Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Vastaus: Pelien ikärajat

Itsekin olen vielä 15 vuotias, ja aina jos on joutunut ikää korkeampaa, niin tuttu mukaan ja omat rahat ja eiköhän se siitä. :)

Hirveästi ei kuitenkaan ole joutunut sitä harrastaa, mikä taas tahtoo sanoa sitä ,että hirveästi ei ole näitä minun ikä luokkaa korkeampia pelejä. Mikään ei kuitenkaan ole tuntunut samanlaiselta kuin itse ostaa pelin, ihan yksin kaupasta, viedä kassan kautta kotiin uunituoreena. Se on niitä harvoja fiiliksiä mitä nykyään saan.:D

En kyllä ymmärrä esim. tuon MotorStorm: Pacific Riftin 16+-leimaa. Okei, se on maasto kaahausta. Entä sitten? Siinä prätkällä ja mönkijöillä kulkevat voivat lyödä toisia samoilla kulkupelejä käyttäviä ja jos lentää, niin on kuin räsynukke. Kiilaaminen ja takliminen on sellaisessa pelissä välttämätön. Ohjekirjassakin sanotaan "väkivalta kannattaa" oikein huutomerkillä.:eek: Olis saanu olla 15+ mun puolesta. Yhellä kun heitti...

Joissakin peleissä ikäleimoja ovat mielestäni vähän överiksi heitetty, mutta minkäs teet. Jos omaa ikää korkeampi, joku tuttu/vanhempi mukaan maksamaan, ja se on siinä. Tämähän ei tietenkään toimi kaikissa perheissä niin... Kavereilta on kuitenkin useaan kertaan kuullut että on päässyt läpi tuosta vain(ei kysynyt henkkareita tai mitään). En kyllä ihan usko tuollaista.

Noh, sitten kun tuo 16 ikävuotta tulloo, niin sitten koittaa hyvät ajat! Ainakin mulle, kun monet hyvät PS3-pelit ovat jotain 16+.

Ikärajat ovat sekä hyvä että huono asia. Mitä sen enempää sanoa.

Omasta mielestäni pelien ikärajat ovat kohdallaan, pääasia on että K-18 pelejä ei myydä alaikäisille.

Aiheesta on jo olemassa ketju. Kenties modet yhdistävät nämä kun huomaavat. Itse asiaan kuitenkin, henkilökohtaisesti pidän ikärajoja vain hyvänä asiana. Oma asiansa sitten kuinka moni niitä oikeasti noudattaa, mutta yleensä esim. K-18 peleillä ikäraja on ihan oikeutettu. En myöskään suosi sitä, että pelistä lähdetään karsimaan asioita muuttaen alkuperäistä visiota vain siksi, että ikäraja saataisiin alemmaksi ja näin ollen kasvattaa potentiaalista asiakaskuntaa. Toisaalta ihan ymmärretävää peliyhtiöiden kannalta yrittää haalia enemmän rahaa isommilla markkinoilla. Hassua tosin, että yleensä ne ketkä tästä asiasta valittavat, ovat juuri näitä nuorempia ihmisiä ja ymmärrän kyllä, että asia harmittaa jos kaupasta ei saakkaan haluamaansa peliä mukaan.

------
Ketjut yhdistetty. T: Corca

Hyvä esimerkki on, kun kuulin että pieni talo preerialla dvd-boksin ikäraja olisi K-18 (en ole varma, vain huhupuhetta)

Hyvin mahdollista. Olen itse nähnyt vastaavia tapauksia. Kyse on dvd:n julkaisijan säästötoimenpiteistä: dvd:tä ei ole pakko tarkastaa VET:ssä, mutta silloin siihen pitää lätkäistä neliön mallinen K-18-leima. Tarkastus VET:ssä maksaa julkaisijalle, joten tuo on helppo keino säästää.

Tarkastetun ja ihan oikean K-18-luokituksen saaneen leffan tunnistaa ympyränmallisestä K-18-leimasta.

henkilökohtaisesti pidän ikärajoja vain hyvänä asiana. Oma asiansa sitten kuinka moni niitä oikeasti noudattaa, mutta yleensä esim. K-18 peleillä ikäraja on ihan oikeutettu. En myöskään suosi sitä, että pelistä lähdetään karsimaan asioita muuttaen alkuperäistä visiota vain siksi, että ikäraja saataisiin alemmaksi ja näin ollen kasvattaa potentiaalista asiakaskuntaa. Toisaalta ihan ymmärretävää peliyhtiöiden kannalta yrittää haalia enemmän rahaa isommilla markkinoilla. Hassua tosin, että yleensä ne ketkä tästä asiasta valittavat, ovat juuri näitä nuorempia ihmisiä ja ymmärrän kyllä, että asia harmittaa jos kaupasta ei saakkaan haluamaansa peliä mukaan.

En ajatellut asiaa näin, vaan mielessä pyöri hyvin vahvasti Time splitters 2 ja sen uudempi osa eli Time splitters: future perfect, joka on hyvin samanlainen 2 kanssa mutta silti ikäraja on noussut 3 pykälää ylemmäs, olisin halunnut kerätä sarjan kaikki pelit, mutta 3 tyssää.

Ja noi +3, +7, +11, +12, +15, +16 ovat vain ikäsuosituksia (korjatkaa jos väärässä) kun +18 on ikäraja, eli tämän mukaan vain +18 pelien myynti minulle olisi laitonta.

Hyvin mahdollista. Olen itse nähnyt vastaavia tapauksia. Kyse on dvd:n julkaisijan säästötoimenpiteistä: dvd:tä ei ole pakko tarkastaa VET:ssä, mutta silloin siihen pitää lätkäistä neliön mallinen K-18-leima. Tarkastus VET:ssä maksaa julkaisijalle, joten tuo on helppo keino säästää.

Tarkastetun ja ihan oikean K-18-luokituksen saaneen leffan tunnistaa ympyränmallisestä K-18-leimasta.

Tuo Pieni talo Preerialla lätkäistiin K-18:ksi, koska tarkastamolla on liikaa työnsarkaa niin älyttömän monen jakson luokittelussa. Jotenkin näin se meni.
Sinänsä tuo on kyllä täysin p*rseestä. Kyseessä on kokoperheen sarja.

Pelien ikärajat ovat ihan ok. Fakta on joka tapauksessa se, että minkä ikäinen ihminen tahansa saa kyllä haluamansa pelin. Jos ei itse kaupasta hakemalla, niin sitten muuta kautta.

Tuo Pieni talo Preerialla lätkäistiin K-18:ksi, koska tarkastamolla on liikaa työnsarkaa niin älyttömän monen jakson luokittelussa. Jotenkin näin se meni.
Sinänsä tuo on kyllä täysin p*rseestä. Kyseessä on kokoperheen sarja.

Pelien ikärajat ovat ihan ok. Fakta on joka tapauksessa se, että minkä ikäinen ihminen tahansa saa kyllä haluamansa pelin. Jos ei itse kaupasta hakemalla, niin sitten muuta kautta.

Niin, saahan ne alaikäiset jostain sitä tupakkaa ja viinaakin, hiukan offtopic, mutta tämä tukee edellistä puhujaa.

Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Ihan jees ne on, vähän vaikea ottaa kantaa kun ole nuo koskettaneet itseä moneen vuoteen. Jos joskus löytyy lapsia, niin yritän ikärajoja noudattaa jos ne on mielestäni oikein määritetty. Oman harkinnan varaan.

Omasta mielestäni pelien ikärajat ovat kohdallaan, pääasia on että K-18 pelejä ei myydä alaikäisille.

Itse olen 17 ja kyllä jo ainakin 15 vuotiaanakin koin olevani tarpeeksi kypsä k-18 peleille. GTA:t ja F.E.A.R:in yms. pelasin, enkä ole vieläkään kokenut siitä minkäänlaista haittaa, enkä ole mikään kieroon kasvanut sekopää. Varmaan yksilöllistä.
Hyvää viihdettä kunhan tosiaan osaa pitää sen viihteen ruudun sisällä.
Itseäni ei haittaisi yhtään vaikka k-18 pelien ikärajat laskisi edes 17 ikävuoteen. Tai edes jonkin sortin scifi -räiskinnät, jotka eivät ole mitenkään todenmukaisia. Kuusi- tai seitsemäntoista v. on jo tarpeeksi kypsä pelaamaan minkälaisia vain pelejä, kunhan itse kokee niin.

Tätä se on, nimenomaan alaikäiset natisevat ikärajoista. Sitten kun he ovat rajan ylittäneet maagisen rajan, muuttuvat ikärajat yllättäen erittäin tarpeelliseksi :)

Minun aikana kukaan ei noudattanut ikärajoja, eikä ketään kiinnostanut koko asia. Ei niitä K18 pelejä tainnut olla edes kovin montaa, vaikka aihetta olisi ehkä ollut. Mortal Kombat ja selkärangan irrotukset oli hyytävän näköistä puuhaa. :D Ihan hyvä, että nykyään tähän asiaan panostetaan.

Pieni talo preerialla case syntyi siitä, että dvd-boksin ikärajatarkastus olisi maksanut hyvin paljon. Tarkastus toimii minuuttiveloituksena. Säästyi iso summa ja boksin kylkeen painettiin K-18. Nakertaa inhottavasti koko järjestelmän uskottavuutta.

Tätä se on, nimenomaan alaikäiset natisevat ikärajoista. Sitten kun he ovat rajan ylittäneet maagisen rajan, muuttuvat ikärajat yllättäen erittäin tarpeelliseksi :)

Minun aikana kukaan ei noudattanut ikärajoja, eikä ketään kiinnostanut koko asia. Ei niitä K18 pelejä tainnut olla edes kovin montaa, vaikka aihetta olisi ehkä ollut. Mortal Kombat ja selkärangan irrotukset oli hyytävän näköistä puuhaa. :D Ihan hyvä, että nykyään tähän asiaan panostetaan.

Pieni talo preerialla case syntyi siitä, että dvd-boksin ikärajatarkastus olisi maksanut hyvin paljon. Tarkastus toimii minuuttiveloituksena. Säästyi iso summa ja boksin kylkeen painettiin K-18. Nakertaa inhottavasti koko järjestelmän uskottavuutta.

Eli koko pieni talo preerialla- juttu on totta? (K-18)
Itse olen pitänyt tätä vain huhupuheena, mutta silti olen jollain tavalla uskonut siihen.

Eli koko pieni talo preerialla- juttu on totta? (K-18)
Itse olen pitänyt tätä vain huhupuheena, mutta silti olen jollain tavalla uskonut siihen.
Ihan totta se on, ja syyt tuohon ikärajamerkintään tuossa jo kerrottiinkin. Se on ihan yleinen käytäntö Suomessa, eli jos et halua maksaa tuotteen tarkastamisesta, siihen lätkäistään automaagisesti K18-leima.

Nimenomaan näin.

Tottahan sen ymmärtää, että 17-vuotiasta ottaa pirusti päähän kun K-18 peli jää saamatta (tai saaminen on hiukan työläämpää..). Rajat on kuitenkin vedettävä johonkin, ja mielestäni täysi-ikäisyys on hyvä veto tässä kohdin. Rajat ovat rajoja eikä niitä voi lähteä noin vain vekslaamaan. Sitä 17-vuotiasta ottaa taatusti päähän moni muukin ikärajoihin liittyvä asia :D

Hämmentävän paljon on niitä vanhempia, jotka ostavat muksuilleen pelejä ilman harmainta haisua ikärajasta tai sisällöstä. Tein jonkin aikaa opettajanhommia ja oppilaiden kanssa tuli puhuttua joskus peleistäkin; yllättävän moni kertoi että isä tai äiti oli ostanut GTA:n kun asiaa kyselin :eek:

Äitinä pyrin ikärajoja/-suosituksia noudattamaan harkinnan mukaan. Pojallani on ikää vasta 5-vuotta, mutta silti hän on saanut pelata esim. SingStareja, joissa ikäsuositus on paikoin K-12.

Onhan ne ihan hyvät olemassa, onhan niitä vanhempia jotka eivät juuri peleistä ymmärrä paljon.. Sellaisille ikärajat antavat ihan hyvää viitettä mitä junioreille ostaa, olettaen että vanhemmat viitsivät oman vastuunsa tuosta kantaa. Meille pelaaville vanhemmille se nyt on kaikinpuolin helpompaa kun voi käyttää ihan omaa harkintaa noissa.

Äitinä pyrin ikärajoja/-suosituksia noudattamaan harkinnan mukaan. Pojallani on ikää vasta 5-vuotta, mutta silti hän on saanut pelata esim. SingStareja, joissa ikäsuositus on paikoin K-12.

Näin kannattaa suosituksia noudattaakin, varsinkin jos itse on pelin sisällöstä tietoinen. Nuohan on tosiaan suosituksia ja taitavat tulla lähinnä kielellisestä/väkivaltaisesta sisällöstä.

Tässä 3 -vuotiaan poikani kanssa nyt pelannut Lego Star Wars The Complete Sagaa, jossa komeilee suositus 3+. Mutta kyllä tuo 3 -vuotiaalle on paikoitellen aika hankala ja vaatii aikuisen auttamista. Tosin pääasiahan tuossa on, että voi Isän kanssa kaksin pelailla.

Samoin ollaan nyt kaksin pelailta Disney Pixar UP peliä, jonka ikäraja suositus on varmaan korkeampi. Jos noita siis aivan orjallisesti noudattaisi, niin metsään menee. Tosin jos ei itse tiedä peleistä mitään, niin kannattanee noilla edes hahmottaa sisältöä.

Itse olen sitä mieltä, että Gran Turismo Academy pitäisi kieltää kaikilta ajokortti-ikäisiltä.:D Syy löytyy ko. pelin ketjusta, jossa useampikin on lähtenyt kokeilemaan oppejaan julkisen liikenteen sekaan.

Muuten olen sitä mieltä, että K-18 on ehdoton ja sen alemmat vanhempien arvioinnin mukaan. Kuitenkaan en itse anna lapseni ostaa/pelata yhtään peliä, ellen ole itse sitä nähnyt. Yhdessä tehdään sitten päätökset.

Näin kannattaa suosituksia noudattaakin, varsinkin jos itse on pelin sisällöstä tietoinen. Nuohan on tosiaan suosituksia ja taitavat tulla lähinnä kielellisestä/väkivaltaisesta sisällöstä.

Tässä 3 -vuotiaan poikani kanssa nyt pelannut Lego Star Wars The Complete Sagaa, jossa komeilee suositus 3+. Mutta kyllä tuo 3 -vuotiaalle on paikoitellen aika hankala ja vaatii aikuisen auttamista. Tosin pääasiahan tuossa on, että voi Isän kanssa kaksin pelailla.

Samoin ollaan nyt kaksin pelailta Disney Pixar UP peliä, jonka ikäraja suositus on varmaan korkeampi. Jos noita siis aivan orjallisesti noudattaisi, niin metsään menee. Tosin jos ei itse tiedä peleistä mitään, niin kannattanee noilla edes hahmottaa sisältöä.
Näin toimitaankin.
Meilläkin pukki toi lapselle tuon Star Wars Completen ja 5v. pärjää kohtuullisen hyvin sen kanssa.
Pelien sisältö tosiaan katsotaan itse, kysellään suosituksia ym. Esim. Zelda Twilight Princess (K-12) on sellainen peli, jota emme pelaa lainkaan muksun läsnäollessa. Se kun on paikoin aika pelottava. Sen sijaan SingStarit (osa K-12, osa K-7) menee kyllä - poikkeuksena Marilyn Mansonin Personal Jesus -video, jota muksu pelkää.
Se Disney Pixar UP on K-7 peli, mutta demoa poika sai kyllä kokeilla ja peliä harkitaan yhtenä vaihtoehtona syntymäpäivälahjaksi.
Eli ikäsuosituksessa voi joustaa, mutta vahvasti ollaan sitä mieltä (ainakin tässä vaiheessa - helppohan se on sanoa) että ikärajassa (eli K-18) ei jousteta. Se on lakisääteinen juttu ja sillä sipuli.

Olen tainnut sanoa tämän ennenkin, mutta sanon uudestaan. Eli koko elämäni aikana yhtään peliä ei ole jäänyt hyllyyn ikärajan takia. Nythän minun ei tarvitse ikärajasta välittää, koska olen jo tuon maagisen 18v täyttännyt, mutta enpä kyllä nuorempanakaan välitellyt pätkääkään. Syy on se, että ei täällä Lahdessa mitään ikärajoista välitelty. Hyvin myivät jotain Goldeneyeta N64lle tai GTA vice cityn plegelle. Eikä myöskään kotona mitään rajoituksia tullut ylemmältä tahdolta.

Mutta pitää kyllä myöntää, että nyt asiat ovat toisin. Viime vuonna oli muutaman kerran vähän kinailua myyjien kanssa kun eivät suostuneet jotain God of war 2 myydä plegelle, mutta kummiskin suurinosa kaupoista eivät piittaa rajoituksista.

Mutta onko se hyvä vai huono asia? MIelestäni sekä että. En myisi mitään GTA sarjan pelejä ihan ala-aste ikäiselle, mutta joku 13v voi mun puolesta ihan hyvin pelata niitä. Niin minäkin pelasin, enkä ole mielestäni muuttunnut murhaajaksi vaan kokenut todella hyviä hetkiä kavereitten kanssa.

Kokemusteni/kuulemani mukaan tavaratalot, Prismat sun muut ovat aika höveleitä pelien ikärajojen suhteen. Monet myyjät sanovat, että ei siinä maitopurkkien seasta mitään huomaa mutta musta se on vaan laiskuutta - pitää sieltä huomata tupakat ja alkoholijuomatkin.
Peliliikkeet taas ovat tarkempia. Juuri joulun alla Iso Omenan GameStopissa kieltäydyttiin myymästä GTA:ta arviolta just 13v. pojalle (tai oikeastaan hänen äidilleen, koska poika itse oli edellisinä päivinä yrittänyt itse ostaa ko. pelin). Samaisessa GameStopista miestäni oli tentattu GTA:n ostamisen yhteydessä, koska (silloin 4v.) poikamme oli mukana.

Itse kukin meistä on varmaan tehnyt kaikenlaista kiellettyä alaikäisenä ilman että meistä olisi tullut murhaajia, juoppoja, huumeveikkoja tms. Siltikin ikärajat/-suositukset ovat perusteltuja ja niistä tulisi pitää kiinni. 13-vuotiaan ei vain tarvitse pelata mitään GTA-tyylistä; autopelejä on muitakin tarjolla.

Ennenhän pelit saattoivat olla väkivaltaisempia, mutta ne olivat pikselimössöä ja niissä oli huono grafiikka. Nykyään kun grafiikka alkaa olla jo melkein photorealistista niin kyllä ne pelit on vaikkuttavempia ja niistä saa helpommin vaikutteita. Minäkin pelasin PS2 GTA 3 yhdeksän vuotiaana eikä minusta ole murhaajaa tullut yms.

Ylös Bottom