Mercenaries 2 sai Pelit-lehdessä yli 90 pistettä. Minä ihmettelen tällaisten puolivalmiiden pelien ylikorkeita arvioita. Olen 25 vuotta pelattuani niin lopen kyllästynyt siihen, että teknologiaa ei osata käyttää hyväksi, vaan täysin riittävän teknologisen rungon omaava peli pilautuu onnettoman suunnittelun vuoksi (muistelkaa miten joskus menneisyydessä engineistä otettiin kaikki irti: Pirates, Ultima V, AD&D kultalaatikkoformaatti, System Shock, hitto soikoon vaikka Nethack, esimerkkejä piisaa, mutta en muista yhtään lähimenneisyydestä).
Alkuinnostuksen jälkeen Mercenaries 2:kin paljastui pettymykseksi. Pandemic on mennyt aivan yksinkertaisissa asioissa täysin metsään:
- Vihollisten jatkuva ilmestyminen tyhjästä alkaa rasittaa. Mitä niitä edes ampumaan, kun uudet tulevat heti tilalle? Sentään itse tehtäväalueilla spawnaaminen loppuu kun parakit hävittää, mutta esimerkiksi kun hyökkäät UP:n kaupunkiin, tuhoat pääkonttorin ydiniskulla ja tapat porukan ympäriltä, ilmaantuu uutta ukkoa paikalle loputtomasti (koetimme veljeni kanssa kauanko jaksamme, ja puoli tuntia ja satoja ellei tuhansia ruumiita myöhemmin kyllästyimme). On äärimmäisen epäuskottavaa, että joku faction voi menettää kymmeniä tankkeja, helikoptereita ja autoja, sekä satoja miehiä ilman että sillä on mitään vaikutusta.
- Vihollisen kuudes aisti (eli pyhä tietous siitä, missä pelaaja on) tekee hiipimisestä turhaa. Paras taktiikka useimmiten on ostaa taistelukopteri ja lanata paikka maan tasalle, ja käydä tarvittaessa kuvaamassa corpse. Ohjusiskun ja bunker-busterin jälkeen ei muita bonusiskuja tarvita.
- Tekoäly on kelvoton, ja sen satunnainen onnistuminen perustuu lähinnä kuuluisaan kuudenteen aistiin.
- Ajoneuvojen valtaaminen on säälittävän surkeasti toteutettua kämmentämistä. Samoin sateliittitähtääminen. Ei tuollainen helvetin rämpyttäminen sovi nykypeliin. Hyh hyh.
- Healtin menettämisessä ei ole mitään logiikkaa, mäkeä alas juoksemalla voi esimerkiksi tietyssä tilanteessa menettää henkensä, mutta vaikka olisit kerrostalossa ydinohjuksen iskeytyessä kylkeen, selviät yleensä hengissä (kokeiltu on, ja monesti).
- Maastosta löytyvät rahat ja pommit ovat pääosin turhia, koska pelissä on todella helppo tehdä suunnattomia määriä pätäkkää, satoja miljoonia tulee joka tapauksessa kuin itsellään (kysymys: kuinka rikkaita pelaajan rekrytoimat ukot oikein ovat, kun voivat hävitä vedoissa jumalattomia summia).
- Mihin ruumiit katoavat? Kyllä taistelun jälkiä pitää voida hetki ihailla. Tana kele.
- Gps bugaa ja on huonoin peleissä näkemäni paikannin.
- Aikarajoitteiset tehtävät, joita ei pääse millään kiertämään, ovat uskomattoman ärsyttäviä. Se siitä valinnanvapaudesta, suuri miljonääripalkkasoturi venelähettinä. Just joo jumalauta. Pitäisi saada posauttaa moiset työnantajat röyhkeydestä.
- Siviilit voisivat hoitaa sotimisen, sillä ovathan he kuolemattomia. Toki pelaajankin hahmo on uskomattoman kestävä ja kuoleminen taistelussa tuntuu kunnon hurmoksessa melkein mahdottomuudelta, varsinkin kaksinpelissä, jossa toinen voi elvyttää heti toisen. Medevac on ärsyttävä loadgame-makro, jonka avulla voi mm. ryövätä liittolaisten bensat ilman seuraamuksia. Samoin onnistuu se, että ryöston jälkeen menee heti sisälle taloon ennen kuin ukulit ehtivät soittaa pomolleen.
- Piirtoetäisyys on olematon, käytännössä tämä tekee tarkka-ammunnasta mahdotonta, varsinkin kun vihollisen kuudes aisti paljastaa pelaajan aina kun tämä on sillä etäisyydellä että kohde ei ole enää irstaasti läpinäkyvä. Etäällä haihtuvat yksityiskohdat ja ihmiset haittaavat myös kopteritoimintaa.
- Kiikari, tark'ampujan kiväärit ja konetykit bugaavat välillä niin, ettei zoomaa tai ammu. Välillä koptereista on rakettilaskurit perseellään. Huolimatonta huolimatonta.
- Ilmaiskujen ja muiden merkitseminen savulla tai beaconilla on perseestä, varsinkin kun beaconin asettamisen jälkeen on heti kiire. Mikä siinä on erona sitten savuun, pitäisi TIETENKIN olla niin, että iskun voi tilata kunhan on päässyt etäälle? Laser on hyvä idea, mutta kantomatka aivan olematon. Taktisen ydinaseen laserilla tilaaminen 150 metrin päähän on naurettava ajatus. Varsinkin kun jos juokset karkuun niin voit olla varma ettei räjähdys tee kuin nimellistä vahinkoa kohdealueelle.
- Miksi aseita ei voi ottaa käteen suoraan päämajasta, vaan ne pitää tilata pihalle viiden metrin päähän kopterilla! Voi isä näitä rattaita, apinat, mitä te olette ajatelleet?
- Moninpeli bugaa suunnattomasti, muutamia ihania yksityiskohtia ovat mm. guest playerin hakeutuvien ohjusten toimimattomuus (surface-to-air), guest playerin ilmaiskujen (ydinohjusten, MOABien etc.) ajoittainen tehottomuus, hostin ja guestin maailmojen jatkuva epäsynkronisyys (esimerkiksi kaatuneen pelaajan ruumis saattaa olla toisella pelaajalla aivan eri paikassa kuin toisella, jolloin elvyttäminen on mahdotonta).
- Ajoneuvot on lastattu nitroglyseriinillä ja ne ovat uskomattoman haperoita. Miehistönkuljetusvaununi menetti 22 pistettä healttia ajettuaan postilaatikon yli. Siviiliautoja kannattaa suorastaan välttää, sillä törmäys saattaa räjäyttää ne kerrasta.
- Vauhdilla edetessä kannatttaa olla varovainen, sillä jumala voi luoda eteesi rekka-auton, kiven tai vaikka siviilejä. Merellä nopeasti ajaessa saatat nähdä yhdyntää harrastavia laivoja (joista toinen räjähtää koinimisen päätteeksi sinun katsoessasi hölmistyneenä vierestä).
Kehuisin kyllä, jos olisi aihetta, mutta ei tällainen kutosen peli kestänyt minulla kuin viikonlopun ja nyt tuntuu siltä että parempi tapa käyttää kuluneet 69 euroa olisi ollut perskänni Alepubissa. Kehotan miettimään pelin hankintaa varauksella - jos rahaa on kuin roskaa, voi tämä toimia parin päivän välipalana (sellaisena ihan kelpo peli, bugeja ei ehdi paljoa hirvitellä), mutta jos pitää valita syksyn pelitarjonnasta yksi helmi, niin kyllä kandee odottaa Far Cry 2:sta, Fallouttia tai vaikka COD5:sta, jos joku niistä vaikka natsaisi.