Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tiedoksesi. Olen toiminut turva-alalla yli 15 vuotta, joista toimitusjohtajana 5 ja nyt konsulttina kohta vuoden. Tiedän tasan miten esitetään asiat. Kuten mainitsinkin, painotin kuvainnollisuutta. Voi kuvainnollisesti uhata tappaa kaikki anomuumit tai piraatit, vaimonhakkaajat ja vasenkätiset, ilman että kukaan ottaa asiaa tosissaan. Tutustu ihmeessä viestihistoriaani, ennenkuin päästelet tuollaista paskaa.
Mutta kun ne asiat voisi esittää rakentavamminkin. Ei se ole kuin hyvää käytöstä ja toisten huomioonottamista. Toki se on yleistä, että anonyymeinä nettifoorumeilla voi päästellä höyryjä pois ihan eri tavalla kuin omana persoonana oikeassa elämässä mutta kyllä nuo agressiivisimmat ylilyönnit jättävät aina vähän... Noh, sanotaan nyt vaikka ikävän jälkimaun.

Jos/kun täälläkin on viime viikkoina moderointilinja kiristynyt niin on kyllä ollut syytäkin. Paikoin tulee vastaan ihan käsittämätöntä nahistelua, tarvetta saada se viimeinen sana ja tölviä kanssakeskustelijoita, ettei mitään rajaa. Suomesta löytyy edelleen kosolti muita pelifoorumeita, joissa tuollaista menoa sallitaan. Mielellään näkisi KonsoliFINin edelleen paikkana, jossa panostetaan sivistyneeseen käytökseen ja kanssapelaajien kunnioittamiseen. Ja jos joku joskus jotain ikävästi ja riidanhaluisesti sanookin, siihen reagoimatta jättäminen voi hyvinkin olla ihan oikea tapa toimia.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Koska olet viimeksi nähnyt minun kirjoittavan siten että jostain tuollaisesta saisi muun kuin humoristisen leiman? Edelleenkin sanon, että lukekaa sitä viestihistoriaa, ennenkuin alatte tekemään yleistyksiä. Eniten itseäni ottaa kupoliin "paremmin tietäjät", foorumin omat kukkahattutädit ja moralistit, jotka tarttuvat yksittäiseen lauseeseen ja jankkaavat sitä ikuisuuteen. Modet ovat linjansa valinneet ja ainoan varoutukseni koko historiikin aikanani olen saanut siitä, kun sanoin suoraan erään fanipojan olevan fanipoika. Niin ja se huomautus, kun "jotkut"(kukkahattunörtit?) Valitti siitä, että sigussani mainitsin Colecon olevan paras konsoli.
Niin että asialinjalla on menty ja jos jollain on vielä moralisoitavaa, niin privana postia. Kohdataan vaikka kahvikupin äärellä ja keskustellaan.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tiedoksesi. Olen toiminut turva-alalla yli 15 vuotta, joista toimitusjohtajana 5 ja nyt konsulttina kohta vuoden. Tiedän tasan miten esitetään asiat. Kuten mainitsinkin, painotin kuvainnollisuutta. Voi kuvainnollisesti uhata tappaa kaikki anomuumit tai piraatit, vaimonhakkaajat ja vasenkätiset, ilman että kukaan ottaa asiaa tosissaan. Tutustu ihmeessä viestihistoriaani, ennenkuin päästelet tuollaista paskaa.

En tiedä turva-alasta, mutta ihmettelen tätä suuresti.
Omasta alastani (yli kymmenen vuotta) voin kertoa sen verran, että siellä harkitaan tarkkaan mitä sanotaan asiakkaille, kollegoille, alemmille toimijoille, yhteistyökumppaneille ja pomoille.

Lisäksi sanot, että sinua ottaa päähän moralisoijat, kukkahattutädit ja paremmin tietäjät. Etkö kuitenkin itsekin syyllisty samoihin synteihin nyt?
Kyseenalaistaisin vielä sen, että onko järkevää lukea jokaisen foorumistin viestihistoriaa (toki muutama viesti kesksutelua taaksepäin on välillä ihan hyvä ottaa. Selkiytyy kuva käsiteltävästä aiheesta), että voidaan muodostaa kuva siitä, mitä toinen tarkoittaa sanomisillaan.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Uskoisin, että PSN-kriisi osaltaan vaikuttaa jokaiseen. Yleisesti ottaen uskoisin kuitenkin, että toiset ovat tissiposkia ja toiset ei, ja samassa tilassa ollessa sitten tapahtuu. Näinhän se vain menee.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kirjallisessa kommunikoinnissa pitää olla huomattavasti tarkempi mitä sanoo eli kirjoittaa. Kasvotusten kommunikoidessa ilmeet ja eleet ovat kiinteä osa kommunikaatiota, mutta kasvoton ja eleetön kirjallinen ilmaisu otetaan helposti kirjaimellisesti ja väärinkäsityksiä syntyy huomattavasti helpommin.

Esimerkkinä nyt vaikkapa esillä ollut tappamisella uhkailu.

"Nyt kuolet" foorumilla, sähköpostissa tai muualla kirjoitettuna on varsin suora uhkaus, vaikka se olisikin tarkoitettu huumorimielessä. Lukija ei tätä voi mistään tietää tai arvata.

Sen sijaan kasvokkain sanottuna samainen uhkaus saa aivan eri merkityksen riippuen miten viestiä saatellaan muilla eleillä. Onko kasvoilla hymy ja ystävällisyydestä kertova elekieli vai ruma irvistys ja toisessa kädessä veitsi.

En kylläkään näe mitään tarvetta tällaiseen "värikkääseen" kielenkäyttöön normaalissakaan elämässä, mutta foorumikirjoitteluun näillä tai muilla vastaavilla uhkaavilla kielikuvilla ei ole mitään asiaa. Puhekieli ei ole sovi yleensäkään kirjalliseen ilmaisuun.

Kyse on kanssakeskustelijoiden kunnioittamisesta.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Esimerkkinä nyt vaikkapa esillä ollut tappamisella uhkailu.

"Nyt kuolet" foorumilla, sähköpostissa tai muualla kirjoitettuna on varsin suora uhkaus, vaikka se olisikin tarkoitettu huumorimielessä. Lukija ei tätä voi mistään tietää tai arvata.
Koen velvollisuudekseni puolustaa jäsen J:n mainetta, koska mies ei siihen itse lomailultaan kykene.

Mielestäni tässä alkaa nimittäin käydä ikävä rikkinäinen puhelin -ilmiö, kun tiedostaa seikan, että monet ihmiset näkevät vain ketjun viimeisimmät viestit, eivätkä jaksa kahlata useaa sivua taaksepäin.

Hartzun viestistä saa helposti väärän kuvan, että jäsen J olisi uhannut foorumilla tappaa jonkun. Tästähän ei tietenkään ollut kyse, vaan englanninkielinen sanonta "Kill your darlings" kääntyi muotoon

Tietämättömyys kalvaa meitä, kunnes murhaamme lähimmäisemme silkasta erehtymisen pelosta!

Sanontaa tuntemattomalle virkkeen merkitys jää toki epäselväksi, mutta on mielestäni selvää liioittelua, jos rinnastaa sen suoraan uhkaukseen "Nyt kuolet", kuten hartzu viestillään ehkä tahtomattaankin tekee. Jonkinlainen epäsuora uhkaus on virkkeestä toki ymmärrettävissä väärin, mutta epäsuoraa uhkailua näkee halutessaan vaikka missä.

Ei mulla muuta. Tämä nyt vain selvennykseksi keissiin nyt tutustuville. Jäsen J:n oma selvitys asiasta löytyy keskustelun sivulta 73.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Koen velvollisuudekseni puolustaa jäsen J:n mainetta, koska mies ei siihen itse lomailultaan kykene.

En viitannut tapaus J:n ollenkaan, vaan enemmäkin ehkä Spineshankin kirjoitukseen tällaisten kielikuvien käytöstä yleensäkin.

Sinänsä myös tuota tapausta koskee samat teesit.

Tässäkin taas elävä esimerkki, miten kirjallista viestiä voidaan tulkita niin monin eri tavoin :D Ehkäpä esimerkki olisi pitänyt valita toisin, mutta ymmärrät varmaankin pointin?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tietämättömyys kalvaa meitä, kunnes murhaamme lähimmäisemme silkasta erehtymisen pelosta! Kutsuinko sinua rasistiksi? Kutsuinko sinua - kenties - maahanmuuttajaksi!

Lause irrotettuna itse keskustelusta ei anna koko kuvaa.
Keskustelu henkilöityi ja sitä kautta tuli lauseeseen uhkauksen leima.
Ainakin itselleni tuli sellainen kuva.
Ja olen täällä tutustunut keskusteluun osallistuneiden viestihistoriaan enkä koe mitään sympatiaa tai antipatiaa kumpaakaan kohtaan.

Tappouhkaus on tappouhkaus ja rasistinen kommentti on rasistinen kommentti vaikka missä sävyssä esitetään.

Joku voi pitää paisuteltuna tätä keskustelua, itse näen että tällainen keskustelu on käytävä. Ei edes leikillään saa antaa viittausta toisen vahingoittamiseen, olkoon se vaikka ihmisyyden mitta.

Virtuaaliväkivalta on kivaa, todellinen ei.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tässäkin taas elävä esimerkki, miten kirjallista viestiä voidaan tulkita niin monin eri tavoin :D
Joo, totta. Minä otin tuon:

Esimerkkinä nyt vaikkapa esillä ollut tappamisella uhkailu.

siten että tässä on ollut eniten esillä tää jäsen J:n keissi, josta kaikki on lähtöisin. Mutta nyt kun selvennät, niin toki näen, että vastasit spineshankin viesteihin.

Tulipahan taas asiaa selvemmäksi.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Viestissäni yritinkin sanoa (ilmeisesti epäselvästi), että lause erotettuna koko keskustelusta ei anna koko kuvaa.

Ah, joo. Olisi täytynyt tarkemmin lukea kirjoittamasi.

Olet aivan oikeassa: juttu lähti liikkeelle siitä, kun tuo nimenomainen lause erotettiin asianyhteydestä. Tuntuu vähän väkisin haetulta keinolta näpäyttää ko. jäsentä. Loppujen lopuksi, kaikki saisivat katsoa kuvajaistaan (minäkin), kun tällaisesta asiastakin saatu revittyä näin iso haloo. Lapsellisuuden rajamaita hätyytellään lähestulkoon.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Lause irrotettuna itse keskustelusta ei anna koko kuvaa.
Keskustelu henkilöityi ja sitä kautta tuli lauseeseen uhkauksen leima.
Ainakin itselleni tuli sellainen kuva.
Musta tuntuu, että sulla on edelleen väärä kuva.

Väännetään vielä rautalangasta:

quassimo:
ps. Käyn juuri juristini kanssa tuota sun edellistä tajunnanvirtaa läpi. Saattaa tulla käräjät. Kato kun en voi olla ihan varma vihjasitko minua jopa rasistiksi.

Joohanh:
Tietämättömyys kalvaa meitä, kunnes murhaamme lähimmäisemme silkasta erehtymisen pelosta! Kutsuinko sinua rasistiksi? Kutsuinko sinua - kenties - maahanmuuttajaksi!

Joohanh viittaa "tietämättömyyden kalvamisella" quassimon tekstiin "Kato kun en voi olla ihan varma". Joohanh kirjoittaa, että murhaamme lähimmäisemme erehtymisen pelosta, koska olemme tietämättömiä. Tällä Joohanh tarkoittaa sitä, että quassimo uhkasi häntä käräjillä, kun ei tiennyt vihjasiko Joohanh häntä rasistiksi, eli quassimo uhkasi Joohanh:ta oikeustoimilla varmuuden vuoksi, erehtymisen pelosta. Quassimon tietämättömyyttä Joohanh vielä korostaa esittämällä kaksi ristiriitaista kysymystä viestinsä tulkinnasta.

Joohanh ei ollut missään vaiheessa murhaamassa ketään edes virtuaalisesti tai edes uhittelemassa, vaan esitti kysymyksen; murhaisitko läheisesi pelkästään tietämättömyyttäsi, eli haastaisitko hänet oikeuteen pelkästään tietämättömyyttäsi.

--

Jospa tämä nyt vielä selventäisi. Kyseessä tosiaan oma tulkintani tuosta viestinvaihdosta, josta ensimmäinen kortti napsahti. Aika pilvissähän jäsen J tekstissään liitelee, sitä en kiellä. Varsinaisesti pahaa hän ei kuitenkaan missään nimessä tarkoittanut.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Viittaan kintaalla kaikenmoisille rasistisille kommenteille ja uhkailuille, mikäli niitä edes tapahtui.
Näkisin tän jutun kokonaisuudessaan melkeinpä silleen että; samoin kuin lapsetkin laitetaan arestiin tai näpäytetään sormille, niin myös foorumilaisia rankaistaan sarkastisista nokitteluista ja ikuisesta vastaan vänkäämisestä, kun se Viimeinen Sana on jyräytetty.

Se on vaan huonoa trollausta, jos siitä joutuu kiinni ja viskataan banaanisaarille.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Joohanh ei ollut missään vaiheessa murhaamassa ketään edes virtuaalisesti tai edes uhittelemassa, vaan esitti kysymyksen; murhaisitko läheisesi pelkästään tietämättömyyttäsi, eli haastaisitko hänet oikeuteen pelkästään tietämättömyyttäsi.

Minusta murhaaminen ja oikeuteen haastaminen eroavat toisistaan varsin merkittävästi.

Joohanhin on kyllä täytynyt mielestäni osata näitä varoituksia (ja lopulta huilitaukoa, nähtävästi) odotella jo muutenkin, sen verran hänelle on tyylistään huomauteltu tässä aikojen saatossa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Minusta murhaaminen ja oikeuteen haastaminen eroavat toisistaan varsin merkittävästi.

Joohanhin on kyllä täytynyt mielestäni osata näitä varoituksia (ja lopulta huilitaukoa, nähtävästi) odotella jo muutenkin, sen verran hänelle on tyylistään huomauteltu tässä aikojen saatossa.

Tuo lause johon kaikki tuntuvat tartuvan on minun mielestäni vain kielikuva. Eikä siinä edes puhuta kirjoittajasta itsestään, vaan esitetään kysymys vastapuolelle. Hankala lause hahmotettavaksi se kieltämättä on, mutta ei missään nimessä uhkaus kenellekään.
En sinällään puolustele tosiaan ketään, ei varmasti ole varaa, mutta ymmärrän vain tuon toisin.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kerron nyt oman ja vilpittömän kantani tohon sananvaihtoon Joohanhin kanssa.

Kehuin häntä syystä. En pidä siitä että täällä, KONSOLIPELI FOORUMILLA, veistellään menemään kun joku suurikin runoilija. Siitä tulee vaan pashan maku suuhun ja väkisinkin tunne että kirjoittaja nostaa itseään hieman lukijaansa ylemmälle pallille. Suomeksi sama = ylimielisyys.

Käräjät. Kyllä se läppä oli. Sen heitin syystä että jäsen J haluaa tulkita asioita joskus hieman turhan syvällisellä tavalla. Minua vähän viikseetti kaverin tyyli lainata mun tekstiä ja muokata se. Mitähän helvetin touhua sekin oli? Jos minä kerron kantani saman asian jankuttamisesta tyystin eri kaverille, tulee jäsen J taklaamaan kuolleesta kulmasta, "lainaa" mun tekstiä ja muuttaa viestin sisällön täysin. Ei ole minun vika jos alkuperäisen viestin sanoma pitää väkisin ymmärtää päin persettä.

Maahanmuuttaja, rasisti ja murha juttuun en ota mitään kantaa. Ne on fiksumpien asioita.

Ja jos joku epäilee että olisin RBP:tä painanu... ei, en painanut. Minua ei voi vähempää kiinnostaa kun joku tulee vääntämään munkkilatinaa, kun en ole sitä itsekään vääntänyt.

Poistun keskustelusta ja toivon että asia olisi jo loppuunkäsitelty. Jankuttaminen on persiistä niin täällä kuin oikeassakin elämässä.

Muistakaa kannustaa Suomi voittoon jäkikses ja viisuissa. Ja pleikka pelaajille terkkuja kilokaupalla: Koht päästää verkkopeleihin!!! Ehkä?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Miksi joissakin "pelikielto"tapauksissa koko käyttäjän viestihistoria katoaa kuin tuhka tuuleen? Koetin juuri etsiä erästä asiaa ja muistin sen kirjoittaneen käyttäjän nimimerkin, mutta häntä ei näy enää käyttäjälistassa. Ymmärrän sen, jos koko lähes koko kirjoitettu tuotanto on ollut täyttä shaissea, mutta ne asiallisetkin viestit katoavat samalla. Kyseessä siis mukatun kadonnut profiili.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Miksi joissakin "pelikielto"tapauksissa koko käyttäjän viestihistoria katoaa kuin tuhka tuuleen? Koetin juuri etsiä erästä asiaa ja muistin sen kirjoittaneen käyttäjän nimimerkin, mutta häntä ei näy enää käyttäjälistassa. Ymmärrän sen, jos koko lähes koko kirjoitettu tuotanto on ollut täyttä shaissea, mutta ne asiallisetkin viestit katoavat samalla. Kyseessä siis mukatun kadonnut profiili.

mukatun viestit oli kadonneet jo ennen bannia... Ihmettelin itsekin tuota kun olin tunnistavinani nimimerkin mutta viestejä oli 1 ja sekin katosi täytenä offtopiccina bittiavaruuteen.
 
Ylös Bottom