Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect - BioWaren toimintarope

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hakkiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Eli jos ostan tuon lisärin nyt, niin tarvitseeko meikäläisen silloin aloittaa peli uudelleen alusta vai pystynkö jatkamaan jo aloitettua peliä niin, että tuo ilmestyy tehtävien joukkoon?

Kyllä pystyy jatkamaan jo aloitettua kunhan et ole pelannut "point of no return" kohtaan asti.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Dodiin, nyt kolahti omaankin postilaatikkoon tuo Mass Effect, ja kerronpa siitä omia tuntemuksia.

Itse en ole koskenut ropeihin yleisesti pitkällä tikullakaan, sillä sana "roolipeli" tuo minun mieleeni, vaikkakin aiheetta, ne sukkahousuihin ja pitkiin kalsareihin pukeutuvat "eläytyjät" puistossa kesäisin. Yleisön painostuksesta hankin kuitenkin tuon Massan.

Peli oli... erilainen kuin odotin. Alun hahmon luonti sekä interaktiivinen kommunikointi oli erittäin miellyttävää, sillä olen aina ollut heikkona noihin "valitse, miten vastaat"-systeemeihin. Mass Effect vei sen vielä pidemmälle; tunsin koko ajan itse vaikuttavani keskustelun ja tapahtumien etenemiseen. Sana "roolipeli" oli tässä hyvin positiivinen, sillä pystyin todella eläytymään tapahtumiin. Myös tarina vaikutti mielenkiintoiselta heti alkumetreillä.

Ensimmäinen varsinainen tehtävä, however, tuntui aluksi suoraan sanottuna paskalta. Liikkuminen ja varsinkin ampuminen oli mielestäni kömpelöä ja tunnotonta, enkä oikein millään onnistunut saamaan tuntumaa peliin. Kuitenkin kentän loppupuolella sain jotenkin maagisesti langasta kiinni, ja taistelusysteemi tuntuu hyvin toimivalta. Kyse on lähinnä sopeutumisesta, eihän tuo ole mikään Gears of War kuitenkaan ole.

Kuitenkin pelin ehdotonta parhautta on juonen kuljetus ja se, miten puhumalla saa itsensä action-pelissä viihtymään. Kulutin koko iltapäivän kuljeskelemalla tuossa Citadelissa, jutellen eri hahmojen kanssa ja tekemällä pieniä asioita. Ja viihdyin täydellisesti. Tässä vaiheessa myös tarina oli vakuuttanut minut erinomaisuudellaan, enkä malttanut odottaa sen jatkumista. Juonen kuljetukseen liittyviä tehtäviä tekee ilolla, kuten myös sivutehtäviä, vaikka joku on niitä kritisoinut.

Grafiikat ovat hienot, ei ihan parasta jälkeä, mutta eipä niiden liiemmin tarvitsekaan. Kasvot tosin näyttävät erinomaisen luonnollisilta, parhailta mitä itse olen videopelissä nähnyt. Ainoa kysymysmerkki on, miksi ihmeessä kuva on niin rakeinen? Eihän tuo kaukaa näy, mutta läheltä katsottuna kuvassa on ihmeellistä kohinaa, ihan kuin analog tv-lähetyksessä. Musiikit ovat muuten karussa yksinkertaisuudessaan jotenkin vetoavia, dyn dyn dyn dyn dyn dyn...

All in all, peli on ehdottoman mielenkiintoinen ja innostava. Enpä ihan heti aio levyä tuosta asemasta vaihtaa.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Ainoa kysymysmerkki on, miksi ihmeessä kuva on niin rakeinen? Eihän tuo kaukaa näy, mutta läheltä katsottuna kuvassa on ihmeellistä kohinaa, ihan kuin analog tv-lähetyksessä.

Toi on joku film grain juttu jonka sai pois päältä settingsseistä.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Ainoa kysymysmerkki on, miksi ihmeessä kuva on niin rakeinen? Eihän tuo kaukaa näy, mutta läheltä katsottuna kuvassa on ihmeellistä kohinaa, ihan kuin analog tv-lähetyksessä.
Koitappas vaihtaa settingseistä "film grain" pois päältä.

Vaikuttaa siltä, että Massa teikäläiseen iskee, sillä jos keskustelu/juoni nappaa mukaansa, niin se on menoa sitten, eikä paluuta ole. Ampuminen ei tosiaan oikeille räiskintäpeleille pärjää, mutta kyllä sekin yllättävän hauskaa on ainakin biotic-voimilla höystettynä.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Koitappas vaihtaa settingseistä "film grain" pois päältä.

Vaikuttaa siltä, että Massa teikäläiseen iskee, sillä jos keskustelu/juoni nappaa mukaansa, niin se on menoa sitten, eikä paluuta ole. Ampuminen ei tosiaan oikeille räiskintäpeleille pärjää, mutta kyllä sekin yllättävän hauskaa on ainakin biotic-voimilla höystettynä.

Pistin tuon Film Grainin pois vain laittaakseni sen viiden minuutin päästä takaisin. On jotenkin cyberpunkimpaa.:D

Nyt tuo tarina muuten onnistui sitten imaisemaan ihan täydellisesti... meinaan kun tuo SPECTRE-ylennyksen menin saamaan. On huvittavaa huomata, miten se oikeasti vaikuttikaan käytökseeni. Kun menin tuolle lähimmälle planeetalle (damn kun en muista nimeä, Sarenin kumppania piti sieltä etsiä), oli vastaanotto varsin kalsea. Normaalisti olisin neuvotellut sekä yrittänyt olla mahdollisimman sovitteleva, mutta tällä kertaa en; I'm SPECTRE, bitch! Sama toistui myös myöhemmissä yhteenotoissa samojen ihmisien kanssa, esim. lause: "If you want a fight, I'll give you one." kuulosti harvinaisen herkulliselta.

Tämän päivän peliputki katkesi lopulta tuohon Mako-ajeluun, meinaan se oli kyllä ihan perseestä. Toivotaan, että huominen tuo uuden näkökannan.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Tämän päivän peliputki katkesi lopulta tuohon Mako-ajeluun, meinaan se oli kyllä ihan perseestä. Toivotaan, että huominen tuo uuden näkökannan.
Ehkä tylsintä osaahan se pelistä on, mutta silti suositeltavaa. Vaikka sivutehtäviä (joissa siis Mako-ajelua eniten esiintyy) onkin paljonkin ja aiheesta kritisoitu, kyllä sieltä joukosta niitä unohtumattomia hetkiäkin löytyy ja osa jutuista saattaa vaikuttaa jatko-osaankin (mm. nämä Cerberus-tehtävät, otaksuisin). Kai olet huomannut, että Mako hyppää A:sta (auttaa väistelemään ohjuksia tms.)? Muutoin vaan kannattaa ihastella maisemia ja yrittää roolipelata "nyt olen avaruudessa" -fiiliksellä. Tuntuu ajelu mielekkäämmältä.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Mua ei itteäni koskaan oikein häirinnyt makolla ajelu, jos totaalisesti hajoaa sihen ajeluun niin menettää aika jöötin siivun sivutehtävistä :)

Aloittelin tossa kanssa uusiks pelaamaan peliä läpi, nyt tällä kertaa sillä engineer-hahmoluokalla, aika helpoksi vaan muuttui yllättävän äkkiä kun otin spesiaalina alussa assault rifle koulutuksen, joten pistoolin sijaan räiskin spectre assaultriflellä ja käyttelen engineerin kykyjä.

Itse kyllä pidän silti eniten Biotic hahmostani, siinä ukossa on sitä jotain kun heittelee vihuja pitkin seiniä ja kattoja :D ME2:ssa ehdottomasti jatkan sillä hahmolla. Siitä tulikin mieleen kysymys, olen vetänyt pelin läpi sillä biotic hahmollani kerran, ja aloitin hällä myös uuden pelin jokin aika sitten. Mietin että jos sitten lataan ME2:ssa tuon biotic hepun datan, niin onko siellä erikseen periaatteessa sellainen tiedosto jossa on ne kaikki datat mitä olen kerännyt pelin kuluessa aiemmalla pelikerralla? Vai lataako se nyt sitten sen biotic hahmon uusimpien talletusten mukaan ne tapahtumat?

Jos se on tuo jälkimmäinen vaihtoehto eli se ottaa uusimman saven datat, niin täytynee vetästä peli läpi vielä tolla bioticilla niin saan sitten sen tapahtumat jatkumoon ME2:een

Olipas sekavasti kirjoitettu..
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Jos se on tuo jälkimmäinen vaihtoehto eli se ottaa uusimman saven datat, niin täytynee vetästä peli läpi vielä tolla bioticilla niin saan sitten sen tapahtumat jatkumoon ME2:een
Käsittääkseni se ei ota dataa varsinaisesti saveista, ei ainakaan pelaajan tekemistä. Kun pelin läpäisee, niin peli tekee tästä läpipeluusta profiilin (joita voi tarkkailla aloittamalla uuden pelin ja valitsemalla "select existing ID tms."). Näistä profiileista voi sitten valita, millä aloittaa Massa kakkosen. Eli keskeneräiset läpipeluut eivät merkitse, eivätkä uudet läpipeluut korvaa vanhoja.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Käsittääkseni se ei ota dataa varsinaisesti saveista, ei ainakaan pelaajan tekemistä. Kun pelin läpäisee, niin peli tekee tästä läpipeluusta profiilin (joita voi tarkkailla aloittamalla uuden pelin ja valitsemalla "select existing ID tms."). Näistä profiileista voi sitten valita, millä aloittaa Massa kakkosen. Eli keskeneräiset läpipeluut eivät merkitse, eivätkä uudet läpipeluut korvaa vanhoja.


Loistojuttu!
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Stammy sanoi:
Kai olet huomannut, että Mako hyppää A:sta (auttaa väistelemään ohjuksia tms.)?
Heh, ei tullut mieleenkään painaa A:ta. :) Itse turhauduin totaalisesti nähdessäni pitkän tunnelin päässä litanian rakettimiehiä, ja chargesin päin vaan kunnes Mako räjähti... Noh, koulun jälkeen taas.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Heh, ei tullut mieleenkään painaa A:ta. :) Itse turhauduin totaalisesti nähdessäni pitkän tunnelin päässä litanian rakettimiehiä, ja chargesin päin vaan kunnes Mako räjähti... Noh, koulun jälkeen taas.

Itse en tullut löytäneeksi "ohjusta" ennen kuin vahingossa tokalla läpipeluulla :o
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Itse en tullut löytäneeksi "ohjusta" ennen kuin vahingossa tokalla läpipeluulla :o

Heh heh, homma muuttuu huomattavasti inhimillisemmäksi, jos "onnistuu löytämään" tuon ohjuksen:D. Itse onnekseni äkkäsin sen heti ensimmäisellä läpipeluukerralla. Ensimmäisellä läpipeluukerralla ensimmäiset mako tehtävät tuli kuitenkin hoidettua ilman ohjuksia ja hyppelyä, joten ei sitä tälläkään suunnalla ihan kivuttomasti hommaa hoidettu:).
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Koitappa asennoitua Makoon liikkuvana kaukotaisteluasemana.
Rollaat sillä johonkin josta ampuisit jos pelaisit sniperilla, pysähdyt, painat tähtäysliipasimen pohjaan, näpäytät kaksi kertaa oikeasta tatista, ammut tykillä oikealla olkanäppäimellä, päästät liipasimen, väistelet vihollisohjukset, lather rinse repeat.

Jos Makolla vain rynnii keskelle vihollisia, ei siitä tule kuin itku.

Itse keksin että Makolla voi ampua tykillä vasta toisella pelikerralla, ja että oikeaa tattia painamalla voi zoomata vasta kolmannella.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Tuo Makolla planeettojen tutkiminen iski meikäläiseen kybällä, tietenkään sitäkään ei jaksa kuin yhdellä läpipeluu kerralla, mutta kuitenkin. Juoni oli myös loistava, kuten hahmot. Kolmas läpipeluukerta on kesken, pitäisi taas jatkaa kunhan tästä saa SR2:n läpipelattua.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Tuo Makolla planeettojen tutkiminen iski meikäläiseen kybällä, tietenkään sitäkään ei jaksa kuin yhdellä läpipeluu kerralla, mutta kuitenkin. Juoni oli myös loistava, kuten hahmot. Kolmas läpipeluukerta on kesken, pitäisi taas jatkaa kunhan tästä saa SR2:n läpipelattua.

Minä taas jaksoin suunnilleen 60-70% tutkia niistä ennenkuin se tuntui niin puuduttavalta että ei jaksanut enään. Makon ohjattavuuden alkutuntuma oli kyllä todellakin niin syvältä että meinasi pelin pelaaminen jäädä väliin mutta onneksi muut hyvät puolet sai minut sitten kuitenkin jatkamaan ja kyllä siihen makoonkin lopulta sitten tottui. Ohjuksen huomasin minäkin vasta toisella pelikerralla kuten ilmeisti moni muukin.

Juonesta pitää sitten sanoa että ei tuo todellakaan mikään kovin erikoinen ollut ja Shepardkin oli aika puupökkelö. Viihdyttävä teos silti ja innolla odotetaan sitä miten nuo eri valinnat sitten kakkosssa näkyy.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Miten ihmeessä ootte voinu missata ton että makolla voi hyppiä ja ampua tykillä?

Noihan lukee manuaalissa ja melkein vahingossa jossain vaiheessa on pakko painaa jotain napeista
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Miten ihmeessä ootte voinu missata ton että makolla voi hyppiä ja ampua tykillä?

Noihan lukee manuaalissa ja melkein vahingossa jossain vaiheessa on pakko painaa jotain napeista

Itsekkään en ymmärrä miten niiden missaaminen on edes mahdollista.

Mass Effectiä kolmatta kertaa vedän läpi, Insanityllä tottakai.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Mass Effectiä kolmatta kertaa vedän läpi, Insanityllä tottakai.
Imo oikea vaikeusaste pelille on hardcore. Insanity vain vaikeuttaa peliä typerillä tavoilla, kuten lisäten vihollisille lähes loputtoman tuntuiset immunityt, joita ne sitten spämmivät heti kun heihin osuu vähänkin. Achin, gamerpicturen ja kokemuksen vuoksi on insanitya toki hyvä kokeilla, muttei enää sen jälkeen.
 
Ylös Bottom