Vastaus: Metallimusiikki ja soittimet
Kyllä olen metallimies henkeen ja vereen, eikä mua tästä saa muuksikaan muutettua. No fucking way.
Metallica on aina ollut tärkein bändi mulle, enkä mä sen sijaa ykköseltä ala enää vaihtamaan, kun on se päälle kahdeksan vuotta ollut lempibändinä erittäin tiukasti ja puuduttamattomasti. Tässä nyt enempää ala todistelemaan, kuinka tiiviisti olen bändiin kiintynyt, koska sehän ei ketään kummoisesti kiinnosta.
Sitten tässä tulee monta erilaista ja erittäin kovaa metallibändiä, lähinnä siellä thrash-suunnalla liikutaan välillä ehkä pienellä death-vivahteella. Eli tähän on hyvä listata näitä muita lempibändejä:
Slayer
Kreator
Dew-Scented
Testament
Lamb of God
Sadus
Entombed
Killswitch Engage
Slayerilta mä tykkään eniten South of Heavenista, mutta hyvin helposti pari muutakin bändin levyä pääsee listoille. Kreator on aivan uskomattoman hienoa thrashia, joka jaksoi yllättää erittäin positiivisesti vielä Violent Revolutionellakin.
Dew-Scented lupaa Saksasta päin erittäin hyvää mm. Impact-levyllään. Vähän jo rankempaa thrashia, mutta kun kovasti potkii, niin eihän siinä perkele housuissa enää ole pysymistä. Siinä Kreatorin kanssa hienosti kulkee Testament, joka myöskin on koko uransa aikana hyvissä levyissä pysynyt ilman mitään St. Anger Jr the 2nd -tyylisiä levyjä.
Jos jollekin sitten Lamb of God ei ole tuttu, niin tutustukaa heti vaikka As te Palaces Burniin, joka aikanaan oli vuoden yksi kovimmista julkaisuista, ja sitten tämän vuoden Ashes of the Wakeen; ehdottomasti tämän vuoden kärkikastia. Aiemmat bändit levyt kannattaa myös tarkistaa.
Sadus on vähän tuntemattomampi bändi, mutta ollu kovassa kuuntelussa viimeaikoina. Semmosta hienoa thrashia, mistä sen enempää jaksa puhua. Hyvä bändi kuitenkin, muttei vielä niin pitkäaikainen tuttavuus. Entombed nyt pistää niskanikamat tiiliseinän muurattujen sisäseinämien tutkimattomien onkaloiden sisäjuuristoon kiinni mm. Left and Path -levyllä. Tällainen levy on just sulle sopiva, jos et helposti jostain Cannibal Corpsesta säikährä.
Killswitch Engage oli kyllä hyvä uudella levyllään, mutta henkilökohtaisesti mä pidin enemmän, ja edelleen pidän, Alive... Or Just Breathing? -levystä. Tässä uudellahan on kaikenmaailman melomättöbändeistäkin vaikutteita, kun Jenkeissä In Flamesit sun muut on vasta nyt tullu tutuks massoille. Tottahan toki mulle sellainenkin sopii, mutta Breathing aiheutti mulle vähän kiitettävämpiä tukehtumiskramppeja.
Pitäähän tässä vielä mainita Quo Vadis, joka thrashimaisella ja erittäin progressiivisella, välillä brutaalimaisella death-otteella pistää kassit niin pahasti nippuun, ettei siitä solmusta irti toivois pääsevän. Vierailkaa ihmeessä tämän kanadabändin sivuilla (
http://www.quovadis.qc.co) ja sieltä ottakaa biisejä uudelta, ensi kuussa julkaistavalta huippulevyltä.
Heh, vielä löytyy nyt yksi bändi. Tai ainahan näitä vaikka kymmenen löytyy, mutta ihan tässä on pakko vielä mainita Invocator (mieleen tulee vahvasti Pantera), Exhorder (Slaughter of the Vatican yksi parhaista thrash-levyistä ikinä, pienellä groovemaisella otteella) ja Carcass, jonka Heartwork on aika kovanluokan teos. Tietty vielä Deathin levyjä pitää suositella, mutta nämähän nyt varmaan on metallipiireissä jo enemmänkin kuin tuttuja asioita.
Kiitosta vain.