Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope
Eli ei voi olla pelin x "tosifani", jos ei kerää achievementtejä tästä pelistä n-määrää? Okei. Mielelläni sitten en ole minkään pelin "tosifani".
Kyllä voit olla. Kaikkien achien keruu Mass Effectistä, on
yksi merkki siitä, että on melko varmasti tosifani ja tykännyt pelistä valtavasti. Kuten sanoin, ei minullakaan kaikkia acheja ole, eikä välttämättä tule olemaankaan, mutta silti pidän itseäni Mass Effectin tosifanina.
Tämä postitteluhan lähti liikkeelle noosen hehkuttelusta jälleen yhden (erilaisen) läpipeluun jälkeen, johon minä halusin "taputtaa kanssafania selkään". Nähdäkseni kyse ei ollut pelkästä achihuntista, jona se nyt esitettiin muiden toimesta.
Pelimaailman tutkiminen esim. ei liity mitenkään achiviementteihin tai niiden keräilyyn.
Oletko vilkaissut Massan acheja? Lähes kaikki on sidottu pelimaailman kokemiseen kaikista mahdollisista kulmista, täyden "Mass Effect -kokemuksen" saamiseen. Esim. itselläni tiettyjen achien puute tarkoittaa sitä, etten ole pelannut peliä Insanitylla, pitänyt Liaraa mukana tarpeeksi kauan, enkä pelannut Engineerillä tai Adaptilla. Tämä tarkoittaa, että minulla on vielä kokematta osia Mass Effect -universumista. En ole kokenut kaikkien voimien käyttöä, enkä kuullut kaikkea Liaran dialogia. Mass Effectin universumiin uppoutuminen tarkoittaa monilla sitä, että haluaa kokea siitä kaiken. Ei tällä ole mitään tekemistä suorittamisen kanssa. Insanityllä pelaaminen on tätä lähinnä, mutta sekin voi tarjota taisteluun uusia elämyksiä ja taktisten kuvioiden tarvetta, joita muuten ei tulisi miettineeksi.
Edelleen; kaikkien achien omaaminen kertoo minulle, että kyseessä on todellinen pelin ystävä, joka on halunnut kokea pelistään kaiken mahdollisen. Ei tämä poissulje sitä, että joku muukin voisi olla "tosifani".
Niin ja kuten jo totesin, en sanonut miten pitäisi pelata, vaan ihmettelin miten jotkut pelaavat peliä.
Ongelma on nähdäkseni siinä, että vedät suoraan johtopäätöksiä toisten ihmisten pelitavasta sen perusteella, että he ovat saaneet pelistä kaikki achit. Päättelet myös achien tavoittelemisen (tässä nimenomaisessa tapauksessa, Mass Effect) motiiviksi suoritushakuisuuden, joka ei ainakaan omalla kohdallani pidä paikkaansa.
Nuo "mä olen oikea fani, kun olen saanut 100% achievementeistä" on jo niin väsyneitä, että ne voi jättää sitten sinne "kusenmittauskisoihin".
Ikävää, että ymmärsit tarkoitukseni väärin, kun käytin termiä "tosifani". Tarkoitukseni ei ollut viitata mitenkään kilpailuun, suorittamiseen, saati toisten alentamiseen.