Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mikä ratti paras sekä kaikki muukin ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omenanraato
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4
Ei taida vain toimia g29 kanssa ja on kyllä melkoisen tyyris.
Joo, tuo taitaa olla konsoleilla yhteensopiva vain noiden tiettyjen Thrustmasterin rattien kanssa ja tietokoneella voi sitten käyttää minkä tahansa ratin kanssa.

Googletinpa ihan piruttain, että minkälaisia vaihtoehtoja olisi g29 ratille PS4 käyttöön. Aika niukka on tarjonta.

AliExpressistä löytyy tällainen: https://www.aliexpress.com/i/33007172096.html

Sitten löytyy myös modaus logitechin vaihdekepille, niin että siitä saa joko sequental vaihteet tai käsijarrun: https://www.ebay.ca/itm/Logitech-G2...771733?hash=item4221d9ed55:g:o7MAAOSwXwJfg-a0

Tämän jälkeen löytyykin paljon ehdotuksia kuinka avata ratti ja modata sieltä joku nappi käsijarruksi vetämällä piuhat ulkoiseen käsijarruun. Näihin en lähtisi, varsinkaan jos ratilla on vielä takuuta jäljellä.
 
Veikkaisin että sen käsijarrun saa piuhoitettua myös kytkimestä jos ei halua itse ratin basea availla ja kytkimessä ainakin on liittimet eli siinä ei hajota mitään myöskään. Ehkä kuitenkin parasta olisi hankkia vaan shifteri ja modata se käsijarruksi ebay osilla tai tekemällä itse.
 
Hieno toi aliexpressin kässäri, mutta ei oo kyllä tarkoitus lähteä rattia availeen kun takuutakin reippaasti jäljellä.
Shifterin saa helposti modattua, mutta toisaalta tykkään sillä käyttää vaihteita.
 
Laita tästä sitten jotain arvostelua, alkoi itseäkin lämmittää ihan jo hintansa puolesta. Jospa siinä on parempi Sekventaali kun tuossa TH8A:ssa.

Ensiksi pahoittelut että tämä "Arvio" jäänyt täysin tekemättä. :D

En itse aja muuten kuin sekventaalina kun oikean puolen hemiplegia ei salli motorisesti (lihasmuistin puuttuessa) ajaa h-kaaviolla. Ainakin siinä pitäisi lihasmuisti kehittää täysin uudestaan. Tosi mukava tuo on ainakin sequna käyttää kun jokaisesta vaihteen vaihdosta tulee ihan pieni juuri sellainen pieni tärinä käteen minkä kämmenestä tuntee ei jää epäselväksi että vaihtuuko vaihde. Tähän mennessä on aina vaihtunut. Lopulta valinta oli Tämän ja sen Fanatec Clubsport vaihtajan välillä toinen reilun satasen toinen melkei 300€ Thrustmasteria josta @Szuper puhuu ei oikein kehuttu Sequna käytettäväksi. Vaihto Seq-H on kans tosi vaikea siinä.

Tässä tuo vaihto moodien välillä käy niin että painat noin sentin kohtisuoraa ylhäältä jolloin se "vapautuu" ja käännät 90 astetta niin moodi vaihtuu.

Se vähä mitä isäni on h-kaavio moodilla ajanut niin toimii siinäkin täysin moitteitta. Assetto Corsa vain pelinä välillä vinoilee ja unohtaa koko vaihteiston mutta se on pelin ongelma. Joiltain Logitech ratteja käyttäviltä on hävinnyt samassa pelissä ohjaus yhtäkkiä. Se on pelissä oleva ongelma.
 

Liitetiedostot

  • SHH_1.jpg
    SHH_1.jpg
    1,1 MB · Lukukerrat: 24
  • SHH_2.jpg
    SHH_2.jpg
    641,9 KB · Lukukerrat: 24
Viimeksi muokattu:
Hankin Thrustmasterin t-lcm load cell polkimet ja nyt olen testaillut erilaisia jousia ja säätöjä. Jarruttaminen tuntuu nyt selkeästi erilaiselta, kuin ennen, joten tämä vaatinee selkeästi pientä treeniä.

Voiman säädön suhteen olen kuitenkin vielä hivenen ymmällään. Kannattaako polkimen liikerata säätää kalibrointi softalla niin, että jarrut lukittuvat ennen jousien pohjaamista? Eli voima on säädety noin 55-65 lukemiin. Vai kannattaako säätö tehdä niin, että jousien pohjaaminen on kutakuinkin samassa jarrujen lukittumisen(100) kanssa, jolloin voiman säätö on suurinpiirtein lukemissa 70? Lisäksi yksi mahdollisuus on säätää voima niin suureksi, että jarrujen lukittuminen tapahtuu vasta jousikuorman pohjaamisen jälkeen, eli voiman ollessa >80?

Jousikuorman suhteen olisin halukas myös kuulemaan, kokemuksia mielestänne toimivista jousiyhdistelmistä? Kengät jalassa varmaan menee jäykemmät, ja sukat jalassa kevyempää jousta?


Eli millaisia säätöjä käytätte?
 
Viimeksi muokattu:
Pääasiassahan jarrutus pitää alkaa kun tunnet painetta jalkapohjassa ja vastaavasti lukkojarru kun poljet sitä jarrua kunnolla, tämä on se mikä on vähän jokaisella omanlaisensa. Ihan fyysisesti pohjaan asti poljin ei saisi ikinä mennä, muuten on vuoto jarruissa. Loput oikeastaan riippuu paljon autosta ja sen säädöistäkin, jarrupaineista, abs jne.
 
Hei. Onko porukalla kokemusta noista rallipenkeistä... Poikani noin 140cm pitkä haluais penkin joululahjaksi. Playseat vai toi piranha mod rc? Piranha ainakin huomattavasti halvempi...
 
Olenkohan missannut jotain kun Fanatecin sivuilta ei pysty tilaamaan mitään Suomeen? Toisaalta ei se anna edes kirjautua vanhoilla tunnuksillakaan... :rolleyes:
 
Eipä ole vielä tullut testattua rattia PS5:ssa, mutta kai Thrustmasterin ratit ihan normaalisti toimii uusissa konsoleissa kuten luvattu. Kukaan testannut?
 
Olenkohan missannut jotain kun Fanatecin sivuilta ei pysty tilaamaan mitään Suomeen? Toisaalta ei se anna edes kirjautua vanhoilla tunnuksillakaan... :rolleyes:
Koitin niin kirjautuminen toimi ja kyllä tuo tilaus antoi korttimaksun valita. En tosin viittinyt testiksi maksaa tuotetta.
 
EU sivulla, oli ilmeisesti eilen joku häikkä ja nyt toimii sisäänkirjautuminen.

Se miksi ei antanut tilata johtui omasta osoitemokasta, se on ennenkin ollut murheena automaatijärjestelmissä eikä sitä tahdo aina muistaa :rolleyes:
 
Ostin eilen T150 Thrustmasterin Ps4:lle, enkä osaa ajaa sillä yhtään! Jumalauta että ärsyttää.. spinnailua todella usein, helpoissa paikoissa. G29 oli aiemmin, jonka kaveri hajotti (älkää koskaan lainailko näitä vehkeitä kavereille), ja sillä opin ajamaan aikanaan melko hyvin Assetto Corsassa ja Driveclubissa sekä Gran Turismossa. Tossa Thrustmasterissa on salettiin toimintasäde/rotaatio helvetin iso versus Logitech. Siltä ainaki tuntuu..
 
Ostin eilen T150 Thrustmasterin Ps4:lle, enkä osaa ajaa sillä yhtään! Jumalauta että ärsyttää.. spinnailua todella usein, helpoissa paikoissa. G29 oli aiemmin, jonka kaveri hajotti (älkää koskaan lainailko näitä vehkeitä kavereille), ja sillä opin ajamaan aikanaan melko hyvin Assetto Corsassa ja Driveclubissa sekä Gran Turismossa. Tossa Thrustmasterissa on salettiin toimintasäde/rotaatio helvetin iso versus Logitech. Siltä ainaki tuntuu..
Kääntösädettä pitäisi pystyä muuttamaan pelikohtaisesti pelin asetuksista. Tämä onnistuu ainakin Assetto Corsassa ja Gran Turismo Sportissa. Drive clubista ei ole kokemusta, mutta voisin kuvitella että siinäkin pystyy muuttamaan kääntösädettä.
 
Ei kyl Gran turismossa ainakaa näytä olevan, force feedbäkkiä ja sensitive säätöjä kyllä on. Tai sit se on piilossa jossain..?
 
Ei kyl Gran turismossa ainakaa näytä olevan, force feedbäkkiä ja sensitive säätöjä kyllä on. Tai sit se on piilossa jossain..?
Joo, se on piilossa. GT Sportissa on todella hämmentävän epäselvät valikot. Kääntösädettä muutetaan painamalla ratin mode nappia ja ristiohjaimesta vasemmalla. Tee tämä siis kun olet radalla. Mistään ei näy että kääntösäde muuttui, mutta kun jatkat ajoa, niin huomaat kyllä että muuttui. Muistaakseni siellä oli neljä eri kääntösäde asetusta, joten aina painamalla mode + vasen, niin se vaihtaa seuraavaan kääntösäde asetukseen.

Muutenkin GT Sportissa ratin nappien bindaukset on eri valikossa kuin forcefeedbackin säädöt. Todella loogista. :)
 
^ Siis tuo on ihan thrusmasterin oma säätö pelistä riippumatta ja ratti ilmoittaa sen ledin vilkahtamisella mikä moodi on käytössä.
1 vilkahdus 270 astetta
2 vilkahdusta 360 astetta
3 vilkahdusta 540 astetta
4 vilkahdusta 900 astetta
5 vilkahdusta 1080 astetta

Edit: Ja tuo täytyy tosiaan tehdä aina jokaisen kisan alussa radalla, koska peli itse ei mitään säätöä tarjoa.
Rattiakaan ei oikein voi syyttää sillä kaikissa muissa peleissä voi pelin alkuruudussa laittaa halutun moodin päälle ja se muistaa sen koko pelisession ajan.
Itsehän pelaan gran turismoa lukuunottamatta kaikki pelit 270 asteella joten tuo toiminto on tullut tutuksi.
 
Viimeksi muokattu:
^ Siis tuo on ihan thrusmasterin oma säätö pelistä riippumatta ja ratti ilmoittaa sen ledin vilkahtamisella mikä moodi on käytössä.
1 vilkahdus 270 astetta
2 vilkahdusta 360 astetta
3 vilkahdusta 540 astetta
4 vilkahdusta 900 astetta
5 vilkahdusta 1080 astetta
No sitten Gran Turismossa ei ole säätömahdollisuutta. :) Onneksi tuo ajaa saman asian ja Gran Turismo ymmärtää kun asetusta vaihtaa. @DoubleH tuolla kuitenkin onnistuu säätö Gran Turismossa ja ilmeisesti myös muissa peleissä, joskin olen ainakin itse käyttänyt pelin omia säätöjä silloin kun se on mahdollista.
 
Kiitos jätkät! Kahdella väläytyksen säädöllä sain nyt ainaki project cars 3:ssa hyvin vietyä Dodgen Hellcattia ihan hyvällä tuntumalla. Olisihan nuo voimut ehkä löytyä ohjekirjastakin, mut kuka niitä lukee?
 
No niin, Thrustmaster T150 on lainattu kahdelle innokkaalle tulevaisuuden toivolle. Saa nähdä tuleeko palasina takaisin.

Onko kuulunut mitään uusista PS5-rateista?
 
Ylös Bottom