Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope
Dodiin, nyt kolahti omaankin postilaatikkoon tuo Mass Effect, ja kerronpa siitä omia tuntemuksia.
Itse en ole koskenut ropeihin yleisesti pitkällä tikullakaan, sillä sana "roolipeli" tuo minun mieleeni, vaikkakin aiheetta, ne sukkahousuihin ja pitkiin kalsareihin pukeutuvat "eläytyjät" puistossa kesäisin. Yleisön painostuksesta hankin kuitenkin tuon Massan.
Peli oli... erilainen kuin odotin. Alun hahmon luonti sekä interaktiivinen kommunikointi oli erittäin miellyttävää, sillä olen aina ollut heikkona noihin "valitse, miten vastaat"-systeemeihin. Mass Effect vei sen vielä pidemmälle; tunsin koko ajan itse vaikuttavani keskustelun ja tapahtumien etenemiseen. Sana "roolipeli" oli tässä hyvin positiivinen, sillä pystyin todella eläytymään tapahtumiin. Myös tarina vaikutti mielenkiintoiselta heti alkumetreillä.
Ensimmäinen varsinainen tehtävä, however, tuntui aluksi suoraan sanottuna paskalta. Liikkuminen ja varsinkin ampuminen oli mielestäni kömpelöä ja tunnotonta, enkä oikein millään onnistunut saamaan tuntumaa peliin. Kuitenkin kentän loppupuolella sain jotenkin maagisesti langasta kiinni, ja taistelusysteemi tuntuu hyvin toimivalta. Kyse on lähinnä sopeutumisesta, eihän tuo ole mikään Gears of War kuitenkaan ole.
Kuitenkin pelin ehdotonta parhautta on juonen kuljetus ja se, miten puhumalla saa itsensä action-pelissä viihtymään. Kulutin koko iltapäivän kuljeskelemalla tuossa Citadelissa, jutellen eri hahmojen kanssa ja tekemällä pieniä asioita. Ja viihdyin täydellisesti. Tässä vaiheessa myös tarina oli vakuuttanut minut erinomaisuudellaan, enkä malttanut odottaa sen jatkumista. Juonen kuljetukseen liittyviä tehtäviä tekee ilolla, kuten myös sivutehtäviä, vaikka joku on niitä kritisoinut.
Grafiikat ovat hienot, ei ihan parasta jälkeä, mutta eipä niiden liiemmin tarvitsekaan. Kasvot tosin näyttävät erinomaisen luonnollisilta, parhailta mitä itse olen videopelissä nähnyt. Ainoa kysymysmerkki on, miksi ihmeessä kuva on niin rakeinen? Eihän tuo kaukaa näy, mutta läheltä katsottuna kuvassa on ihmeellistä kohinaa, ihan kuin analog tv-lähetyksessä. Musiikit ovat muuten karussa yksinkertaisuudessaan jotenkin vetoavia, dyn dyn dyn dyn dyn dyn...
All in all, peli on ehdottoman mielenkiintoinen ja innostava. Enpä ihan heti aio levyä tuosta asemasta vaihtaa.