Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mätkinnät järjestykseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja illu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hahahaaa! Taiteensosiologian ja kulttuuritieteiden opiskelijana on ihanaa lukea tällaista keskustelua! "Tiedätsä että se ja se peli on suositumpi Japanissa? Joo, ja noi stotokan-foorumit ovat ihan fanipoikien täyttämiä hymistelykerhoja! Puhumattakaan siitä miten KOVA GGX2 ON! Vaikka pelisysteemi onkin ehkä "rikkonainen", Ryun lihas EI koskaan ole niin puhdasta faniutta ilmentävää kuin hikisessä arcade-hallissa vedätetyt Kumite-matsiturnaukset vaikka sikasuositussa GGX:ssä!" (Yritän tässä provosoida ihmisiä, jos joku ei huomannut...)

Kyllähän täällä foorumeilla pyritään vaikuttamaan ihmisten ajatuksiin ja arvoihin, vaikka kuka ihme täälläkään väittää täysin riittävästi tuntevansa mistä puhuu? Kenen totuus on "se Oikea"?
Itse vedän suosiolla pohjan oman asiantuntemukseni alta sanoessani että en ole pelannut sekuntiakaan GGX:ää, vaikka edeltäjät suhteellisen hyvin tunnenkin ja olen turnannut niissä. Capcomin mättöjen saralla olen tosin kuin tietokone, on tullut pelattua niitä pennusta asti (1992+) eikä niiden pelien arvoa vähennä joku kyynisen pottuuntunut faniarviointi pätkääkään.

Tarkoitan toisin sanoen että hauska peli on hauska peli ja sillä selvä. Sen sijaan mielipiteitä on kahdenlaisia, kuten Dirty Harry sanoi: "Opinions are like assholes, everyone has got one". Implisiittisesti mielipiteet voi karkeasti jakaa kahteen leiriin: Informoidut ja ei-informoidut mielipiteet. Toisilla ihmiset ilmaisevat omaan riittämättömyyttään ja yrittävät vaikuttaa toiseen jättäen itse asian toissijaiseksi, kun taas toiset ainakin yrittävät sivistää toisia. Jun Fan Lee kertoi asian näin: "A teacher, a really good sensei, is never a giver of truth; he is a guide, a
pointer to the truth that the student must discover for himself."
Joku voi karsastaa sanaa "opettaja", mutta he jotka tajuavat lauseen toivottavasti ymmärtävät mitä ajan takaa.

Ai niin. Tuhosin juuri omat legitimoidut mahdollisuuteni tutkia tätä aihetta mediakulttuurisesta näkökulmasta, jotka myin juuri oman neitseellisen objektiivisuuteni subjektiivisten mielipiteiden alttarille...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Mezatte
Aivan. Haluaisinpa tietää että miten se on niin rikkinäinen?
Joskus lyönnit menevät hahmojen läpi. Tai esim. joskus erikoisliikkeet eivät onnistu, vaikka tekeekin ne tarkalleen oikein (training modessa näkee mitä nappeja painelee). Jo pelkästään noi kaks rampauttaa pelin siihen kuntoon ettei sitä oo hauska pelata.

Tuo "nörtit" oli tuohon kyllä ihan paras veto, olet virallisesti "viilein" tyyppi täällä boardilla kyllä nyt, yessiree...
Jos poistat hymiöt viestistäni niin samalla joku tyhmempi jamppa vois olla tajuamatta sitä läppänä...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan uusi käyttäjä
Joskus lyönnit menevät hahmojen läpi. Tai esim. joskus erikoisliikkeet eivät onnistu, vaikka tekeekin ne tarkalleen oikein (training modessa näkee mitä nappeja painelee). Jo pelkästään noi kaks rampauttaa pelin siihen kuntoon ettei sitä oo hauska pelata.

Eli tuolla ilmiöllä on ihan klassinenkin nimitys. Ennen "sotia" käytettiin pelistä nimitystä "vesitiivis", jos iskut osuivat silloin kun niiden olisi kuulunutkin osua. Esim VF3:sta pidettiin varsin "vesitiiviinä", mutta keskustelu heräsi jälleen kun VF4:ssa saivat bouncet vastustajan pomppimaan maassa vaikka ilmaa oli hahmojen välissä senttikaupalla. Siis tarpeeksi isossa telkkarissa. :cool:

Juu ja "broken" aka "rikki" ei siis tarkota tota...

Miksihän tosiaan peli olisi "rikkonainen" jos joskus muutama liike menee hahmon läpi joissain tilanteissa? Ei VF4:kaan ihan paskana pelinä pidetä vaikkei tuo "collision detection" niin kohdallaan aina olekaan...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide
Miksihän tosiaan peli olisi "rikkonainen" jos joskus muutama liike menee hahmon läpi joissain tilanteissa?
Mun tarkottama "rikki" on ehkä joku vertaus johonkin kunnon engineihin, joissa tollasia ei yksinkertasesti tapahdu (elikkä osumien tunnistus on rikkinäisempi kuin esim. Street Fihgter 3:ssa).

Ei VF4:kaan ihan paskana pelinä pidetä vaikkei tuo "collision detection" niin kohdallaan aina olekaan...
No mä en oikeestaan ees jaksa noita 3d-mättöjä pelata tosissani.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
Juu ja "broken" aka "rikki" ei siis tarkota tota...
--------------------------------------------------------------------------------

Ehkä teillä sielä landella. :D

Ei muuten kyllä yhtään missään.. "Broken" eli rikkinäinen pelislangina tarkoittaa jotain asiaa jota voi väärinkäyttää mauttomuuksiin asti ja jolle ei mahda mitään. Huomaa että kaikki muut tän threadin tyypit varmaan tietää mistä on kysymys.. :rolleyes:

- ManjiMaru

ps. pahus, mun ei pitänyt ottaa osaa tähän threadiin..

Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Ei muuten kyllä yhtään missään.. "Broken" eli rikkinäinen pelislangina tarkoittaa jotain asiaa jota voi väärinkäyttää mauttomuuksiin asti ja jolle ei mahda mitään. Huomaa että kaikki muut tän threadin tyypit varmaan tietää mistä on kysymys.. :rolleyes:

- ManjiMaru

ps. pahus, mun ei pitänyt ottaa osaa tähän threadiin..
Sori vaan etten lueskele jotain taistelupelisanastoja... Ei varmaan kenellekään jääny epäselväks mitä mä tolla tarkotin?

btw. Mistä tää teiän oudon elitistinen asenne muita kohtaan muuten juontaa juurensa? :rolleyes:

Jos poistat hymiöt viestistäni niin samalla joku tyhmempi jamppa vois olla tajuamatta sitä läppänä...

En nyt tiedä miten nuo tekevät pelin brokeniksi, mutta joo...

No, minulla ei ole kyllä kertaakaan menneet nuo iskut läpi, en ainakaan muista tapahtunutta, hassua kyllä, vaikka olen pelannut peliä ties kuinka monta vuotta ja oikein kiihkeästi vielä. Haluaisin nähdä kun tämä läpimeno tapahtuu, ellemme puhu kuolemattomuusframe-liikkeistä joista isku menee läpi.
Tosin niin on käynyt että isku menee yli (Johnnyn s.P menee monesta hahmosta yli jos ovat vain kyykyssä) tai että collision boxit ovat siinä aseessa ja vastustaja on liian lähellä/ohut menee se niinsanotusti "ohi hänestä" (tapahtuu suurissa liikkeissä, Sol s.HS taisi olla ainakin yksi). Tätähän ei ole tietenkään älykästä tehdä, koska jos lähdet kokeilemaan jotain pitkäkestoista liikettä ihan vierestä, niin luultavasti sinut heitetään sitä ennen.

Training modessa, ja varsinkin jos pelaa DC-versiota, ei kannata luottaa niihin inputteihin ihan sokeasti, se hyväksyy liian herkästi ne suunnat ja jättää jotkut pois.
Ja jos puhuit PS2-versiosta, niin ei voi muuta sanoa kuin että se on huono konversio ja siinä tulee ne liikkeet joko liian hitaasti tai nopeasti pelin mukaan.
GGX2ssa itselläni ei ole näitä ongelmia ollut.

Itseäni ei kyllä tuo haittaisi jos sitä ei usein tapahtuisi, eipä minua ole häirinnyt CvS2ssa se että collision boxit ovat missä sattuvat ja näyttää kuin liike ei osuisi mutta kuitenkin osuu. :/

Hahahaaa! Taiteensosiologian ja kulttuuritieteiden opiskelijana on ihanaa lukea tällaista keskustelua! "Tiedätsä että se ja se peli on suositumpi Japanissa? Joo, ja noi stotokan-foorumit ovat ihan fanipoikien täyttämiä hymistelykerhoja! Puhumattakaan siitä miten KOVA GGX2 ON! Vaikka pelisysteemi onkin ehkä "rikkonainen", Ryun lihas EI koskaan ole niin puhdasta faniutta ilmentävää kuin hikisessä arcade-hallissa vedätetyt Kumite-matsiturnaukset vaikka sikasuositussa GGX:ssä!" (Yritän tässä provosoida ihmisiä, jos joku ei huomannut...)

Tuon oli pakko olla vitsi tai sitten joku käsitti täysin väärin mitä yritin sanoa, veikkaan vitsiä. :D

Mutta, mutta, osaksi vertaan siihen Japani-suosioon ehkä vähän liikaa, korjaan sitä kuitenkin että mitkä ovat tällä hetkellä suosituimpia pelejä Japanissa ja noin yleisestikin.

Valitettavasti täytyy kyllä sanoa yksi juttu tuosta SFZ3:sta, ei siinä erilaisia "tyylejä" käytetä korkeammilla tasoilla ja turnauksissa, -ismi on aina V ja hahmot Sagat tai Gouki. Jotkut rohkeat miehet ottavat Codya, Sodomia ja Balrogia heidän helppojen infinitien takia tai Sakuraa helpon poke- ja pressurepelin takia.
Ei siitä sen enempää, myönnän etten ole "high leveliä" pelissä, mutta tiedän kuitenkin oman osuuteni siitä.

Kyllähän täällä foorumeilla pyritään vaikuttamaan ihmisten ajatuksiin ja arvoihin, vaikka kuka ihme täälläkään väittää täysin riittävästi tuntevansa mistä puhuu? Kenen totuus on "se Oikea"

Jokainenhan antaa oman näkemyksensä siitä "omasta" pelistään aina, kun joku toinen sitä alkaa kritisoimaan. Etenkin henkilöt jotka eivät anna perusteluja, kerro esimerkkejä tai bashivat peliä muuten vain (ilman siihen pahemmin syventymättä/pelaamatta) alkavat suoraan sanottuna ottamaan päähän allekirjoittanutta, joten tietenkin korjaan/kysyn seikkoja.

Esimerkkinä tässä tapauksessa "se on aivan rikki" ja kuitenkaan perusteluja ei oltu annettu, sitten ei kuitenkaan puhuttukaan pelin "rikkinäisyydestä" vaan engine-bugista. Kuitenkin loppujenlopuksi se osoittautuu pelkäksi kuolemattomuusframejen hyväksikäytöksi koko iskujen läpi meneminen.

Mielipiteethän ovat mielipiteitä, normaalisti jättäisinkin vastaamatta näihin "GGX on huono peli"-juttuihin, mutta jos perustellaan mielipide epämääräisellä asialla (joka ei kerro mitään) niin kysyn sitä varmasti tarkemmin.

"...And they stink." :P

Ehkä teillä sielä landella. :D

Hymiönkään kanssa toi kommentti ei oikein kuulu tähän ketjuun... Ja kaukana tää "landesta" mun mielestä on. No anyway, elitismi on perseestä niinku sanoit, mutta ei mun mielestä kukaan vielä siihen ole sortunut. Kai. :)

Itsehän en silti tähän 2D-tappeluun puutu. Sori jos provosoin muita jonkunlaiseen mellakkaan kun en kerran hirveästi kyseisiä pelejä ole harrastanut.

Mutta jatkakaa jos siltä tuntuu. :p

No, minulla ei ole kyllä kertaakaan menneet nuo iskut läpi, en ainakaan muista tapahtunutta, hassua kyllä, vaikka olen pelannut peliä ties kuinka monta vuotta ja oikein kiihkeästi vielä. Haluaisin nähdä kun tämä läpimeno tapahtuu
DC:llä pelasin joo ja kyllä mulla todella useesti noi iskut meni läpi ukoista (eikä mitenkään vähän sinnepäin vaan esim. potemkinillä koko nyrkki äijän läpi).

DC:llä pelasin joo ja kyllä mulla todella useesti noi iskut meni läpi ukoista (eikä mitenkään vähän sinnepäin vaan esim. potemkinillä koko nyrkki äijän läpi).

Hmm... todella omituista, itselläni ei ole koskaan tapahtunut tuollaista...
Oletko aivan varma ettet sekoita kuolemattomuusframe-tilanteeseen tuota? Menee iskut läpi joistain liikkeistä, Dragonpuncheista (SF-miehenä kuitenkin luultavasti tiedät tuon) esimerkiksi.
Toinen vaihtoehto olisi että jotain vikaa GDssä/CDssä?
En ole siis koskaan itse kokenut tuollaista, ja olet ensimmäinen jonka olen kuullut kertovan tuosta.
Pystyisitkö vielä sanomaan tarkemmin että mikä isku/liike Potemkinillä?

En nyt siis vähättele tai sano etteikö tuo olisi mahdollista, en vain ole koko aikana kun peliä olen pelannut, kohdannut vastaavaa... :/

No, ainakin ne paransivat ja poistivat niitä glitchejä/bugeja GGXstä GGX2seen (FDC, oh yeah baby...).

Hah! Niin muuten tekee pentele. Aikoinaan tuota tolkutin kaverille ja se vain valitti että selittelen sillä omaa kädettömyyttäni kyseisessä pelissä. Vaikka siinä meinaan kädetön olenkin niin en nyt siihen nyt selittelemään rupea :P Muillakin kuin Potekmkinillä ne iskut kyllä menevät harakoille.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Hah! Niin muuten tekee pentele. Aikoinaan tuota tolkutin kaverille ja se vain valitti että selittelen sillä omaa kädettömyyttäni kyseisessä pelissä. Vaikka siinä meinaan kädetön olenkin niin en nyt siihen nyt selittelemään rupea :P Muillakin kuin Potekmkinillä ne iskut kyllä menevät harakoille.
No eihän tietysti GGX-fanit voi hyväksyä, että niiden lempipelin engine olis jotenki "rikki". :D

Tappelupelijargonista ei ole kuin haittaa. Keskustelu menee sekavaksi fingelskaksi, moni ei tunne termejä ja niille, jotka tietävät tai luulevat tietävänsä, termit eivät merkitse samoja asioita. Esim. oma tulkintani "broken/rikki" termistä on laaja, eli siihen mahtuvat kaikki mokat pelimekaniikassa, eli myös nuo rekisteröitymättömät osumat.

Toisaalta, enpä keksi paljon turhempaa väittelyn aihetta, kuin väittelyn kääntyminen itse asiasta siihen, kuuluuko ongelma tietyn termin alle. Ja GGXX:ssähän läpi meneviä hyökkäyksiä ei taida edes olla, joten se itse asiakin on alkuperäisen väittelyn kannalta merkityksetön.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu

Olisi edelleen kiva tietää että mikä isku Potella sitten menee lävitse, ja missä tilanteessa. En minäkään muista että niin tapahtuisi, mutta jos niin väität kivenkovasti (ja näköjään testasitkin sen) niin kai se on sitten uskottava.
Kai sen joutuu sitten itsekkin joka tapauksessa testaamaan. (tai no miksi suotta kun ei enää GGX:ää pelaakkaan...)

Ainoa joka oikeastaan haittasi GGX:a oli juuri se FDC (ja kuinka moni täällä edes tietää mikä se nyt olikaan?)

Jos puhutaan pelistä joka on broken, niin KI tulee aika number unona. Ja siinä on hyvä esimerkki.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tsiisus
Ainoa joka oikeastaan haittasi GGX:a oli juuri se FDC (ja kuinka moni täällä edes tietää mikä se nyt olikaan?)

Minä tiedän.
En tosin ole sen käyttöön perehtynyt muilla kuin Dizzylla, joten sitä en tiedä millaisiin komboihin muut sitten pystyivät.

Ylös Bottom