Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Minä (ja ainakin jotkut muut) näen foorumin suurena ajatustauluna, jossa samaan asiaan tykästyneet jakavat intohimonsa peleihin muiden samanmoisten kanssa. Usein tämä voi tarkoittaa lähes ajatuksenvirta -tyyppistä fiilistelyä, muttei tämä tietenkään sulje asiapitoista keskustelua pois.
Minusta tuo kuvaa aika hyvin irkkiä tai muuta reaaliaikaista ryhmächattia. Keskustelufoorumille se ei mielestäni kuitenkaan sovi. Mutta tämäkin on vain oma mielipiteeni, ei mikään virallinen KonsoliFINin ylläpidon kanta.

Ja siis kyllähän aiheeseen liittymätöntä läppää voi heittää, mutta viestissä pitäisi siinä tapauksessa olla muutakin sisältöä kuin se yhden, kahden lauseen mittainen heittolaukaus.

Mutta niin, en tiedä, miten nuo kaksi ajatusmaailmaa saisi kohtaamaan. Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kai se ketjukin hieman määrittää, salliko se vapaampaa keskustelua? Esim. nuo pelien hype ketjut. Nehän käytännössä muuttuu kuolleiksi, kun peli ilmestyy, joten onko niitä kauhea tarve moderoida enää pelin julkaisun kynnyksellä? Jos siellä on 100 viestiä roskaa, niin so what? Pian sitä ketjua ei kummiskaan lue kukaan.
Pidetään se itse pelistä keskusteleva ketju puhtaana, niin eikös se jo riitä? Vai loppuuko tila foorumin mysykannasta, jonka takia viestejä on poistettava suurennuslasin avulla? :D Terv.ei-niin-saksalaista kuria toteuttava insinööri.

Muoks: Siis oma kanta olisi tuota Stammyn kakkoskohtaa suosiva. Liiallinen tiukkistelu tekee foorumista vaan ikävän, jota ei kohta käytä kukaan. Sen verran jo omaan foorumihistoriaa eri foorumeilla(since 2002), että olen nähnyt foorumeiden nousuja ja tuhoja ja jos foorumi ei kuole siihen, kun se yrittää lypsää rahaa käyttäjiltään, niin se kuolee ylitiukkaan moderointiin.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kai se ketjukin hieman määrittää, salliko se vapaampaa keskustelua? Esim. nuo pelien hype ketjut.
Noinhan se menee. Mielestäni tuo käytäntö aloittaa itse peliä varten uusi ketju julkaisun aikaan on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. Saavatpa sitten ADHD-ihmiset riekkua siellä vanhassa hypeketjussa.

Tosin tuossa pitkälti ratkaisee se hypeketjun pituus. Toisista tulee kymmeniä sivuja, joistain vain vain ehkä kymmenen viestiä. Se menee sitten perstuntumalta, että tarvitaanko julkaisun jälkeen uusi lankakerä vai ei. Dragon Agen tapauksessa viestejä on sen verran vähän tässä vaiheessa, että toista ketjua ei tarvittane. Siksi siellä on tiukempi linjakin.

Sen verran jo omaan foorumihistoriaa eri foorumeilla(since 2002), että olen nähnyt foorumeiden nousuja ja tuhoja ja jos foorumi ei kuole siihen, kun se yrittää lypsää rahaa käyttäjiltään, niin se kuolee ylitiukkaan moderointiin.
Ei kai meillä sentään ylitiukkaa ole? Mutta tämäkin on sellainen juttu, että tekeekä niin tai noin, silti se ei kaikille passaa. Se on vaan fakta. Jos liekaa antaa liikaa, voivat pitkän linjan asiatyypit lähteä, koska eivät jaksa katsella "tekstiviestichättäilyä". Toisaalta jos linja on musertavan kova, lyödään monelta nuoremmalta/kokemattomammalta luu kurkkuun pahimmillaan jo ensimmäisestä viestistä lähtien. Ja jos huomaa ensimmäisen "joo, hyvä peli" -viestinsä kadonneen eetteriin, voi loppua into foorumin suhteen myös. Toki noiden kahden esimerkin väliin mahtuu monenlaista tallaajaa ja turinoitsijaa, jotka toivon mukaan viihtyvät melkein millaisessa ilmapiirissä tahansa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Avataas vähän lisää tätä:

Sinä näit yhden sanan, "NooooOooO" (tms.) ja :mad: -hymiön sisältämän viestin informaatioarvoltaan turhana, eikä se myöskään "lisännyt" keskusteluun mitään tai muutoinkaan sopinut Dragon Age [X360] -ketjuun. Viesti oli myös linkki print screeniin, jossa jokin error oli lopettanut Dragon Agen hahmoeditorin toiminnan.


Mitä minä näin viestissä:

Itse olin kehottanut kanssakeskustelijoitani, Dragon Agea odottavia, lataamaan PC:lle ennakkoon tarjottavan Dragon Age hahmoeditorin. Samalla myöskin mehustelin juuri kehittämääni seksikästä (!) Dragon Age -hahmoa.

Toinen keskustelija oli (ehkä minun ansiostani) ladannut kyseisen softan ja innoissaan mennyt yrittämään luomaan omaa hahmoaan, ehkä tavoitteenaan tulla mehustelemaan omalla hahmollaan myös foorumille.

Editori antoi kuitenkin errorin, eikä keskustelija päässyt luomaan hahmoaan. Pettymys oli suuri. Keskustelija toi tämän foorumilla esiin yksinkertaisella (späm!), mutta suuria tunteita ja hauskan kuvakaappauksen sisältävällä viestillä.

Minusta viesti oli hauska ja koin myös tyytyväisyyttä, että joku oli viestiini reagoinut ja ladannut sen softan. Aistin viestistä myös aitoa turhastumista, joka kertoo minulle että henkilö todella odottaa peliä kuten minäkin ja oli jo innoissaan pelkästä mahdollisuudesta tutustua hahmoeditoriin.

Kyse on vuorovaikutuksesta. Hauskan kommelluksen jakamisesta ja videopelin odottamisesta, hypettämisestä ja silleen. Minulle tällainen foorumilla hulluttelu ja hupsuttelu on luonnollinen osa pelin odottamista ja tätä harrastusta.

--

Vaikea tätä on sanoiksi pukea, mutta yritin nyt kuitenkin. Spämmi mikä spämmi, mutta joku niistäkin kiksejä saa. ;) Toki ymmärrän, että moderointi on vaikiaa, mutta siksi palautetta annetaankin. Toivottavasti pystyin edes vähän avaamaan tuollaisen paskaviestin merkitystä yksittäiselle henkilölle. Yhteisön kannalta kokonaisuudessaan se ei ole niin merkityksellinen, mutta toisaalta yksilöistä se yhteisökin muodostuu.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kyse on vuorovaikutuksesta. Hauskan kommelluksen jakamisesta ja videopelin odottamisesta, hypettämisestä ja silleen. Minulle tällainen foorumilla hulluttelu ja hupsuttelu on luonnollinen osa pelin odottamista ja tätä harrastusta.

Olisiko tähän apu esimerkiksi tulevan pelin hype-ketjuissa tälläisen hulluttelun ja hieman off-topicin salliminen ja sitten kun peli on ilmestynyt, ns. faktaketjussa sitten olisi hieman tiukempi moderointi. Välttämättä uutta ketjua ei asiapitoiselle keskustelulle tietenkään tarvitsisi jos alkuperäinen ketju on lyhyt (esimerkiksi alle 50-100 viestiä?).

Minustakin välillä off-topic on oikein mukavaa luettavaa - joissain tilanteissa ja ketjuissa ei niinkään. Hype-ketjut voisivatkin olla hyvä paikka mehusteluihin ja hankintahehkutuksiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Saavatpa sitten ADHD-ihmiset riekkua siellä vanhassa hypeketjussa...

Anteeksi kun tartun tähän epäolennaiseen seikkaan, mutta minusta ei ole missään määrin hyväksyttävää että tartutaan ihmisen tilaan tai sairauteen foorumillakaan. Varsin loukkaavaa käytöstä moderaattorilta. Varsinkin kun on erityisen selvää, että ADHD/ADD on tila johon ei mitenkään itse voi vaikuttaa ja mikä vaikeuttaa monien ihmisten jokapäiväistä elämää paljon.

Tiedän toki että et loukkauksena tätä laukonut, mutta joku voi sen sellaisena ottaa. ;)
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Täytyy kantaa oma kortenikin kekoon.

Mielestäni foorumin nykyinen linja on todella hyvässä linjassa sen kanssa, että mitä itse tälläiseltä keskustelufooruilta haen. Keskustelua on todella paljon mukavampaa seurata, jos se ei solju rönsyileväksi offtopic jauhannaksi vaan siinä on asiaa itse pelistä. Peleistä voi keskustella asiallisesti, rennosti ja fiilistellen ihan ilman ohi aiheen poikkeamistakin. Itsekin olen aina pitänyt sitä nyrkkisääntöä tänne kirjoitellessani, että jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, niin silloin olen mieluummin hiljaa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Anteeksi kun tartun tähän epäolennaiseen seikkaan, mutta minusta ei ole missään määrin hyväksyttävää että tartutaan ihmisen tilaan tai sairauteen foorumillakaan. Varsin loukkaavaa käytöstä moderaattorilta.
Anteeksi, mutta tuo menee mielestäni jo ylireagoinnin puolelle. Vaikka tietysti jonkin verran poliittisesti korrekti pitää olla, niin silti ei täällä kaikkea voi kääriä sokeriin ja pumpuliin.

Pahoittelen silti, jos joku oikeasti keskittymishäiriöstä kärsivä piti ilmaustani loukkaavana. Sitä ei oltu sellaiseksi tarkoitettu, vaan viittasin sillä yleisesti kaikenlaisiin "emmä jaksa itse etsiä vastausta, antakaa mulle se vastaus heti" -tyyppeihin. Se ei ole enää keskittymishäiriötä, vaan laiskuutta ja väärää asennetta.

Update! Samaan kategoriaan pitänee niputtaa "sori jos tuil typoja en jaxa oiko lukuee"- ja "heheh ihan ok peli" -tyypit. Ja pakollinen disclaimer: jos jollakulla on oikeasti lukihäiriö, kertokaa se vaikka privaatisti, niin tiedän sitten suhtautua viesteihinne hieman eri tavalla.

PS. Tunnen kyllä useammankin diagnosoidun ADHD-ihmisen, mutta kyllä he silti pystyvät tuottamaan koherenttiä tekstiä ja etsimään tietoa omatoimisesti, eli ei se sinällään mikään este ole. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Itsekin olen aina pitänyt sitä nyrkkisääntöä tänne kirjoitellessani, että jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, niin silloin olen mieluummin hiljaa.
Tämä on hyvä periaate. Itse suosittelen kaikille kirjoittajille sellaista happotestiä, että ennen "Lähetä"-napin päivitystä lukee vielä kertaalleen huolella oman vuodatuksensa ja miettii, onko siinä mitään sellaista, mikä jonkun toisen kirjoittamana kiinnostaisi.

Noin muuten olen täysin TT-2K:n linjoilla noissa tuomioissa, ehkä sillä erolla, että hän on mielestäni liian lepsu sanktioiden kanssa. Itse heittelen lyhyitä jäähyjä ja punaisia kortteja huomattavasti huolettomammin. Yleensä vain arvon kollega on nopeampi, joten jokainen sieltä suunnasta keltaisen tai jopa punaisen kortin saanut voi huoahtaa helpotuksesta: jonkun toisen jäljiltä voisivat foorumioikeudet olla hetken aikaa jäissä.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Olisiko tähän apu esimerkiksi tulevan hype-ketjuissa tälläisen hulluttelun ja hieman off-topicin salliminen ja sitten kun peli on ilmestynyt, ns. faktaketjussa sitten olisi hieman tiukempi moderointi.
Tuo voisi olla ihan simppeli ratkaisu, mutta ongelmalliseksi sen tekee juuri se, että vain muutamista harvoista peleistä tulee ne erilliset peliketjunsa julkaisun myötä. Mutta tätä voisi silti harkita.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Toki ymmärrän, että moderointi on vaikiaa, mutta siksi palautetta annetaankin. Toivottavasti pystyin edes vähän avaamaan tuollaisen paskaviestin merkitystä yksittäiselle henkilölle. Yhteisön kannalta kokonaisuudessaan se ei ole niin merkityksellinen, mutta toisaalta yksilöistä se yhteisökin muodostuu.
Oikein hyvin avattu, kiitos siitä.

Tässä huomataan ihmisten erilaisuuden lisäksi myös se, että koska (moderoitavia) viestejä tulee päivässä niin tolkuton määrä, ei kaiken kontekstia pysty välttämättä ymmärtämään sillä hetkellä, kun käsi jo hamuilee Poista-nappia. Eli esim. tuo kyseinen peli ei itseäni järin paljoa kiinnosta, joten en lue siihen liittyviä viestejä kovinkaan syvällisesti. Niinpä näin vain yhden äännähdyksen sisältämän viestin, joka sai poistua ja siinä meni sivussa pari muutakin nk. sivuosumina.

Joka tapauksessa sanoisin, että tässä on omalla kohdallani eniten sitä itsetutkiskelua edessä. Ehkä nyt kun jryi näyttää taas aktivoituneen enemmän, voisin lopultakin pitää sen paussin, jota olen tässä jo useamman kuukauden kaivannut.

KonsoliFINin yleisestä linjauksesta pidän, enkä näe siinä mitään suurempaa valittamista. Pienempää hienosäätöä voisi toki tehdä, mutta se on sitten ylläpidon keskinäinen murhe päästä yksityiskohdista jonkinlaiseen yksimielisyyteen.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Joka tapauksessa sanoisin, että tässä on omalla kohdallani eniten sitä itsetutkiskelua edessä. Ehkä nyt kun jryi näyttää taas aktivoituneen enemmän, voisin lopultakin pitää sen paussin, jota olen tässä jo useamman kuukauden kaivannut.
Mitä helkkaria...eei. :confused:

tai NoooOOoooO!

Tämä nyt ei ihan ollut tarkoitus.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tämä nyt ei ihan ollut tarkoitus.
Ei pidä ottaa henkilökohtaisesti. Onhan se ollut jo pitkän aikaa nähtävissä, että taipumukseni perfektionismiin (moderoinnissa) stressaa meikkua välillä ihan helvetisti. Täydellisyydentavoittelun sijaan pitäisi vain osata keskittyä tekemään hyvin ne asiat jotka osaa. Semmoinen kuukauden tauko löysännee pipoa ja sinä aikana voi miettiä, miten omaa linjausta voisi jatkossa muuttaa.

PS. Älkää huoliko. Jäätte oikein hyviin käsiin silti. jryihän tuossa juuri kertoi, että linjansa on samanlainen kuin meikulla, mutta jakelee kortteja paljon herkemmin. ;)
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

PS. Älkää huoliko. Jäätte oikein hyviin käsiin silti. jryihän tuossa juuri kertoi, että linjansa on samanlainen kuin meikulla, mutta jakelee kortteja paljon herkemmin. ;)
En minä ottanut henkilökohtaisesti, vaan juuri yllälainattua manailin.

(;))
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Anteeksi, mutta tuo menee mielestäni jo ylireagoinnin puolelle. Vaikka tietysti jonkin verran poliittisesti korrekti pitää olla, niin silti ei täällä kaikkea voi kääriä sokeriin ja pumpuliin.

Pahoittelen silti, jos joku oikeasti keskittymishäiriöstä kärsivä piti ilmaustani loukkaavana. Sitä ei oltu sellaiseksi tarkoitettu, vaan viittasin sillä yleisesti kaikenlaisiin "emmä jaksa itse etsiä vastausta, antakaa mulle se vastaus heti" -tyyppeihin. Se ei ole enää keskittymishäiriötä, vaan laiskuutta ja väärää asennetta.

Update! Samaan kategoriaan pitänee niputtaa "sori jos tuil typoja en jaxa oiko lukuee"- ja "heheh ihan ok peli" -tyypit. Ja pakollinen disclaimer: jos jollakulla on oikeasti lukihäiriö, kertokaa se vaikka privaatisti, niin tiedän sitten suhtautua viesteihinne hieman eri tavalla.

PS. Tunnen kyllä useammankin diagnosoidun ADHD-ihmisen, mutta kyllä he silti pystyvät tuottamaan koherenttiä tekstiä ja etsimään tietoa omatoimisesti, eli ei se sinällään mikään este ole. :)

Ai että nyt minulle alat puhumaan ylireagoinnista? ;) Soo soo.

Joka tapauksessa, asia on puolestani ratkaistu ja ymmärrän täysin letkautuksesi, vaikka en ehkä pidä sitä oikeana tapana lähestyä asiaa. No harm done.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Itse meinasin jo aikaisemmin kysellä miten Uncharted 2:n ketju koostui useista sivuista pelkkää onelineria, kun täällä ollaan ihan tuoreeltaan ilmoitettu, että turhat "ostin pelin, jeee!!1" -kommentoinnit poistetaan kysymättä.

En ehkä edelleenkään ymmärrä miksi tuo aivoton hype ihastelu sallitaan tiettyjen pelien kohdalla, en vaikka peli olisikin nyt super-hyper-mega-hypetys peli. Jos moderaattorit päättävät, että nämä sisällöttömät viestit ovat kiellettyjä, niin niiden on oltava kiellettyjä kaikkien pelien kohdalla. Jos taas "Uncharted tilattu, mua jänsgättää!!" kirjoittelu onkin sallittua hypeketjuissa, niin silloin hypeketjut on sallittava kaikille peleille - myös jopa SpongeBob Truth or Squarelle.

Sääntöjen on mielestäni oltava samat kaikille, joten jos minulta kysytään, niin mielummin kielletään kokonaan tämä turhanpäiväinen onelinerien heittely kokonaan. Jos linja kuitenkin pysyy tälläisenä, niin ennen pelin julkaisua ja julkaisun alla on kaikenlaisen ostofiilistelyn ja sponttaanin onelinen heittelyn oltava sallittua kaikkien pelien kohdalla. Eikö?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Jos linja kuitenkin pysyy tälläisenä, niin ennen pelin julkaisua ja julkaisun alla on kaikenlaisen ostofiilistelyn ja sponttaanin onelinen heittelyn oltava sallittua kaikkien pelien kohdalla. Eikö?
Noinhan se tavallaan ehkä olisi helpointa, mutta mitä suositumpi peli on, sitä mielekkäämpää on avata pelikeskusteluille oma ketjunsa. Hypettäjät voivat hihkua vanhassa ketjussa, mutta itse pelistä keskustelevat voivat jutella rauhassa näkemättä ollenkaan niitä yhden rivin tuherruksia.

Tässä tietysti voi sitten miettiä, mikä sen suosion määrää. Onko se esim. 100 viestiä? 500? 1000? Jos tuollaisia rajoja asettaa, niitä on helppo seurata.

Vaihtoehtojahan tässä on nähdäkseni jotakuinkin neljä:

1) Sallitaan hypettely kaikille peleille ja kaikki peliin liittyvä jutustelu (pl. peliseurakyselyt ja pelivinkit) ovat yhdessä ketjussa.
2) Sallitaan hypettely vain tietyille peleille (joiden hypeketjussa on X viestiä jo ennen pelin julkaisua), ja julkaisun aikaan perustetaan uusi pelikeskusteluketju.
3) Sallitaan hypettely kaikille peleille, mutta ketjun pituudesta riippumatta avataan julkaisussa erillinen ketjunsa. (Vinkki: vähemmän moderoitavaa on hyvä juttu.)
4) Kielletään kaikki mehustelu kaikilta.

Jos tulee muita ratkaisuja mieleen, ehdottakaa vapaasti. Parasta olisi, jos ehdotuksessa pystyy esittämään asian sekä tavallisen käyttäjän että moderaattorin näkökulmasta. (Vinkki: mitä vähemmän joutuu moderoimaan, sitä parempi.)
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Sääntöjen on mielestäni oltava samat kaikille, joten jos minulta kysytään, niin mielummin kielletään kokonaan tämä turhanpäiväinen onelinerien heittely kokonaan.
Olen samaa mieltä, mutta joskus on taivuttava sen kylmän totuuden kanssa, että jotkin pelit saavat ihmisillä kaiken maltin katoamaan. Itse jäähyttäisin kylmästi kööriä, joiden viestien sisältö on juuri luokkaa "peli tuli", "höh, mulle ei tullut" -- ja olen joskus ihan kokeilumielessä heitellytkin sivullisen porukkaa parin päivän huilille -- mutta kun siitä ei ole mitään hyötyä. Ihminen ei opi.

Nuo hype-ketjut ovat siis seurausta siitä, että moderaattoreilla ei riitä aika eikä kestä polla. Itse lopetan ketjun seuraamisen kokonaan siinä vaiheessa, kun sen otsikkoon ilmestyy "hankintakeskustelu", koska tiedän, että mitään järkevää ko. ketjusta ei enää löydy. Täytyy varmaan vielä hävittää nuo ketjut jonkin ajan päästä, jotta ne eivät ole roskaamassa muuten ihan hyvää foorumia, ja jotta sinne spammailleitten jäsenten sisällöttömät purkaukset eivät jää kasvattamaan heidän viestilukumääräänsä.

kaksi lisäystä:

1) Meillähän on pelihankintaketjut, joihin kaikki pelihankintahekumoinnit ideaalitapauksessa ohjautuisivat. Tietysti näitä ketjuja ei kukaan lue, koska toisten pelihankinnat eivät ketään kiinnosta.

2) Jesus toi Tontsa ehtii aina ensin
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Nuo hype-ketjut ovat siis seurausta siitä, että moderaattoreilla ei riitä aika eikä kestä polla.
Hyvin sanottu. Joskus on vain helpompaa avata ne tulvaportit muutamaksi päiväksi ja antaa jengin vuodattaa kuin olla viiden minuutin siirtämässä/poistamassa viestejä.

1) Meillähän on pelihankintaketjut, joihin kaikki pelihankintahekumoinnit ideaalitapauksessa ohjautuisivat. Tietysti näitä ketjuja ei kukaan lue, koska toisten pelihankinnat eivät ketään kiinnosta.
Sepä se. Sama vika on esim. hinta-, julkkaripäivä- ja demokyselyissä. Mitäs niillä erillisillä ketjuilla tekee, jos aniharva osaa niitä omatoimisesti käyttää. Ja periaatteessa jokainen pelin omaan ketjuun laitettu "koska se tulee ja mistä sen sais halvalla ja onko se kauppa edes luotettava ja voiko siellä maksaa visalla" -kysely teettää moderaattorille ylimääräistä työtä, kun viesti pitää joko siirtää kokonaan toisaalle tai sitten pitää muuten vaan opastaa oikeaan ketjuun.

2) Jesus toi Tontsa ehtii aina ensin
Kiitos. Sain päivän naurut tästä. :)
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

En tiedä tosiaan mitä itse toivoisin, jos "jee, ostin pelin", "minä ostan koht", "ostettu oon!!!1" -keskustelun kieltäminen ei ole mahdollista. Täysi vapaus hehkutukseen muidenkin kohdalla olisi tietenkin se tasa-arvoisin vaihtoehto, joten ehkäpä sitten jokaiselle pelille pitäisi olla -hype liitteellä ketju ja sitten se virallinen ketju, jossa ihan asiasta keskusteltaisiin. Hieman järjettömältähän tämäkin vaihtoehto toisaalta kuulostaisi.

Dragon Age on mielestäni kuitenkin genrensä tapaus, onhan se legedaarisen yrityksen tuotos, joten tuon pelin kohdalla mehusteluakin pitäisi hieman katsoa läpi sormien. Jos siis linja sallivana pysyy.
 
Ylös Bottom