Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 3 - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Avaruusoopperoiden ystävänä Mass Effect -sarja on minulle tämän laitesukupolven tärkeimpiä pelisarjoja, siitäkin huolimatta että jokaisessa osassa on pahatkin ongelmansa, eikä sitä voi pitää erityisen omaperäisenä kokonaisuutena. En yleensäkään kovin paljon lue peleistä ennakkotietoja tai katso niiden trailereita, mutta Mass Effect 3:n kanssa välttelin poikkeuksellisen tarkasti kaikkea mahdollista achievement-listoja myöten. Tein myös melkoisen poikkeuksen ja ostin pelin heti julkaisussa, ja myös pelasin sen välittömästi tiedostaen, että netti on päivissä täynnä keskustelua tarinan lopusta. Useimmiten odotan hinnan putoamista ennen kuin pelin ostan. Mass Effect 2:nkin ostin julkaisussa, mutta se(kin) odotti hyllyssä pelaamistaan melkein vuoden, ykkösen kovasta fanituksesta huolimatta.

Pelasin pelin loppuun asti viime viikonloppuna, kaikki mahdollinen tehtynä lopullinen peliaika hieman alle 47 tuntia, ja ajatukset ovat nyt hieman ehtineet jäsentyä. Seuraa mittava pohdinta siitä, mikä toimi, mikä ei ja mitä nyt.

Plussaa:

- Mass Effect. Tunnelma ja universumi on edelleen hieno ja hyvin rakennettu.

- Pelin mittainen payoff. Lähes koko peli on hyvin rakennettua tarinan loppua, jossa saatetaan loppuun merkittävimpiä juonikuvioita jotka ovat olleet mukana jo ykkösestä asti, sekä esitellään mihin tutut hahmot ovat päätyneet. Pelissä on paljon hienoja kohtauksia vahvalla tunnelatauksella.

- Parannetut taistelumekaniikat. Tappelumekaniikkoja on hiottu hieman sujuvammiksi, vaikka ne tuntuvatkin vieläkin hieman kömpelöiltä tietyissä tilanteissa suojautumisen kanssa. Esim. Gears of Wareja en ole pelannut, joten en osaa sinne suuntaan verrata.

- From Ashes. Ehdottomasti tiukimmin itse pääjuoneen nivoutuva DLC mitä tähän mennessä on nähty, äärettömän tärkeä osa kokonaisuutta, Shadow Brokerin kanssa selvästi parasta DLC:tä Mass Effecteihin. Jotkuthan ovat valittaneet kyseessä olevan 800MSP maksava puolen tunnin tehtävä, mikä on kyllä todella virheellinen käsitys. Uuden hahmon mukanaan tuoma sisältö on todella paljon laajempi ja syvemmälle menevä kuin vain yksi planeettatehtävä, nyt ovat mukana kaikki ne mittavat dialogit ja kontekstisidonnaiset kommentit joita ME2:n todella pinnallisiksi jääneiltä DLC-hahmoilta kaivattiin.

Miinusta:

- From Ashes. Täysin älytöntä pudottaa näin tärkeä osa peliä DLC:ksi, sillä ilman sitä kokemus jää selvästi vajaaksi. Ilman sen tuomaa ekspositiota pitemmän aikavälin historiallinen perspektiivi jää pelistä lähes kokonaan pois. Huomio 1: From Ashes on mukana PC-version levyillä. Huomio 2: Xbox 360 -version ykköslevyn installikoko on 7,6GB, kakkoslevyn 7,0GB, ja From Ashesin koko on 629MB, eli todennäköisesti kakkoslevyllä olisi juuri sopivasti tilaa sille. Virallinen selitys pelistä pudottamiselle taisi olla aikataululliset syyt, mutta hyvinpä se ehti silti valmiiksi julkaisuun.

- Journal. Journalin tehtäväosio on kastroitu lähes käyttökelvottomaksi. Aiemmissa Biowaren peleissä olleet vaihe kerrallaan edenneet tehtäväselitykset olivat joka suhteessa valtavan paljon paremmat. Nyt ei aina ole mukana edes pointteria mihin suuntaan pitäisi mennä. Jos jokin sivutehtävä jää tekemättä juonessa etenemisen vuoksi ei sitä pysty erottamaan tehdyistä tehtävistä mitenkään.

- Putkiräiskintä. Erityisesti pelin loppupää menee aivan liiaksi puhtaaksi putkiräiskintäpeliksi.

- Äkkikuolemat. Eivät kuulu moderniin pelidesigniin, kun niitä checkpointtejakin kuitenkin on vähän väliä, mikä voi aiheuttaa hyvin lyhyen pätkän runsasta iterointia. Muutamissa loppupään tappeluissa on useampiakin äkkikuoleman lähteitä samaan aikaan, mikä voi aiheuttaa nopeasti epäreilun fiiliksen.

- Moninpelin tyrkyttäminen. Moninpelaaminen (tai vaihtoehtoisesti iOS-pelien pelaaminen) on pakollista joidenkin loppujen saamiseksi. Ja koska Galactic Readiness Rating putoaa hissukseen itsekseen ei välttämättä myöhemmin uudestaan läpi pelatessaan pysty saamaan samoja loppuja edes samoista tallennuksista ladattaessa, ellei pelaa myös lisää moninpeliä. Vaikka se moninpeli sinänsä kaveriporukalla omituisen addiktoivaa onkin.

- Kai Leng. Joo, tiedän että hahmo on tuttu kirjoista, mutta pelilliseltä kantilta tällainen perustylsä animepahis ravistettiin lahkeesta.

- Runsaat bugit. Erityisesti grafiikka- ja äänipuolella tuntuu olevan todella paljon pieniä ja vähän isompiakin glitchejä. Texture pop-in on jälleen merkittävästi näkyvämpää kuin kakkosessa. Dialogissa on lauseita, jotka katkeavat kesken vaikka tekstissä näkyy jatkoa. Kerran kaikki hahmot katosivat War Roomista, mikä tosin korjaantui helposti quick savella ja reloadilla. Peli kaatui minulla kokonaan pariin otteeseen, ja multiplayerissa on ollut ongelmia tyyliin "unable to read disc" ykköslevyn kanssa (kovalevyinstalloituna!), tai vaikeuksia päästä takaisin mukaan sessioihin sen jälkeen kun niistä on pudonnut. Googlettelun perusteella tuo disc read error saattoi ilmaantua jopa pelin ladattavan demon kanssa, mikä viittaa vahvasti siihen että kyseessä saattaa olla aika mielenkiintoinen bugi, eikä mikään oikeasti levyyn tai asemaan liittyvä lukuvirhe.

Kaikesta huolimatta kokonaisuus jää reilusti plussalle, varsinkin kun minusta loppukin oli tietyin varauksin ihan hyvä. "Flawed masterpiece" olisi varmaan paras luonnehdinta jokaisesta trilogian pelistä, kussakin on ongelmansa eikä yksikään pysty kokonaisuutena räjäyttämään pankkia.

Ja lopuksi tietysti mittava pohdinta jo omaa elämäänsä elävästä lopusta.
Loppu on hyvin pitkälle sen tyylinen, mitä vähän ounastelinkin, poislukien se, että galaksin kohtalo päätetään muutamassa sekunnissa vastauksena hieman epäselvästi muotoiltuun kysymykseen. Loppu on tarinallisesti minusta ihan hyvä, ymmärrän mitä sillä haetaan takaa, ja se on varsin tyypillinen genrelle. Olen riittävästi mittavia kertomuksia nähnyt ja lukenut aiemminkin tietääkseni, että yksioikoinen "isoin pyssy voittaa" on tylsä ja useimmiten väärä loppuratkaisu tällaiselle eeppiselle tarinalle. Pystyn myös hyväksymään lopun sellaisena kuin se on, eikä minulla ole mitään tarvetta lähteä barrikadeille vaatimaan uusintaotosta, sen enempää kuin vaikkapa Star Warsin prequelien jälkeen.

Yksi suuri ongelma oli varmasti se, että viiden vuoden jälkeen ihmisten odotukset olivat täysin epärealistiset. Mikään loppu ei pystyisi tyydyttämään kaikkia, huuto alkaisi joka tapauksessa. Jos jotain en ymmärrä niin sitä, miten ihmiset ottavat niin henkilökohtaisesti sen jos eivät pidäkään lopusta. Ei kyseessä todellakaan ole ensimmäinen viihteessä nähty tarina, joka hienon alun jälkeen viedään kiisteltyyn päätökseen. Enpä vain muista vaikkapa Matrixien jälkeen nähneeni vaatimuksia uudesta lopusta, tai ehkä netin kommunikaatiokanavat olivat vielä niin lapsenkengissään ettei se vyörynyt samanlaisella voimalla. Toki ihmiset ovat nyt panostaneet sata tuntia aikaansa hahmoihin ja päätöksiin, mutta ei se ole mikään oikeutus suoranaiselle vihamielisyydelle.

Lopun pahin vika minusta ei ole niinkään se, että aiempien ratkaisujen vaikutus on kovin vähäinen. Useimmat päätökset kolmesta pelistä redusoituvat Military Strengthiin, jonka määrä vaikuttaa jonkin verran loppuvariaatioon, mutta sekin vaikutus tuntuu kovin pieneltä kun Effective Military Strength nousee helpommin multiplayerilla kuin hakemalla Mass Effect ykkösestä asti optimaalisempia päätöksiä. Lopun pahin vika on se, että sen hyvinkin dramaattiset vaikutukset galaksiin jätetään täysin käsittelemättä, ja sanoisin että tämä on pääasiassa modernien odotusten muokkaama rytmitysongelma.

Klassisen draaman rakenteen mukaan tarinan suurin kliimaksi ei tule aivan lopussa, vaan ehkä jo noin 2/3 - 3/4 -matkassa, jolloin loppuun jää vielä aikaa käsitellä hahmojen kohtaloita ja tarkastella kliimaksin vaikutuksia laajemmin. Modernissa tarinankerronnassa tällainen vaan on pääasiassa täysin unohdettu. Valtaosa peleistä, elokuvista ja TV-sarjoista jättää suurimman kliimaksin aivan loppuun, koska ihmiset on opetettu odottamaan sinne jotain suurta rytinää tai yllätyskäännettä. Jos tarinan suurin tai odotetuin kliimaksi tuleekin klassisten oppien mukaisesti rytmitettynä jo hyvän matkaa ennen loppua yleisö alkaa valittaa pitkittämisestä tai keinotekoisesta venyttämisestä, mistä esimerkkinä vaikkapa Taru sormusten herrasta -elokuvat tai Babylon 5 -TV-sarja.

Koska pelissä muutoin käsitellään hyvin ja aiemmat valinnat huomioiden loppuun ykkösestä asti mukana olleita pelin maailmalle keskeisiä juonteita genophagesta quarianien kotimaailmaan, sekä lähes kaikkien mukana olleiden hahmojen kohtalot, ei aivan lopun vaikutusten käsittelyn olemattomuus oikein tunnu sopivalta. Rytmityksellisesti se olisi pitänyt siirtää paria tuntia aikaisemmaksi, jolloin olisi jäänyt vähän tilaa käsittelyynkin. Tosin muutama tunti kokonaan ilman Shepardia olisi voinut tuntua erikoiselta ratkaisulta, vaikka onhan sitä aiemmin pelattu hetki Jokerinakin.

Paljonkohan trilogian loppupuoleen lopulta vaikutti se, että alunperin tarinan visioinut, ensimmäisen pelin pääkirjoittaja Drew Karpyshyn ei enää ollut mukana kolmosessa siirryttyään Star Wars: The Old Republiciin kesken Mass Effect 2:n kehityksen. Hänen visionsa lopusta oli hieman erilainen, vaikkakin hengeltään sama, mutta erityisesti konsistentimpi sen kanssa mitä pohjustettiin ykkösestä asti: Xbox 360 News: Revealed: the Mass Effect 3 ending BioWare canned before release - Xbox 360 - The Official Magazine

Joskus vuotaneiden ME3-käsikirjoitusotteiden perusteella asiat muuttuivat aika loppuvaiheessakin. Pelin pelattuani silmäilin tuota syksyllä vuotanutta "käsikirjoitusta" läpi, ja ei sitä varsinaisena käsikirjoituksena voi pitää. Kuvauksia tapahtumista ja paloja dialogista ei mitenkään jäsennettynä tai järjestyksessä. Tarkkuus on kuitenkin monien kohtausten kohdalla niin hyvä, että kai sitä on aitona materiaalina pidettävä. Se pitää vielä Protheania Catalystina, mikä viittaa siihen, että aivan loppua ja Catalystia rukattiin uusiksi kehityksen aika viime hetkille asti. Muistaakseni jossain haastattelussakin myönnettiin että Martin Sheenin repliikkien äänittämistä lykättiin aivan loppuvuoteen 2011 asti kun käsikirjoitus eli vielä.

Nyt muutaman päivän luettuani spekulaatioita, teorioita ja kehittäjien sanomisia vuosien varrelta olen tullut siihen johtopäätökseen, että kunnianhimo voitti resurssit. Kävi kuten monille muillekin peleille aiemmin ja kehityksen loppuvaiheessa piti alkaa oikoa mutkia. Joku tarpeeksi korkea taho kieltäytyi lykkäämästä pelin julkaisua enää vuodella jotta peli saataisiin ulos joskus. Yksi kuuluisa esimerkki tällaisesta on Squaresoftin legendaarinen Xenogears, joka on teemoiltaan tyypillistä japaniropellusta kunnianhimoisempi, mutta aika ja raha loppuivat kesken, joten tarinan loppupuoli kerrotaan käytännössä kertojalla sen sijaan että sen saisi pelata itse kuten alkupuolen. Peli nauttii silti (vai juuri siksi?) suunnatonta kulttimainetta.

Törmäsin muuten netissä aika mielenkiintoiseen kaavioon, joka "lähteen mukaan" oli pelin lopun suunnitelma vielä vuosi-pari sitten: http://i.minus.com/ibbjvr8PuIzXfL.jpg. Aitoudesta ei tietenkään voi sanoa mitään, yhtä hyvin kyseessä voi olla fanituotos kun sellaisia netti on tällä hetkellä muutenkin täynnä, mutta ainakin se vaikuttaa hyvinkin järkevältä ja loogiselta, ja täsmäisi kehittäjien lupauksiin hieman paremmin. Yleisellä tasolla lopun henki on julkaistussa pelissä sama, mutta yksityiskohtiin ei pureuduta yhtä pitkälle.

Mutta ehkä tätä pitää ajatella vain Shepardin tarinana, joka kieltämättä saatetaan päätökseen. Onhan siitä ollut puhetta, että universumista kerrottaisiin vielä tarinoita, mille kyllä kieltämättä jää ovi auki, mutta tuntuu myös siltä että mahdollisuudet ovat hieman rajallisemmat. Kuten usein tarinoista sanotaan, matka on tärkeämpi kuin määränpää. Niin tässäkin tapauksessa. Trilogia on minulle edelleen tämän laitesukupolven tärkeimpiä pelisarjoja, ja aion pelata sen läpi vielä useaan otteeseen.
Pahoitteluni maraton-viestistä, mutta tämä aihe tuntuu generoivan sellaisia kautta linjan.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Pelitrilogia oli kyllä kokonaisuutena yksi hienoimmista peliteoksista sitten koskaan. Varmaan erinäisten vuosien päästä, nostalgialaseilla katsellessa tämä syrjäyttää ikimuistoisimman pelin aseman StarControl2:lta.

Spoilerien sisällä vielä omat, hyvin tiivistetyt mietteet lopusta.
Shepard kuolee/menettää tajuntansa fyysisesti siinä vaiheessa kun juoksee kohti valokiilaa ja saa Harbingeristä osuman. Sen jälkeen ottaa Crucible vallaan Sheppiksen mielestä, ja pistää vielä käymään viimeisen testin (Illusive manin kohtaaminen) läpi, ennenkuin päästää hänet ottamaan oman paikkansa.
Siinä vaiheessa kun Sheppis nousee valohissillä ylös, on hän jo uusi Crucible, ja Exposition kid kertoo mitkä olivat hänen hommansa, ja Sheppis saa päättää miten hän uutena Cruciblena jatkaa.

Mä kuulun siihen kastiin joka piti lopusta. Sain koko kolmososan matkan ajan jo tarpeeksi tyydyttäviä päätöksiä valinnoilleni, ja se päämäärä oli siinä vaiheessa enää vain käsikirjoittajan näkemys. Pidän myös kaikista mindfuck jutuista ylipäätään, niin tämäkin upposi tosi lujaa.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Tuo on kyllä hassu tuo readiness rating, illalla pelasin sen sataan ja menin koisimaan, aamulla boxi tulille ja mass effect hurisemaan, no oli laskenut jo pari prosenttia. Äkkiäkös tuo nousee mutta aika hölmöä että se laskee heti tuosta sadasta, ajattelin jo että illalla readiness sataan ja aamulla single player läpi, nyt pakko vetää MP:tä koska pakkohan sen on olla sata, eikös...
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Biowaren foorumeilta löytyi aika hupaisa video:
(laitetaan nyt spoilerin alle, koska liittyy tavallaan pelin loppuun)
[video=youtube_share;rm82gjZDIDU]http://youtu.be/rm82gjZDIDU[/video]

Mietin, että onpahan tutun näköinen kuva tuossa videossa. Ilmeisesti Mass Effect 3 lopputekstien jälkeisen videon tausta on Googlen kuvahaulla etsitty.. :D Nooh, eihän se IHAN samanlainen ole, mutta kuitenkin aika läheltä liippaa..

Ja video on laitettu Youtubeen jo viime kesänä.

Tässä vielä vertauskuva:
Näytä liitetiedosto 8978
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Sori. En ole yhtään ketjun viestiä vielä lukenut, jotta en tietäisi etukäteen mitään ennen läpiinpeluuta :D. Postaan silti törkeästi tähän väliin. Pelikellossa jotain 25 tuntia ja on pakko tulla hehkuttamaan yhtä oman pelihistoriani siisteimmistä hetkistä:

Äskeinen piipahdus Thessiassa oli kokonaisuudessaan jotain aivan sairasta. Pystyin vain haukkomaan henkeäni kaiken sen eeppisyyden edessä! Jumalaiset maisemat, upeita kohtauksia ja käsinkosketeltavan hienoa tunnelmaa. Tämä pitää kokea uudelleen joskus! Peli tulee aivan varmasti loppua kohden tarjoamaan vielä upeampia elämyksiä, joten tekee kyllä tiukkaa saada keräiltyä leukaa pois lattialta.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Tämä pitää kokea uudelleen joskus! Peli tulee aivan varmasti loppua kohden tarjoamaan vielä upeampia elämyksiä
Peli tosiaan tarjoaa eeppisiä kohtauksia ja upeita elämyksiä, siitä ei pääse mihinkään.
Uudelleenpeluuarvo vain kuolee hetkeksi. Riippuu miten sen ottaa, nauttiko itse pelaamisesta vaiko vain tarinan mahdollisuuksista.
_______________________________________________

En tiedä onko jo linkitetty, mutta Biowaren foorumeilla joku on kirjoittanut sen neljännen vaihtoehtoisen lopun. Ei sisällä perhosia tai kissanpentuja, ilmanohjaimia kylläkin;

"This guy got the ending right"


...Jotain tuollaista alunperin odotinkin. En tiedä sitten siitä auttaisiko se jälkikäteen.
Haluaisin nähdä sen silti. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Läpihän tämä paukahti viikonloppuna. Kuten useimmat muut niin en viitsi täysin tuota loppuakaan dumata.

Lopusta:

Vaikka loppu on täynnä epäloogisuuksia (miksi juokset karkuun Jokeri?), niin pystyn kyllä lakaisemaan ne maton alle ja olemaan välittämättä niistä. Ainoa asia mikä oikeasti kyrsii on se että loppuun kirjoitetaan täysin yöstä aivan uusi hahmo joka toimii koko homman ratkaisevana tekijänä. Aivan saatanan halpaa, jopa jonkinlaista pelaajien aliarvioimista. Nuo indoctrinated spekulaatiot ovat mielenkiintoisia, mutta siitä mä revin oikeasti pelihousuni jos tuohon julkaistaan jotenkin uusi virallinen loppu maksullisena DLC:nä. ”Mässy kolmonen trilogian eeppinen lopetus, oikea loppu DLC:nä!” No jaa, Fallout 3 kyllä tietenkin toimi ihan mukavasti...


Vaikka tarinassa mentiin taas kerran ympäri galaksia, niin miljööt olivat hieman turhan samankaltaisia, erilaista sorakuoppaa ja raunioita. Ei mitään lähellekään yhtä päräyttävää kuin ykkösen Virmire (tai edes Ilos).

Joka tapauksessa peli toimii paljon paremmin kuin heikko kakkonen ja kokonaisuutena olen tyytyväinen trilogian lopetukseen. Jo kakkosessa Shepardin Cerberuksen kanssa pelehtiminen ärsytti ja kolmosen jälkeen vielä enemmän. Ei olisi minun Shepard taipunut millään Illusive Manin kelkkaan. Kolmosessa onnistuttiin myös paljon paremmin luomaan illuusio edellisten pelien valintojen merkityksellisyydestä, kakkonenhan lähinnä heitti ykkösen valinnat romukoppaan huonojen selitysten saattelemana. Syy seuraus suhde on kuitenkin jotain sellaista mistä Bioware voisi ottaa konsultointi apua Obsidianilta (esim. Alpha Protocol).

Ykkönen oli viiden tähden peli, kakkonen kolmen ja kolmonen neljän.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

En viitsi tämän takia perustaa uutta ketjua, enkä löytänyt apuketjua haulla "Mass Effect 3 apuketju".
Pelissäni lienee jokin bugi, sillä Sanctuarinissa, jossa jahdataan Cerberuksen inhoittavaa Kai Lingiä ja tutkitaan mitä inhoittavia ihmiskokeita siellä on tehty, pitää päästä lopulta "toweriin". Shepard vetää tikkaat alas. Niiden luokse ilmestyy sininen nuoli kuten tavallisesti, kun peli haluaa osoittaa, että siitä menet nyt. Tikkaat vaan on kuvajaiset, ja Shepard menee niistä niistä läpi. Minkään napin rämpyttäminen ei auta.
Koitin quick savea ja latasin pelin uudestaan ja vielä uudemman kerran niin että menin Xbox homeenkin. Ei auttanut.
Onko muilla ollut vastaavaa onkkua? Multa jäi nyt erittäin hyvä peli loppuunpelaamatta. Kyllä vi**ttaa.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

^Pistäppä spoilereita tohon. Lataa aikasempi tallennus. Viimeistään restart missionin luulisi auttavan.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Mistähän johtuu ettei Ps3-versio suostu lataamaan ME2:sta tuotua Shepardin naamaa, ja onko muilla ollut samoja ongelmia? Peli vain ilmoitti ettei pysty lukemaan informaatiota kyseisitä kasvoista. Yritin aloittaa pelaamista toisella profiililla, jolla tuominen onnistui. Lieneekö sitten tallennustiedostjen korruptoitumista, tosin muut pelitiedot kyllä olivat tallella. Tai sitten se johtuu siitä että kyseinen Shepard oli niin arpinen ja muutenkin ruma renegade-äijä. :rolleyes:
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Mistähän johtuu ettei Ps3-versio suostu lataamaan ME2:sta tuotua Shepardin naamaa, ja onko muilla ollut samoja ongelmia? Peli vain ilmoitti ettei pysty lukemaan informaatiota kyseisitä kasvoista. Yritin aloittaa pelaamista toisella profiililla, jolla tuominen onnistui. Lieneekö sitten tallennustiedostjen korruptoitumista, tosin muut pelitiedot kyllä olivat tallella. Tai sitten se johtuu siitä että kyseinen Shepard oli niin arpinen ja muutenkin ruma renegade-äijä. :rolleyes:

Mä ainakin jouduin luomaan ihan uuden naaman. Pelaan X360:llä. Luin jostain, että tämä sama ongelma on kaikilla. Syykin siinä uutisessa selitettiin, mutta en enää muista mikä se oli. Joka tapauksessa vanhaa feissiä ei voi siirtää Mässy kolmoseen.

Voi mahaloton. Meinasin aloittaa ME3:n siitä kohtaa, mistä tuossa yllä valitan, niin että tehtävä alusta. Päätin sitten kokeilla näin parin tunnin tauon jälkeen, että josko Shepu sittenkin menisi tikkaille. Noh, kerran meni vielä läpi tikkaista, mutta sitten lähti kiipeämään. On tää melko buginen peli. Vaan toistaiseksi jatkuu...Wish me luck!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Mä ainakin jouduin luomaan ihan uuden naaman. Pelaan X360:llä. Luin jostain, että tämä sama ongelma on kaikilla. Syykin siinä uutisessa selitettiin, mutta en enää muista mikä se oli. Joka tapauksessa vanhaa feissiä ei voi siirtää Mässy kolmoseen.

Eikös Boxilla ollut se ongelma että ME1:stä tuotua naamaa ei saanut suoraan kolmoseen ellei ole tehnyt siihen kakkosessa muutoksia? Olettaisin että Ps3:lla kyse on vain korruptoituneista tallennuksista, kun naamatiedostoja ei voi olla kuin kakkososasta.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Eikös Boxilla ollut se ongelma että ME1:stä tuotua naamaa ei saanut suoraan kolmoseen ellei ole tehnyt siihen kakkosessa muutoksia? Olettaisin että Ps3:lla kyse on vain korruptoituneista tallennuksista, kun naamatiedostoja ei voi olla kuin kakkososasta.

Kyllä tuo sama ongelma on kaikilla alustoilla (PC, 360, PS3). Virhe tapahtuu kun importataan hahmo joka on aiemmin käynyt läpi ME1:n ja ME2:n tai kun importataan ME2:sta hahmo jolla on pelattu New Game+.

Biowaren mukaan patch on jo tehty ja on Sonyn, EA:n ja Microsoftin tarkistuskierroksella: BSN.
Sitä ei sitten varmaan osaa Nostradamuskaan arvata koska tuo tarkistus on tehty ja patch saadaan jakoon :p.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

On tää melko buginen peli. Vaan toistaiseksi jatkuu...Wish me luck!
Sitä kyllä todellakin. Muistui mieleen yksi syy miksi en yleensä pelaa pelejä välittömästi julkaisussa. Onneksi en törmännyt yhteenkään varsinaiseen yksinpeliä blokanneeseen bugiin, mutta erityisesti audiovisuaalisia glitchejä riitti sitten senkin edestä. Hahmojen päät jumittuvat sivulle kesken dialogin, äänirepliikit katkeilevat kesken, hahmot katoilevat kokonaan, haarniskat eivät lataudu haarniskanvaihtoruudussa, peli valittaa että tallennus on aloitettu eri tunnuksella vaikka varmasti ei ole ja käynnistää itsensä uusiksi, pahimmillaan peli jopa kaatui "saving"-tekstin pyöriessä ruudulla, joka on se pelottavin mahdollinen kaatumispaikka... Moninpelissä tuli nähtyä "this disc is unreadable" kovalevyinstalloituna, sekä "joining game" -ruutu jumittamassa niin ettei siitä pääse pois mitenkään muuten kuin dashboardin kautta. Toivon todella että tuo mainittu patchi korjaisi jotain muutakin kuin vain naamaimportin.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Bugeja kyllä riittää, mutta onneksi vähemmän kuin ME2:n Ps3-versiossa, missä melkein jokaisessa dialogissa jäi osa sanoista kuulumatta. Eniten pelinautintoon vaikuttanut bugi tuli vastaan kun laitoin Shepardille Recon hoodin päähän ja valitsin valikoista Helmet off in cutscenes -vaihtoehdon. Tämä aiheuttaa ainakin mies-Shepardilla karmeat silmäpullistumat. :D
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Kylläpäs jäi tyhjä olo kun lopulta seikkailu tuli päätökseensä, tarvinnee muutama päivä sulatella ennekuin osaa sanoa arviota. Hieno pelisarja kuitenkin ja viimeinen osa oli loppujen lopuksi hieno päätös sarjalle.

Lopussa vain ihmetytti että miksi "flash backeinä" tuli Joker, Liara ja Anderson, ei muita. Ja miten Tali ja EDi päätyivät takaisin Normandylle?
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Onkohan kellään muulla ollut ongelmaa tuon 1.01 päivityksen kanssa?

Minä en nimittäin kivikirveelläkään saa sitä ladattua. Peli ilmoittaa aina päivityksestä, mutta jumahtaa kohtaan "odota" minkä jälkeen latauksen pitäisi alkaa. Siinä se raksuttaa n. minuutin ja heittää jonkun herjan lopuksi. En siis pysty pelaamaan koko peliä muuta kuin ottamalla internet-yhteyden pois päältä ettei se yritä hakea patchia. Mikähän helvetti tuossa on vialla?
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Mikähän helvetti tuossa on vialla?
Jos kyseessä oli PS3-versio, syy lienee ihan vaan Battlefield 3:n massiivisen päivityksen aiheuttama piikki PSN:n päivityspalvelimille. Sen takia kaikkien pelien päivityksien lataamisessa oli eilen joillain enemmän tai vähemmän ongelmia. Pitäisi siis mennä ohi itsestään, kunhan innokkaimmat bäfääjät ovat saaneet pelinsä päivitettyä.

Jos kyseessä oli X360-versio, kannattaa ihan suosiolla (kuten kaikissa ongelmatilanteissa) kertoa "se jokin herja" ihan kirjaimellisesti.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Jos kyseessä oli PS3-versio, syy lienee ihan vaan Battlefield 3:n massiivisen päivityksen aiheuttama piikki PSN:n päivityspalvelimille. Sen takia kaikkien pelien päivityksien lataamisessa oli eilen joillain enemmän tai vähemmän ongelmia. Pitäisi siis mennä ohi itsestään, kunhan innokkaimmat bäfääjät ovat saaneet pelinsä päivitettyä.

Jos kyseessä oli X360-versio, kannattaa ihan suosiolla (kuten kaikissa ongelmatilanteissa) kertoa "se jokin herja" ihan kirjaimellisesti.

Eihän tämä tosiaan olekaan pelkästään PS3-versiota koskeva ketju. Eli siis Plegellä on mulla peli.

Sama ongelma oli maanantaina iltapäivällä ja eilen illalla. Store ja muut netti-tangelit toimii kuitenkin normaalisti. Pitää nyt vielä tänään koittaa josko se vihdoin lähtisi. Heikohkot palvelimet tuntuu olevan Sonyn poikasilla... :)

E: Sama homma edelleen. Ei väkisin!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom