reaktioista kertoo se kuinka Bioware joutui eilen sulkemaan osan foorumistaan kritiikin lähdettyä kirjaimellisesti lapasesta.

Eikös tuo Matrix referenssi ole juuri tuon teorian mukaista?

EDIT:Noista Final Hour dokumenteista;
"And even in November the gameplay team was still experimenting with an endgame sequence where players would suddenly lose control of Shepard's movement and fall under full reaper control. (This sequence was dropped because the gaemplay mechanic proved too troublesome to implement alongside dialogue choices). "
Indoctrination? :p
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom