Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metroid Prime Remastered

Olen kaivannut, kun on paikoitellen sen verran pimeää.
Eikös noi pimeät kohdat ole ihan suunniteltuja, että joutuu käyttämään sitä toista visoria? Ainakaan muita kohtia en ole huomannut, että olisi erityisen pimeää.
 
Eikös noi pimeät kohdat ole ihan suunniteltuja, että joutuu käyttämään sitä toista visoria? Ainakaan muita kohtia en ole huomannut, että olisi erityisen pimeää.
Ne paikat on erikseen, mutta ihan normaaleissa tunneleissa välillä tuntuu olevan lähes pimeää. Vertailukohtana kun on muistikuvat vanhasta cubeversiosta. Pitänee bootata ja katsoa.

Boottasin ja katsoin. En kuvitellut eroja. Alla muutama vertailukuva (puhelimella otettu cuben kuvat kun ei siitä oikein muuten captureita saa).
Samasta kohtaa ensin cubella ja sitten switch. Tuo on muistaakseni kaikkein pahin paikka, muutamia vähän vastaavia on kanssa.

Tuli myös huomattua että cubekontrollit tuli ihan selkärangasta kun oli ohjain kädessä, vaikka vastaava ohjainmetodi switchillä oli ihan hukassa.

IMG_2360.JPGIMG_2365.JPGIMG_2361.JPGIMG_2364.JPGIMG_2362.JPGIMG_2363.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Ne paikat on erikseen, mutta ihan normaaleissa tunneleissa välillä tuntuu olevan lähes pimeää. Vertailukohtana kun on muistikuvat vanhasta cubeversiosta. Pitänee bootata ja katsoa.

Boottasin ja katsoin. En kuvitellut eroja. Alla muutama vertailukuva (puhelimella otettu cuben kuvat kun ei siitä oikein muuten captureita saa).
Samasta kohtaa ensin cubella ja sitten switch. Tuo on muistaakseni kaikkein pahin paikka, muutamia vähän vastaavia on kanssa.

Tuli myös huomattua että cubekontrollit tuli ihan selkärangasta kun oli ohjain kädessä, vaikka vastaava ohjainmetodi switchillä oli ihan hukassa.

Joo, paljo realistisempi valaistushan tuossa uudessa näyttää olevan. Aika tasapaksu valaistus tuossa vanhassa. :)
 
Ensimmäistä kertaa astunut Primen maailmaan ja täytyy kyllä todeta että on loistava peli kyseessä ihan ilman minkäänlaista nostalgiaa. Muutamia tunteja vasta takana mutta peli pyörii kokoajan mielessä. Tuntuu myös modernilta peliltä. Toisaalta jotain erikoista tuossa on joten vaikea nähdä että tällästä nykyään enää tehtäisi.
 
Olen antanut itseni ymmärtää, että tässä versioinnissa on useita erilaisia tapoja ohjaukselle, joten on varmaankin myös sellainen setup, joka toimii hyvin myös Litellä? Hinta on jo heti kättelyssä aivan ok, joten sen puolesta voisi tähän remasteriin rahaa laittaa kiinni, kun viime kerrasta on kuitenkin jo aikaa.
 
Olen antanut itseni ymmärtää, että tässä versioinnissa on useita erilaisia tapoja ohjaukselle, joten on varmaankin myös sellainen setup, joka toimii hyvin myös Litellä? Hinta on jo heti kättelyssä aivan ok, joten sen puolesta voisi tähän remasteriin rahaa laittaa kiinni, kun viime kerrasta on kuitenkin jo aikaa.
On ainakin perinteinen kahden tatin ohjaus, jossa toisella liikutaan ja toisella hoidetaan kameraa. Lisäks löytyy gyroa ynm. mutta en tiedä onko litessä tukea niille.

Joten eikun vaan kaupoille.


Tyhmä kysymys, johon tiedän jo vastauksen, mutta tässä ei oo mitään siirtymämahiksia tallennuspaikalta toiselle jne? Lähdin vähän seikkailee ja nyt ei meinaa päästä enää takasin hengissä... :D
 
On ainakin perinteinen kahden tatin ohjaus, jossa toisella liikutaan ja toisella hoidetaan kameraa. Lisäks löytyy gyroa ynm. mutta en tiedä onko litessä tukea niille.

Joten eikun vaan kaupoille.


Tyhmä kysymys, johon tiedän jo vastauksen, mutta tässä ei oo mitään siirtymämahiksia tallennuspaikalta toiselle jne? Lähdin vähän seikkailee ja nyt ei meinaa päästä enää takasin hengissä... :D
Fast travelia ei ole. Paitsi pikaista liikkumista boostaillen ... Arvaus, ootko kaivoksessa?
 
Tässä on kyllä Switchin parhaimman näköinen ja sulavin pelikokemus, jaksaa ällistyttää vielä 10h jälkeenkin.

Viimeisimpänä huomiona, että jos raketti räjähtää liian lähellä tai ammut pimeässä niin visiiriin välähtää Samuksen kasvot. Tämä on ihan next gen kokemus itselle Switchillä. Tosin kyllä alkanut Switchikin huutamaan kun PS4 aikoinaan :D

En ole Metroideja tai metroidvanioita pahemmin pelannut, joten kysyttävä: onko tässä joku looginen reitti johon peli/'juoni' ohjeistaisi vai onko idea, että pelaaja vaan seikkailee niin kauan, että oikea paikka löytyy?

Kaivoin jonkun guiden, että pääsin kiipelistä pois vihdoin ja viimein ja taidan siitä katsoa vähän suuntaviivoja loppumatkalle samalla. Ymmärrän, että pelin perusidea on haahuilla päättömänä, mutta itseäni tunnin turhanpäiväinen eestaas juokseminen alkaa turhauttaa kun örkit respawnaa samantien kun menet ovesta sisään ja palaat takaisin.
 
Tässä on kyllä Switchin parhaimman näköinen ja sulavin pelikokemus, jaksaa ällistyttää vielä 10h jälkeenkin.

Viimeisimpänä huomiona, että jos raketti räjähtää liian lähellä tai ammut pimeässä niin visiiriin välähtää Samuksen kasvot. Tämä on ihan next gen kokemus itselle Switchillä. Tosin kyllä alkanut Switchikin huutamaan kun PS4 aikoinaan :D

En ole Metroideja tai metroidvanioita pahemmin pelannut, joten kysyttävä: onko tässä joku looginen reitti johon peli/'juoni' ohjeistaisi vai onko idea, että pelaaja vaan seikkailee niin kauan, että oikea paikka löytyy?

Kaivoin jonkun guiden, että pääsin kiipelistä pois vihdoin ja viimein ja taidan siitä katsoa vähän suuntaviivoja loppumatkalle samalla. Ymmärrän, että pelin perusidea on haahuilla päättömänä, mutta itseäni tunnin turhanpäiväinen eestaas juokseminen alkaa turhauttaa kun örkit respawnaa samantien kun menet ovesta sisään ja palaat takaisin.

Joo onhan tämä komea. Kelpais Prime 4 ihan tämän näköisenä helposti. Jos huomenna yrittäis ite jatkaa tätä kun kaikki pelaaminen jäänyt vähän vähälle.
 
Viimeisimpänä huomiona, että jos raketti räjähtää liian lähellä tai ammut pimeässä niin visiiriin välähtää Samuksen kasvot.

Sama tapahtui jo cubella, ellen aivan täysin väärin muista (en usko!).

En ole Metroideja tai metroidvanioita pahemmin pelannut, joten kysyttävä: onko tässä joku looginen reitti johon peli/'juoni' ohjeistaisi vai onko idea, että pelaaja vaan seikkailee niin kauan, että oikea paikka löytyy?

Ei varsinaisesti, kamat on sijoiteltu niin että pitää vähän kulkea eestaa kamoja hakemassa jolla pääsee aiemman esteen ohi (aka Metroidvania-mekaniikka). Pelissä on vihjesysteemi joka vihjaisee millä suunnalla olisi jotain kiinnostavaa etenemisen kannalta jos pelaaja harhailee riittävästi (tai jokin heuristiikka).
 
Viimeisimpänä huomiona, että jos raketti räjähtää liian lähellä tai ammut pimeässä niin visiiriin välähtää Samuksen kasvot.
Tämä oli nähtävissä jo Gamecubella :)
(Toki varmasti todella paljon vähemmän näyttävänä, mutta olipa aikoinaan upea efekti, kuten moni muukin!)

Ja tuohon "onko reittiä mitä seurata": Tutki karttaa niin maan pirusti. Juu, ehkä tylsää nykypelien mittapuuhun tottuneelle, mutta kartasta löytyy melkein aina jokin huone, johon kulkusi on aiemmin tyssännyt, mutta josta voit päästä eteenpäin jonkun uuden esineesi voimalla.
Alkuperäisessä pelissä oli myös vinkkijärjestelmä, joka heitti kartasta oikean huoneen minne lähteä ihmettelemään jos pelaaja oli ollut liian kauan jumissa?

edit: No nyt muuttui oma viesti harvinaisen nopeasti yhdentekeväksi, kun kirjoittaessa ehti @jhsa väliin :p
 
Nyt on ensimmäiset tunnit alla, en ole alkuperäistä gamecube versio pelannut joten ihan tuoreilla silmillä mennään ilman nostalgian huumaa. Mitää vertailua en pysty alkuperäiseen tekemään enkä ole tubesta kattonut mitään vertailuvideoita. On se uskomatonta että 23vuotta? sitten julkastu peli toimii erinomaisesti vielä tänäpäivänä, toki en tiedä mitä uudistuksia tänne on tehty verrattuna alkuperäiseen.

Ensimmäisen kerran kun pääsi planeetalle tuli jostain syystä vahvat Returnal vibat, niin hyvässä kun hyvässä. Sen kyllä huomaa mistä Returnal on insipaartionsa saanut kuten varmasti monet metroidvainia pelit jossa edelleen Metroid loistaa esikuvana vuosikymmeniä myöhemmin.

Äärimmäisen koukuttava peli ja loistava kenttäsuunittelu, äänimaailmasta puhumattakaan. Metroideista tuttuun tapaan ensin on kaikki varusteet käytössä ikäänkuin demona, kunnes tapahtuu taas se jokin onnettomuus missä menettää kyvyt ja siitä alkaa sitten Samuksen päivittäminen, sekä tuttuun tapaan "backtrackiä" joutuu harrastaa paljon ja mestoja mihii ei pääse ennen tietyn kyvyn löydettyään. Siinäpä se Metroidin idea sitten onkin, niin yksinkertaista ja niin koukuttavaa. Onhan siihen lykätty jokin tarinan tynkäki mut se metroideissa tuskin on se pääasia.

Metroid Dread tuli mentyä 100% läpi koska halus koluta kaikki kolot ja kerättävät ihan vaan koska oli niin hauskaa, uskoisin että tässä käy samalla tavalla, kyllä niitä pelejä pelaa jos on hyvä 100% oli niitä trophyja tai ei.

Hintakin jotenki yllätti, 43 euroa fyysisenä. Jotenkin tuntuu että oli mikä tahansa nintendon peli oli remastered tai ei niin hinta 60e.
 
Ensimmäisen kerran kun pääsi planeetalle tuli jostain syystä vahvat Returnal vibat, niin hyvässä kun hyvässä. Sen kyllä huomaa mistä Returnal on insipaartionsa saanut kuten varmasti monet metroidvainia pelit jossa edelleen Metroid loistaa esikuvana vuosikymmeniä myöhemmin.
Kyllä, Returnalia on ollut tällaisen Primen ystävän hauska pelata juuri siksi, että tietynlaista sukulaissieluisuutta näissä on. Vaikka Returnal toki lopulta ihan erilainen peli omine ansioineen ja synkempine tyylivalintoineen, mutta siinä on hyvällä tavalla ammennettu tätä samaa tunnelmaa missä Metroid Prime loisti aikoinaan. Ja loistaa varmasti myös remasteroituna.

Kuten Zero Punctuationin arvostelussa todettiin:
It’s the vibe that’s Metroid Prime’s main strength. It’s a classic because it absolutely nails the atmosphere. From the lively environments to the immersive weapon effects and the bleak, oppressive soundtrack and the core gameplay elements of exploring, fighting, re-exploring and re-fighting sixteen or seventeen times on your way to find all those fucking artefacts, everything feeds into this constant sense of a world that wants you to piss off and die. And that’s how we liked it back in the day, which probably says a lot about post 9-11 mental health standards.
 
Joo ohan Returnal ihan oma pelinsä jossa omat twistinsä mut ohan siinä ihan selkeesti lainattu elementtejä metroidista. Tässä jotenki tuli niin vahvasti semmonen fiilis planeetalle päästyään eikä se johdu siitä että se sattui olee viidakko joka muistutti Returnalil ekaa aluetta.
 
On se uskomatonta että 23vuotta? sitten julkastu peli toimii erinomaisesti vielä tänäpäivänä, toki en tiedä mitä uudistuksia tänne on tehty verrattuna alkuperäiseen.

Isoin uudistus on se ohjaus joka alunperin oli yhden tatin tankkiohjaus. Voit toki tuota vieläkin kokeilla sillä classic ohjaus tyylillä.
 
Metroid Prime on kyllä oman konsolisukupolvensa klassikoista yksi parhaiten vanhentuneista. Ja siksi (yksinkertaistettuna) uuden ohjaustavan lisääminen & uusi maalipinta riittivät siihen, että kyseessä on hienosti toimiva peli 20v myöhemmin.

Jos vertaa esim. toiseen saman sukupolven kiistattomaan klassikkoon eli Silent Hill 2:een, niin jälkimmäinen vaatii varmasti perusteellisemman uudelleenrakentelun, jos tavoitteena on vaikuttaa ”riittävän modernilta kokemukselta”.

(Tällähän ei siis ole mitään tekemistä sen kanssa, että kumpi näistä on alunperin parempi peli.)
 
Tuntuu et oon nyt täysin jumissa, ei sit millään etene. Sit just ku löytää jonkun kolon tai oven nii se johtaa vaan siihen et on entistä enemmän jumissa :p Alueet johon pitäs päästä ei pääse kun puuttuu vempaimia enkä millää löydä alueita mistä niitä vempaimia sit sais. Olin jossain mis piti skannata jotain merkkejä nii aukes joku portti mut portin takana odottikin uusi dead end. Nyt sit raavin täs päätänki et mikä perkeleen kolo multa nyt on jäänyt huomaamatta, täs pyöriny jo samoja mestoja ja tuntuu et tulee hulluks. Yleensä sit ku sen ratkasun keksii nii se on tyylii ollut aina sun nenän edessä joku maailman simppelein asia.

Edit: Ja niihä siinä kävikin.

Sen portin takana oleva kiviseinä tuhoutui sillä pallon miinalla, mut minä siinä vaa tyhmänä ammuin sitä raketeil ja totesin et "joo ei tänne vielä pääse" ja sit pari tuntia tyhmänä kiertelin mestoja kun idiootti. :D
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se peli vinkin antaa jos sulla on se vinkki systeemi päällä. Mä olen pelannut tän jo vissiin neljästi läpi ennen remasteria ja silti olisin joutunut googlaamaan jatkuvasti ellei peli ilmottaisi mihin mennä kun tarpeeksi pitkään hortoilee väärissä paikoissa.
 
Olin jossain mis piti skannata jotain merkkejä nii aukes joku portti mut portin takana odottikin uusi dead end. Nyt sit raavin täs päätänki et mikä perkeleen kolo multa nyt on jäänyt huomaamatta, täs pyöriny jo samoja mestoja ja tuntuu et tulee hulluks. Yleensä sit ku sen ratkasun keksii nii se on tyylii ollut aina sun nenän edessä joku maailman simppelein asia.

Edit: Ja niihä siinä kävikin.
Tuttu tunne. Eilen ihmettelin pitkään kun mistään ei pääse mihinkään mutta sitten en vain ollut koittanut oikeaa asetta oikealla tavalla oikeaan asiaan. Ja omasta mielestäni olin kyllä koittanut kaikki siihen mistä sitten pääsin eteenpäin mutta ilmeisesti en ollutkaan.

Ihan selvästi kuitenkin skannaamalla oli "vinkki" että "betonisen" seinän takana on asia X. Ja ei siinä pelissä tietenkään mitään tavallista betonia ole mutta kun en muista mitä scifimateriaalia se siinä oli :D

Kyllä se peli vinkin antaa jos sulla on se vinkki systeemi päällä. Mä olen pelannut tän jo vissiin neljästi läpi ennen remasteria ja silti olisin joutunut googlaamaan jatkuvasti ellei peli ilmottaisi mihin mennä kun tarpeeksi pitkään hortoilee väärissä paikoissa.
Äh, eihän sitä näissä nyt sellaisia viitsi käyttää. Ihan sama vaikka pyörisi tuntikaupalla turhan takia ympäriinsä. Usein sitä oppii jotain muuta siinä sivussa tai löytää jotain toista reittiä tai kivaa.

Mutta on tuo peli siitä vähän ärsyttävä että en löytänyt mitään infopaikkaa että jos lukee että "betoniseinä" niin mikä siihen tepsii jos en siis muista. Ja enhän minä yleensä muista jos ei ole joku värikoodattu ovi, johon on samanvärinen ase kädessä :D

Sanoisin kuitenkin että peli tarjoaa juuri sellaista mukavaa kädestäpitelemättömyyttä, joten skannausvisiiri saa riittää minulle. Sekin antaa aina ihan selviä vinkkejä asioista, joten ajoittaisesta hukassa olemisesta huolimatta en halua muuta käyttää.

Jos tuntuu että täytyy käyttää googlea niin kannattaa testata Majora's Mask. Vaikka pelaisi sitä helpotettua 3DS-versiota niin silti on ihan järkyttävästi kamaa mistä tulee vain olo että "jaa, mitenkäs tämäkin olisi taas pitänyt tietää". Tuntuu että pitäisi vain sattua oikeaan paikkaan oikeaan aikaan että pääsee kärryille. Sen kanssa käytin ihan surutta googlea siinä kohtaa kun loppui kaikki mitä ymmärsi itse tehdä ja pelissä oli yli puolet maskeista löytämättä. Suurin osa ihan ihme paikoista ja asioista.

Varmaan ollut ihan kiva joskus silloin ilmestyessään kun on ollut vain yksi peli vuodessa ja Majorassa on löytänyt kenties jotain uutta kun on vain samoillut siellä täällä. Mutta ei perhana nykyaikana jaksa.
 
Mutta on tuo peli siitä vähän ärsyttävä että en löytänyt mitään infopaikkaa että jos lukee että "betoniseinä" niin mikä siihen tepsii jos en siis muista. Ja enhän minä yleensä muista jos ei ole joku värikoodattu ovi, johon on samanvärinen ase kädessä :D
En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta pelin valikosta (kohdasta weapons tms.) pääsee kyllä tarkistamaan mitä ainetta (skannausvisiirihän ilmoittaa nämä punaisella) mikäkin aselaji tuhoaa.
Kun peliin edellisen kerran palasi aina parin kk taukoja välissä pitäen niin piti todellakin tarkistaa, että mikä hemmetti nyt rikkoi mitäkin :D
 
Ylös Bottom