Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

wallu0 sanoi:
Tuo kaikkipelitkookaheksantoistavähääkkii en sanonut sitä erityisesti kenellekään, eikä tuo mikään suora sitaatti ollutkaan, mutta ellen aivan väärin muista jonkun teksteistä aiemmin oli huomattavissa ajatusta, jonka mukaan väkivaltaisille peleille pitäisi kaikille asettaa K18 -ikäraja.

Useimmat ihmiset todella tarvitsevat verta eläekseen, en ole tavannut ihmistä jonka suonissa sitä ei virtaisi, joten en ymmärrä miten veren näkyminen pelissä tekee siitä jotenkin "pahemman".

Ei helvetti. Totesin vain, että yleisesti veren selvä esiintyminen peleissä johtaa K-18 merkintään.

PS: Tuo OFF-nappula kommentti on niin läpikäyty ja tuhanteen kertaan nähty

Otkor sanoi:
Ja huhhuh, nythän me löydettiin oikea sisar puhtoinen! Ihan tulee paha olo jos täytyy lyödä? Vaude.

Eheheheehehe!!! Oon ihan tosissani. Jäänyt pienet traumat kun joskus 9-vuotiaana sain vaikutteita NHL 2002 ja löin silloin parasta kaveriani täysillä päähän ja tämä sitten kaatui eikä noussut vähään aikaan ja päästä tuli verta. Näin siis 6 vuotta sitten mutta muistan sen vieläkin elävästi. Siitä jäi sit mulle semmonen juttu etten lyö muita, voi käydä huonosti.

wallu0 sanoi:
Eheheheehehe!!! Oon ihan tosissani. Jäänyt pienet traumat kun joskus 9-vuotiaana sain vaikutteita NHL 2002 ja löin silloin parasta kaveriani täysillä päähän ja tämä sitten kaatui eikä noussut vähään aikaan ja päästä tuli verta. Näin siis 6 vuotta sitten mutta muistan sen vieläkin elävästi. Siitä jäi sit mulle semmonen juttu etten lyö muita, voi käydä huonosti.

Haha, sinähän vastaat itse kaikkiin kysymyksiisi! Löit kaveria. Mistä sait vaikutteita? No änäristä!

Summa summarum: Tälläkin hetkellä on monta pientä Wallua jotka hakkaavat toisiaan Fight Nightin vaikutuksesta. Jaa että miksi sillä on ikäraja? Juuri niin.

Otkor sanoi:
Haha, sinähän vastaat itse kaikkiin kysymyksiisi! Löit kaveria. Mistä sait vaikutteita? No änäristä!

Summa summarum: Tälläkin hetkellä on monta pientä Wallua jotka hakkaavat toisiaan Fight Nightin vaikutuksesta. Jaa että miksi sillä on ikäraja? Juuri niin.
9v on eri kuin 11v mutta joo, olet oikeassa tämän asian suhteen. Ihan K15 ei silti mielestäni tarvita. Pistetään K13 ni kaikki on tyytyväisiä paitsi pikkuväki, eiks nii.:D

wallu0 sanoi:
En ota tätä mitenkään kilpailuna, mutta pidän itseäni väittelyn voittajana, mikäli toinen osapuoli yhtäkkiä vaan lopettaa vastaamisen. Loppuivatko argumentit kesken?
Koska olet noin valistunut ja laajaa elämänkokemusta omaava, lähetä toki palautetta PEGIn suuntaan:
http://www.pegi.info/fi/index/id/89

Ehkä painavat argumenttisi vakuuttavat heidät; siellähän ikärajat kuitenkin päätetään. Meitä mistäänmitääntietämättömiä ja vaatimattomammin maailmaa nähneitä nuorukaisia täällä on ihan turha kurmoottaa sanasi säihkyvällä säilällä.

Voi voi että tätä ketjua lukiessa on saanut revetä kerran jos toisenkin.. Parhaat naurut aikoihin :p Nyt vaikuttaa siltä että tuosta väittelystänne ei tule ikinään loppua.. Tosiaan wallu0:n kannattanee olla ideoineen yhteydessä suoraan tuonne PEGI:n suuntaan..

wallu0 sanoi:
En ota tätä mitenkään kilpailuna, mutta pidän itseäni väittelyn voittajana, mikäli toinen osapuoli yhtäkkiä vaan lopettaa vastaamisen. Loppuivatko argumentit kesken?

Sori ny että luovutin noin nopeasti. Minulla on vain viime aikoina pyörinyt päässä pari internetissäkin hyvin leviävää lainausta väittelystä internetissä, mm. tämä kuva: http://dogtoe.com/weblog/wp-content/uploads/2007/01/arguing_on_the_internet.jpg

Minulla on paljon parempaakin tekemistä kuin yrittää saada sinut ymmärtämään ero Nyrkkeilyn ja The Simpsonien väkivallan suhteen, maailma kun ei tuppaa olemaan mustavalkoinen jossa asiat joko ovat tai eivät ole.

No sanotaan sitten että kiitti vaan, oli hyvää harjoitusta koulun väittelytehtävään. Sain 9-:D

Pitäisikö lähettää tämä PEGIlle:

raamattupegikh3.th.jpg

E: Tuon isompana en saanut upittua.

Count_M sanoi:
Sori ny että luovutin noin nopeasti. Minulla on vain viime aikoina pyörinyt päässä pari internetissäkin hyvin leviävää lainausta väittelystä internetissä, mm. tämä kuva: http://dogtoe.com/weblog/wp-content/uploads/2007/01/arguing_on_the_internet.jpg

Minulla on paljon parempaakin tekemistä kuin yrittää saada sinut ymmärtämään ero Nyrkkeilyn ja The Simpsonien väkivallan suhteen, maailma kun ei tuppaa olemaan mustavalkoinen jossa asiat joko ovat tai eivät ole.
Ei helvetti... putosin nii pahasti et nauran vieläki ja luin tuon jo monta minuuttia sitten XD Sori jo etukäteen mut aion lainata tulevaisuudessa :)

Palataanpa takaisin aiheeseen:

Suurin osa luulee elokuvien ikärajoja suosituksiksi..

Ja uutisen mukaan suomalaiset haluavat konsoli- ja tietokonepelit ennakkosensuurin piiriin :confused: Eikös elokuvatarkastamo parhaansa mukaan tarkasta noita pelejä? Onko ihmiset todella noin tyhmiä, että pegi luokituksen ikärajat pelin etukannessa eivät tarkoita mitään ??? No itseasiassa nehän eivät ole paskapaperin arvoisia ainakin mitä tätä ketjua on lukenut.

wallu0: voitko alkaa käyttää viesteissäsi myös sitä edit-nappulaa (kiitos :)). Ei tarvitsisi jokaista lausetta laittaa omaan viestiinsä, vaikka kätevä tapahan tuo on saada sata viestiä viikossa täyteen... Viestimäärällä kun ei ole mitään merkitystä vaan täällä (ei ole ykkös-, kakkos-, kolmos-, nelos- tai vilttiketjuja)...

Viimeksi muokannut moderaattori:

Baron sanoi:

Tuohon voisi olla syynä kahden eri maailman sekoittuminen. Toinen on virallinen kanta asioihin ja siihen, mitä lapselle tai nuorelle myydään tai mihin elokuvaan pääsee sisään. Toinen taas on vanhempien päätös, joka on käytäntö teatterien ulkopuolella. Molemmat ovat oikessa, sillä 15v. 11kk ei pitäisi päästä sisään K16 elokuvaan teatterissa tai hänelle ei pitäisi myyydä elokuvaa kaupassa, mutta vanhemmat voivat päättää saako lapsi tai nuori katsoa elokuvan tv:stä tai voivat ostaa sen hänelle kaupasta. Vanhempi voi päättää, että tämä elokuva on sopiva/epäsopiva minun lapselleni ja ikäraja on tällöin suositus. Yleinen, tasapäinen ikäraja pätee vain siellä, missä niitä valvotaan samalla tavalla, kun taas joka kodissa voidaan toimia verraten eri tavoin. Se taho, joka pystyy parhaiten arvioimaan lapsensa kehitystä, pystyy tekemään joustavamman päätöksen.

En ole varma, olenko tähän aiheeseen aikaisemmin vastannut, mutta kyllähän ne ikärajat ihan ok juttu on toisaalta on. Tosin, itse olen saanut pelata mitä pelejä olen tahtonut ja milloin vain ja niin olen pelannutkin esimerkiksi GTA: III pelasin ensimmäisen kerran 10-vuotiaana. Ikärajoissa on se hyvää, ettei ainakaan Naapurin 6-vuotiaalle Matiakselle osteta F.E.A.R.ia.

Eipä muuta. ;)

Ikärajat on hyvä juttu. Kannatan ehdottomasti sitä systeemiä, vaikka ne ikärajat ei ole koskaan minua koskettanut.

Onhan ne joidenkin pelien kohdalla päin mäntyä ja kuusta, mutta esimerkiksi itse olen ostanut aiemmin monen monta peliä, mutta vain kahden pelin kohdalla on kysytty ikää...(kummatkin myyjät olivat vanhempia, n. 50v.) joten päättelin tästä, että useimmiten ''vanhemmat'' myyjät pitävät kiinni periaatteista ja tavoista, kuten iän varmistamisesta...olinhan minä vähän ihmeissäni kun yht'äkkiä kysyi ikää, kun ei oltu minulta ikää kysytty 10 vuoteen! :D :rolleyes: :) :p :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Olen tässä siskon pojan kanssa pelaillut Motostorm 1 :n demoa ja poju on tykänny hulluna.
5 -vuotissynttärit ois tulossa ja kävin tossa lähimässä kaupassa katsomassa jos halvalla löytyis. No ykkönen sieltä löytyikin edullisesti mut sitten huomasin että ikäraja on 12! En näitä ikärajaluokituksia niin tunne, mutta demon perusteella en hirveästi näe tarvetta noin korkeaan ikärajaan ja kysyisinkin mitä mieltä koko pelin omistajat ovat tästä luokituksesta? Takakannessa on merkinnät rumasta kielenkäytöstä ja väkivallasta. Liittyykö tämä kielenkäyttölogo ehkäpä tässä tapauksessa pelin sisältämiin englannin kielisiin kappaleisiin joissa kyllä mielestäni rumaa kielenkäyttöä esiintyy(luin kaupassa ohjekirjassa kappaleiden nimiä ja tein tästä johtopäätökseni)? Tämä osiohan ei pelkästään suomea ymmärtävää poikaa hirveästi haittaisi.

Eli siis jos joku Motostorm pelin omistaja voisi kertoa omia näkemyksiään ikärajan korkeuden syystä? Huomasin myös että kakkososaan ikärajaa oli nostettu jo 16!
Vastatkaa nopeasti sillä synttärit on jo ovella :D kiitos.

Eli siis jos joku Motostorm pelin omistaja voisi kertoa omia näkemyksiään ikärajan korkeuden syystä?
Noiden biisilyriikoiden lisäksi peli sisältää näennäistä väkivaltaa (kun esim. mopokuskin päältä voi ajaa, tai toista mopokuskia voi humauttaa nyrkillä). Lisäksi nettipelin puolellahan voi tulla eteen ties millaista idioottia, joiden kielenkäyttö ei sovi minkään ikäisille.

Mutta noin nopeana yhteenvetona sanoisin, ettei Motorstormissa ole mielestäni mitään, joka olisi tuon ikäiselle oikeasti haitallista. Kunhan vaan opettaa, että oikeassa liikenteessä ajetaan sitten eri tavalla. :)

Noiden biisilyriikoiden lisäksi peli sisältää näennäistä väkivaltaa (kun esim. mopokuskin päältä voi ajaa, tai toista mopokuskia voi humauttaa nyrkillä). Lisäksi nettipelin puolellahan voi tulla eteen ties millaista idioottia, joiden kielenkäyttö ei sovi minkään ikäisille.

Mutta noin nopeana yhteenvetona sanoisin, ettei Motorstormissa ole mielestäni mitään, joka olisi tuon ikäiselle oikeasti haitallista. Kunhan vaan opettaa, että oikeassa liikenteessä ajetaan sitten eri tavalla. :)

Kiitoksia paljon nopeasta vastauksesta! Juu tuo nettipuolen jutun unohdin tuossa mainita ja tosiaan se ei ole ongelma sillä pojalla ei onlineen ole mitään asiaa (vaikkakin tykkää valvotuisssa oloissa huvikseen Homessa pyöriä) :)

Burnoutin alkuperäisen version ikäraja on 3. Kun miettii sitä ikärajaa ja tuota hyvää huomiotasi tuosta vastuullisesta kasvatuksesta ja oikean liikenteen opettamisesta, herää kysymys että miksi oikeilla kaduilla ja oikean näköisessä kaupungissa ajelu tuhatta ja sataa on nuorempien hupia kuin kilpa-ajo aavikoilla tai viidakossa? Tiedän että näitä ikärajajuttujahan tulkitaan varmasti enemmänkin tiukan sääntökirjan mukaan kuin pelikokemuksen. Eli tuolla miljööllä ei ole niin väliä uskoisin, mutta Burnout oli myös yksi vaihtoehto josta juuri luovuin sen "aitouden" tunnun takia.

Burnoutin uuteen versioon ikärajaa oli nostettu 7 ja ajattelin tämänkin johtuvan pääasiassa siihen tulleista moottoripyöristä joissa ajaja todella on olemassa. Pure oli muuten myös alempi kuin Motorstorm eli 7.

Pelien ikärajat

Mielestäni ikärajat ovat nykyään päin peeaata.
Tuntuu että kokeillaan millä tahansa syyllä saada peleihin se K-18 leima, kun saman pelin voisi julkaista myös vähemmällä verellä ja K-15 leimalla.

Itseäni tämä nakertaa, sillä olen vasta 15 vuotias, ja kauppaan mennessä, en voi ostaa mielenkiintoisia pelejä.

Tokihan näistä ikärajoista on suurimmaksi osaksi hyötyä, mutta on niille sopivammillekkin peleille laitettu liian korkea ikäraja. Hyvä esimerkki on, kun kuulin että pieni talo preerialla dvd-boksin ikäraja olisi K-18 (en ole varma, vain huhupuhetta)

Joskus peleissä on "vahingossa" K-18 ja joskus pelin tekijöiden innosta laittaa verta roiskumaan joka paikasta litratolkulla.
Ottakaa kantaa, jos aihe vaivaa, tai olette eri mieltä.

Ylös Bottom