Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 3 - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huttu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Oletpa sä agrona täällä.

Avataan vähän. Tuo "ihan tosi" viittasi siihen kommenttiin, ettei ME3 olisi voinut loppua muulla tavoin kuin se loppui (vaikka lopetuksia oli kyllä hieman erilaisia riippuen valinnasta - jos haluaa spoilailla tai muuten vain saada lisää infoa niin vaikka täältä: Endings - Mass Effect 3 Wiki Guide - IGN ). Heitto ei suoraan kritisoinut niitä, jotka nykyisestä lopu(i)sta pitivät - vaan sitä että Bioware olisi muka rakentanut "ainoan loogisen lopun" (se ei yksinkertaisesti ole totta).

Minkä tahansa viihdetuotteen lopetus on tekijöistä kiinni - ei ole mitään maagista yhtä tapaa miten tarinan voi lopettaa. Probleema ainakin mulle on se, että Bioware lopetti sen tavallaan hyvin itsekkäästi - faneja siinä ei paljon mietitty tai sitä "matkaa" minkä fanit kolmen tai kahden pelin aikana kävivät.

Miksi ihmeessä esim. keräsin tiimiä kymmeniä tunteja ME2:ssa? En oikeastaan minkään vuoksi jos Biowarea on uskominen. Tämä vain yksi random esimerkki niistä fiiliksistä mitä lopussa oli.

Loppu vain ei ollut koko trilogiaa ajatellen ja varsinkin faneja ajatellen tyydyttävä: Se ei yksinkertaisesti vastannut kuin pieneen määrään kysymyksiä ja jätti aivan liikaa avoimia juonen tai henkilöiden tynkiä. Väkisin tulee mieleen että Biowaren loppu tehtiin
"kill your darings" -hengessä - mitään perinteistä ei loppuun haluttu - on vain avaruuspoika kertomassa että parasta nyt olisi jos Shepard mm. päättää päivänsä.

Fiksu Bioware olisi rakentanut lopun niin, että siinä olisi selkeitä ja hyvinkin erilaisia valintoja eikä epämääräisiä
loppuja jotka liian moni valitsi suunnilleen vahingossa (ei edes tiennyt minne mennä - tai mikä olisi mikäkin valinta) tai niin että kolmesta huonosta valitaan "vähiten huonoin" valinta.
Lähes jokaiselle olisi ollut mahdollisuus löytää tyydyttävä loppu - jos Bioware olisi panostanut siihen edes vähän enemmän.

Itse kuulun tähän sinun nimeämääsi "lammaslaumaan" ja pidän pelin lopusta. Jos sinua ei nappaa, niin sitten ei. Turha sitä on muita haukkua tai vähätellä tai jotain muuta.

Käytin sanaa "lammaslauma", koska valittajista käytettiin sanaa "idioottilauma". Olkoon nuo ne kaksi ääripäätä sitten, eli idiootit eivät ole loppuun tyytyväisiä ja lampaat ovat. Bioware itse kertoi PR-tyyliin ja miltei ylpeänä, että loppu jakoi ihmiset. En itse pidä moista muuna kuin merkkinä siitä että jotain meni vikaan - näin suuren suosion saaneen ja rakastetun sarjan lopun ei pitäisi jakaa faneja näin paljon (kaikki eivät tietysti ole tyytyväisiä koskaan, mutta se on odotettavaa).

Ja kertoohan se jotain että nyt väsätään jotain epilogia siitä että edes vähän saataisiin selville mitä niille tiimijäsenille kävi yms (tai oletan että näin). Tai jotain. Bioware tekee tämän huvikseen? Rauhoittaakseen faneja? Vai oikeastaan ihan mielellään, koska he tajusivat miten köykäinen loppu monessa mielessä nyt oli?

EDIT: Noh Raipe1 sanoi oikeastaan kaiken paremmin kuin hyvin. God bless you. T. "Pekka" (ei tosin mikään varsinainen rpg nörtti - enemmänkin toiminnallisen-rpg:n)
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Pekan ehkä kannattaisi opetella ajattelemaan asiaa siltä kannalta, että myös se toinenkin henkilö on todennäköisesti kuluttanut sen 150 tuntia pelimaailmaan ja sen tutkimiseen. Hän on hyvinkin voinut myös pelata kaikki muutkin mainitsemasi pelit läpi ja pitää muutenkin paljon roolipeleistä.

Oli kyseessä sitten puhdas epäusko tai jokin muu, siitä huolimatta voi hieman miettiä, että millä asenteella asian ilmaisee. Tietyt sävyt kuitenkin hyppivät viesteistä helpommin esille kuin toiset.

Ehkä tässäkin ketjussa olisi hetken aikaa hyvä kiinnittää huomiota niihin puoliin pelisarjassa, mistä itse kukin pitää, niin saataisiin hieman kevennettyä ilmapiiriä, vai? Loppuun pettyneet kuitenkin ovat jo saaneet erävoittonsa ja korjaussarja on tulossa.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Ehkä tässäkin ketjussa olisi hetken aikaa hyvä kiinnittää huomiota niihin puoliin pelisarjassa, mistä itse kukin pitää, niin saataisiin hieman kevennettyä ilmapiiriä, vai?

Sepä tässä vähän vaikeaa onkin - kiitos Biowaren loppujakson. Sellainen fiilis vähän on, että vähintään 50% trilogiasta tein ns. turhaan - ja aivan turhaan rakensin erinäisiä sosiaalisia suhteita ja verkostoja. Ei niillä paljon merkitystä lopussa ollut. Ja kaikki ne veriset taistelut? Turhaa. Pelastetut viattomat? Turhaa.

Olisi kiva muistella miten hienoa oli taistella mm. Garrusin kanssa kolmen kokonaisen pelin aikana - montakohan viatonta pelastettiin? Ja kertoa miten hyvä fiilis tuli siitä että mm. annoin hepun "voittaa" tarkkuusammunnassa Citadelin korkeuksissa. Good times.

Mutta lopulta turhaa kaikki. Ongelma on juuri siinä, että ne hyvät fiilikset ovat osin ikään kuin pois pyyhitty tuon lopun seurauksena.

Loppuun pettyneet kuitenkin ovat jo saaneet erävoittonsa ja korjaussarja on tulossa.

Jos Biowarella ei ole jotain erityistä ässää hihassaan tai se ei ole (tahallaan) huijannut fanejaan, niin kyse on eräänlaisesta epilogista - loppuun ei kai tule sen kummemmin mitään muutoksia. Tiedossa on pahimmillaan jotain nopeasti kyhättyä höpöä, jossa Garrus istuu jossain katselemassa tähtiä tms. Parhaimmillaan ihan kiva - mutta not good enough.

Sormet ristiin että loppu olisi ollut unta. Se saattaisi jotain pelastaakin.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Minkä tahansa viihdetuotteen lopetus on tekijöistä kiinni - ei ole mitään maagista yhtä tapaa miten tarinan voi lopettaa. Probleema ainakin mulle on se, että Bioware lopetti sen tavallaan hyvin itsekkäästi - faneja siinä ei paljon mietitty tai sitä "matkaa" minkä fanit kolmen tai kahden pelin aikana kävivät.

Jos lähdetään rakentamaan loppua vaan fanit silmälläpitäen niin mennään metsään. Kyllä tekijällä/artistilla pitää olla joku visio, ohjenuora, jonka perusteella teoksensa rakentaa. Ei näinkään ison teoksen loppua voida millään huutoäänestyksellä luoda, varsinkaan julkaisun jälkeen! Jos tekijä itse kunnioittaa teostaan ja omia teoksen sisäisiä sääntöjään, niin eivätköhän teoksen faneista suurin osa myös ole siihen tyytyväisiä. (Siihen en ota kantaa tekikö Bioware nyt niin.)

Kustannustoimittajien ja leikkaajien arkipäiväähän tuo on. Kaikki isot filmit esitetään koeyleisölle uudelleen saksittuna niin monta kertaa, että yleisön reaktio on toivotunlainen. Samoin kirjailijat viilaavat sydänveren vuodatuksiaan, koska paha kapitalisti niin määrää.

Nuo koeyleisöt ja muut eivät ole mitenkään verrannollisia siihen että tuotosta lähdetään muuttamaan julkaisun jälkeen. Eikö sillä oikeasti ole mielestäsi mitään eroa, että muokataanko loppua silloin kun se on yhä työnalla, vai sen jälkeen kun se on jo julkaistu? Valmis tuotos on mielestäni siinä mielessä pyhä, että se on sellainen kuin tekijä sen haluaa olevan, meillä muilla on oikeus tykätä tai olla tykkäämättä, mutta se on kuitenkin (yleensä) tekijänsä näköinen.

Ja minusta loppu oli myös harvinaisen meh, ja se tosiaan haisi paukkuvilta deadlineilta.

Käytin sanaa "lammaslauma", koska valittajista käytettiin sanaa "idioottilauma". Olkoon nuo ne kaksi ääripäätä sitten, eli idiootit eivät ole loppuun tyytyväisiä ja lampaat ovat. Bioware itse kertoi PR-tyyliin ja miltei ylpeänä, että loppu jakoi ihmiset. En itse pidä moista muuna kuin merkkinä siitä että jotain meni vikaan - näin suuren suosion saaneen ja rakastetun sarjan lopun ei pitäisi jakaa faneja näin paljon (kaikki eivät tietysti ole tyytyväisiä koskaan, mutta se on odotettavaa).

Avaan idioottilaumaa tässä hieman tarkemmin. Loppua saa kritisoida, siinä ei ole mitään väärää, itsekin olen niin tehnyt. Mutta se on järkyttävää kehitystä, että tällainen raivoava fanilauma saa tekijän muokkaamaan tuotostaan. Lopun ryöpytys on saanut nykyisellään aivan absurdeja piirteitä. Mitä seuraavaksi:
”Laralla on liian pienet tissit OAARGH, en osta enää ikinä koskaan mitään koska se on kuitenkin p*skaahrGH. Muutatte ne heti isommiksi tai kaikki kuolee!!!!”

Kommentti ei siis viitannut suoraan lopun kritisoijiin, vaan yleisemmin mitä seuraavaksi jos tämä menee läpi?

E. sen verran voisi palata varsinaiseen topiciin, että ainakin
Kaidan, Edi ja Hackett
tehnevät paluun EC:hen.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Nuo koeyleisöt ja muut eivät ole mitenkään verrannollisia siihen että tuotosta lähdetään muuttamaan julkaisun jälkeen. Eikö sillä oikeasti ole mielestäsi mitään eroa, että muokataanko loppua silloin kun se on yhä työnalla, vai sen jälkeen kun se on jo julkaistu?

Loppua ei saisi muuttaa julkaisun jälkeen? Blade Runner? Tai ylipäätään mikään Director's cut?

Mun mielestä korjaus/muuttamisajankohdalla ei ole eroa. Ei tuote muutu maagisesti ainoaksi oikeaksi valmiiksi sillä, että sille lätkäistään muovit ja hintalappu päälle. Ihan yhtä lailla valmiita nuo koeyleisöille esitetyt elokuvat ovat, niitä on vaan sitten yhtälailla valmiita - mutta erilaisia - useita kappaleita.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Ei näinkään ison teoksen loppua voida millään huutoäänestyksellä luoda, varsinkaan julkaisun jälkeen!

Kyse on minusta siitä, että koska Bioware halusi antaa (näennäistä ehkä - mutta kuitenkin) ns. useamman lopun josta pelaaja voi valita (tai "arvata", kuten varmaan monen tapauksessa - vaikka osa ei sitä halua myöntää), niin loppua pitäisi muokata niin että pelaajalla olisi selkeästi useampi ja *erilainen* vaihtoehto. Tai näin ainakin olisi pitänyt olla.

Loppua ei tarvitse edes varsinaisesti muuttaa, mutta siellä pitäisi olla myös sellainen loppu jossa otetaan huomioon ne jotka koko trilogian (tai kaksi peliä) ovat tunnollisesti kolunneet, tehneet huolella kaikki valinnat, solmineet hienoja kaveruus/tiimi/sotilas-suhteita, ym. Siis yleensä investoineet peliin.

”Laralla on liian pienet tissit OAARGH, en osta enää ikinä koskaan mitään koska se on kuitenkin p*skaahrGH. Muutatte ne heti isommiksi tai kaikki kuolee!!!!”

Ymmärtänet miten he*vetin heikko vertaus tämä on. Mistään edes vähänkään tämän suuntaisesta ei tässä loppu-keskustelussa ole kyse. Lopussa ei ole kyse jostain kosmeettisista pikku seikoista tai jonkin pienen cut scenen puuttumisesta. Kyse on siitä miten huonosti Bioware nivoi yhteen pelin aiemmat 100-150+ tuntia yhteen 15 minsaan.

**

Ilmeisesti Biowaren twiittaukset ovat olleet osin kryptisiä, joten pieni toive vielä elää lopun muuttamisesta tai laajentamisesta. Mutta toivo on aika pieni.

Se tietysti mietityttää, että jos Bioware on luvannut (?) tulevaa TARINA DLC-osastoa (ei MP), niin voisiko se tarkoittaa että loppua laajennettaisiin jollain isommalla DLC-tarinalla (se tavallaan olisi jopa loogista). Tai jotain sen suuntaista. Ei kai kukaan oikeasti enää tuon lopun jälkeen halua palata jonnekin ME3:n keskivaiheille tekemään jotain kämäistä random planeettatehtävää jossa pelastetaan joku pieni tutkimusasema ja pelastetaan muutama henki?
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Ymmärtänet miten he*vetin heikko vertaus tämä on. Mistään edes vähänkään tämän suuntaisesta ei tässä loppu-keskustelussa ole kyse. Lopussa ei ole kyse jostain kosmeettisista pikku seikoista tai jonkin pienen cut scenen puuttumisesta. Kyse on siitä miten huonosti Bioware nivoi yhteen pelin aiemmat 100-150+ tuntia yhteen 15 minsaan.

Ei kun nyt sinä ymmärrät minua väärin. En väittänyt että lopussa olisi tällainen kuriositeetti muutos kyseessä. Alkuperäinen kysymykseni, jonka lainasit, oli yksinkertaisesti mitä seuraavaksi. Muutat ensin jotain ja sitten pääset muuttamaan jotain muuta. Esimerkki toki on kärjistys. Mutta se on kärjistetty vain korostaakseen pointtia. Ensi muutat jotain relevanttia ja sitten muutatkin jo jotain aivan olematonta yksityiskohtaa. Tällaisen faniraivon perässä on aivan turha juosta. Parempi tunnustaa itselleen että nyt tuli hutaistua paskaa, mutta ensi kerralla tulee parempaa. Kaikkia ei kuitenkaan voida koskaan miellyttää.

Julkaisun jälkeenhän ponnahti julkisuuteen jotain spekulointeja/vuotoja tulevista lisäreistä. Niiden huhuilujen perusteella Shepard oltaisiin hylkäämässä kokonaan päähenkilönä. Eli DLC:t muistuttaisivat hieman Dragon Age ykkösen vastaavia. Tämä vaihtoehto on luonnollisesti aivan käsittämätön, ehkä joku isompi kokonaisuus voisi toimia, mutta mitään pikkulisäriä missä päähenkilönä on joku muu kuin Shepard en haluaisi nähdä.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Turha Cobretti koittaa selittää tuosta lopusta mitään, jotkut vaan tyytyy siihen että Bioware kusee muroihin ja vielä syö tyytyväisenä ne kusiset murot ja lopuksi kiittää Biowarea. Jos ei tajua miksi osa porukasta on hieman hiilenä tuosta lopusta vaikka se on joka helvetin paikassa selitetty miljoonaan kertaan niin ei sille voi mitään. Sama jengi varmaan tykkäsi Dragon Age kakkosestakin joten se siitä, jotkut vaan tykkää paskasta jos siihen on laitettu Biowaren logo.

Kiitos selvennyksestä! En tienytkään, että tykkään paskasta! No, nyt tiedän.

Minulla ei ole pätkääkään väliä, kuka peli on tehnyt, jos siitä tykkään. Kyllä, pidin todella paljon Dragon Age 2:sta ja pelasin sen pariin kertaankin läpi ihan vain omasta innostuksesta.

Ja mitä tulee Mass Effect 3:een? Rakastin peliä kokonaisuutenä enkä tuomitse lopun perusteella. Bioware tarjosi loistavan kokonaisuuden ME-sarjalla ja siitä kiitän heitä.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Loppua ei tarvitse edes varsinaisesti muuttaa, mutta siellä pitäisi olla myös sellainen loppu jossa otetaan huomioon ne jotka koko trilogian (tai kaksi peliä) ovat tunnollisesti kolunneet, tehneet huolella kaikki valinnat, solmineet hienoja kaveruus/tiimi/sotilas-suhteita, ym. Siis yleensä investoineet peliin.
Joku muukin on todennut, että kolmosmässy oli yhtä loppua kokonaisuudessaan. Nuo valinnat, kaverit, liitot käytiin läpi siinä pelin aikana ja siksi myös trilogiaan investoinut voi olla tyytyväinen. Ihan loppu lopussa vedettiin sitten mattoa alta, mutta joku nautti siitäkin. Henk.koht nautin siitä, että matto lähti alta ja turpaan tuli. Tuli jännä olo ja pelit harvoin aiheuttaa jännää oloa. Ovat yleensä liian ennalta-arvattavia siihen.

Yksi argumentti on tietysti, että vaihtoehdot eivät olisi koskaan pahasta. Täysin tuettava argumentti, mutta tässä oltiin valittu tietty tyylisuunta ja kaikki vaihtoehtoiset loput olivat pienin variantein tuon tyylisuunnan sisällä. Jos nyt vaikka jälkikäteen tuotaisiin täysin erityyppinen vaihtoehtoinen loppu, niin ei se tuntuisi oikealta; imo, luonnollisesti.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Loppua ei saisi muuttaa julkaisun jälkeen? Blade Runner? Tai ylipäätään mikään Director's cut?
Muistaakseni otin juuri tämän esimerkin esille aiemmin tässä ketjussa. Blade Runner on nimenomaan esimerkki elokuvasta, jonka alkuperäistä teatteriversiota oli muutettu studiopomojen vaatimuksesta merkittävästi, ja Director's Cut ja Final Cut palauttivat leikkauksen ja erityisesti lopun alkuperäisen version mukaiseksi. Tämä on myös dokumentoitu varsin hyvin taannoisen mittavan Blade Runner -julkaisun bonuksista löytyneen vuonna 1982 koeyleisölle näytetyn työversion muodossa, se kun on huomattavasti lähempänä Final Cutia kuin teatteriin päätynyttä versiota. Sama pätee varmaan aika isoon osaan Director's Cutteja kautta linjan, yleensä sille on syynsä miksi toisenlainen leikkaus on pitänyt tehdä. Elokuvasta leikataan materiaalia pois pääasiassa joko pituuden vuoksi, tai joku studiopomo vaatii muutoksen juoneen. Parempi rinnastus "valmiista" elokuvasta, jota muutetaan julkaisun jälkeen olisi varmaan Star Warsit, joita George Lucas meni "korjailemaan" muka alkuperäisen visionsa mukaisesti tunnetulla menestyksellä.

Biowarehan on kertonut, että DLC säilyttää lopun (oletettavasti siis tarinallisesti ja sisällöllisesti) ennallaan, mutta tarjoaa laajennetun epilogin. Juuri se on minun mielestäni lopun ongelma, konseptuaalisesti ei mitään vikaa, mutta käsittely ontuu kun konteksti jää täysin puuttumaan. Kyseessä ei siis pitäisi olla mikään uusi loppu, vaan laajennettu "uusi leikkaus" olemassaolevasta. En yllättyisi, jos mukana on materiaalia, joka oli käsikirjoitettu mutta leikattiin loppumetreillä pois aikataulusyistä.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Minusta leffat eivät ole se paras rinnastus ME-trilogiaan, koska leffoissa ei itse pääse tekemään valintoja tai muutenkaan osallistumaan "interaktiivisesti" juonen ja maailman tapahtumiin, tai hahmojen kehitykseen. Voidaan toki väitellä siitä että miten suuria "valintoja" peleissä(kään) lopulta pääsee tekemään - vai miten paljon niiden systeemissä on kysymys lopulta tietyistä valintojen illuusiosta jotka pelaaja hyväksyy - mutta silti.

Siinä kuitenkin komppaan Raipe1:stä, että leffoissakin on tosiaan tehty erinäisiä - vaihtoehtoisia - versioita jo monia vuosia. Välillä kyse on enemmänkin siitä että kummasta (tai mistä) versiosta kukin katsoja tykkää enemmän - ei niinkään siitä mikä on edes ohjaajan mielestä se "paras versio".

Jos Blade Runnerista puhutaan, niin Blu-ray sisältää 5 (!) eri versiota elokuvasta. Ei siitä oikeasti ole olemassa jotain versiota joka on *kaikkien* fanien mielestä paras. Voin omasta kaveripiiristä sanoa, että ainakin kolme eri versiota on saanut ääniä siitä mikä "paras versio" on - osin eri syistä. Osa diggailee jopa ihan alkuperäisestä - vaikka sitten studiolla oli siinä enemmän näppejään pelissä.

SW-vääntö on jatkunut sekin jo vuosia ja itse olen vankkumaton alkuperäisen trilogian kannattaja. MUTTA mulla pointti on aina ollut aina se, ettei Lucas julkaise SW-trilogiaa täysin alkuperäisessä muodossa Blu-rayllä (restauroituna jne) - ei oikeastaan se etteikö Lucas saisi näpelöidä omia elokuviaan vaikka hautaan asti.

Alkuperäinen kysymys kuitenkin lienee, että saako ME-trilogiaan tehdä jopa uuden - vaihtoehtoisen - lopun tai muuta vastaavaa? Ehdottomasti. Kunhan alkuperäinen loppu säilytetään osana valintaa - ei sitä enää unohtaa pidä tai saa.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Alkuperäinen kysymys kuitenkin lienee, että saako ME-trilogiaan tehdä jopa uuden - vaihtoehtoisen - lopun tai muuta vastaavaa? Ehdottomasti. Kunhan alkuperäinen loppu säilytetään osana valintaa - ei sitä enää unohtaa pidä tai saa.

No niinpä! Jos tähän nykyiseen loppuun on tyytyväinen, niin paras - ja oikeastaan ainoa - vaihtoehto on DLC:n lataamatta jättäminen, tai muuten sen noteeraamatta jättäminen. Onhan se mainiota että edes joidenkin ihmisten mielestä trilogia sai arvoisensa arvokkaan, kauniin ja merkityksekkään lopun. Itse en edelleenkään toivo väkisin väännettyä onnellista loppua, vaan edes jollain lailla uskottavan selityksen viimeisen varttitunnin tapahtumille. Uskottavan Mass Effect-universumin puitteissa, siis.

mutta mitään pikkulisäriä missä päähenkilönä on joku muu kuin Shepard en haluaisi nähdä.

Minä ostan kyllä Kinect-tukisen Liaran suihkuttelu- saunomis- ja viilentymisteemaisen DLC:n. Heti. Kai ne asaritkin kylpee, hei.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Omalla kohdallani jotain lopetuksen paskuudesta - tai ainakin kehnoudesta - kertoo se, ettei ME3:een ole tullut koskettua ekan läpipeluun jälkeen. Avoimehkon lopun voi parhaimmillaan toteuttaa todella mallikkaasti, ja pieni katkeransuloisuuskin on aina hyvästä jos loppu on muuten mukiinmenevä ja truly final. Ei kaikkea toki tarvitse selittää auki. ME3:n lopetus ei silti aihettanut epämääräisyydessään, "yllättävissä" juonenkäänteissään ja vääränlaisessa ihmeellisyydessään muuta kuin pettymyksen. Nojaa, saa nähdä mitä Extended Cut tuo tulleessaan. Mukaan uudelleen hankittuja ääninäyttelijöitä on ainakin messissä, joten kohtuullisesta määrästä lisämatskua ja dialogia lopetukseen voi ehkä unelmoida... mutta pessimisti ei pety. Sääli, peli on muuten timangia. No, jos järkyttävää määrää autodialogia ei yritä muistella.

Jos EC saa edes jotenkin parannettua lässähtänyttä lopetusta, niin mikäs siinä. Muuten voi olla tiukempaa Biowaren pelien kanssa tulevaisuudessa.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Omalla kohdallani jotain lopetuksen paskuudesta - tai ainakin kehnoudesta - kertoo se, ettei ME3:een ole tullut koskettua ekan läpipeluun jälkeen. Avoimehkon lopun voi parhaimmillaan toteuttaa todella mallikkaasti, ja pieni katkeransuloisuuskin on aina hyvästä jos loppu on muuten mukiinmenevä ja truly final. Ei kaikkea toki tarvitse selittää auki. ME3:n lopetus ei silti aihettanut epämääräisyydessään, "yllättävissä" juonenkäänteissään ja vääränlaisessa ihmeellisyydessään muuta kuin pettymyksen. Nojaa, saa nähdä mitä Extended Cut tuo tulleessaan. Mukaan uudelleen hankittuja ääninäyttelijöitä on ainakin messissä, joten kohtuullisesta määrästä lisämatskua ja dialogia lopetukseen voi ehkä unelmoida... mutta pessimisti ei pety. Sääli, peli on muuten timangia. No, jos järkyttävää määrää autodialogia ei yritä muistella.

Jos EC saa edes jotenkin parannettua lässähtänyttä lopetusta, niin mikäs siinä. Muuten voi olla tiukempaa Biowaren pelien kanssa tulevaisuudessa.

Sama vika minulla. Vaikka alun todellisen järkytyksen jälkeen loppu on alkanut vaikuttaa hieman siedettävämmältä (huono se silti on), en ole vielä viitsinyt palata pelin pariin. Tarkoitus oli pelata ME2:sta alkaen uudestaan uudella hahmolla ja valinnoilla, mutta siitäkään ei tahdo tulla mitään. Haluaisin edelleen että loppua muutettaisiin muutenkin kuin sitä laajentamalla, mutta kai nykyisenkin kanssa oppii joskus elämään.

Moninpeli sentään maistuu. Haastetta ja avattavaa riittää, vaikka vihollisia ja kenttiä saisi olla enemmän.

Minä ostan kyllä Kinect-tukisen Liaran suihkuttelu- saunomis- ja viilentymisteemaisen DLC:n. Heti. Kai ne asaritkin kylpee, hei.

Sanokaa mitä sanotte, mutta toivon että tästä tulee pleikkarille Move-versio. Tätä varten voisin Moven ostaakin :cool:
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Itse en edelleenkään toivo väkisin väännettyä onnellista loppua, vaan edes jollain lailla uskottavan selityksen viimeisen varttitunnin tapahtumille. Uskottavan Mass Effect-universumin puitteissa, siis.

Tässäkin ketjussa on mainittu tuo "onnellinen loppu" erinäisissä yhteyksissä, mutta pitäisi varmaan ensin määritellä mitä se tarkoittaa? ME-trilogian aikana on ollut myös traagisia tai muuten vain valinnaltaan kinkkisiä tilanteita - ja varsinkin kolmosessa oli täysi
galaktinen invaasio ja sota päällä - jopa maa aivan raunioina
, joten vaikea uskoa että loppua kritisoineet tosiaan odottivat pelkästään vain kivoja asioita loppuun. Mistä siis tulee tuo ajattelu, että jos loppua muutetaan/annetaan vaihtoehtoja niin se olisi pelkästään yltiöpositiivinen?

Mutta tulee nyt eräs toinen peli mieleen ja sen loppu, eli Bethesda peli -
Fallout 3
. En kuolemaksenikaan muista mitä sen alkuperäisestä lopusta aikoinaan sanottiin tai väiteltiin, mutta sitten
siihenhän tuli DLC joka tavallaan "herätti" potentiaalisesti kuolleen sankarin henkiin ja homma jatkui muutenkin useammalla DCL:llä
. Kaikki on siis peleissä ja DLC-osastossa mahdollista ilman että se tietty "alkuperäinen visio" liikaa tahraantuu. ME-trilogia ei tietty ole sinänsä mikään "open world", eli ehkä tässä on se maaginen ero ME:n ja spoilereissa mainitun pelin välillä.

Sanokaa mitä sanotte, mutta toivon että tästä tulee pleikkarille Move-versio.

Eikös Kinect ole mukana Boksiversiossa lähinnä äänikomentojen kautta?
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Tässäkin ketjussa on mainittu tuo "onnellinen loppu" erinäisissä yhteyksissä, mutta pitäisi varmaan ensin määritellä mitä se tarkoittaa? ME-trilogian aikana on ollut myös traagisia tai muuten vain valinnaltaan kinkkisiä tilanteita - ja varsinkin kolmosessa oli täysi
galaktinen invaasio ja sota päällä - jopa maa aivan raunioina
, joten vaikea uskoa että loppua kritisoineet tosiaan odottivat pelkästään vain kivoja asioita loppuun. Mistä siis tulee tuo ajattelu, että jos loppua muutetaan/annetaan vaihtoehtoja niin se olisi pelkästään yltiöpositiivinen?

Minusta hyvä loppu olisi ollut samantyylinen kuin ME2:ssa.
Se onnistuiko tehtäväsi ja säilyikö Shepardisi ja tiimisi hengissä riippui täysin omista valinnoista ja suoriutumisesta koko pelin aikana. Kolmosessa valinnoilla ei juuri ole merkitystä. Loppu voisi olla hyvin traaginen ilman että päähenkilö väistämättä pääsee hengestään. Itse en haluakaan mitään "loppu hyvin kaikki hyvin" -loppua (ellei se sitten olisi yksi vaihtoehto muiden joukossa), vaan jotain jossa omat päätökset määrävät esimerkiksi Shepardin kohtalon. Elokuvissa päähenkilön tappaminen trilogian viimeisen osan lopussa on eri asia kuin tällaisessa pelissä, jota moni on pelannut samalla hahmolla monta vuotta ja satoja tunteja. Haluaisin itse päättää uhraanko henkeni reapereiden tuhoamiseksi, vai olenko itsekäs ja valitsen oman henkeni ja mahdollisesti kaiken elämän lopun. Voisin vaikka vetäytyä Normandyn kanssa sille mystiselle planeetalle viettämään rauhallisia eläkepäiviä sillä aikaa kun Reaperit ovat kiireellisiä muun galaksin tuhoamisessa...

Eikös Kinect ole mukana Boksiversiossa lähinnä äänikomentojen kautta?

Luulen että Raipe tarkoitti jutussaan myös muita ominaisuuksia. Saatan toki olla väärässä. ;)

Ensi viikolla tulee taas uutta sisältöä moninpeliin, tällä kertaa pääsee pelaamaan jopa Vorchalla. Moninpelissä ikävä kyllä korostuu yksi pelin huonommista puolista, nimittäin vihollistyyppejä on liian vähän. Kolme factionia on aika vähän, kun ME2:ssa pelkästään erilaisia palkkasotilasryhmittymiä oli saman verran, päälle Collectorit ja mechit yms.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

ME3:n tapauksessa ei ollut missään tapauksessa kyse "taiteellisesta vapaudesta" tai siitä, että "pelaajalle haluttiin jättää tulkinnanvapaus". loppu haiskahtaa kiireelle, paukkuville deadlineille, loppuneille ideoille ja EA:n rahanahneudelle kosolti.
Veikkaukseni on kiire johtuen deadlineista. Muutama tuota veikkausta tukeva asia;
- Muutaman aurinkokunnan turhanpäiväisyys (ei voi skannata, ne vaan on siellä)
- Bugi pelin loppuvaiheessa, näyttää tehtävää yhdelle planeetalle, muttei siellä mitään ole (ilmeisesti poisjätetty tehtävä)
- Citadelissa ylimmässä kerroksessa puhuvat ihmiset, kaikkia viittauksia eri planeetoille, ilman että tehtävää tulisi.

Siellä sun täällä näyttää että olisi ollut tehtävä kehitteillä, vaan jäänyt kesken. Harmi. Olisivat siirtäneet julkaisua vaikka jouluun asti, ja hoitaneet nuo loppuun. Vielä enemmän loppuratkaisu tuntuu epätoivoiselta "eikö nyt kellään ole mitään ideoita" -tyyppiseltä tuskaisen aivoriihen ratkaisulta kun aika loppuu ja 5 tunnin palaveri ei ole auttanut ketään. Loppuratkaisun olisi vielä ymmärtänyt jos pelissä ei olisi niin paljon muutakin keskeneräisen makuista.


Loppuun pettyneet kuitenkin ovat jo saaneet erävoittonsa ja korjaussarja on tulossa.
Ei. Ei se mitään korjaa. Tulossa on "meriselitys", jolla yritetään teipata pahimmat vauriot. Pahoin pelkään ettei se kenestäkään onnellista tee.
Deus ex machina ei katoa mihinkään suuntaan.
(Jollei BW oikeasti lue palautetta. Mutta silloinhan loppu muuttuu, ja niin eivät aio tehdä. = Bioware ei aio lukea palutetta? :p )

*edit* En usko että monikaan kritisoija peliä itseään vihaa. Peli oli loistava viimeisiä minuutteja lukuunottamatta, ja sehän se eniten ärsyttää. Jos peli olisi huono, ei meteliä olisi edes syntynyt. Vaan kun peli on loistava mutta päätös hanurista, niin se on raivostuttavaa. Kuten kaikesta raivoamisesta olette varmaan huomanneet.

PS. On muuten aivan kohtuuttoman perseestä ettei edes 4000 pisteeseen pääse jollei maksa Live gold-jäsenyyttä, tai osta iphonea. :mad:
On se hienoa kehitystä että rahalla saat parhaan lopun, muuten saat tyytyä niihin "köyhiin loppuihin". ***tu mitä **skaa.

PPS. Tuosta "tulkinnanvapaudesta"; Biowaren foorumeilla on ketjuja, joissa pelaajat ovat satavarmoja että Liara on se indoctronoitu hahmo. Väittämä noin lyhykäisyydessään on että useampi mielten yhdistäminen indoctronoidun Liaran kanssa ykkösosassa johti Shepardin kuvittelemaan kaiken. "Sillä aikaa kun Shepard kuvittelee taistelun maassa, Catalystin, yms, Reaperit tuhoavat kaiken Shepardin maatessa koomassa koko kyseisen ajan." :rolleyes: :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Vielä enemmän loppuratkaisu tuntuu epätoivoiselta "eikö nyt kellään ole mitään ideoita" -tyyppiseltä tuskaisen aivoriihen ratkaisulta kun aika loppuu ja 5 tunnin palaveri ei ole auttanut ketään.

Voip olla näin, mutta itselle tuli mieleen että tekijät viettivät yksinkertaisesti niin pitkään trilogian ja "maailman" parissa (kolmonen tuli kuitenkin jopa yllättävänkin nopeasti kakkosen jälkeen?), etteivät he enää osanneet tallustaa fanin saappaissa kun palavereja ja muuta lopusta pidettiin.

Tavallaan sellaisen yksinkertaisen ja loogisenkin "tehdään useampi loppu ja vähintään myös yksi tosifaneille" -ajattelun sijaan haluttiin väkisin jotain "erilaista". Sellaista sci-fi mumbojumboa. Tulee vähän mieleen Danny Boylen leffa "Sunshine", jossa aivan erinomainen ja kutkuttavan mielenkiintoinen sci-fi-pläjäys sai sitten sellaisen oudon lopun joka jätti liikaa kysymyksiä/tulkintoja ja vähän happaman maun suuhun (pitääkin katsoa joskus uudestaan).

Loppuratkaisun olisi vielä ymmärtänyt jos pelissä ei olisi niin paljon muutakin keskeneräisen makuista.

Mieluummin selkeästi "onnellinen" loppu jossa erinäiset hahmot ja tarinakuviot saavat tietyn "päätöksen", kuin sellainen tulkinnanvarainen mumbojumbo joka jättää kysymyksiä ja tulkintoja. IMO.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Tavallaan sellaisen yksinkertaisen ja loogisenkin "tehdään useampi loppu ja vähintään myös yksi tosifaneille" -ajattelun sijaan haluttiin väkisin jotain "erilaista".
En edelleenkään oikein tajua, mistä tulee se jatkuvasti esiintuotu ajattelu, että nykyisestä lopusta pitävät ovat jotenkin vähemmän "tosifaneja" - tai ainakin sellaista kuvaa yllä lainattukin levittää.

Mutta palatakseni aiheeseen, mielenkiinnolla täälläkin osoitteessa odotetaan tulevaa DLC:tä. Se että olin tyytyväinen kokemaani ME3:n lopussakin, ei tietenkään tarkoita, että olisin valmis jättämään universumin silleensä. Lisää tiedonjanoa löytyy aina ja siksi epilogi kelpaa mainiosti.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

En edelleenkään oikein tajua, mistä tulee se jatkuvasti esiintuotu ajattelu, että nykyisestä lopusta pitävät ovat jotenkin vähemmän "tosifaneja" - tai ainakin sellaista kuvaa yllä lainattukin levittää.

Itse en luokittele ketään sen enempää tai vähempää tosifaniksi, vaikka lopusta sattuikin pitämään. En vain ymmärrä, miten kukaan tosifani voi olla tyytyväinen siihen, että peli loppuu todella typerään deus ex machinaan ja sisältää hemmetisti typeriä juoniaukkoja.
 
Ylös Bottom