Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metroid Prime Remastered

Mutta tämä lienee vähän erilaista menoa/genreä sitten kun on ensinnäkin fps. Liekö joku Dishonored tai (uusi) Prey verrannollinen sen osalta että miten maailmaa tutkia "metroidvaniamaisesti", päästen eri paikkoihin eri kyvyillä ja varusteilla. Mikä olisi oikein loistava juttu.
Tunnelmaltaan Dread ja Primet on ainakin kaukana toisistaan, muuten kyllä mekaniikaltaan lähellä toisiaan. Molemmissa tulee vastaan asioita johon ei pääse ilman tiettyä ominaisuutta ja kun saa lisää ominaisuuksia aukeaa taas uusia alueita jne. Muistini mukaan Primessä on huomattavasti vähemmän räiskintää kuin Dreadissa ja siksi enemmän seikkailu kuin räiskintä. Tätä tietysti korostaa se että Dreadissa oli vähän ns. luontoa mukana ja huoneet oli pääosin avaruusasema-teemalla, Primessa taas luontoa enemmän ja luonnosta saa haalittua tietoa joka auttaa ymmärtämään asioita.

Vaikea kirjoittaa spoilaamatta :p
 
Mietin tuossa eilen että mitenhän tällainen vanha fps-peli jaksaa kiinnostaa mutta sen verran kehuja täällä(kin) ollut, että kyllä kai tuon ostaa uskaltaa. Fyysisenä toki vasta.

Toisaalta Metroid Dread on jäänyt kesken kun se ei jotenkin tunnu niin hyvältä metroidvanialta mihin on tottunut. Kauhean suoraviivainen ja ympäristöt taas jotenkin geneeristä scifi-kamaa. Suoraan sanottuna jotenkin tylsä teos. Varsinkin jos vertaa vaikkapa Ori-peleihin. Muitakin metroidvanioita on tullut pelattua ja huvittavinta on että yleensä pelit, joiden nimessä ei ole "metroid" tai "vania" on olleet parhaita metroidvanioita :D

Mutta tämä lienee vähän erilaista menoa/genreä sitten kun on ensinnäkin fps. Liekö joku Dishonored tai (uusi) Prey verrannollinen sen osalta että miten maailmaa tutkia "metroidvaniamaisesti", päästen eri paikkoihin eri kyvyillä ja varusteilla. Mikä olisi oikein loistava juttu.
Prey varmaan lähinnä tätä tyyliä tai Journey to the Savage Planet mutta kyllähän tämä niin omanlaisensa peli on edelleen ettei ihan vastaavaa taida olla olemassakaan. On muuten käsittämätöntä miksei tätä peliä ole apinoitu jo kyllästymiseen asti! On todella hieno tuo metroidvanian ja fps:n yhdistelmä tässä mitä kyllä toivoisi näkevän enemmänkin.
 
Kuten tuossa ylemmässä videossa näkyykin, ovissa on jotain outoa, ovat enemmän MP3:n tyyliset kuin alkuperäisen.



Ja myös se että uuden valaistuksen myötä on paikkoja jotka ovat paljon pimeämpiä ja hämärämpiä.
 
Viimeksi muokattu:
^saisivat korjata, alkuperäisen Primen ovidesign oli hieno!

Ja ah, vanha kunnon Metroid Primen genremäärittely. Silloin way back oli melkoinen skandaali, että nytkö joku jenkkifirma tekee Metroidista first person shooterin. Nintendolta sitten vakuuteltiin, että mitään räiskintäpeliä ei ole tulossa, vaan peli on FPA, first person adventure.
No, en tiedä onko tuossakaan kuvauksessa järkeä, mutta ainakin peli on kaikkea muuta kuin perinteinen fps. Simppeleintä olisi kai sanoa, että se on luonteva, kolmanteen ulottuvuuteen erinomaisesti hypännyt (mikä tässä jollakin Sonicillakin kestää vuosikymmeniä :D) jatko-osa Super Metroidille. Ja sellaisena aika huikea suoritus ja syystäkin pelimaailman merkkipaalu.

Metroid Dread oli mielestäni yllättävänkin hyvä retrometroid ja viihdyttävä paketti, mutta onhan se enemmänkin Metroid Primen pikkuserkku kuin veli. Tässähän pelaaja skannaa ympäristöä vähän hemmetisti, siis varmaan enemmän kuin räiskii.
 
Tuli ostettua tämä ja otettua maistiaiset, koska kyllähän te tiedätte miten uuvuttavaa koulussakäynti on (tylypahkassa), etenkin jos hyppää suoraan vitosluokalle ja päivät menee loitsuja opetellessa, joten välillä tarvitsee aivot narikkaan viihdettä.

Ensituntumana yllätyin miten vakaa peli on, ei minkäänlaista jumimista ja lagailua. Tuntuu luksukselle jollaiseen en ole Switchillä tottunut.

Grafiikkakin yllätti, eikä sattunut silmiin isoltakaan ruudulta.

Ensikosketuksen perusteella vaikuttaa todella hyvin tehdyltä remasteroinnilta
 
Viimeksi muokattu:
Ei tule tästä kuvauksesta ekana mieleen Metroid Prime, mutta me ihmiset rentoutamme aivojamme hyvin eri tavoin!
Se oli leffa-arvosteluista lainattu, ehkä kaikkien aikojen yleisin ja kliseisin sanonta :D

Mutta pelaaminen on kyllä itselle aivot narikkaan viihdettä, siinä unohtuu kaikki todellisuus kun saa laittaa kuulokkeet päähän ja upota pelimaailman syövereihin, joten sinänsä allekirjoitan sanonnan vaikka pelatessa saakin toisinaan hieroa aivonystyröitä
 
Yllätysjulkaisu, joten arvostelut tulevat vähän viiveellä. Tällä hetkellä kuitenkin näyttää että kolkutellaan vuoden kovimpia pisteitä jo heti näin helmikuussa.
 
Yllätysjulkaisu, joten arvostelut tulevat vähän viiveellä. Tällä hetkellä kuitenkin näyttää että kolkutellaan vuoden kovimpia pisteitä jo heti näin helmikuussa.

No ei tämä peli ole syyttä kaikkien aikojen 5 kovimmat metapisteet saanut tekele, sen 5 sijan toki jakaa aika moni peli mutta kuitenkin.
 
Tässä yksi arvostelu, tekijään ehkä vähän suhtauduttava kriittisesti mitä tulee arvosanaan, koska melkoisen Nintendo positiivista, mutta silti hyvä arvostelu ja alkupuolella hyviä pätkiä siitä miten rakkaudella tämä remaster on tehty. Mm. Vesisateessa jos katsot ylös niin pisarat ropisee visiiriin ja valuvat siitä pois jne, yksityiskohtia joita en muista Switchin julkaisuissa aiemmin nähneeni

 
Noin, 100% items ja 97% scans. 14h14m. Noin viitisen ohjuslaajennusta piti katsoa oppaasta kun ei muistanut enää ihan kaikkia ja kolme skannausta tuli missattua joita ei jälkikäteen saa. No, seuraavalla kierroksella sitten puuttuvat, kun saman slotin peli muistaa aiemmat skannit.
Kertaakaan ei tullut kuoltua, pari kertaa oli lähellä (laavasähellys ja toinen sähellys yhdessä loppupuolen bossissa).

Hyvä se oli edelleen, parasta A-luokkaa. Mutta uudistetusta valaistuksesta johtuen, osa paikoista on kyllä vähän turhankin pimeitä, tämä pienenä miinuksena (kuten myös sitten lähes kaikkien speedrun-kikkojen puuttuminen).
 
Melko tiivis peli jos 15 tunnissa saa melkeinpä jo 100% tehtyä kaiken. Toisaalta siis ihan hyväkin juttu nykypäivän pelien kestoihin verrattuna.
 
Melko tiivis peli jos 15 tunnissa saa melkeinpä jo 100% tehtyä kaiken. Toisaalta siis ihan hyväkin juttu nykypäivän pelien kestoihin verrattuna.
Veikkaan, että tässä on jhsa aika tarkkaan tiennyt mitä tekee. ”Tavan tallaajalla” menee varmasti huomattavasti kauemmin 100%. Itellä on nyt 7h takana ja noin 30% läpäisty ja itellekki kuitenkin tuttu peli vaikka ihan tuoreessa muistissa ei olekkaan.

On tämä kyllä jäätävän hyvä peli edelleen! Ja todella hienosti tehty remasterointi kaikin puolin. Toivottavasti kaksi trilogian muutakin osaa saa myöhemmin saman kohtelun. Niistä en muista kyllä yhtään mitään niin olisi mukava nekin pelailla uudelleen.
 
Veikkaan, että tässä on jhsa aika tarkkaan tiennyt mitä tekee. ”Tavan tallaajalla” menee varmasti huomattavasti kauemmin 100%. Itellä on nyt 7h takana ja noin 30% läpäisty ja itellekki kuitenkin tuttu peli vaikka ihan tuoreessa muistissa ei olekkaan.

Kyllä, olen pelannut Gamecube version läpi monta kertaa, vähän speedrunnannut kanssa, olikohan oma paras jotain 3-5h. Olen myös 1 energiatankille vetänyt joskus läpi. Wiin trilogyn pelit (mp1-2) kerran ja MP3n varmaan useamman kerran kanssa. Hyvin on vielä muistissa mihin mennä seuraavaksi (otin vihjeet pois).
 
vähän speedrunnannut kanssa, olikohan oma paras jotain 3-5h.
Piti kaivaa vanhoja tiedostoja, 100% loppuaika 3:11. Ajassa 1:32 oli viimeinen save, sitä ennen jaksoi iteroida savepointien väliä vähän tarkemmin.
Tuo siis gamecubella jossa onnistui kaikki kivat kikat (joita tosin en kaikkia osannut, eikä tullut käytettyä out of bounds juttuja mitä nykyään noissa tehdään, en tykkää). https://jhsa.kapsi.fi/mp-testrun.txt Siinä reitti ja väliaikoja ja vähän kommentaaria. Reitti tuli muinoin kirjoitettua aika ulkomuistista suoraan kun sitä suunnitteli omien taitojen mukaan (kun sen hetkinen virallinen reitti vaati juttuja joita ei osannut).
 
Digital Foundry ei kehuja säästele. Ainut miinus verrattuna alkuperäiseen on se että Samuksen aseen panokset ei valaise ympäristöä juuri ollenkaan. Itse en edes muistanut että sellainen oli enkä jäänyt edes kaipaamaan.

 
Digital Foundry ei kehuja säästele. Ainut miinus verrattuna alkuperäiseen on se että Samuksen aseen panokset ei valaise ympäristöä juuri ollenkaan. Itse en edes muistanut että sellainen oli enkä jäänyt edes kaipaamaan.
Olen kaivannut, kun on paikoitellen sen verran pimeää. Eikä näköjään tuossa otettu tuohon mitään kantaa. Hmm. Ei kai oled-switch dockattuna näytä yhtään sen paremmalta kuvanlaadun suhteen kuin alkuperäinenkään (joka mulla on)?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom