Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mistä rahat?

  • Viestiketjun aloittaja Diamond-Dog
  • Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan S-jogurtti
Mun kaveri saa käytää kummisetänsä visaa jouluun asti. Se tässä viime viikon aikana osti kaikki kolme konsolia ja hullusti pelejä. Alkaa ärsyttää ku koulus kysyy vitsillä: mikset osta autoo ku varmaa saisit se. Ni sitte se alkaa selittelee et se ostaa vast parin vuoden päästä jonku porchen, ihan ku ilmaa vaan. Aaaaaarghhhh!!!

Just nuin! Mutta tuoommosista jotka saa aina kaikki tuleeki nysveröitä... niin...:eek:
 
Itehän nuo pelit ja konsolit tulee ostettua. Cube, 3 ohjainta, 4 peliä (tällä hetkellä, on niitä ollut kymmenisenkin kappaletta) ja muistikortti. Kohta tulee huusholliin yksi konsoli lisää, nimittäin xbox + DoA3-bundle, ja Fisherin Sampan seikkailut. Niin ja työiässä en vielä ole, joten lähinnä kesätyö- ja viikkorahoilla noita pelejä ostelen. Pulloja kuljettelen kauppaan, jos niistä nyt 3e enemmän kertyy. Niiden metsästykseen ojasta en sentään ole vielä alentunut :p On tämä pelaaminen kallista... Mutta ah, niin mukavaa :)
 
Hetkinen...?

19 v. opiskelija, kotona asustelen.
Kela maksaa pari donaa kuussa (markkamääräsenä, euroina en oo laskenu) opintotukee...


Siis kerrohan hyvä Snaker mullekin miten saat noin paljon...
Miekin haluisin...:D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan S-jogurtti
Mun kaveri saa käytää kummisetänsä visaa jouluun asti. Se tässä viime viikon aikana osti kaikki kolme konsolia ja hullusti pelejä. Alkaa ärsyttää ku koulus kysyy vitsillä: mikset osta autoo ku varmaa saisit se. Ni sitte se alkaa selittelee et se ostaa vast parin vuoden päästä jonku porchen, ihan ku ilmaa vaan. Aaaaaarghhhh..:( :p:mad:

Mistä syystä hän Visan sai käyttöön?
 
19v. Maksan kaikki itse , töitä tekemällä . Autolainan lyhennykseen menee aika paljon ja viritysosiin .

1,4 ghz thunderbird
DVD+muuta sälää+27 peliä
ostin pari kuukautta sitten , 700

DC+3 muistikorttia jne + n.31 peliä
GC +5peliä
GBA+ 5 peliä
N64 +10peliä
PS2 5DVD:tä 10 peliä
+muut koneet .
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Snaker
19 v. opiskelija, kotona asustelen.

...

Kela maksaa pari donaa kuussa (markkamääräsenä, euroina en oo laskenu) opintotukee ja kun en niitä käyttele ni siinä sitä karttuu (nyt yli 3000 euroo tilil) ja töitä tehdessä tietty (kurjat vähän yli 7 euroo/tunti).
Snaker, mistä saat noin paljon tukia?? Voisitko neuvoa?
Olet alle 20v, asut kotona (suurin osa ihmisistähän asuu kotona, mutta tarkoitit varmaan että asut vanhempiesi luona) ja silti saat pari donaa kuussa!?! Wau!

Itselläni tekee todella tiukkaa saada sitäkään, vaikka olen sentään hieman sinua vanhempi, asustelen Helsingissä vuokrakämpässä ja saan siihen opintotuen lisäksi asumislisän.
 
Vanhempien luona tulee asuttua vaikka tammikuussa täytän 17. Pelit ja koneet + kaikki muut hilavitkuttimet ostatan vanhemmilla.

Nyt löytyy Mega Drive, Nintendo 64 (tälle löytyy oma demoteline), PSX (niin tällekkin), DC, PS2, Gamecube ja GBA. Pelien lukumäärä on siinä sadan kieppeillä. :D

edit: X-loota tulee hommattua jouluksi
 
Minä olen 15v ja olin kesällä töissä, ja olen pistänyt rahaa palamaan Gamecubeen ja siihen 3 lisäohjainta (myös Wavebirdin) ja 8 peliä ja 2 muistikorttia. Rahaa mennyt semmoset 600.
 
25v, töillä elätän itseni ja näin hankintani rahoitan.
Tähän tulee tosin 1.1.2003 muutos, jolloin "tilapäislusmu" ollaan kunnes uutta duunia haetaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon
Snaker, mistä saat noin paljon tukia?? Voisitko neuvoa?
Olet alle 20v, asut kotona (suurin osa ihmisistähän asuu kotona, mutta tarkoitit varmaan että asut vanhempiesi luona) ja silti saat pari donaa kuussa!?! Wau!

Samalla kertokoot Snaker myös minulle. Itse oon 18-v. opiskelija ja asun kotona. Opintotukea saisin n. 20 / kk, mutta en oo sitä edes ikinä vaivautunut hakemaan. Kesät kun on töissä, niin saa hyvin rahaa. Itse olen ollut kaikki kesät koko kesän ajan töissä (ei missään sukulaisfirmassa, vaan ihan kunnon töissä) 13-vuotiaasta lähtien, joten on tullu sitte ostettua vaikka mitä (uutta tietsikkaa, GC, PS2, muutama kymmentä peliä, toista sataa dvd-leffaa, stereot, digitaalikamera, koulukirjat jne.) ja on jäänyt vähän vielä sukan varteenkin. Työn tekeminen on kannattavaa. Ja tosiaan iästä riippumatta töihin kyllä pääsee, jos vaan on valmis työtä (lue: paskahommia) tekemään.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan masaf1
Samalla kertokoot Snaker myös minulle. Itse oon 18-v. opiskelija ja asun kotona. Opintotukea saisin n. 20 / kk, mutta en oo sitä edes ikinä vaivautunut hakemaan. Kesät kun on töissä, niin saa hyvin rahaa. Itse olen ollut kaikki kesät koko kesän ajan töissä (ei missään sukulaisfirmassa, vaan ihan kunnon töissä) 13-vuotiaasta lähtien, joten on tullu sitte ostettua vaikka mitä (uutta tietsikkaa, GC, PS2, muutama kymmentä peliä, toista sataa dvd-leffaa, stereot, digitaalikamera, koulukirjat jne.) ja on jäänyt vähän vielä sukan varteenkin. Työn tekeminen on kannattavaa. Ja tosiaan iästä riippumatta töihin kyllä pääsee, jos vaan on valmis työtä (lue: paskahommia) tekemään.

Totta, itsekin keräsin herneitä pellolta huimalla palkalla, ja ostin rahoilla Cuben. :) Rahan edestä pitää tehdä töitä, välillä paskaakin sellaista.
 
Itsekin olen 18-v ja opiskelen. Kaikki pelit tulee hankittua ihan omilla viikkorahoilla. Onnex viikon tulot on suht korkeet:D Masiinan lasku meni kuitenkin vanhempien piikkiin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Snaker
19 v. opiskelija, kotona asustelen.

Kela maksaa pari donaa kuussa (markkamääräsenä, euroina en oo laskenu) opintotukee ja kun en niitä käyttele ni siinä sitä karttuu (nyt yli 3000 euroo tilil) ja töitä tehdessä tietty (kurjat vähän yli 7 euroo/tunti).

Mutsi lainailee joskus 100 euroo tai jotain sellast mut takas tulee aina jotenki, millon maksaa mun laskui ja joskus maksaa rahana takas.

Eihän tässä kannata enää töissä käydä ja yksin asua, kun rahaa näköjään saa tekemättä yhtään mitään. Täytyykin varmaan muuttaa takaisin vanhempien luo asumaan ja hommata jostain joku 'opiskelupaikka'. Täytyy vain katsoa ettei opiskelu mene liian vaativaksi eli ala tuntumaan työnteolta. Ei kun vanhemmat vaan maksajiksi... Eihän ne sitä rahaa eläkkeellä ollessaan tarvitse...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia
Eihän tässä kannata enää töissä käydä ja yksin asua, kun rahaa näköjään saa tekemättä yhtään mitään. Täytyykin varmaan muuttaa takaisin vanhempien luo asumaan ja hommata jostain joku 'opiskelupaikka'. Täytyy vain katsoa ettei opiskelu mene liian vaativaksi eli ala tuntumaan työnteolta. Ei kun vanhemmat vaan maksajiksi... Eihän ne sitä rahaa eläkkeellä ollessaan tarvitse...

Öhömmm... jotain hampaankolossa :D
 
Duuniduunii. Ikää 27, ammattina ohjelmistoinssi. Omasta pussista luonnollisesti kaikki.

Tosiaan aika huimat opintotuet jollain. Pitäähän siitä varmaan kuitenkin vuokrat, materiaalit, matkat, ruoat yms. maksella...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia
Eihän tässä kannata enää töissä käydä ja yksin asua, kun rahaa näköjään saa tekemättä yhtään mitään. Täytyykin varmaan muuttaa takaisin vanhempien luo asumaan ja hommata jostain joku 'opiskelupaikka'. Täytyy vain katsoa ettei opiskelu mene liian vaativaksi eli ala tuntumaan työnteolta. Ei kun vanhemmat vaan maksajiksi... Eihän ne sitä rahaa eläkkeellä ollessaan tarvitse...
Niinhän se on.

Itse olen parikymppinen opiskelija, asun omillani ja - kuten jo aiemmin on käynyt ilmi - maksan edelleen KAIKEN itse.

Opintotuki riittää vuokraan ja makaronipussiin. Sen sijaan se ei enää riitä kunnolliseen ruokaan, matkalippuihin, vaatteisiin tai koulukirjoihin, jotka ovat olennaisia asioita juurikin opiskelun kannalta. Tuki ei myöskään riitä kattamaan puhelinlaskuja, vakuutuksia tai mitään muutakaan laskuja. Opiskelijan on siis käytävä töissä.

Missäköhän töissä opiskelija voi sitten käydä? Noh, onhan Suomessa siivoojan ja puhelinmyyjän virkoja ja muita hanttihommia edelleen avoinna. Pitkää päivää saa painaa pienellä palkalla. Sehän on kehittävää kunnollista työtä.

Tietenkin opiskelija viettää päivät koululla ja tekee iltaisin läksyjä. Sen jälkeen lähdetäänkin sitten töihin. Siispä heti kun viimeiset luennot päättyvät klo 18:00, opiskelija rientää kotiinsa, syö makaronia ja lukee tunnin verran tenttiin. Sen jälkeen lähdetään jakamaan lehtiä, siivoamaan junanvaunuja tai myymään hampurilaisia ja kotiin palataan ehkä siinä puolen yön paikkeilla tai parhaassa tapauksessa vasta aamuyöstä. Viikonloput ollaan kokonaan töissä. Kesälomat ovat opiskelijalle yhtä juhlaa, koska silloin ei tarvitse työskennellä muuten kuin päivisin ja saattaa olla mahdollista pitää illat vapaata. Ei välttämättä kuitenkaan.

Nukkuminen on opiskelijapiireissä suuri legenda - kenelläkään ei enää ole aikaa harrastaa sitä. Sitävastoin ennen niin tuntematon tuttavuus, burnout, on tullut hyvinkin tutuksi.

Lehtien yleisönosastoilla päättäjät ihmettelevät miksi opiskelijat saavat niin huonoja tuloksia: "eivät varmaan lue läksyjään. grr..." Sitten lasketaan opintotukia, nostetaan opintolainojen korkoja ja ihmetellään miksi kukaan ei valmistu vaan kaikki ovat töissä. Kuka tätä maata pyörittää kun osaajia ei valmistu koulusta tarpeeksi nopeasti?? Kumpi on hyödyllisempää: korottaa tukia ja veroja sen verran, että opiskelijat voivat tehdä sen mitä parhaiten osaavat, opiskella, vai että satsataa miljoonia euroja masennuksen, stressin ja poissaolojen aiheuttamien vahinkojen korjaamiseen??

Tämä nyt meni "vähän" topicin ohi, mutta en voinut olla puuttumatta asiaan. Loppuun vielä virke erästä suomalaista runoilijaa siteeraten: "Anteeks, saanks mä elää?"

..ja nyt takaisin ohjelmointitöiden pariin :( ...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
TRUE!!!

mulla kanssa opintotuki 105 escudoo kuussa ja siihen päälle kohtuuttoman pieni palkkapussi (vaikka työtunteja n 70/kk) noista pitäis maksaa safkat, bensat, autovakuutukset yms., netti maksu 32 escudoo/kk, punttisalikortti, kännykkämaksut, koulukirjat/luentomonisteet. Rahaa menee myös olueeseen ja tyttöystävään. Näiden jälkeen rahaa jää ehkä noin 3 peliin vuodessa, ottaen huomioon, että annan vanhat pelit aina vaihdossa.
Laitteisto: PS2, Salora28"wide, imac 600Mhz (vrt. pentium III 1200 Mhz)
 
Ylös Bottom