Gimble
Well-Known Member
Call Of Duty Warzone sai kunnian olla ensimmäinen PS4-peli, johon tunkattiin jollain uudella taaksepäinyhteensopivuuden metodilla 120 fps -moodi mukaan PS5:lle.
Digital Foundryn analyysi on kaksijakoinen: PS5 tarjoaa selvästi tasaisemman 120 ruudun kokemuksen kuin XSX, mutta HDR:stä joutuu luopumaan ihan konsolin näyttöasetuksissa, ja varsinainen resoluutio on PS4 Pro -version perintönä Series X:ää matalampi.
Toisaalta jos Microsoftin tehokonsolin parina on VRR:ää tukeva televisio/näyttö, ei ruudunpäivityksen heilahtelut tunnu oikeastaan missään, ja kuva on kauttaaltaan skarpimpi.
Jos oma näyttölaitteisto ei 120 hertsiä tue, vie boksi 60 fps:llä pelatessakin voiton 4K-tarkkuudellaan PS5:n tyytyessä 1512-1566p:n tienoilla dynaamisesti mukautuvaan pikselimäärään.
Minusta taaskin hieman vajaa analyysi. Kuitenkin kymmeniä miljoonia hieman vanhempaa HDMI 2.0b telkkaria kentällä ja kaikilla ei ole varaa tai muuten vain kiinnosta päivittää telkkaa tässä ja nyt. Voisi olla tiedonnälkää sen suhteen, että mitä Series X kanssa tapahtuu kun boksi laitetaan 1440p@120 tilaan? (Freesyncillä tai ilman jne.) Onko ihan sama asia kuin 4K tilassa HDMI 2.1 telkalla? Ehkä on ehkä ei, olisi ollut hyvä testailla...
Tuo onnistuu kuitenkin pääpiirteittäin kaikilla HDMI 2.0b näytöillä joissa on 120 paneeli, esim. Samsung QLED 2018 lähtien joka varmaankin on se markkinajohtaja tällä saralla. Myös muutamat mallit QLED sarjan ulkopuolelta kikan osaa. Ei tarvi kuin kytkeä boksin asetuksista 1440p@120 tilaan ja 120 fps ihanuutta rullaa silmien edessä hieman vanhemmallakin televisiolla.
Sen mitä itse olen pelannut WZ ja COD Black Ops 2019 QLEDin kanssa 1440p@120 tilassa niin on aivan älyttömän samettisen pehmeä kokemus. En ole pienintäkään hikkaa tai nykimistä noteerannut. Voisin kyllä enemmänkin testailla taas pitkästä aikaa WZ kun Battle Passi tarvisi maaliin grindata ja ottaa CPt himaan seuraavalle kaudelle.
Viimeksi muokattu: