Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

NviperO sanoi:
Kun kyseessä on kuitenkin suositusikärajat, niin pelin haastavuudella saisi olla jotain tekemistä ikärajojen kanssa. Liian vaikeita pelejä ei kannata suositella esim. alle kouluikäisille.

Tuo on aivan totta, mutta onko oikeastaan enää mitään sellaisia pelejä joita voisi alle kouluikäisille tarjota? Pelithän ovat nykyään kohtuuttoman vaikeita. Kun ajattelee jotakin Super Mario Sunshinea tai Crash Bandicoottia joiden kohderyhmä on sentään selvästi lapset, niin ihmetyttää miksi ne ovat niin p*rk*leen vaikeita? Kun isolta raavaalta äijältä joka on pelannut tasohyppelyitä 15 vuotta pääsee pari voimasanaa noiden pelien kanssa, niin miten käy 7-vuotiaan lapsen?

Itse olen yleisesti sitä mieltä ikärajoituksista että onhan ne hyvä olla, kertoo sisällöstä jo jotain. Eri asia vaan estääkö se kakaraa näkemästä leffaa / ostamasta peliä. Aina löytyy kuitenkin joku vanhempi joka ostaa - Kaveri, sukulainen tai jopa pahimmassa hädässä joku randomi ihminen kadulta liikkeen edestä...

Olishan se killeriä jos alettas pitää pelien ikärajoista samalla tavalla kiinni kuin esimerkiksi tupakan ja alkoholin. Prismasta ostaa K-18 peliä niin tiskin neito kysyy henkkareita. Kyllä siinä varmaan monella pääsis itku. Kyllä varmaan tulis monet kerrat hymyiltyä eri kaupoissa tuommosille tapauksille :p

Sisällön ikäsuosittamisessa saisi olla tarkkana: ikärajat/-suositukset ovat sitä varten, että niillä kerrotaan pelien ostajille minkä ikäiselle peli sopii väkivallan ja seksin ym. mukaan. Jos ikäsuosituksia ruvettaisiin muokkaamaan sisällön vaikeuden mukaan, ei homma kuluttajille iskostuisi päähän hyvin, vaan perusstrategiapelejä alettaisiin ikärajojen valossa pitää raakoina ja seksinkylläisinä. Ottakaa myös huomioon suuret yksilölliset erot kehityksessä; näppäryys, älykkyys, lahjakkuus, tarkkaavuus, motivaatio eri asioihin, keskittymiskyky, "hitaus" - kuinka vaikea peli on tietyn ikäiselle, on mahdoton määritellä, sillä lapsuusiässä kehitys kulkee jokaisella eri rataa ja tietyt vaiheet alkavat jokaisella hiukan eri aikaan, ja ääripäissä saattaa ero olla jo kovin iso.

Mielenkiintoisesti ilmeisesti kulttuurierotkin vaikuttavat pelien saamiin ikärajoihin;
Yleiseurooppalainen PEGI lykkäsi NHL 2K7:lle 16+ -lätkän, joka Suomessa normaalisti kääntyy 15+ -merkinnäksi.
VET päätyi kuitenkin tarkastuksen jälkeen 7-vuoden ikärajaan...

Oliver sanoi:
Mielenkiintoisesti ilmeisesti kulttuurierotkin vaikuttavat pelien saamiin ikärajoihin;
Yleiseurooppalainen PEGI lykkäsi NHL 2K7:lle 16+ -lätkän, joka Suomessa normaalisti kääntyy 15+ -merkinnäksi.
VET päätyi kuitenkin tarkastuksen jälkeen 7-vuoden ikärajaan...
Samahan kävi myös EA:n NHL 07:n kanssa. Pelin kannessa on Suomessa VET:in ikärajamerkintä PEGI:n tilalla.

Ilmeisesti siis lätkäväkivalta ei ole Suomessa oikeaa väkivaltaa, vaikka sitä poliisit tutkivatkin. ;)

Ikärajoista ei oikeastaan ole haittaa, eikä hyötyä. Itse olen 14-vuotias ja n. 10-vuotiaana sain ensimmäisen GTA:ni, en painajaisia ole nähnyt, tai mitään, eli tuntuu vähän turhilta, mutta kyllä niillä yritetään suojella pekka 8v:tä, tai muita.

Ja tästä k-18 pelien ostamisesta kaupasta, itse ostin SA:n viime vuonna kaupasta ja ikää oli silloin 13-vuotta.. :D Näytän kyllä vanhemmalta, kuin ikäiseni, johtuu varmaan pituudesta. Myyjä vaan sanoi, että 29.99e kiitos. Ei muuta.

Ja tuo NHL -juttu todellakin on perseestä, miten jääkiekossa voi olla k-15? :eek:

On kyllä mennyt PEGIssä taas leimat sekaisin, kun Resistance: Fall Of Man on saanut K18 -merkinnän. Haloo!?

EI irtoavia raajoja, Väkivalta EI kohdistu ihmishahmoihin. Kauhuelementit rajoittuvat niskaan hyppääviin khimeroihin ja liskoihin.

Onkohan koko peliä edes tarkistettu. Veikkaanpa että katottu vain että: "Onpa häijynnäkönen kansi! Apua K18!"

Sanoisin itse että K16

Call Of Duty 4 olis ehdottomasti ansainnut k-18 leiman, en tajua miten näin ei oo... Monille vanhemmille kun ei oo väliä jos siinä on k16 leima, k18 alkaa vasta vaikuttaan ja toki sillon ei lain mukaankaan saa myydä alaikäselle peliä.

ara sanoi:
Call Of Duty 4 olis ehdottomasti ansainnut k-18 leiman, en tajua miten näin ei oo... Monille vanhemmille kun ei oo väliä jos siinä on k16 leima, k18 alkaa vasta vaikuttaan ja toki sillon ei lain mukaankaan saa myydä alaikäselle peliä.

Kukkahattu päähän, huraa huraa huraa!:eek:

wallu0 sanoi:
Kukkahattu päähän, huraa huraa huraa!:eek:

Oliko sinulla jotain asiaakin vai halusitko edistää kuvaa itsestäsi idioottina?

Oliko CoD4 se peli, jossa ajellaan autolla teloituskomppanjan ohitse? Näytti karulta ja vähän turhan realistiselta (lue: tämän maailman ja tämän päivän tapahtumilta sillä missä on oikea hätä ja kärsimys).

Vaahtomuovi sanoi:
Oliko CoD4 se peli, jossa ajellaan autolla teloituskomppanjan ohitse? Näytti karulta ja vähän turhan realistiselta (lue: tämän maailman ja tämän päivän tapahtumilta sillä missä on oikea hätä ja kärsimys).

Kyllä on. Aran kanssa olen pitkälti samaa mieltä. Pelissä tulee todella monta karua ja omalla tapaa todella kuvottavaakin kohtaa vastaan. Se telotuskomppanian ohitus on kyllä sieltä kevyimmästä päästä.

Call of Dutyt ovat aina olleet hyvinkin sotaa vastustavia pelejä, mutta samalla ovat kertoneet niistä ihmisistä jotka selvisivät helvetistä. Tämä uusin jatkaa periaatteessa samaa rataa, mutta on hyvin paljon raaempi ja rankempi.

Omasta mielestäni pelien ikärajat ovat ihan hyvin. Ainoa ikävä muisto mikä minulle on jäänyt pelien
ikärajoista on se että voittin tässä jonkin aikaa sitten tiltgurussa sen "vapaa valintaisen pelin" Noh minä sitten toivoin heavenly swordia PS3, mutta en saanut sitä koska olin kirjoittanut osoitetietoihini (niitä siinä kysyttiin erikseen)
tämänhetkisen ikäni eli 14 ja heavenly swordhan on k 16 joten en sen takia saanut peliä:mad: .
Tosin onhan tämä aivan ymmärrettävää myyjän kannalta sillä siitä saattaisi tulla jonkilainen rapsu
jos myyjä luovuttaa pelin ala-ikäiselle ja jää kiinni?

Janilius sanoi:
Tosin onhan tämä aivan ymmärrettävää myyjän kannalta sillä siitä saattaisi tulla jonkilainen rapsu
jos myyjä luovuttaa pelin ala-ikäiselle ja jää kiinni?
teoriassa kyllä, käytännössä tuskin.
PEGI-järjestelmä sanoi:
Useimmissa maissa PEGI-järjestelmä on kuluttajan kannalta täysin vapaaehtoinen ja neuvoa-antava.
Järjestelmä on maksullinen.
huvikseenhan noita merkintöjä ei paketteihin pistetä, vaan suositukseksi kertomaan sisällöstä.
mielestäni tuo voisi vakiintua sellaiseksi, että esimerkiksi 15+ pelejä ei myytäisi alle 15-vuotta täyttäneille.

tämä tuskin poistaisi sitä tosiasiaa, että suositusikää nuoremmat peliä pelaisi,
mutta ainakin vanhemmilla olisi mietittävää,miksi meijän pikku jani-petteri ei itse voikaan peliä hankkia.

mulla on ps2:sella max payne 2.sen ikäraja on k 15 punasella mut ku katoon netistä sen pc versio nii se oli k 18:confused:

Vaahtomuovi sanoi:
Oliko sinulla jotain asiaakin vai halusitko edistää kuvaa itsestäsi idioottina?

Oli asiaa. Pidän koko K18 -ikärajaa turhana ja se tulisi poistaa. On vain hyvä jos pelit herättävät ihmisissä tunteita ja sota kuvataan kuvottavana ja rankkana. Noin kuukausi sitten katsoin Canal Plussalta elokuvan Persianlahden sodasta, leffan nimeä en nyt muista. Muistan leffasta yhden kohtauksen, jossa kuvatin läheltä täysin palaneita ja hiiltyneitä ruumiita. Se kosketti ja pisti ajattelemaan kuinka kamalaa sota on. Se oli erilainen, kuvottava mutta silti jotenkin hieno elokuva.

Ja silti nukuin seuraavana yönä hyvin. Ikää on btw 14.

wallu0 sanoi:
Oli asiaa. Pidän koko K18 -ikärajaa turhana ja se tulisi poistaa. On vain hyvä jos pelit herättävät ihmisissä tunteita ja sota kuvataan kuvottavana ja rankkana. Noin kuukausi sitten katsoin Canal Plussalta elokuvan Persianlahden sodasta, leffan nimeä en nyt muista. Muistan leffasta yhden kohtauksen, jossa kuvatin läheltä täysin palaneita ja hiiltyneitä ruumiita. Se kosketti ja pisti ajattelemaan kuinka kamalaa sota on. Se oli erilainen, kuvottava mutta silti jotenkin hieno elokuva.

Ja silti nukuin seuraavana yönä hyvin. Ikää on btw 14.

Niin että on mulla päässä muutakin kun kusta vaikkei sitä aina itekään meinaa uskoa.;)

Ikärajat ovat turhia. Aina kun mä ostan jonkun +16 pelin esim. oblivionin tietokoneelle niin myyjä pyytää henkilöllisyys todistusta, ei mulla mitään semmosta ole ja myyjä sanoo sitten että en minä sitten tätä voi sinulle myydä.:mad: Siis että kun ärsyttää ja ikää on 14!

Nyt vasta eilen ihan oikeasti huomasin kuinka perseestä nuo ovat, kun ATK:ssa pitää tehdä joku Excel-projekti ja aloitin eilen tekemään sitä PS3 -pelien ikärajoista ja sisältömerkinnöistä. Yksi peli oli saanut "sex" -merkinnän ja se oli The Simpsons Game!!!:eek:

Ylös Bottom