Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]
Onneksi bongasin eilen storesta toiseksi viimeistä päivää voimassa olleen alennuksen, ei tuo ei-plus -jäsentenkään hinta 19,95 mikään paha ollut. Pitkään tämä peli olikin jo ehtinyt must-buy -listalla keikkua, ja kun hintakin oli kohdallaan eikä muuta pelattavaa juuri nyt löytynyt, niin pakkohan se oli pistää lataukseen.
Nyt kun peliä on takana sellaiset 4-5 tuntia (olen favelassa juuri nyt), uskallan jo myöntää pelille hintansa väärti -leiman. Juoni on kiinnostavuudeltaan samaa luokkaa Steven Seagalin tai Arskan leffojen kanssa, mutta ainakin itseeni uppoava aina niin kyyninen dialogi Maxin suusta muristuna pelastaa paljon. Mekaanisesti peli on mielestäni huomattavasti keskivertoräiskintää parempi, toistaiseksi en ole ajautunut yhteenkään tilanteeseen, jossa Max ei ohjaudu halutulla tavalla, jää jumiin kukkaruukun, limutölkin ja näkymättömän seinän väliin, tms. Räskintä on erittäin helppoa ja vaivatonta, esimerkiksi tähtääminen (free aim) toimii mielestäni juuri niin kuin toivoisi, vaste ruudulla on välitön ja "tatsi" on juuri sellainen kuin toivoisi. Ikkunan läpi dyykkaaminen ja pahisten räiskiminen hidastettuna ilmalennon aikana plus siihen päälle vielä bulletcam viimeisen vihun kuoltua on juuri niin tyydyttävää kuin sen voisi odottaa olevan. Yleensä ottaen en ole kovinkaan väkivaltainen ihminen, ja täytyy myöntää että olen hieman huolestunut siitä, kuinka mielettömän tyydyttävän fiiliksen siitä saa kun näkee kymmenien luotien lävistävän ihmisen torson/naaman/minkä vaan hidastettuna roiskuvan veren määrän mittautuessa litroina. I'm in love!
Pidätän oikeudet muutoksiin mielipiteissäni siihen asti, että peli on läpäisty. Monien nykyräiskintojen kanssa minulle on käynyt niin, että loppua kohden jatkuva räiskintäputki alkaa vain yksinkertaisesti kyllästyttää ja pelaamisesta tulee enemmän pakkopullaa kuin mitään muuta. Toivon kuitenkin todella, ettei tämän tekeleen kanssa pääse käymään niin.
Olikos tässä Max Payne 3:ssa sellainen "hauska" ominaisuus, että cutscenejä ei pysty missään olosuhteissa skippaamaan, ei edes toisella pelikerralla? Voipi vaan olla melkoisen riemastuttavaa katsoa jotain hankalaa kohtaa edeltävää pitkää klippiä kymmenettä kertaa putkeen. Jos näin on, jätän tämän ilmeisen pätevän toimintapläjäyksen surutta väliin.
Anteeksi nyt vaan, mutta tuon on kenties paskin syy ikinä jättää peliä ostamatta. En ole täysin varma viittasitko 2. läpipeluukertaan vai tilanteeseen, jossa joutuisit hieromaan vaikeaa kohtaa läpi useaan otteeseen (molempiin ilmeisesti?), mutta tuo toinen kohta ei ainakaan oman suht lyhyen kokemuksen perusteella muodostuisi ongelmaksi. Rockstar on nimittäin käyttänyt sen verran maalaisjärkeä (muutkin pelintekijät saisivat ottaa oppia), että checkpointit on mullistavasti sijoitettu cutscenejen perään, niin ettei kuoleman jälkeen joudu tiirailemaan samaa klippiä uudestaan. Yllättävän moni peli pakottaa näin tekemään, mikä on raivostuttavaa. Kuten TT-2K jo mainitsikin, jos olet toisella kierroksella pelaamassa peliä läpi, voit skipata cutscenet heti kun peli on ladannut seuraavan kohtauksen valmiiksi, eli se on kuin latausruutua katselisi periaatteessa.