Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 3 - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Ja loppua ei näy...

Omasta mielestä vihjeet Shepardin indrodikidiihin on varsin selvät ja jengi tuntuu ottavan ton, kaikki oli unta homman liian kirjaimellisesti. Ei lopun taisteluja käydä vaan Shepardin päässä, kyllä taistelut on totta, mutta niiden ohessa komentaja käy taistelua oman päänsä sisällä ilkeitä voimia vastaan ja se saa asiat vaikuttamaan hiukan absurdilta.

Ehkä olen pelaajana käsikirjoittanut peliä päässäni itselle sopivaksi, mutta mielestäni loppu on varsin mainio. Verrattaen esim siihen että porukka tuntuu haluavan amerikkalais tyylistä rautalangasta vääntämistä ja häpi häpi endiä.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Anteeksi kaikille kiivaan loppuspekuloinnin combobreakkaamisesta, mutta minulla olisi kysymys. Lähipäivinä alkaa toinen läpipeluu, joka menee insanityllä ja mietin, millä hahmoluokalla pelaisin. Ensimmäinen pelikerta meni perinteisellä umpitylsällä soldier-paragon-maleshepillä ja nyt on vuorossa femshep, mutta hahmoluokka on tosiaan epäselvä. Olisi mukava jos se olisi sellainen, jolla jaksaa tuon montakymmentä tuntia toimintaosuuksia ja sellainen, joka on elinkelpo tuolla insanityllä, eli ei mitään hirmuista haulukkohyppelyä joka vie vain pikaiseen hautaan. Ehdotuksia?
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Hypätään mukaan:
Biowarehan on myöntänyt (muistaakseni tuli ilmi Final Hours -ohjelman kautta), että Shepardin indoktrinaatio oli alunperin mukana juonikuvioissa. Tämä olisi pitänyt sisällään ainakin sen, että pelaaja olisi Citadelissa ollessaan menettänyt Shepardin hallinnan. Tuota ei kuitenkaan pystytty teknisesti hyvin toteuttamaan joten se hylättiin lopullisessa versiossa. Todennäköisin jäänne tästä ovat ne mustat "viirut" jotka ilmestyvät kun Shepard puhelee TIM:ille.
Vihjeethän koko indoktrinaatiolle ovat pelissä: mm. Reaperin karjaisuääni aivan alussa Shepardin tavatessa sen lapsen siellä ilmastointikanavassa huomaa (kuuluu heti perään kun Anderson hihkaisee Shepardille).

En ota kantaa siihen, onko IT totta vai ei, mutta ainakin sitä suunniteltiin Biowaren toimesta jossain vaiheessa, ja luultavasti tästä syystä siihen on helposti löydettävissä todisteitakin. Voihan myös olla ettei Biowaren suunnittelema IT olisi ollut lähelläkään sitä mitä fanit ovat nyt kehitelleet.
Sinäänsä olen samaa mieltä, että "se oli vain unta" on omalla tavallaan hölmö loppuratkaisu, vaikka se olisikin vain sen viimeiset 15 minuuttia. Mutta onko loppu sitten kuitenkaan niin onnistunut jos iso osa pelaajista tarjoaa Biowarelle vaihtoehdoksi juurikin tätä selitystä, ja toteaa vielä perään että se olisi parempi loppu?
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Ja loppua ei näy...

Omasta mielestä vihjeet Shepardin indrodikidiihin on varsin selvät ja jengi tuntuu ottavan ton, kaikki oli unta homman liian kirjaimellisesti. Ei lopun taisteluja käydä vaan Shepardin päässä, kyllä taistelut on totta, mutta niiden ohessa komentaja käy taistelua oman päänsä sisällä ilkeitä voimia vastaan ja se saa asiat vaikuttamaan hiukan absurdilta.

Ehkä olen pelaajana käsikirjoittanut peliä päässäni itselle sopivaksi, mutta mielestäni loppu on varsin mainio. Verrattaen esim siihen että porukka tuntuu haluavan amerikkalais tyylistä rautalangasta vääntämistä ja häpi häpi endiä.

Ihmiset ei halua onnellista loppua vaan loppu jonka ne lupasi ja jossa on järkeä
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Paljon parjattu loppu vielä näkemättä, kieltämättä jänskättää. Tällä hetkellä Geth/Quarian -tehtävissä, ja mahtavalta on maistunut, jopa planeettojen kartoitus jota vihasin kakkosessa. Aika surkea tuo quest-systeemi kyllä silti, kuten täälläkin on jo moni maininnut. Vois nyt oikeasti edes päivittää siihen journaliin että mikä tavara on löytynyt ja mikä ei. Saa käydä Citadelissa kaikki mestat aina läpi, ja katsoa onko mapilla merkattuna uusia NPC:itä. -_-

Yhdeltä suurelta lopultahan tää tuntuu, tähän mennessä tyylikkäästi ja tunteikkaasti viety päätökseen eri hahmojen tarinoita. Harvoin tulee vastaan peliä joka herättää tunteita näin laidasta laitaan, inside-huumorille saa nauraa jatkuvasti. Jokerin ja EDIn sanailu on etenkin melko loistavaa settiä, ja DLC-hahmo antaa myös tässä mielessä paljon (From Ashes on todellakin pakko-ostos Mass Effectin loren ystäville). Hieno ratkaisu muutenkin tuo, että eri hahmot keskustelee keskenään Normandylla.

Pakko kyllä antaa yllätysplussat tuosta multiplayerista, aivan saakelin koukuttava. Who knew. Ajattelin vain vähän nostaa Readiness -mittariani, mutta päädyinkin jauhamaan sitä samaa horde-moodia tunteja ja taas tunteja. Kyllähän se taistelusysteemin suurin miinus, eli suojien vahinkohalailu tiukoissa paikoissa, edelleen häiritsee, mutta sekin vähentyy kokemuksen karttuessa. Toteutuksesta noin muuten sen verran, että ainakin lobbyissa saisi olla aikarajat. Menee turhan usein niin, että joku janari idlaa siellä tai säätää muuten vaan omiaan > matsi ei pääse alkamaan > jengi häipyy kyllästyessään odottamaan. Lisäksi ehkä vähän ärsyttävää, kun aseiden ja modien saanti on pelkästä tsägästä kiinni, onneks noita pisteitä sentään ropisee aika nopeaan tahtiin. Ei tosiaan tee mieli mitään ms-pisteitä käyttää.

Ps.
R.I.P. Mordin ja Thane, nevö förget. :( Hieman saattoi silmäkulma kostua, myönnän.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Ps.
R.I.P. Mordin ja Thane, nevö förget. :( Hieman saattoi silmäkulma kostua, myönnän.

Sama. Jälkimmäinen muutenkin ME2:n paras uusi hahmo itselleni. Harmi, että sillekin tehtiin "wrexit" debyyttiä seuranneessa osassa. :(
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Sama. Jälkimmäinen muutenkin ME2:n paras uusi hahmo itselleni. Harmi, että sillekin tehtiin "wrexit" debyyttiä seuranneessa osassa. :(
Ensin mainittu taas läheisempi itselleni, mutta molemmat kohtaukset pisti kyllä nieleskelemään kyyneleitä. "Would have liked to run tests on the seashells" :eek:

Ja sitten siitä lopusta, pari päivää sitä tässä jo sulatellutkin:
Puolustin pitkään Biowarea, ja tekijöiden oikeutta päättää sarja hyväksi katsomallaan tavalla, mutta nyt itse lopun nähneenä täytyy sanoa, että olihan toi nyt aikamoinen ultimate dick move ja läpsäisy vasten kasvoja. Ymmärrän täysin muiden fanien raivon (tiettyyn pisteeseen asti), plot holeja ja järjettömyyksiä vilisee niin hitonmoinen määrä. Ensinnäkin, tarinan viime minuuteilla mun pitäis yhtäkkiä välittää jostain täysin uudesta hahmosta ja sen mielipiteistä? Sain gethit ja quarianit solmimaan rauhan, ja EDIn tuntemaan itsensä suurinpiirtein ihmiseksi, ja sitten tulee joku penska kertomaan, että synteettiset ja orgaaniset ei voi elää sovussa keskenään. Ok. Selvä. Ei annettu edes vaihtoehtoa sanoa vastaan.

Loppu virtsasi niin pahasti koko sarjan suurimpien vahvuuksien kintuille, että itkettää. Onnellista Hollywood-loppua en kaivannut, mutta mahdollisuuksia vaikuttaa siihen enemmän kylläkin, ME 2:n itsemurhatehtävän tapaan. Kolme vaihtista, joista kaikki on lähes identtisiä, syö hieman kyllä haluja pelin läpäisyyn toiseen kertaan. War assetien keräyskin onnistuttiin kastroimaan niin, että se tuntui jälkeenpäin totaalisen turhalta. Olisin mielelläni nähnyt cutsceneja vaikka geth primesta tulittamassa cannibaleja quarian rinnallaan, tai kroganeista tai rachneista tai.. edes jotain palkintoa siitä, että yhdistin kokonaisia kansakuntia saman lipun alle.

Koko jutusta tuli mieleen hieman Quantic Dreamin Fahrenheit-peli, jossa sinällään hieno konsepti ja tarina ryssittiin täysin lopun täysin irrallisilta tuntuvilla paranormaaleilla pelleilyillä.

Noh, loppu on se mikä se on, ja sillä sipuli. Luvattu selvennys kyllä kelpaa.

E: indoktrinaatioteoria on äärimmäisen kiehtova ja täydellisen järkeenkäypä, ja toivoisin kovasti (ja oikeastaan uskonkin) sen olevan totta, mutta jos pelin "todellinen" loppu tarjotaan maksullisena DLC:nä niin haistatan paskat koko lafkalle. Day 1 deeälcee oli jo ihan tarpeeksi kökkö veto.

Matka on määränpäätä tärkeämpi kuitenkin, joten epätyydyttävästä lopusta nillityksestä huolimatta Mass Effect jää mun mieleen sarjana, joka osoitti että videopelitkin voi olla emotionaalisesti hyvin vahvoja ja henkilökohtaisia kokemuksia. Tämän konsolisukupolven paras ja ikimuistoisin franchise, aivan heittämällä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Jälkitunnelmia kun pelin ensikierroksesta on kulunut 'bout puolitoista kuukautta... (itkua tiedossa)

Näin siinä sitten vain on käynyt... Meikäläiseen näköjään vaikutti tuo loppu enemmän kuin luulinkaan alkuun. Eli tämä on nyt vedetty kertaalleen läpi ja toista kierrosta on thessialle asti päästy vaan ei o kyenny enää sen pidemmälle, viimeksi olen pidellyt peliin 19.3. Kakkostakin yritin aloittaa uutta kierrosta 29.3. mutta jotenkin ei paria iltaa enempää saanut jatkettua.

Sinänsä harmittaa lievästi sanottuna paljon kun edellisiä osia tuli veivattua molempia sen yli kuusi kierrosta kumpaakin. Kolmosen hyvistä hetkistä huolimatta värikoodatut loput olivat itselle näemmä ihan liian kova pala että viitsisi palata takaisin. Saveja en toki ole hävittänyt enkä itkupotkuraivareissa peliä hävittänyt mutta enpä jaksa uskoa että innoissani enää palaan ME-universumiin.

Lapsellistahan se on tällaisesta aikuisen miehen harmitella kun maailmassa on oikeitakin ongelmia mutta vituttaa se silti.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Minulla taitaa lähteä tänään toinen pelikerta alulle. Perinteinen insanity-run on pakko hoitaa tutulla hahmolla.

Lopun pettymyksestä olen jo lähes täysin päässyt yli ja näin jälkikäteen tuntuu hassulta, miten maailma tuntui suorastaan loppuneen siihen, ettei kolmosen loppu miellyttänyt. En jaksa laittaa spoileritägejä, joihin kirjoittaisin mietteni lopusta, kun ne ovat kuitenkin sitä samaa, mitä kymmenen edellisen tähän ketjuun kommentoineen. Minulle tärkeintä Mass Effectissä ei missään vaiheessa ollut määränpää vaan matka läpi rikkaan universumin.

Odotan mielenkiinnolla tulevaa lisäsisältöä, mitä se sitten ikinä tuleekin olemaan. Myös moninpelin pariin tekisi mieli palata lähiaikoina.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Hyvin sanottu tuosta matkasta. Oon lueskellu eri foorumeilta palautteita ja ne vaikuttais aika yksimieliseltä että pelin loppu ei ollut odotettu. Olen samaa mieltä, loppu oli yllättävä ja epätavallinen, ei missään nimessä Hollywood-kässäreitä mukaileva.

Mietin viime aikoina lukemiani kirjoja ja katsomiani leffoja: suurimmassa osassa loppu oli hyvin ennakoitava ja jopa ns laatuteoksissa jonkinlaista vaaleanpunaista hattaraa. Olisko niin että pelien, kirjojen ja leffojen kuluttajat opetettu tietynlaiseen helppolukuisuuteen ja muutamaan erilaiseen formaattiin koskien loppuja. Oon tosi iloinen että BioWare uskaltautui tässä upeassa pelisaagassa ulos boxista ja oletusarvoista.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Loppu ei ollut minulle mikään pettymys, lähinnä se tuntui vain laimealta pelin muiden tapahtumien jälkeen, mikä varmaan johtui siitä että loppua haukutaan joka paikassa minkä vuoksi odotin jotain todella karmeata. En pidä loppua mitenkään erityisen hyvänä, mutta ei se aiheuttanut minussa mitään vihan tunteita. Oikeastaan se ei liikkuttanut minua mitenkään.

Peli oli sen verran hyvä että olen jaksanut läpäistä sen kahdesti, ja ehkä myöhemmin läpäisen sen vielä kolmannenkin kerran. Vielä pari achievementtia puuttuu.

Ensimmäisellä kerralla valitsin Gethit Quarianien sijaan ja täytyy sanoa että se kohta kosketti minua. Täytyi pistää ohjain hetkeksi pöydälle ja rauhoittua hetken aikaa
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Mietin viime aikoina lukemiani kirjoja ja katsomiani leffoja: suurimmassa osassa loppu oli hyvin ennakoitava ja jopa ns laatuteoksissa jonkinlaista vaaleanpunaista hattaraa.

Varmasti usein homma on näin ja "loppu" onkin varmasti vaikein juttu rakentaa mille tahansa viihdetuotteelle (pelit, leffat...) - varsinkin jos on kyse trilogiasta tai sarjasta. Aika usein loppu on jollakin tavalla pettymys - tai sitten ainakin liian avoin/tulkinnanvarainen.

Toisaalta ei vaaleanpunaisissa hattaroissa aina mitään varsinaista vikaa ole - riippuu vähän juonesta, maailmasta ja henkilöhahmoista. Omat odotukset vaikuttavat myös ja ehkä ne eivät aina ole realistisia.

Sitten on myös tämä "fanitus" aspekti, joka tekee sen ettei ei-niin-hyvää loppua olla tavallaan valmiita myöntämään (edes itselleen) vaan halutaan hakea siitä vain näennäiset hyvät puolet.

Itselle ME3:n loppu oli osin pettymys, vaikka "ihan ok" -osastolla mentiin ja en todellakaan odottanut pelkästään vaaleanpunaisia hattaroita tai vastaavia. Tuli vain sellainen olo että tamänkö takia pelejä tahkoin kymmeniä tunteja, keräsin tiimiä, pelastin maailmoita ja "rotuja" yms. Tuntui että lopussa haluttiin enemmän "kikkailla" kuin että oltaisiin rakennettu oikeasti erilaisia valintoja/loppuja joiden jälkeen tuntuisi että asioilla mitä tein trilogiassa on jotain aitoa merkitystä. Loppuhan oli kuin
pitkä cut scene
muutenkin.

Ei mahda mitään, mutta wow!-lopun sijaan fiilis oli enemmänkin Meh. Ei ehkä ihan se vahvin "meh", mutta yllättävää se on pienikin meh tämän trilogian kohdalla. En olisi uskonut että lopun jälkeen laitan suunnilleen vain konsolin kiinni ja alan katsella lätkää. Mitenkään kovin vahvoja fiiliksiä ei tullut vaikka monen mielestä maailman upein pelitrilogia oli saanut päätöksensä. Jostain se itselle kertoo.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Bioware ei voi muuta kuin hävitä tässä. Nyt kun tämä menee läpi, niin saamme vain jännityksellä odottaa mitä internetin idioottilauma seuraavaksi vaatii.

Tai sitten se lammaslauma joka nielemättä hyväksyy selkeästi trilogian köykäisen lopun. Minusta tämän porukan "sokea" ME-rakkaus on huolestuttavampaa kuin tiettyjen kriitikoiden rajut äänenpainot.

Ääripäät eivät yleensä toimi missään keskustelussa, mutta kyllä Bioware tuon lopun osin mokasi - ainakin niille jotka ovat kolmen (tai kahden) pelin ajan tehneet tärkeitä valintoja, luoneet sosiaalisia suhteita, pelastaneet hahmoja/planeettoja, ratkaisseet konflikteja, yms.
Lopussa näillä valinnoilla ei ollut paljon merkitystä - se tässä tuntuu vähän uskomattomalta.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Tai sitten se lammaslauma joka nielemättä hyväksyy selkeästi trilogian köykäisen lopun. Minusta tämän porukan "sokea" ME-rakkaus on huolestuttavampaa kuin tiettyjen kriitikoiden rajut äänenpainot.
[/SPOILER]

Itse en koe kuuluvani kumpaankaan lammaslaumaan. Olen ehkä pelaajana siinä mielessä onnellisessa asemassa, että en enää vuosiin ole seurannut minkään (lempi)pelin hypetystä. Pidän kovasti Mass Effect -sarjasta, mutta en senkään kohdalla lukenut mitään ennakoita tai haastatteluja. Tällä tavalla vältin tekijöiden suuret lupaukset, joten pystyin nauttimaan pelistä aivan eri tavalla ilman valmiiksi muodostuneita odotuksia. En siis kokenut tulleeni petetyksi ja ainakin itselleni tuli lopusta sellainen fiilis, että eihän se ehkä olisi edes voinut muulla tavalla loppua.

Myös lopun viimeiset pari minuuttia oli mielestäni hienoja. Ehkä mitään noista tapahtumista ei koskaan tapahtunut, vaan Shepard on myyttinen sankarihahmo, jonka olemassaolosta ei ole edes mitään varmuutta. Ja tuonhan perusteella voisi odottaa, että Shepardista vielä joskus kerrottaisiin toisenkinlaista tarinaa, ellei sitten tuleva uusi lopetus mene tätä mahdollisuutta pilaamaan selittelyillä ja rautalangasta vääntämisellä. Siinäkin mielessä lopetus on onnistunut, että se herätti maailmanlaajuisesti todella paljon tunteita suuntaan ja toiseen, ehkäpä enemmän kuin missään muussa pelissä aiemmin.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Pidän kovasti Mass Effect -sarjasta, mutta en senkään kohdalla lukenut mitään ennakoita tai haastatteluja. Tällä tavalla vältin tekijöiden suuret lupaukset, joten pystyin nauttimaan pelistä aivan eri tavalla ilman valmiiksi muodostuneita odotuksia.

En minä(kään) koskaan lue näitä hype/ennakko/spoiler/trailer-hehkutusta niistä peleistä tai leffoista mitkä koen astetta "tärkeämmiksi". Haluan tavallaan mahd. neitseellisen kokemuksen ja keskustelen sitten kun olen pelin tai leffan itse kokenut.

Mutta miten tämä liittyy siihen että osa on trilogian loppuun pettynyt? Pettymyshän tulee juuri siitä, että on pelannut niin paljon ME-maailmaa ja sijoittanut siihen kymmeniä tunteja. Minä "odotin", että saan tietää mitä tietyille henkilöhahmoille ja maailmoille tapahtui ja luonnollisesti halusin tuntea myös hyvää fiilistä (tiettyjen pettymysten ohessa tietysti - ei kaikki voi olla auringonpaistetta) - olen pelannut paragon-tyyliä koko ajan ja ollut sankarina niin maan p**keleesti. Jatkuvasti sain kuulla miten mun johtaman Shepardin alaisuudessa on hienoa pelastaa maailmoja.

Ja sitten vastaan tuli pelin viimeiset 15 minsaa. Tavallaan: Se siitä.


En siis kokenut tulleeni petetyksi ja ainakin itselleni tuli lopusta sellainen fiilis, että eihän se ehkä olisi edes voinut muulla tavalla loppua.

Ihan tosi?
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua


Oletpa sä agrona täällä.

Itse kuulun tähän sinun nimeämääsi "lammaslaumaan" ja pidän pelin lopusta. Jos sinua ei nappaa, niin sitten ei. Turha sitä on muita haukkua tai vähätellä tai jotain muuta.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Turha Cobretti koittaa selittää tuosta lopusta mitään, jotkut vaan tyytyy siihen että Bioware kusee muroihin ja vielä syö tyytyväisenä ne kusiset murot ja lopuksi kiittää Biowarea. Jos ei tajua miksi osa porukasta on hieman hiilenä tuosta lopusta vaikka se on joka helvetin paikassa selitetty miljoonaan kertaan niin ei sille voi mitään. Sama jengi varmaan tykkäsi Dragon Age kakkosestakin joten se siitä, jotkut vaan tykkää paskasta jos siihen on laitettu Biowaren logo.

P.S meikän ME3-läpipeluusta on jo kohtalaisen paljon aikaa mutta vitutus se ei vaan laske. Eniten nakerti se että tuli ostettua PC-versio, joten en voi sitä edes myydä eteenpäin koska Origin pakkoliitos.
 
Mutta miten tämä liittyy siihen että osa on trilogian loppuun pettynyt?

Siten, että kuuntelemalla hypetystä ja lupauksia, alkaa muodostaa pakostakin ennakkokäsityksiä ja -odotuksia. Sitten kun nuo omat mielikuvat eivät vastaakaan todellisuutta, niin pettymyksiä tulee väkisinkin. Peliala on vieläpä sellainen, että hypeä nostetaan ja katteettomia lupauksia annetaan paljon enemmän kuin millään muulla viihteen alalla.

Luulisi, että pelintekijöillä on taiteellinen vapaus tehdä parhaaksi katsomiaan ratkaisuja teoksiinsa. Joku taisi tässä ketjussa aiemmin todetakin, että pitäisikö elokuviin ja kirjoihinkin muokata uudet loput, jos ne eivät katsojaa tai lukijaa satu miellyttämään.

Ja viimeiseen kysymykseesi vastaus: Ihan tosi. Se on harmillista, jos sinä et lopusta pitänyt - se ei kuitenkaan tee minun mielipiteestäni yhtään enemmän väärää kuin sinun mielipiteesi siitä on. Aion jatkossakin pitää lopusta, tapahtui mitä tapahtui.

Itse näin koko pelin olevan yksi suuri lopetus, jossa näkyi aiempien pelien ratkaisut. Sitä paitsi jos ajatellaan, että galaksia uhkaa noin massiivinen tuho, joka pystytään ensimmäistä kertaa estämään KOKO iäisyyksiä jatkuneen syklin aikana, niin tokihan moisessa koitoksessa tulee otettua takkiin. Sitä paitsi avoin loppu tukee hyvinkin tuota Shepardin myyttisyyttä. Se, mitä kenellekin tuon kaiken jälkeen tapahtui, on jo eri tarina, josta ehkä olisimme saaneet kuulla joskus myöhemmin. Ainakin itse pidän siitä, että saan tällaisen kokemuksen jälkeen itse muodostaa mielikuvia tuon jälkeisistä tapahtumista - tällä tavalla tarina jää elämään omaan mieleeni.

Turha Cobretti koittaa selittää tuosta lopusta mitään, jotkut vaan tyytyy siihen että Bioware kusee muroihin ja vielä syö tyytyväisenä ne kusiset murot ja lopuksi kiittää Biowarea.

Ja näköjään täällä on yhtä turha yrittää selittää sitä miksi jotkut pitivät lopusta. Itse en ymmärrä sitä, miksi se tunnutaan ottavan henkilökohtaisena hyökkäyksenä tai vähintäänkin jonakin pelikansan petturuutena, jos sattuu omaamaan erilaisen maun asioiden suhteen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Aiemmin postaamani viestin poistin itse, koska se oli mielestäni hieman tahditon. Tämä siis selvennykseksi, jos joku sen ehti lukemaan ja ihmettelee, mihin se hävisi.

--

Toivoisin että ketjuun palaisi hyvä henki, joka tuntuu nyt pahasti kadonneen. Pyydän kunnioittamaan toisten mielipidettä, vaikka itse olisi vahvastikin eri mieltä. Toisten vähättely ei ole viisasta eikä saa itseään näyttämään viisaalta. Siinä vaiheessa kun kritiikki kohdistuu asian sijasta asiasta X-mieltä oleviin ihmisiin henkilökohtaisesti, ollaan mielestäni jo aika syvällä.

Kohuloppuja ollaan nähty ennenkin ja fanit ovat selvinneet shokeistaan ja jatkaneet elämäänsä. Kuka muistaa Twin Peaksin?
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Ja näköjään täällä on yhtä turha yrittää selittää sitä miksi jotkut pitivät lopusta. Itse en ymmärrä sitä, miksi se tunnutaan ottavan henkilökohtaisena hyökkäyksenä tai vähintäänkin jonakin pelikansan petturuutena, jos sattuu omaamaan erilaisen maun asioiden suhteen.

Itse ajattelen asiasta jotakuinkin näin: Roolipelaaja/Bioware-fani/tms (jatkossa Pekka) haluaa ajatella toisesta samanlaisesta henkilöstä, että "onpa siinä kultivoitunut ja kerrassaan ihastuttava ihmishenkilö". Pekka on pelannut KoToRin ja Baldur's Gaten. Pekka käytti noin 150 tuntia ajastaan tutustuessaan Mass Effect - universumin mythokseen, henkilöihin, paikkoihin. Hahmoista tuli rakkaita - traagisista hahmoista ehkä kaikkein rakkaimpia.

Vanhana scifi-nörttinä Pekka on hyväksynyt tietyt lainalaisuudet, kuten poimuajon, unobtaniumin, sädepyssyt ja sensellaiset. Joskus näillä on jotain tekemistä tosielämän kanssa, mutta useimmiten ei. MUTTA: nämäkin ns. höpöhöpöjutut ovat uskottavia tarinan sisäisessä maailmassa, koska niille on luotu taustatarina. Taustatarina, joka - taaskin - on uskottava tarinan sisäisessä maailmassa.

Kun Pekka pelaa ME3:n läpi, Pekan valtaa epäusko. Ei siitä, että peli olisi loppunut. Ei siitä, että asioita jätettiin avoimeksi, vaan siitä, että loppu oli tupaten täynnä valtavia, suorastaan käsittämättömiä juoniaukkoja ja tapahtumia/hahmoja, joita ei pohjustettu kertaakaan koko sen 150 tunnin aikana. Niinpä, näiltä puuttuu täysin minkäänlainen uskottavuus tarinan sisäisessä maailmassa. Sitäpaitsi, Pekalle on kerrottu kirjallisuuden kurssilla että deus ex machina on laiskaa käsikirjoitusta (ja taitaisipa Pekka olla tätä mieltä muutenkin).

Kyseessä eivät siis ole nähdäkseni henkilökohtaiset hyökkäkset per se, vaan puhdas epäusko. Epäusko siihen, että joku toinen kultivoitunut ja kerrassaan ihastuttava ihmishenkilö voi oikeasti olla vilpittömän tyytyväinen trilogian päätökseen.

Pekassa saattaa olla havaittavissa yhteneväisyyksiä allekirjoittaneeseen.

Joku taisi tässä ketjussa aiemmin todetakin, että pitäisikö elokuviin ja kirjoihinkin muokata uudet loput, jos ne eivät katsojaa tai lukijaa satu miellyttämään.

Kustannustoimittajien ja leikkaajien arkipäiväähän tuo on. Kaikki isot filmit esitetään koeyleisölle uudelleen saksittuna niin monta kertaa, että yleisön reaktio on toivotunlainen. Samoin kirjailijat viilaavat sydänveren vuodatuksiaan, koska paha kapitalisti niin määrää.

Mutta edelleen, ME3:n tapauksessa ei min...eikun Pekan mielestä ollut missään tapauksessa kyse "taiteellisesta vapaudesta" tai siitä, että "pelaajalle haluttiin jättää tulkinnanvapaus". Pekan mielestä loppu haiskahtaa kiireelle, paukkuville deadlineille, loppuneille ideoille ja EA:n rahanahneudelle kosolti.
 
Ylös Bottom