Vastaus: Metro: Last Light
Metro: Last Light on mulle tunnelmaltaan ehkä yksi parhaimpia pelejä mitä olen viimeaikoina pelannut, olen muutenkin heikkona kaikkiin maailmanloppu venäläisiin maisemiin sijoittuvista peleistä kuten esim Stalker. Olen pelannut melko paljon kaikkia säikähtely kauhu pelejä, jossa yleensä säikähtely kohdat ym ovat halpoja ja niihin turtuu parin ekan säikähtelyn jälkeen. Metro: Last Light onnistuu siinä missä harva peli onnistuu, pitämään sen ahdistavan tunnelman loppuun asti.
Itse en niin välittänyt taistella sotilaita vastaan, ne oli loppujen lopuksi melko tylsiä ja aina odotin koska taas pääsee niihin kohtiin missä Metro on parhaimillaan. Olet yksin, pelottavat äänet, sontaa lentää happinaamarin lasiin, sitä pyyhkiessä happi loppumassa eikä varahappea ole taskussa, luodit loppumassa, asetta latailessa juokset paniikissa karkuun huutavia olentoja, samalla etsien jostain lisää happea, ihme kaupalla just löytyy yksi. Karut maisemat ulkotiloissa varsinkin ovat hyvin lähellä seuraavan sukupolven tasoa jopa PS3:lla. Maisemia vaikka kuinka haluisi ihastella, niitä ei ikävä kyllä pysty pitkään ihastelemaan vaan aina pitää muistaa että happea ei riitä loputtomasti.
Peli olisi melko varmasti ehkä jopa vuoden peli mikäli se olisi freeroam (Stalker) tapainen, jossa voit liikkua metro tunneleissa vapaasti ulkotiloihin ja suorittaa erilaisia tehtäviä. Sitä se ei ikävä kyllä ole vaan se jää puhtaasti putkijuoksuksi, mutta erittäin hyvä sellainen. Vaikka luin arvosteluissa että peli kaatuu ja on täynnä bugeja, niin itse taisin olla onnekas eikä peli jäätynyt kun kerran koko sen 12h ajan mitä tähään yhteensä meni, johtuu ehkä siitä että kyseessä on digitaalinen versio eikä levy versio, voi olla ehkä pelkkää tuuria.
En kadu pätkääkään että pulitin päälle 40 euroa tähään peliin, varsinkin kun kyseessä on melko tuntematon uusi? pelifirma jota mielellään tuen eikä aina tarvii rahansa lykätä johonki turvalliseen isoon pelifirmaan, josta saa käteensä sen Call Of Dutyn.
Jos haluat tunnelmallisen pelin, mitä pelataan yksin pimeessä kuulokkeet päässä niin suosittelen lämpimästi Metro: Last Light