Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mikä ratti paras sekä kaikki muukin ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omenanraato
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Tuostakin on arvostelu youtubesta löytyy Insidesimracing nimimerkillä. Mutta ei noita arvosteluja liikaa ole silti, eli tekstiä vain heti kun jolakulla sellaiset on, itse hankin vasta ensi vuoden puolella nuo :)
Joo, katson kyllä Insidesimracingin videot. Tuo "arvostelu" on enemmän vain myyntipuhe.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Onkos tuossa kaasupolkimessakin jotain "erikoista"? Vakioissa toki muovirimpulat, mutta verrattuna esim G27?

Eipä siinä pitäs olla mitään erikoista. Mä kuulin jotain puhetta että olisi vaihdettavissa kytkimen ja kaasun paikkaa jotta polkimet saa ylösalaisin (eli säädettävät polkimet), ilman koko polkimen siirto-operaatiota, mutta tuo taisi olla ennenaikaista haihattelua...
Mutta jos tuohon on rakennettu muisti niin silloinhan se on täysin säädettävä malli (taitaa käyttää ratin muistia vain) ja rajattomat mahdollisuudet. Jarrun säätö on minusta hyvä kun se on noin mekaaninen eikä pc:llä toimiva homma. Se on myös pitkäikäisempi noin.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Eipä siinä pitäs olla mitään erikoista. Mä kuulin jotain puhetta että olisi vaihdettavissa kytkimen ja kaasun paikkaa jotta polkimet saa ylösalaisin (eli säädettävät polkimet), ilman koko polkimen siirto-operaatiota, mutta tuo taisi olla ennenaikaista haihattelua...
Mutta jos tuohon on rakennettu muisti niin silloinhan se on täysin säädettävä malli (taitaa käyttää ratin muistia vain) ja rajattomat mahdollisuudet. Jarrun säätö on minusta hyvä kun se on noin mekaaninen eikä pc:llä toimiva homma. Se on myös pitkäikäisempi noin.

Vaikka tuon saisi toisinpäin, niin kaasussa on eri vastus kuin kytkimessä (kaksinkertainen itseasiassa kaasussa vs. kytkin), joten tuntuma olisi täysin erilainen.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Thrustmaster T300 RS, miten kääntösädettä muutetaan? Latasin puljun sivuilta control panelin pc:lle, sillä pystyy vain tarkistamaan nappien toimivuuden.

Täysi kääntösäde sopii ehkä johonkin truck simulaattoriin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Thrustmaster T300 RS, miten kääntösädettä muutetaan? Latasin puljun sivuita control panelin pc:lle, sillä pystyy vain tarkistamaan nappien toimivuuden.

Täysi kääntösäde sopii ehkä johonkin truck simulaattoriin.

Oletusasetuksissa on 900 asteen kääntösäde.
Onko sulla nyt varmasti se uusin versio? Mulla on ja siitä pystyy kyllä muuttamaan kääntösädettä. Löysitkö siitä ohjelmasta kaikki ne välilehdet?

E: Tosin onnistuuhan se noin napeistakin kuten yllä kuvassa :)
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Oletusasetuksissa on 900 asteen kääntösäde.
Onko sulla nyt varmasti se uusin versio? Mulla on ja siitä pystyy kyllä muuttamaan kääntösädettä. Löysitkö siitä ohjelmasta kaikki ne välilehdet?

E: Tosin onnistuuhan se noin napeistakin kuten yllä kuvassa :)

Control panelin välilehdet, niitä on kaksi, toinen ilmoittaa kyseessä olevan Thrustmaster peliohjain, toisella sivulla voi tarkistaa nappien toimivuuden.

Mutta toi Omenanraadon linkittämä varmaankin on toimiva käytäntö, kokeilen kun ehdin. 900 astetta se varmaankin on, pienemmäksi pitää saada, ralli ja rata vaatii vähän nopeampia liikkeitä.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Et ole asentanut ajuria koneelle oikein tai sitten et ole käynistänyt konea uudelleen. Kyllä siellä kaikki ne säädöt löytyy kuten ratin kääntösäde. Peleissä on tosin usein myös oma säätö.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Et ole asentanut ajuria koneelle oikein tai sitten et ole käynistänyt konea uudelleen. Kyllä siellä kaikki ne säädöt löytyy kuten ratin kääntösäde. Peleissä on tosin usein myös oma säätö.

Joo, uudelleenkäynnistys jäi tietenkin tekemättä, kyllähän se asennusohjeissa mainittiin.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Joo, uudelleenkäynnistys jäi tietenkin tekemättä, kyllähän se asennusohjeissa mainittiin.

Olikohan se niin että just siinä peliohjaimet ruudulla valitset ohjaimen eli sen ratin ja siitä "ominaisuudet" ja sieltä pitäs löytyä välilehtiä monta joista yhdessä on ratin kääntösäde. Ja joo, pitää kone käynnistää uudestaan ensin.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Olikohan se niin että just siinä peliohjaimet ruudulla valitset ohjaimen eli sen ratin ja siitä "ominaisuudet" ja sieltä pitäs löytyä välilehtiä monta joista yhdessä on ratin kääntösäde. Ja joo, pitää kone käynnistää uudestaan ensin.

Ei niitä välilehtiä löytynyt sen enempää uudelleenkäynnistyksen jälkeenkään.

Tolla nappisysteemillä muokkasin kahteen vilkahdukseen, eli nyt pitäis olla 360 astetta, Sennan F1 GT6:ssa tottelee mukisematta.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Ei niitä välilehtiä löytynyt sen enempää uudelleenkäynnistyksen jälkeenkään.

Tolla nappisysteemillä muokkasin kahteen vilkahdukseen, eli nyt pitäis olla 360 astetta, Sennan F1 GT6:ssa tottelee mukisematta.

Pitäisi tulla tämä näkymä (ja muuten olihan sulla ratti varmasti kiinni PC:ssä :rolleyes:)

Näytä liitetiedosto 13702

Jos ei näytä samalta, niin sitten Thrustmasterin sivuilta etsimään sama versio tuosta ohjelmasta, version tiedot löytynee myös kuvasta.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Muista ratista valita oikea modi päälle, en nyt muista, että olikos se ps4 vai PS3 mutta kokeile. Muuten ei näy t300:na
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Pitäisi tulla tämä näkymä (ja muuten olihan sulla ratti varmasti kiinni PC:ssä :rolleyes:)

Näytä liitetiedosto 13702

Jos ei näytä samalta, niin sitten Thrustmasterin sivuilta etsimään sama versio tuosta ohjelmasta, version tiedot löytynee myös kuvasta.

No hei haloo, pc:llä mä ne nappien toiminnatkin katoin, ja sovellus on erinäköinen kuin tuossa kuvassa.

Sain tolla nappisysteemillä tarvittavan muutoksen tehtyä, että ei siitä sen enempää.

Jarrupolkimeen olis kiva saada jotain tuntoa, jousi on pirun jäykkä, ei yhtään osaa arvioda milloin jarrut alkaa ottamaan kiinni, on kai tohon jotain modauksia olemassa?
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Muista ratista valita oikea modi päälle, en nyt muista, että olikos se ps4 vai PS3 mutta kokeile. Muuten ei näy t300:na

PS3 pitää olla valittuna.

ja sovellus on erinäköinen kuin tuossa kuvassa

Tämä on Thrustmasterin sivuilta ladattu viimeisin versio.

Jarrupoljinta ei pysty säätämään muuten kuin itse pedaalia siirtämällä ylemmäs jolloin momenttia tarvii vähemmän = löysempi jarru.
Melko tunnoton se on muutenkin mitä PC:llä kokeilin, ei mitään tuntoa milloin jarru ottaa kiinni. No, vesilintua noilla muutenkin kohta saa heittää.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Jarrupoljinta ei pysty säätämään muuten kuin itse pedaalia siirtämällä ylemmäs jolloin momenttia tarvii vähemmän = löysempi jarru.
Melko tunnoton se on muutenkin mitä PC:llä kokeilin, ei mitään tuntoa milloin jarru ottaa kiinni. No, vesilintua noilla muutenkin kohta saa heittää.

Mitä aiot hankkia tilalle?
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Nyt on kolme kierrosta GT6:sta takana. Eli ei juuri mitään. Kuitenkin parit ensitunnelmat T300RS:stä vs G27.

- Ensinnäkin näppäimen sijoittelu on kaameaa. Ratista käytännössä joutuu irroittamaan otteen, jotta noihin ylettyy. G27:ssa kaikki oli hollilla.
- pinnoite on kamala. Tuon kolmen kierroksen aikana keskittyminen meni siihen, että tuntui kumin tarraavan käsiin. Onkohan siirryttävä hanskoihin...
- force ja ajotuntuma todella paljon parempi. Voimaa ihan liikaa isoimmilla asetuksilla.
- ihan jees viikset vaihteille, mutta liikerata paljon isompi kuin G27:ssa..en tykkää.
- ratin kiinnike tukeva, mutta pultattava on..ottaa jalkoihin kiinni.
- en ole näin huonoilla polkimilla ajanut koskaan. Ihan kuin ilmaan painelis. Näillä ei tee oikeasti mitään. Aika varmaan kullannut muistot, mutta ei kai dfgt:ssä edes näin huonot olleet?

Kaikenkaikkiaan vaikka ratin sisukset on valovuosia G27:aa edellä, niin kyllä harmittaa todella suuresti ettei se tue Ps4:sta. En ikimaailmassa olisi vaihtanut tähän.

Edit: nyt on takana 25% mittaisella kisalla koko viikonloppu F1 2014 parissa. Ratti ei kalibroinut keskelle sitten millään. Sen jälkeen koitin muita pelejä, koneen buuttausta jne..ei auttanu. Ratti jäi aika vinoon. Onneksi löytyi ohjeet kalibroinnin keskittämisellä.

Ratin oman kalibroinnin jälkeen veivataan kokonaan vasemmalle, sieltä kokonaan oikealle. Sit pistetään ratti käsin niin keskellä kuin halutaan, pidetään siinä ja painetaan mode+share+options napit pohjaan.

Sit formulaa ajamaan ja koko harjoitukset meni etsiessä säätöjä ratille. Lopulta kun ne sai ihan hyväksi, pystyi alkaa ajamaan. Ajotuntuma hihnavetoisella on niin paljon parempi, että Australiassa parin kierroksen jälkeen 1.1sek kovempi aika kuin G27:lla. :S

Tuntuma on siis hyvä, vaikkakin ratin pinta on jo nyt hivenen "tahmea"...sellainen kuin ajattelinkin tuon kumin olevan.

Lisäksi pistin merkille, että ratin tuuletin pauhaa todella kovaa ja todella nopeasti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Menee muuten niin pitkäksi viestiksi, että näpyttelen uuden viestin.

Nyt siis useampi tunti takana T300RS rattia ja olo on erittäin ristiriitainen.

GT6 ja F1 2014 on kyllä tällä todella loistavia. G27:lla ei nopeus riittänyt nopeisiin korjauksiin, tässä saan pelastettua todella huikeissa tilanteissa. Samoin tuntuma autoon on loistava näissä edellämainituissa ja Crew:ssä, kun taas Ferrari Legendsissä, WRC:ssä, Nascarissa ja Driveclubissa tuntumaa ei ole. Kerron näistä myöhemmin.

Ratin pinnoite aiheuttaa mulle isoja ongelmia. Siinä ratin puolien kohdalla on sellainen sauma, ja tässä muutaman tunnin pelaamisella molemmissa peukaloissa iso vesikello. Samaa oiretta oli kyllä G27:llakin. Olen sen verran hikoavaa sorttia, että toi kumipintainen ratti on edelleen todella epämiellyttävä.

Polkimista varmaan turha sanoa mitään enää, totuttelun jälkeenkin kauheat. Tulossa toiset joten ei mene miinus listaan sen kummemmin.

Sensijaan noi nappien sijoittelut..mitä enemmän pelaa, sitä enemmän se ärsyttää. Näihin ei vain yletä, paitsi R2/L2 jotka on peukaloinen ulottuvilla. Suurimmassa osassa pelejä kun se ei vain riitä alkuunkaan ja tietyissä peleissä ei voi edes näppäimiä vaihtaa.. Tämä on se koko ratin isoin miinus ja se on todella häiritsevän iso miinus..

Yksi miinus on myös se, että kääntösäde on aina pistettävä uusiksi. Esim F1:stä ei voi pelata oikeastaan kuin 270 asteen kääntösäteellä..peli ei vain taivu muuhun..joka kerta kun pelin aloittaa, on se uusiksi pistettävä tonnisesta pienempään.

Huomasin sellaisenkin, että jos pistää PS4:n valmiustilaan, on USB irroitettava koneesta, muutoin ratti kalibroi jatkuvasti, typerää.

Irroitettava ratti on loistava juttu, olen vain lähes sata varma, että mulla on vuoden sisällä mekanismi rikki.

Sit voisin antaa parit esimerkit eri peleistä, vaikka PS3 osastoa on mukana. Aloitetaan hyvistä kokemuksista.

GT6 PS3:
Ajotuntuma hyvä. Olin pistänyt parille radalle talteen aikoja G27:lla ja pädillä. Olin tällä ratilla heti ekoilla yrityksillä selkeästi nopeampi, puhuttiin 2-3sekunnista. Johtuen paremmasta tuntumasta tiehen, että siitä et perän menetykset saa paljon paremmin pidettyä hallussa. Auton tuntee todella hyvin ratissa. Esimerkillistä.

F1 2013 ja F1 2014 PS3:
Asetuksia sai säätää todella rajusti erilaiseksi, kuin G27:lla oli. Kuitenkin Australiassa heti alussa 1.1sek ennätykset uusiksi. Tuntuma on loistava. Etenkin tuossa tämän vuoden painoksessa on ajomallia vaikeutettu rajusti ja perä on alta kokoajan. Etenkin noilla polkimilla, kun ei ole tuntumaa. Tällä ratilla voi pitää hanan tiskissä ja veivata käsillä auton suoraksi. Siinä tämä ratti on parhaimmillaan.

The Crew PS4:
Keskellä iso kuollut alue forceissa, joskin kokoajan tuntee maaston kuopat, ilmalennot, sivuluisut jne todella hyvin. Kuolleen alueen jälkeen tulee todella raskaaksi ratti, tuntuma kuitenkin säilyy. Tuohon kun tottui niin tässä periaatteessa tuntee parhaiten testaamistani peleistä missä auto kulkee ja mitä alustaa on. Tälläistä tuntemusta kuin tästä, ei G27:lla saanut ikinä. Ongelma on vain tuo voiman epätasaisuus liikeradalla ja se ettei näppäimiä voi vaihtaa, eli käsijarrulle ei ylety peukalo, mutta kuvakulmanvaihtonapille riittää.. Kuitenkin tulee pelattua taatusti paljon.

Sitten ne huonot kokemukset.

Test Drive Ferrari Legends PS3:
Tätä olin eniten odottanut. G27:lla tuntuma oli loistava, pädilläkin hyvä. Ilmeisesti Project Carsin tekijöiden peli, joten siksikin haluaisin sitä ajomallia opetella. Mutta ei niin ei. Ratissa on keskellä täysin kuollut alue forcen osalta, todella laaja vieläpä. Auto siis kääntyy pelissä, mutta ratti o löysä. Sit noin 45 asteen jälkeen ratti muuttuu todella jäykäksi. Kuitenkaan missään nyppylöissä, sivuluisussa tms ei forceissa tapahdu mitään..se on saman voima ja tuntuma kokoajan. Ihan kuin kuminauhaa vastaan vääntäisi ilman forceja. Pelikelvotonta.

WRC4 PS3:
Sama kuin Test drivessa, feedbackiä ei vain ole ollenkaan. Mistään nypystä, sutimisesta, sivuluisusta ei tiedä mitään. Ei tärise, ei kevene, ei pistä "vastaan" tms. Se on vain samaa forcea kokoajan sitä kuminauhaa vasten. Kuollutta aluetta ei sentään ole, mutta täysin pelikelvoton.

Nascar 2014 PS3:
Sama kuin WRC, pelikelvoton.

Driveclub PS4:
Tämä oli todella outo. Voimaa ei juuri ollut, mutta ei myös mitään tuntumaa tiehen. Tuntui kuin olisi vetänyt jotain kolikkopeliä. Vähän randomina tapahtui kaikki. Auton liikkeitä tunsi todella surkeasti ratissa. Sensijaan koko feedback oli tehty periaatteessa tärinöitä käyttäen ja ratti sitten vain tärisi ihan kokoajan. Ehkä annan tälle huomenna uuden mahdollisuuden, mutta en pitkäksi aikaa. Huonolta vaikutti.



Loppupäätelmät ekan illan osalta. Tämä on sitten minun mielipiteeni, ja te jotka näin olette tehneet niin älkää suuttuko:
- Jos pelaat vain PS4:lla, niin ainaki Project Carsiin asti on aivan naurettavaa ostaa rattia. Ei missään nimessä 350e arvoinen Crew:n ja Driveclubin rinnalle. Johtunee lähinnä pelien ominaisuuksista, ei ratista.
- Jos pelaat PS3/PS4:lla. Hetken päästä tämä on ainut vaihtoehto. Nykyisillä peleillä, älä osta.
- Jos pelaat vain PS3:lla, älä missään nimessä osta. Ennemmin vaikka G27, fanatec tms muu. Ilmeisesti PS3 pelien forcet vaatisi päivitystä, jotta toimisi Thrustmasterin rateilla kunnolla.


Kaikenkaikkiaan ratin runko on sopivissa peleissä valovuoden edellä G27:aa. Itse ratti taas huonon näppäinasettelun ja huonon pinnoitteen takia jää selkeästi vanhalla sotaratsulle. Polkimet vertaillaan kun saa vaihtopolkimet tilalle.

G27 mulla oli omilla kiinnikkeillä 4v, enkä koskaan kiristänyt. Tämä ei omalla kiinnikkeellä pysy samassa penkissä kiinni kunnolla. Pakko pultata kyllä kiinni.

350e arvoinen? Minun mielestä ei. Saas nähdä, kun keppi, polkimet ja F1 ratti tulee, että onko kokonaisuus sitten 700e arvoinen. Vaihtoehtoja ei vain oikein ole, koska myös Ps4 pelejä haluan pelata. Muuten en ikinä olisi halunnut tätä vaihtoa tehdä.

Onneksi ajopenkkiin tuo LG 300e 42" oli nappivalinta. Se ei harmita. :)
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Kyllä minä tällä mielummin ajan kuin Logitechin rateilla, vaikka ne olivatkin aikoinaan ihan hyviä ennenkaikkea hinta/laatu suhteeltaan. Kyllä on kiva ollut ajaa RSRBR 2014 ja Simbin vanhoja sekä uusia pelejä PC:llä. PS4:lla ei mitään kunnon pelattavaa ole ratin kanssa, mutta mielestäni Driveclub on ihan ajettava vaikka asiat voisi rutkasti paremminkin tehdä. Näppäinten asettelu on huono, mutta nykyisin rateissa näppäimet ovat vain keskellä joten valinnanvaraa ei hirveästi ole. Ratin pinnoite on mielestäni ihan hyvä, itselläni ei ainakaan hikoile yhtään 1 tunnin DTM sessiossa R3E:ssä PC:llä ja se on rankkaa touhua. Itse hankin ratin Project Carsia ja Dirt 4 varten, mutta onkin yllättävän kiva ollut palata vanhoihin ja tuttuihin peleihin PC:llä. PC:llä ainakin säätämistä tarvitsee tehdä, joka tosin on täysin normaalia sillä alustalla rattien kanssa. Valitettavasti, kun konsolipeleissä ei pahemmin pääse säätämään.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

PC:llä toki varmasti hyvä ratti. PS3/PS4 linjalla ongelma on se, ettei nuo vanhat PS3 pelit osaa antaa forceja tälle ja Ps4:lle ei ole pelattavaa vielä.
 
Ylös Bottom