Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust
Menee muuten niin pitkäksi viestiksi, että näpyttelen uuden viestin.
Nyt siis useampi tunti takana T300RS rattia ja olo on erittäin ristiriitainen.
GT6 ja F1 2014 on kyllä tällä todella loistavia. G27:lla ei nopeus riittänyt nopeisiin korjauksiin, tässä saan pelastettua todella huikeissa tilanteissa. Samoin tuntuma autoon on loistava näissä edellämainituissa ja Crew:ssä, kun taas Ferrari Legendsissä, WRC:ssä, Nascarissa ja Driveclubissa tuntumaa ei ole. Kerron näistä myöhemmin.
Ratin pinnoite aiheuttaa mulle isoja ongelmia. Siinä ratin puolien kohdalla on sellainen sauma, ja tässä muutaman tunnin pelaamisella molemmissa peukaloissa iso vesikello. Samaa oiretta oli kyllä G27:llakin. Olen sen verran hikoavaa sorttia, että toi kumipintainen ratti on edelleen todella epämiellyttävä.
Polkimista varmaan turha sanoa mitään enää, totuttelun jälkeenkin kauheat. Tulossa toiset joten ei mene miinus listaan sen kummemmin.
Sensijaan noi nappien sijoittelut..mitä enemmän pelaa, sitä enemmän se ärsyttää. Näihin ei vain yletä, paitsi R2/L2 jotka on peukaloinen ulottuvilla. Suurimmassa osassa pelejä kun se ei vain riitä alkuunkaan ja tietyissä peleissä ei voi edes näppäimiä vaihtaa.. Tämä on se koko ratin isoin miinus ja se on todella häiritsevän iso miinus..
Yksi miinus on myös se, että kääntösäde on aina pistettävä uusiksi. Esim F1:stä ei voi pelata oikeastaan kuin 270 asteen kääntösäteellä..peli ei vain taivu muuhun..joka kerta kun pelin aloittaa, on se uusiksi pistettävä tonnisesta pienempään.
Huomasin sellaisenkin, että jos pistää PS4:n valmiustilaan, on USB irroitettava koneesta, muutoin ratti kalibroi jatkuvasti, typerää.
Irroitettava ratti on loistava juttu, olen vain lähes sata varma, että mulla on vuoden sisällä mekanismi rikki.
Sit voisin antaa parit esimerkit eri peleistä, vaikka PS3 osastoa on mukana. Aloitetaan hyvistä kokemuksista.
GT6 PS3:
Ajotuntuma hyvä. Olin pistänyt parille radalle talteen aikoja G27:lla ja pädillä. Olin tällä ratilla heti ekoilla yrityksillä selkeästi nopeampi, puhuttiin 2-3sekunnista. Johtuen paremmasta tuntumasta tiehen, että siitä et perän menetykset saa paljon paremmin pidettyä hallussa. Auton tuntee todella hyvin ratissa. Esimerkillistä.
F1 2013 ja F1 2014 PS3:
Asetuksia sai säätää todella rajusti erilaiseksi, kuin G27:lla oli. Kuitenkin Australiassa heti alussa 1.1sek ennätykset uusiksi. Tuntuma on loistava. Etenkin tuossa tämän vuoden painoksessa on ajomallia vaikeutettu rajusti ja perä on alta kokoajan. Etenkin noilla polkimilla, kun ei ole tuntumaa. Tällä ratilla voi pitää hanan tiskissä ja veivata käsillä auton suoraksi. Siinä tämä ratti on parhaimmillaan.
The Crew PS4:
Keskellä iso kuollut alue forceissa, joskin kokoajan tuntee maaston kuopat, ilmalennot, sivuluisut jne todella hyvin. Kuolleen alueen jälkeen tulee todella raskaaksi ratti, tuntuma kuitenkin säilyy. Tuohon kun tottui niin tässä periaatteessa tuntee parhaiten testaamistani peleistä missä auto kulkee ja mitä alustaa on. Tälläistä tuntemusta kuin tästä, ei G27:lla saanut ikinä. Ongelma on vain tuo voiman epätasaisuus liikeradalla ja se ettei näppäimiä voi vaihtaa, eli käsijarrulle ei ylety peukalo, mutta kuvakulmanvaihtonapille riittää.. Kuitenkin tulee pelattua taatusti paljon.
Sitten ne huonot kokemukset.
Test Drive Ferrari Legends PS3:
Tätä olin eniten odottanut. G27:lla tuntuma oli loistava, pädilläkin hyvä. Ilmeisesti Project Carsin tekijöiden peli, joten siksikin haluaisin sitä ajomallia opetella. Mutta ei niin ei. Ratissa on keskellä täysin kuollut alue forcen osalta, todella laaja vieläpä. Auto siis kääntyy pelissä, mutta ratti o löysä. Sit noin 45 asteen jälkeen ratti muuttuu todella jäykäksi. Kuitenkaan missään nyppylöissä, sivuluisussa tms ei forceissa tapahdu mitään..se on saman voima ja tuntuma kokoajan. Ihan kuin kuminauhaa vastaan vääntäisi ilman forceja. Pelikelvotonta.
WRC4 PS3:
Sama kuin Test drivessa, feedbackiä ei vain ole ollenkaan. Mistään nypystä, sutimisesta, sivuluisusta ei tiedä mitään. Ei tärise, ei kevene, ei pistä "vastaan" tms. Se on vain samaa forcea kokoajan sitä kuminauhaa vasten. Kuollutta aluetta ei sentään ole, mutta täysin pelikelvoton.
Nascar 2014 PS3:
Sama kuin WRC, pelikelvoton.
Driveclub PS4:
Tämä oli todella outo. Voimaa ei juuri ollut, mutta ei myös mitään tuntumaa tiehen. Tuntui kuin olisi vetänyt jotain kolikkopeliä. Vähän randomina tapahtui kaikki. Auton liikkeitä tunsi todella surkeasti ratissa. Sensijaan koko feedback oli tehty periaatteessa tärinöitä käyttäen ja ratti sitten vain tärisi ihan kokoajan. Ehkä annan tälle huomenna uuden mahdollisuuden, mutta en pitkäksi aikaa. Huonolta vaikutti.
Loppupäätelmät ekan illan osalta. Tämä on sitten minun mielipiteeni, ja te jotka näin olette tehneet niin älkää suuttuko:
- Jos pelaat vain PS4:lla, niin ainaki Project Carsiin asti on aivan naurettavaa ostaa rattia. Ei missään nimessä 350e arvoinen Crew:n ja Driveclubin rinnalle. Johtunee lähinnä pelien ominaisuuksista, ei ratista.
- Jos pelaat PS3/PS4:lla. Hetken päästä tämä on ainut vaihtoehto. Nykyisillä peleillä, älä osta.
- Jos pelaat vain PS3:lla, älä missään nimessä osta. Ennemmin vaikka G27, fanatec tms muu. Ilmeisesti PS3 pelien forcet vaatisi päivitystä, jotta toimisi Thrustmasterin rateilla kunnolla.
Kaikenkaikkiaan ratin runko on sopivissa peleissä valovuoden edellä G27:aa. Itse ratti taas huonon näppäinasettelun ja huonon pinnoitteen takia jää selkeästi vanhalla sotaratsulle. Polkimet vertaillaan kun saa vaihtopolkimet tilalle.
G27 mulla oli omilla kiinnikkeillä 4v, enkä koskaan kiristänyt. Tämä ei omalla kiinnikkeellä pysy samassa penkissä kiinni kunnolla. Pakko pultata kyllä kiinni.
350e arvoinen? Minun mielestä ei. Saas nähdä, kun keppi, polkimet ja F1 ratti tulee, että onko kokonaisuus sitten 700e arvoinen. Vaihtoehtoja ei vain oikein ole, koska myös Ps4 pelejä haluan pelata. Muuten en ikinä olisi halunnut tätä vaihtoa tehdä.
Onneksi ajopenkkiin tuo LG 300e 42" oli nappivalinta. Se ei harmita.