Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Miten korjata naarmuutuneet levyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wavejp
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Re: Hii-ohoi!?!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon

Mikäköhän hammastahna soveltuu parhaiten levyn korjaukseen?

Tuo jota itse käytin oli Elmex-tahnaa. Siinäkin on jotain pieniä muovipalleroita, eli tahna hioo isot naarmut pois ja jättää tilalle pieniä naarmuja. Onneksi tarpeeksi pieniä.

Aika herätellä tämä ketju, täällähän on asiaakin.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Crisis
Vähän asiasta toiseen.. Millä/miten itse puhdistatte levyä johon on tullut jotain likaa sormenjälkiä,pölyä,etc.

Itse käytän silmälasien puhdistusnestettä. Se on taatusti hellävaraista, sillä eihän kukaan halua silmälasiensa naarmuuntuvan. Pyyhin tosin vessapaperilla kun en ole mitään pehmeämpää äkännyt/tarvinnut siihen tarkoitukseen (olipas kaksimielisesti sanottu!!).

Re: Aika herätellä tämä ketju, täällähän on asiaakin.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jona Asih
Pyyhin tosin vessapaperilla kun en ole mitään pehmeämpää äkännyt/tarvinnut siihen tarkoitukseen

Aurinko- tai silmälasien mukana tulee yleensä sellainen puhdistusliina. Se on älyttömän hyvä levyjen pyyhkimiseen, todella pehmeä. Sitä ei kyllä mikään Lambi voita :)

Jup, erittäin hauskaa. Ennakkotilasin tuon LOTR-DVD:n. Heti kättelyssä alkoi PS2:lla pätkiä. Onneksi vika oli parissa töhnänpoikasessa, jotka hävisivät pyyhkäistäessä. Nyt sinne on sitten ilmestynyt muutama isompi naarmu. Aivan tyhjästä. Kaivoin wipeout?n laatikon pohjalta ja se pa*ka oli mennyt kuivumaan. No, päätin sitten tiputtaa sinne pari pisaraa vettä. Aineesta tuli jälleen juoksevaa, ja samanlaista kuin aiemminkin. Laitoin töhnää levylle naarmujen kohdalle, hieroin sen sinne ja annoin vaikuttaa.

Alunperin DVD jämähti siinä toisen kohtauksen alussa (jossa Frodo istuskelee sen puun juurella), mutta pääsin siitä eteenpäin. Tämän sijasta koko loppu elokuva meni paskaksi. Täytyy kyllä tänään yrittää vielä uudelleen.

Joskus muksuna, kun sain pleikkarin ja se oli kova sana, minulla oli tapana pyöritellä niitä levyjä siinä kotelon kohdassa, johon levyt aina pannaan. No, pidemmän aikaa levyjä ihailtuani tulin huomanneeksi että kaikki aina äänistä grafiikkaan alkoi tökkiä, ja syynä on naarmuuntuneisuus.

Eli vaikka upottakaa ne levyt siihen hamppastahnaan, mutta älkää pyöritelkö niitä kotelossa, se vain pahentaa asiaa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Legomancer
minulla oli tapana pyöritellä niitä levyjä siinä kotelon kohdassa, johon levyt aina pannaan.

Pikkuveljeni teki aikoinaan samaa Ötökän elämällään. :D Peli toimi vielä tämän jälkeenkin (tökki tosin aika ajoin pirusti).
Ei olisi kylläkään ollut kovin suuri menetys, vaikka olisi hajonnutkin...

Hammastahnakokemuksista muutama sana. Sillä voi kaikkia CD/DVD:tä hioa (miksei jotain muutakin). Ja levyjä pitää tosiaan hioa, eli tahna levylle ja sitten hangataan sitä naarmua tahnalla edestakaisin (EI levynsuuntaisesti, eikä millään lambilla, mikrokuitu on loistavaa ainetta). Ei taida kauheasti apua olla jos sen tahnan vain laittaa levylle ja pyyhkii hetkenpäästä pois. Hangattu kohta näyttää tämänjälkeen siltä että se ei enää koskaan tule toimimaan, aivan täynä pieniä naarmuja joita tahna on jättänyt, mutta näistä lukija kuitenkin suoriutuu moitteetta. Mitä syvempi naarmu, sitä enemmän sitä pitää hioa, hermojaraastavaa touhua kertakaikkiaan.

Nämä sitten vain omia kokemuksia, en ota mitään vastuuta jos joku pilaa omat CD:sä ;-)

Onko kaikilla joilla noita valkeita kaarevia "naarmuja" on tullut ollut PS2 vertikaaliasennossa?

Mulla oli tullut Mementoon ja Amores Perrosiin kaarevia jälkiä ja kone ei enää lukenut niitä (can not read the disc). Laitoin PS2:n horisontaaliseen asentoon ja DVD:t toimivat kuin uudet (eikä valkoisista kaarevista naarmuista ole haittaa).

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FrankNyberg
Fairy toimii paremmin.

Toimii ja ei toimi. Fairylla on käsittääkseni se vaikutus että kaikenlainen rasva ym. paska irtoaa levyn pinnasta ja laser lukee paremmin levyä kun taas hammastahnalla hierotaan levyn pintaa jolloin isot naarmut muuttuvat pieniksi naarmuiksi jotka lukijan virheenkorjaus osaa käsitellä.

Itse olen ainakin saanut viallisia DC-pelejä hammastahnalla toimimaan, vaikka Fairysta ei ole ollut mitään apua. Suosittelen!

Ottaa oikeesti päähän, gta3 menee oikeestaan roskiin. jostain ihmeest tuli ihan pieni naarmu ja tilttaa 5 min välein. täytyy kehitellä hyvä selitys anttilan myyntitykeille. joo se oli jo tollanen ennen naarmuja menee läpi, jooo

No meikäläinen osti joulun alla The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ringin Vantaan Gigantista, ja kolmessa neljästä DVD-levystä oli naarmuja. Eka DVD pätkii pahasti yhessä kohtaa, mutta muut toimivat moitteetta. Piti kyllä yrittää vaihtaa toi paketti toiseen, mutta se vähän unohtui....

-----------

Onko kukaan muuten huomannut, että GD-romit lopettavat toimintansa helpommin, kuin tavalliset CD:t? 30+ DC-pelistäni toimii nykyään n. 20. GD-romille on pakattu tietoa tiheämmin, kuin tavalliselle discille, joten pikkunaarmu kai hoitaa tehokkaasti tehtävänsä. Shenmueni disc2:ssa on ilkeän näköinen naarmu, joka aiheuttaa varsin mielenkiintoisen ongelman: Peli toimii moitteetta AINA 10 minuuttia, jonka jälkeen se tilttaa, olit pelissä sitten missä tahansa vaiheessa. Tämän jälkeen DC:n pitää olla 10-15 minuuttia käyttämättömänä, jonka jälkeen kone suostuu taas lataamaan pelin uudelleen. Heti tilttauksen jälkeen on turha yrittääkään: heti Sega-logon jälkeen kone siirtyy DC:n päävalikkoon.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan wavejp
ongelma ratkaistu (ainakin väliaikaisesti), pudistin cd pesän sieltä sisä puolelta ja levyt ei näytä naarmuutuvan enää (ainakaan pari testauksen jälkeen)...

Hmm, kuinkas puhdistit tuon cd-pesän (joka on kyllä todellisuudessa DVD -kelkka)?

Minulla nimittäin on vähän samantapainen ongelma, eli Xboxini naarmuttaa levyjen reunoja. Halon (joka on vanhin pelini) reunat ovat täynnä satoja 1-2mm kokoisia naarmuja. Silti peli toimii kuin uusi.

Voisi kokeilla tuota levykelkan puhdistusta, jos auttaisi. Varsinkin jos yrittää vaihtaa pelit uusiin tai myydä ne, niin nuo naarmut väkisinkin laskevat hintaa...

Vanha Indiana Jones: Fate of atlantis -cd ei ainakaan enää koskaan ala toimimaan. Syy: Cd tippui lattialle kiiltävä pinta ylöspäin. Pelikotelo tippui cd:n päälle, ja cd:een tuli pieni reikä, josta lähti vielä lisäksi 10 oikein syvää naarmua. Tämän pienen tarinan opetus: Olkaa oikein varovaisia niiden levyjen kanssa.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Myydäänkö tota Wipeout CD Repair Kit:iä enää anttilassa tai ylipäätään suomessa? Hammastahna rikko jo yhen pelini.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Nem
Aika hyvin. Selitätkö vielä miten onnistuit siinä?
Mitä helvettiä tarvii joka asiasta ruvetaa vittuilemaan?? "oujee mä oon nem **** ja oon supah jäsen oon vähäx niinkux kovax ja voin vittuil kaikilx niinkux!!!!111111!"

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Blaxor
Mitä helvettiä tarvii joka asiasta ruvetaa vittuilemaan?? "oujee mä oon nem **** ja oon supah jäsen oon vähäx niinkux kovax ja voin vittuil kaikilx niinkux!!!!111111!"
Heh?

Ei, kyllä minua oikeasti kiinnostaa, miten voi saada hammastahnalla CD:n pilalle. Itse en nimittäin keksi mitään järkevää syytä siihen, ja tuskin kuitenkaan käytät hammastahnana jotakin teollisuuskäyttöön tarkoitettua happoa (tai tiedä sitten miten vakava hammasongelmasi on).

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Nem
Heh?

Ei, kyllä minua oikeasti kiinnostaa, miten voi saada hammastahnalla CD:n pilalle. Itse en nimittäin keksi mitään järkevää syytä siihen, ja tuskin kuitenkaan käytät hammastahnana jotakin teollisuuskäyttöön tarkoitettua happoa (tai tiedä sitten miten vakava hammasongelmasi on).
Jooh, Mä vaan vedin sitä hammastahnaa sihen levylle ja annoin vaikuttaa ja pyyhkäsin pumpulilla pois ja vedin koneeseen niin rupes pleikkari pitämään kauheeta "tik, tik tik tik" ääntä ja levy pysähty. Kun katoin niin laaser silmä oli polttanu levyyn kauheen viivan koko levyn ympärille jonkun ihme viivan eikä sen jälkeen toiminu. Joo ja mä en pese yleensä hampaitani joka päivä et ei oo mitään hammasongelmaa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Blaxor
Jooh, Mä vaan vedin sitä hammastahnaa sihen levylle ja annoin vaikuttaa ja pyyhkäsin pumpulilla pois ja vedin koneeseen niin rupes pleikkari pitämään kauheeta "tik, tik tik tik" ääntä ja levy pysähty. Kun katoin niin laaser silmä oli polttanu levyyn kauheen viivan koko levyn ympärille jonkun ihme viivan eikä sen jälkeen toiminu. Joo ja mä en pese yleensä hampaitani joka päivä et ei oo mitään hammasongelmaa.
No niin, kiitoksia. Enpä muuta halunnutkaan kuulla, ja pitää laittaa tuo muistiin, niin ei satu itselle samanlaista :)

Ylös Bottom