Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Itse ajattelen, että omalla käytöksellä voi vaikuttaa. Niin hyvässä kuin pahassa. Kirjoitusasu ja tyyli voi olla usein hyvin tulkittavissa, riippuen omasta mielentilasta. Joku joskus sanoi, että kannattaa lukea ennen kuin painaa entteriä. Näin ollen varmistaa haluaako tosiaan sanoa niin kuin on kirjoittanut. Ei täällä kukaan yksinään trollaile tarkoituksella tai epähuomiossa.
Joskus kuitenkin näitä sattuu, että tunteet pinnassa jostakin itselle tärkeästä asiasta kirjoittaminen voi aiheuttaa provosoivia tilanteita.
Siinä kohtaa kannattaa miettiä laittaako jäitä hattuun ja sivuuttaa aiheen, kuten tuossa aijemmin neuvottiin vai lähteekö leikkiin mukaan. Siinä kohtaa tekee itse sen päätöksen laittaessaan herrasmieshatun naulaan.
Jos tunteet on liian pinnassa nii itse suosittelen katsastamaan ulos kauniiseen ilmaan, jonne voi mennä kuuntelemaan linnunlaulua, laineen liplatusta tai ihan vaan hiljaisuutta ja palata sitten asiaan.
 
POISTIN OSAN VIESTISTÄ
...

Toki turha ehkä näistä mitään mainita, kun voi itse voisi blokata näkemästä käyttäjän viestejä. On kyllä hyvin toimiva ominaisuus foorumilla, ei ole puoleen vuoteen tarvinnut nähdä Antza1 viestejä.

Laitetaan vielä kehut päälle, moderointi tiimi tekee täällä kyllä hyvää työtä. Pahimpina hetkinä ei varmasti mikään kaikkein mukavin homma, mutta onneksi se ei ole ihan jokapäiväistä täällä.
 
Viimeksi muokattu:
"Jatkoa saagalle: umigame bannattu tuplatunnuksena. Käyttäjälle oli jo mainittu, että turha edes yrittää, tämä foorumi on pysyvästi kyseisen yksilön trollailulta vapaa vyöhyke."

One more time?
 
Kun näin jäähyketjun nousseen ylös tuossa iltapäivällä, niin oikeasti pudistelin päätäni ja ajattelin, että "Ei kai nyt kukaan ole onnistunut jäähyä itselleen hankkimaan jouluaattona". Ensimmäinen ajatukseni nimittäin oli, että noin olisi käynyt, kun eihän tuo ketju muulloin otsikoissa ole. Onneksi kyseessä olikin vain "joulurauhan toivotus ja muistutus".

Tilanteesta täydellisen olisi toki tehnyt tilanne, jossa tuo viesti olisi putkahtanut eetteriin juuri klo 12 aikoihin, jolloin Suomen Turussa muutenkin julistettiin joulurauha. Olisi ollut melkoisen osuvaa! :D
 
Tilanteesta täydellisen olisi toki tehnyt tilanne, jossa tuo viesti olisi putkahtanut eetteriin juuri klo 12 aikoihin, jolloin Suomen Turussa muutenkin julistettiin joulurauha. Olisi ollut melkoisen osuvaa! :D
Mie heräsin vasta, kun Turussa oli seremonia jo pidetty. Ja lapsiperheessä jouluaattona riittää puuhaa, joten hyvä kun edes jossain vaiheessa kerkesin viestin laittaa. :p
 
Minua aina vähän ihmetyttää nämä väliintulemiset JOS keskustelu kuitenkin on keskustelua eikä henkilökohtaisuuksiin menemistä tai muuta öykkäröintiä. Tokihan tämä junnaa paikallaan mutta ihan tässä nykyisen keskustelun alussa jo joku/monet kirjoitti että taas mennään ja samat tekstit ja muut.

Eli samalla tapaa kuin on iät ja ajat puhuttu säästä/urheilusta/younameit samat asiat, niin myös tässäkin. En vain saa täysin kiinni että mitä pahaa siinä on? Minä en muista olenki ollut mukana viimeksi ja vaikka olisinkin niin tämä tuntuu silti ihan mielenkiintoiselta näkemysten vaihdolta.

Toki tällainen loputon jauhaminen on varmasti tympeää jos tämä aihe/vänkäys ei kiinnosta mutta siihen totean vain sen että en minäkään lue niitä aiheita, jotka eivät kiinnosta tai jos kiinnostavassa aiheessa puhutaan jostain mikä ei kiinnosta.

Jää siis minulle yhä kysymys että miksi tämä täytyy tuomaroida kun "peli" on reilua vaikka jumittaakin?
 
Näen, että se on tarpeeksi henkilökohtaista, kun ollaan tällaisessa "Sinä et ymmärrä" "Eiku sinä et ymmärrä" -loopissa.
No jaa, en kyllä itse kokenut sellaisessa olevani sillä ymmärsin kyllä mitä ippenator tarkoitti, en vain ole samaa mieltä asiasta :D
 
Sinun ymmärtämättömyytesi ei tarkoita, että ihmiset olisivat mieltymyksissään väärässä.

Pointtisi on tullut selväksi. Josko siirtyisit seuraavaan aiheeseen. Pysyvästi.
Viesti ja palaute tuli perille, ei huolta siitä. Haluan kuitenkin antaa palautetta siitä, kuinka viesti ja palaute annettiin, sillä koen kyseisen yllä lainatun viestin olevan ainakin jollain tasolla henkilökohtaisesti loukkaava. Mielestäni foorumilla on, tai ainakin on ollut, käytännössä nollatoleranssi koskien kaikenlaista henkilökohtaista hyökkäämistä ja haukkumista. Vihjailu toisen kirjoittajan 'ymmärtämättömyydestä' on mielestäni henkilökohtainen 'hyökkäys' ja 'loukkaus'.

Koen, että ylläpito/moderointi on kuitenkin tällä foorumilla sellainen malli, jota seurataan. Sellainen, joka näyttää esimerkkiä. Huomasin, että kyseinen lainattu viesti oli kerännyt lyhyessä ajassa toistakymmentä tykkäystä, joka on tällä foorumilla paljon yhdelle viestille, joten halusin ottaa asian esille. Onko siis tällainen henkilökohtainen kuittailu 'esimerkillistä'? Ottaen huomioon tykkäysten määrän, niin väkisin tulee mieleen, että kannustetaan kyseisenlaiseen käytökseen. Mielestäni keskusteluissa argumentit 'riitelevät', eivätkä keskustelijat.

Onko yllä oleva kahden rivin kuittailu siis hyväksyttävä vastaus yleisellä tasolla kaikkeen, jos samasta asiasta keskustellaan useampaan kertaan? Otan esiin puhtaasti hypoteettisen mahdollisuuden, joka kuitenkin voi viimeaikaisten keskusteluiden perusteella tulla eteen jossain vaiheessa lähitulevaisuutta: The Last Of Us Remaken ketjuun tulee joku henkilö ilmoittamaan, että "Tämän pelin hinta on liian kallis! Se on oikeastaan jopa ryöstöä! En ymmärrä, miksi se maksaa noin paljon! En ymmärrä, kuka tuota hintaa on valmis maksamaan!". Saako siihen siis ylläpidon 'mallin' mukaan vastata "Sinun ymmärtämättömyytesi ei tarkoita, että ihmiset olisivat rahankäytössään väärässä. Pointtisi on tullut selväksi. Siirry muualle, pysyvästi!"? Minun mielestäni tuo ei ole asiallinen tapa keskustella tai vastata, vaikka asiasta olisikin eri mieltä, tai olisi kyllästynyt kyseiseen keskusteluun. Vai halutaanko tuollaisia kuittailuja enemmänkin tälle foorumille ja eri ketjuihin?

Tämä viesti ja kysely on ihan aitoa ihmettelyä siitä, mikä täällä nyt tällä hetkellä on sitten sääntölinja ja mikä katsotaan hyväksyttäväksi käytökseksi. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että annetaan palautetta, kunhan se annetaan asiallisesti. Saa laittaa vaikka yksityisviestiä, jos joku asia painaa mieltä. Henkilökohtaisia 'hyökkäyksiä' tai 'loukkauksia' en kuitenkaan haluaisi joutua lukemaan, varsinkaan ylläpidon suunnalta. Myönnän toki kirjoittavani ajoittain kärkkäästi ja 'pistävästikin', mutta mielestäni kirjoitan asioista, enkä henkilöistä. En ainakaan hauku ketään suoraan tai vihjaile mitään toisten kirjoittajien ymmärryksen tasosta. Päinvastoin päädyn kohtuullisen usein selittämään asiaa useampaankin kertaan, jotta asia tulee ymmärretyksi, jos ei ensimmäisellä kerralla pohjimmainen ajatus auennut.

Jos kirjoitan 'väärin' tai 'liian piikikkäästi', niin antakaa toki palautetta! Mutta olkaa ystävällisiä ja antakaa se palaute edes asiallisesti. Saa laittaa yksityisviestiä, että "Tuo viestisi ei ollut syystä X kovin kiva.". Todella ikävää lukea yllä lainatun muotoista tekstiä yleiseltä foorumilta ja nähdä samalla, kuinka moni on käynyt yläpeukuttamassa kyseisiä 'ymmärtämättömyysvihjailuja'.

Toivon todella, että tähän palautteeseen suhtaudutaan asiallisesti ja vakavasti. Minulla ei ole mitään vastaan ketään täällä. Rehellisesti sanottuna minua kyllä kouraisi aavistuksen, kun kyseisen yllä lainatun viestin näin. Olin ehkä, varmaankin, palautetta ansainnut, mutta mielestäni en todellakaan noin ikävässä ja osin loukkaavassakin muodossa! Kiitos ja anteeksi.
 
@Fabre#4: Olen itse kesälomalla, ja kesähessumme Jyri ei tässä nyt oikein osannut antaa palautetta oikealla tavalla.

Valitettavasti oikeuteni eivät riitä antamaan Jyrin jumalaiselle ylläpitotunnukselle minkäänlaista rangaistusta. Niinpä lupaan, että seuraavan kerran tavatessamme haukun häntä kakkapyllyksi.

Vähemmän vakavin kesäterveisin,

Ystävällinen päämodenne Tontsa
 
Tänne neuvottiin tulemaan:

Itse en ole mikään sateenkaari lippujen heiluttaja(enemmän oikealla) mutta uskon että heilläkin pitäisi samanlaiset ihmisoikeudet kuin kaikilla muilla.

Ja mitä tulee foorumi keskusteluihin niin olen huomanut että keskustelut ovat viimeisen 15 tai ainakin 10v aikana koventuneet huimasti ja käytettään entistä enemmän karkeeta kieltä ja Twitterissä jopa omalla naamalla/nimellä ja mitä enemmän tullaan lähemäksi nykyhetkeä niin politikka vaikuttaa entistä enemmän mukana(huonolla tavalla)

ja koska ajattelen että ihmisillä olisi olla oikeus sanoa mielipiteensä, oli se melkein mistä aiheesta tahansa kunhan sen osaa muotoilla oikein mutta tässä tullaan taas siihen kohtaan missä moderattorien pitää olla tarkkana koska yleensä foorumi etikettissä(tai ainakin on ollut) kielettynä alkuajosita lähtien flametus tai provoaminen, miksi niitä ikinä kutsuttakaan nykypäivänä niin silloin mielestäni moderaattorilla on ollut oikeus puuttua peliin.

Toisin olen minä nykyaikana nähnyt taitavia kirjoittajia jotka osaavat kirjoittaa tekstin joilla on "kaksoismerkitys" ja liikkuvat niin hyvin harmaalla alueella.

Nämä ovat nykyajan ongelmia missä sanavapaus kohtaa "toisia ei saa loukata" ja eikä näihin oikein saa löydettyä ratkaisua muuten kuin että laittaa käyttäjiä ignoreen.

Yhtäkaikki mutta en ole kyllä kateellinen nykypäivän moderaattoreille, 17v sitten leikin moderaattoria yhdellä foorumilla viikon verran ja minun vaikein työsarka oli vain poistaa aikuisviihde kuvia foorumilta jotka selvästi rikkoivat foorumin sääntöjä.

Edit: En tiedä olisko tämä sittenkin pitänyt kirjoittaa siihen toiseen ketjuun.
 
Sen verran paljon on saanut taas viime aikoina lueskella foorumilta noita 1-2 rivin henkilöön/nimimerkkiin meneviä kuittailuja kohti useampaakin eri käyttäjää, että haluan nyt nostaa asiaa tikun nokkaan tässä ja kysyä moderoinnin suunnalta, että mikä heillä/teillä on se 'virallinen linja' näihin asioihin. Ainakin ennen henkilökohtaiset hyökkäykset ja vihjailut ovat olleet kiellettyjä, joten siltä pohjalta haluaisin tässä nyt kysyä, mikä on nykyhetken tilanne.

Ollaan keskustelufoorumilla, missä mielipiteet toki lentelevät suuntaan ja toiseen. Laadukkaassa argumentoinnissa väittelyyn osallistuvat kuitenkin perustellut mielipiteet, eivätkä henkilökohtaiset hyökkäykset tai loukkaukset. Tuollaiset suoranaiset toisille käyttäjille 1-2 rivin viesteillä täysin alta lipan vittuilut eivät todellakaan nosta foorumin viihtyvyyttä tai ilmapiiriä. Itse toivoisin ylläpidon tarttuvan noihin täysin turhiin huuteluihin ja kuittailuihin tiukemmalla linjalla, jotta näsäviisaat vittuilut saadaan pois ja voidaan keskittyä keskustelemaan foorumin aiheista, eikä repimään leukoja toisille käyttäjille. Kyseiset viestit ovat ihan täyttä nollasisältöä ja toisten käyttäjien haukkumista.

Muistutan myös, että Suomen (rikos)laista löytyvät kohdat ja nimikkeet 'vihapuheelle' ja 'kiihottamiselle kansanryhmää tai toista ihmistä vastaan'. Toisten solvaaminen nimimerkin takaa, tai joukolla toisen käyttäjän foorumikiusaaminen pois foorumilta, voi olla joissain tapauksissa jopa rangaistava teko. Tätä menoa on nyt jatkunut täällä aika pitkän aikaa, yksi henkilö kiusattu/ajettu pois foorumilta kahteen eri kertaan(gherbaru/Mr. Palystation) ja lisäksi toinen jättäytynyt myös pois vastaavien kuittailujen jälkeen(Quantumia en ole nähnyt kirjoittamassa enää Ser-episodin jälkeen) ja edelleen nuo henkilöön menevät kuittailut täällä jatkuvat.

Minusta alkaisi ihan oikeasti olemaan käsillä jo se aika, että ylläpito toisi esiin virallisen linjan noille henkilökohtaisuuksiin meneville huuteluille ja sitä linjaa sitten myös 'kirjaimellisesti' noudatettaisiin. Linjan pitäisi olla selkeä, mitä sallitaan ja mitä ei, ja lisäksi sanktiot pitäisi olla myös selvät. Millään 'päivän fiiliksellä' tai 'noppaa heittämällä' noita asioita ei voi hoitaa! Oma ehdotukseni on, että ensimmäisestä toiseen henkilöön menevästä solvauksesta sanallinen varoitus, toisesta jäähy, kolmannesta tuplamittainen jäähy ja niin edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaan tässä kohtaa vain pikaisesti.

1. Raportoimasi viesti on poistettu.
2. On juhannus, joten varsinkaan nyt ylläpito ei ole täällä jatkuvasti päivystämässä.

Palaamme asiaan myöhemmin.
 
Ainakin ennen henkilökohtaiset hyökkäykset ja vihjailut ovat olleet kiellettyjä, joten siltä pohjalta haluaisin tässä nyt kysyä, mikä on nykyhetken tilanne.
Linja taikka säännöt eivät ole tietoisesti muuttuneet miksikään. Tämä nyt menee vanhojen itsestäänselvyyksien toisteluksi, mutta ei ole nyt tähän kohtaan mitään tuoreempaakaan näkökulmaa antaa. Urheilua seuraavat varmastikin tietävät, etteivät edes palkkaa nostavat ammattituomarit ole aina tuomioissaan tasapuolisia; joskus jää puhaltamatta, joskus jäähyä tulee liian herkästi tai rangaistus on rikkeeseen nähden liian lepsu tai liian kova. Lisäksi ensikertalaisena tai muuten vaan nuhteettomana saattaa joskus päästä pienemmillä seurauksilla, kuin jos on jopa vuosia jatkunutta sääntöjen rikkomista ja/tai sääntöjen rajamailla olevaa käyttäytymistä.

Jos tehdyt moderointitoimenpiteet tai niiden puute tuntuvat väärältä, aina voi valittaa Jyrille. Hän voi tuomioita muuttaa, jos perustelut ovat vakuuttavat. Aina ei onnistuta, ja virheen sattuessa se pyritään myös julkisesti tunnustamaan.

Jos itse on usein moderointitoimien kohteena tai päätyy toistuvasti sanaharkkaan toisten kanssa, kannattaa kurkata sinne peiliin ja miettiä, mitä omassa käytöksessään ja ulosannissaan olisi syytä muuttaa. Väitän, että vika harvemmin on säännöissä tai moderoinnissa.

Joten vaikka säännöt ovat kaikille samat, tuomiot vaihtelevat tilanteesta ja hetkestä riippuen. Ei tämä ole mitään eksaktia tiedettä, jossa asiasta X seuraa aina lopputulos Y. Kuitenkin niin kauan kuin linja on riittävän johdonmukainen, en ole huolissani. Kriittistä palautetta moderoinnista tulee loppujen lopuksi erittäin vähän - ja sekin monesti samoilta käyttäjiltä.

Ollaan keskustelufoorumilla, missä mielipiteet toki lentelevät suuntaan ja toiseen. Laadukkaassa argumentoinnissa väittelyyn osallistuvat kuitenkin perustellut mielipiteet, eivätkä henkilökohtaiset hyökkäykset tai loukkaukset. Tuollaiset suoranaiset toisille käyttäjille 1-2 rivin viesteillä täysin alta lipan vittuilut eivät todellakaan nosta foorumin viihtyvyyttä tai ilmapiiriä. Itse toivoisin ylläpidon tarttuvan noihin täysin turhiin huuteluihin ja kuittailuihin tiukemmalla linjalla, jotta näsäviisaat vittuilut saadaan pois ja voidaan keskittyä keskustelemaan foorumin aiheista, eikä repimään leukoja toisille käyttäjille. Kyseiset viestit ovat ihan täyttä nollasisältöä ja toisten käyttäjien haukkumista.
Olen tästä samaa mieltä. Näissä tilanteissa ohjeistukseni on edelleen, että käyttäkää Report bad post -toimintoa aina, kun tuollaisia viestejä tulee vastaan. Ei täällä ylläpidossa edelleenkään kukaan ehdi tai jaksa jokaista viestiä joka ketjusta lukea, joten joskus näitä turhia piikittelyjä vaan jää meiltä näkemättä. Mutta RBP:tä kun käyttää, siitä tulee suoraan meidän Slackiin ilmoitus, ja siellä on mukana myös niitä yllisläisiä, jotka eivät foorumiamme senkään vertaa aktiivisesti seuraa.

Ja noihin ilkeilyihin - olipa ne sitten onelinereita tai pidempiä piikittelyitä - ei kannata itse laittaa vastapalloon yhtikäs mitään, koska niistä kärkkäistä tai muka-nokkelista vastauksista hommat yleensä vain eskaloituvat. Ja pian osapuilleen jokainen verbaaliseen nujakointiin osallistunut saa penaltia. Myös sellainen "nyt popparit esiin" -kommentointi ärsyttää itseäni noissa tilanteissa, kun jotkut ovat päättäneet alkaa ottaa sanallisesti yhteen.

Muistutan myös, että Suomen (rikos)laista löytyvät kohdat ja nimikkeet 'vihapuheelle' ja 'kiihottamiselle kansanryhmää tai toista ihmistä vastaan'. Toisten solvaaminen nimimerkin takaa, tai joukolla toisen käyttäjän foorumikiusaaminen pois foorumilta, voi olla joissain tapauksissa jopa rangaistava teko.
Tärkeä muistutus, mutta uskallan väittää, että KonsoliFINin foorumi on varsin sivistynyt ja hillitty keskustelupaikka. Verrattuna esimerkiksi Twitteriin, Facebookiin taikka monien suomalaisten medioiden kommenttipalstoihin KFIN on kuin pyhäkoulu. Noissa edellä mainituissa paikoissa on aivan helvetin törkeää käytöstä, todella epätervettä polarisoitumista ja "vastapuolen" kiihkeää vihaamista joka päivä ja jatkuvalla syötöllä.

Onko kyse sitten jostain "keskustelukulttuurin muuttumisesta" vai mistä, en tiedä. Mutta sen tiedän, että siihen edelleen pyritään, että meininki pysyisi varsin asiallisena ja että ylilyönteihin puututaan jotensakin säädyllisessä ajassa. Se on vaan joskus pirun hankalaa, kun ei tätäkään harrastusta voi ylläpitää 24/7/365.

Tätä menoa on nyt jatkunut täällä aika pitkän aikaa, yksi henkilö kiusattu/ajettu pois foorumilta kahteen eri kertaan(gherbaru/Mr. Palystation) ja lisäksi toinen jättäytynyt myös pois vastaavien kuittailujen jälkeen(Quantumia en ole nähnyt kirjoittamassa enää Ser-episodin jälkeen) ja edelleen nuo henkilöön menevät kuittailut täällä jatkuvat.
Foorumilta poistuneiden kanssa olen pyrkinyt privana keskustelemaan ennen lähtöä ja kysellä, mikä meni pieleen, mitä voitaisiin tehdä paremmin jne. Gherbarunkin kanssa keskustelin privana molemmilla kerroilla, ja jälkimmäisellä hän sanoi, että ylläpito/moderointi on toiminut ”todella mallikkaasti” ja ”foorumin ilmapiiristä suurin vastuu on sen käyttäjillä, ei suinkaan ylläpidolla”. (Toivottavasti hän ei pahastu sanojensa lainaamisesta tässä yhteydessä.)

Mitä tulee Quantumiin, häntä varoitettiin ensin privaatisti, ja kun se ei tepsinyt, tuli viikon jäähy ja vuoden voimassa oleva varoitus. Tämän jälkeen hän ei ole foorumille kirjoitellut.

Minusta alkaisi ihan oikeasti olemaan käsillä jo se aika, että ylläpito toisi esiin virallisen linjan noille henkilökohtaisuuksiin meneville huuteluille ja sitä linjaa sitten myös 'kirjaimellisesti' noudatettaisiin. Linjan pitäisi olla selkeä, mitä sallitaan ja mitä ei, ja lisäksi sanktiot pitäisi olla myös selvät. Millään 'päivän fiiliksellä' tai 'noppaa heittämällä' noita asioita ei voi hoitaa! Oma ehdotukseni on, että ensimmäisestä toiseen henkilöön menevästä solvauksesta sanallinen varoitus, toisesta jäähy, kolmannesta tuplamittainen jäähy ja niin edelleen.
Mielestäni on erittäin vaikeaa täydellisen kattavasti määritellä, mikä lasketaan sellaiseksi henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi, josta penaltia voi antaa - etenkin jos asianomainen itse ei RBP:tä käytä. Välillä joistain tilanteista käydään ylläpidon kanssa keskustelua ja arvioidaan, mikä olisi oikea ratkaisu taikka sopiva sanktio.

Minkään keskustelupalstan säännöt taikka moderointi ei ole koskaan täydellistä. Ylläpidossa sääntömuutoksista on puhuttu jo pitkään, mutta palkattomilla harrastelijoilla ei ole aikatauluja tai deadlineja. Joten toistaiseksi mennään vanhojen sääntöjen puitteissa - niiden puutteet tiedostaen.

Jos on valmiita ehdotuksia uudistusta kaipaavien sääntöjen sanamuodoista, niitä voi laittaa ylläpidon arvioitavaksi esim. pistämällä minulle tai Jyrille yksityisviestiä. Tai jos jollakin tekee mieli liittyä moderaattorikaartiin, hakemuksia voi lykätä samoja kanavia pitkin.

PS. Sori, jos tämä meni jaaritteluksi. Olen vaan joskus kovin väsynyt tähän touhuun.
 
hei,, haluan pyytää anteeksi moderaattoreilta mun aiheuttamasta häiriöstä!, ja sain syystäkin porttikiellon.! en enää käytä samaa kielenkäyttöä kuin siinä viestissä,, ja varmaan täytyy asettaa,, alkoovilukko,, nettiin ettei tule enää känissä kirjoiteltua., :D Anteeksi.
 
hei,, haluan pyytää anteeksi moderaattoreilta mun aiheuttamasta häiriöstä!, ja sain syystäkin porttikiellon.! en enää käytä samaa kielenkäyttöä kuin siinä viestissä,, ja varmaan täytyy asettaa,, alkoovilukko,, nettiin ettei tule enää känissä kirjoiteltua., :D Anteeksi.
Anteeksipyyntö hyväksytty. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta tälläkään foorumilla, kun jollain viinapiru ottaa näppäimistön haltuunsa ja kirjoittaa sen verran räväkkää tekstiä, että siitä täytyy rapsua antaa.
 
Ylös Bottom