Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TT-2k
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5 xsx


Xbox One: 1080p / 30FPS
Xbox One X: 2160p / 30FPS
Xbox Series S: 1620p / 60FPS or 1080p / 120FPS
Xbox Series X: 2160p / 60FPS or 1440p / 120FPS
Playstation 4: 1080p / 30FPS
Playstation 4 Pro: 1440p / 30FPS
Playstation 5: 1440p / 60FPS

- The results of the resolutions in the areas tested have given the same official results offered by Double Fine, but I do not rule out that there could be dynamic resolution. - There is no native version for PS5. It runs the PS4 Pro version with the framerate unlocked at 60FPS. - The VRR is exclusive to Xbox Series S/X and PC. - HDR is exclusive to Xbox Series S/X. - Loading times are better optimized on Xbox consoles of both generations. - The graphic settings are very similar on all platforms. On PC, it stands out a better anisotropic filtering and the drawing distance in the ambient occlusion and some shadows. - Xbox One X and PS4 Pro should have offered a 60FPS mode, although it is a perfectly enjoyable game at 30FPS. - There are more frequent FPS drops on PS4 / PS4 Pro when changing zones. During cutscenes, all oldgen versions suffer some drops.

Ehkä tässä tapauksessa on vedetty kotia päin Microsoftin puolelta.
 
VG Tech testaili Chivalry 2:n Quality Modea uusilla konsoleilla. Kolmikon jokaisella laitteella 60 fps -tavoite täyttyi yli 99,9-prosenttisesti, joten ei tässä nyt eroja oikein päässyt syntymään. XSS:llä tietysti selvästi matalin resoluutio.

PS5: 1296-2160p
XSX: 1296-2160p
XSS: 720-1080p

 
VG Techin vertailulla jatketaan. Vuorossa nyt 60 fps -päivityksen saanut Assassin’s Creed: Odyssey. Suorituskyky mukailee niin monia muitakin edellissukupolven multiplattareita: PS5:llä pienempi reso, mutta vähemmän notkahteluja ruutua päivitettäessä (99,97 % vs. 98,92 %). Boksilla siis enemmän pudotuksia, ja ne kyykkäävät syvemmälle. Mutta ei mitään sellaista, josta VRR:llä ei selviäisi.

XSS sinnittelee hyvin mukana, mutta välianimaatioissa sen on tyytyminen kolmeenkymmeneen ruutuun sekunnissa.

PS5: 1026-1620p
XSX: 1368-2160p
XSS: 720-1080p

 
Uusin formulapeli Digital Foundryn testissä.


Xbox Series X
Quality mode: 4K@60fps
Performance mode: 1440p@120fps

Xbox Series S
Quality mode: 1080p@60fps
Ei performance modea

PS5
Quality mode: 4K@60fps
Performance mode: 1440p@120fps

Grafiikka-asetukset identtiset tehokonsoleilla ja aikalailla myös Series S:llä. Ruudunpäivitys pysyy tasaisena jokaisella konsolilla joka modessa, mikä on aika mahtava saavutus itsessään. Lisäksi quality modessa peli myös pyörii oikeasti 4K@60fps. Codemasters on kyllä hionut tämän pelin suorituskyvyn aivan nappiin.
 
Digital Foundrylla jatketaan, ja pelinä nyt ilmaisen* next-gen-version saanut Little Nightmares II. 60 fps -ruudunpäivityksen lisäksi uusilla konsoleilla on mukana myös paremmat volumetriset valaistusefektit sekä RT-heijastukset. Tosin boksilla säteenseuranta tuntuu olevan jotenkin rikki, ja heijastukset käyttävät perinteisempää screen space reflection -tekniikkaa. Lisäksi kaikilla kolmella 30 fps -tilassa on frame pacing -ongelmia, joita ei edellisgenin laitteilla kuitenkaan ollut. Joten "sixti efpiies" on parempi valinta.

Series X:llä dynaamisen tarkkuus haitari on kireämpi, eikä mene niin alas kuin PS5:llä. Ja tässäkin pelissä XSX:llä muutama ruutu putoaa matkalle oletettavasti noiden lisäpikseleiden takia, mutta käytännössä puhutaan jälleen identtisistä versioista.

PS5 Beauty: 4K@30 fps
PS5 Performance: 1684-2160p@60 fps

XSX Beauty: 4K@30 fps
XSX Performance: 1890-2160p@60 fps

XSS Beauty: 1440@30 fps
XSS Performance: 972-1080p@60 fps



* Jos siis omistaa PS4/Xbox One -version.
 
Vähän tippunut kärryiltä. Mutta mikäs nyt sitten on se tilanne, PS5 vs. Xbox Series X ? Toinen hieman tehokkaampi ainakin paperilla, näkyykö tämä myös peleissä?
 
Vähän tippunut kärryiltä. Mutta mikäs nyt sitten on se tilanne, PS5 vs. Xbox Series X ? Toinen hieman tehokkaampi ainakin paperilla, näkyykö tämä myös peleissä?

Sanoisin, että voittajaa ei tässä pelissä ole vielä löytynyt. Xbox Series X kykenee monissa peleissä hieman parempaan resoluutioon, mutta Playstation 5 vie yleensä voiton sitten hieman paremmalla ruudunpäivityksellä. Erot ovat olleet pienet eli voidaan puhua tasaväkisistä konsoleista.
 
Mutta mikäs nyt sitten on se tilanne, PS5 vs. Xbox Series X ? Toinen hieman tehokkaampi ainakin paperilla, näkyykö tämä myös peleissä?
Käytännössä monialustajulkaisut ovat liki identtisiä. Jos jotain trendiä haluaa nähdä, niin PS5:llä on yleensä hieman pienempi reso, mutta vastineeksi tasaisempi ruudunpäivitys. PS5:n ”supernopea” SSD antaa joissain peleissä hienoisesti nopeammat latausajat, mutta toisaalta Series X latailee selvästi nopeammin, jos kyseessä on taaksepäinyhteensopivuuden kautta pyörivä Xbox One -versio (vs. PS5:llä oleva PS4-peli).

Käytännössä kummallakaan alustalla ei ole tällä hetkellä merkittävää etulyöntiasemaa toiseen nähden, ja multiplattaripelit voi huoletta ostaa omalle lempialustalleen ja saada silti käytännössä ihan saman kokemuksen kuin sillä toisellakin tehokonsolilla. Tai no, PS5:n ohjain saattaa päristä ja väristä vähän erilailla, ja sen liipaisimet käyttäytyä eri tavoilla.
 
Vähän tippunut kärryiltä. Mutta mikäs nyt sitten on se tilanne, PS5 vs. Xbox Series X ? Toinen hieman tehokkaampi ainakin paperilla, näkyykö tämä myös peleissä?
Aika mitättömät erothan noiden laitteiden tehoissa on loppujen lopuksi. Multiplatter-peleissä tuskin tulee koskaan olemaan suuria eroja, joten sen puolesta en usko olevan kenenkään järkevää tehdä sitä ratkaisua kumman noista konsoleista hankkii. Erot tulevat yksinoikeuspeleissä, joita niitäkin tulee kummallekin olemaan tässä sukupolvessa kiitettävästi. Jos pitää monipuolisesta pelaamisesta ja rahat riittävät, niin kannattaakin ostaa sekä XSX että PS5 ja nauttia molemmilla pelaamisesta.
 
Vuoden päästä voi jo ilmestyä sellaisia pelejä, jotka on tehty uusien konsolien tehot silmälläpitäen alusta lähtien. Sitä ennen ei voi oikein antaa lopullista tuomiota, mutta jonkinlainen nyrkkisääntö on, että tehoerojen pitää olla todella suuret, jotta käytännön pelikokemukseen vaikuttavia eroja syntyy. Tällä hetkellä näyttää siltä, että jäädään PS4:n ja Xbox Onen välistä tehoeroa pienempään tulokseen. Silloin tehoero taisi olla n. 40% pleikkarin eduksi ja se jo selvästi näkyi. Jos voisin jotain arvata, veikkaisin tehoeron olevan lopulta n. 20-25% Series X:n hyväksi, mutta nykytilanteessa eroa ei näy missään. Noin pieni tehoero ei vaikuta siihen, kumpi konsoli kannattaa hankkia.
 
Vuoden päästä voi jo ilmestyä sellaisia pelejä, jotka on tehty uusien konsolien tehot silmälläpitäen alusta lähtien. Sitä ennen ei voi oikein antaa lopullista tuomiota, mutta jonkinlainen nyrkkisääntö on, että tehoerojen pitää olla todella suuret, jotta käytännön pelikokemukseen vaikuttavia eroja syntyy. Tällä hetkellä näyttää siltä, että jäädään PS4:n ja Xbox Onen välistä tehoeroa pienempään tulokseen. Silloin tehoero taisi olla n. 40% pleikkarin eduksi ja se jo selvästi näkyi. Jos voisin jotain arvata, veikkaisin tehoeron olevan lopulta n. 20-25% Series X:n hyväksi, mutta nykytilanteessa eroa ei näy missään. Noin pieni tehoero ei vaikuta siihen, kumpi konsoli kannattaa hankkia.
Myös yksinoikeuksia alkaa olla vuoden päästä sen verran, että oma lempikonsoli on helpompi poimia.
 
The Medium vertailua.




- PS5 does not use Ray-Tracing of any kind. In Series X they implemented Ray-Tracing (partially) in ambient occlusion and reflections, but in PS5 they have removed all this (Series S did not have RT either)
- The lighting and ambient occlusion on PS5 has been modified a bit (in places giving good results and in others not so good). In the area of the beginning, for example, they have changed the direction of the light by completely changing the lighting of the rooms.
- By sacrificing RT, they have had scope to increase resolution on PS5. It runs at dynamic 4K like Series X, but does not have peaks as low as those reached by Microsoft's console. In areas where Series X fell below 1080p, PS5 remains above 1260p.
- In terms of performance, PS5 suffers more stuttering than Xbox (especially in cinematics) at 30FPS
- Shadows on PS5 have also undergone changes. In some areas, shadows appear harsher than other platforms (especially outdoors).
- Anisotropic filtering is slightly improved on PS5 over Series X.
- The textures are of the same quality in all versions.
- On PC, certain settings such as DOF, parallax occlusion, ray-tracing or the drawing distance are still higher than the rest of the versions.
- Loading times are twice as fast on Xbox Series compared to PS5. However, PS5 loads textures faster on startup.
 
The Medium vertailua.




- PS5 does not use Ray-Tracing of any kind. In Series X they implemented Ray-Tracing (partially) in ambient occlusion and reflections, but in PS5 they have removed all this (Series S did not have RT either)
- The lighting and ambient occlusion on PS5 has been modified a bit (in places giving good results and in others not so good). In the area of the beginning, for example, they have changed the direction of the light by completely changing the lighting of the rooms.
- By sacrificing RT, they have had scope to increase resolution on PS5. It runs at dynamic 4K like Series X, but does not have peaks as low as those reached by Microsoft's console. In areas where Series X fell below 1080p, PS5 remains above 1260p.
- In terms of performance, PS5 suffers more stuttering than Xbox (especially in cinematics) at 30FPS
- Shadows on PS5 have also undergone changes. In some areas, shadows appear harsher than other platforms (especially outdoors).
- Anisotropic filtering is slightly improved on PS5 over Series X.
- The textures are of the same quality in all versions.
- On PC, certain settings such as DOF, parallax occlusion, ray-tracing or the drawing distance are still higher than the rest of the versions.
- Loading times are twice as fast on Xbox Series compared to PS5. However, PS5 loads textures faster on startup.

Aika erikoiset tulokset. Tosin, kun eri versioiden julkaisupäivillä on eroa yli puoli vuotta, niin siinä vaiheessa ehtii tehdä käytännössä eri version pelistä - kuten tässä on ilmeisesti käynyt. Tästä kielii esim. se että valaistuksen suuntaa on muutettu, joka on aika outoa.
 
Tosin, kun eri versioiden julkaisupäivillä on eroa yli puoli vuotta, niin siinä vaiheessa ehtii tehdä käytännössä eri version pelistä
Whoa! Whoa! Whoa! Ei ennätä!

Ei, eiköhän tässä pelimoottori ole se, josta erot johtuvat. Eli kyseessä Unreal Engine 4:lla tehty peli. Samanmoisia eroja näkyi hyvin PS3 vs Xbox360 -aikakauden alussa, kun Xbox:lla Unreal Engine (2) -pelimoottoria hyödyntävät pelit pyörivät sulavasti, ja PS3:lla oli jonkinlaisia ongelmia.

Unreal Engine 4 ei ole alunperin suunniteltu PS5/Xbox Series -pelikonsoleille, joten täyttä rautatukea ei luonnollisestikaan vielä ole.
 
Whoa! Whoa! Whoa! Ei ennätä!

Ei, eiköhän tässä pelimoottori ole se, josta erot johtuvat. Eli kyseessä Unreal Engine 4:lla tehty peli. Samanmoisia eroja näkyi hyvin PS3 vs Xbox360 -aikakauden alussa, kun Xbox:lla Unreal Engine (2) -pelimoottoria hyödyntävät pelit pyörivät sulavasti, ja PS3:lla oli jonkinlaisia ongelmia.

Unreal Engine 4 ei ole alunperin suunniteltu PS5/Xbox Series -pelikonsoleille, joten täyttä rautatukea ei luonnollisestikaan vielä ole.
No jos "eri versio" oli terminä väärä, niin tarkoitin siis selkeitä muutoksia alustojen välillä. Minusta valaistuksen suunnan muuttaminen on tällainen muutos. Enkä siis tarkoita sitä että toisessa on Ray Tracing päällä ja toisessa ei.
 
Kena PS4 Pro vs PS5 vs PC vs Digital Foundry.




PS4 Pro 1440p (1188p-1440p) lähes kokoajan 30 FPS, vähemmän kasvillisuutta ja varjo resoluutio pienempi kuin PS5, myös objektien striimaus ongelmia.
PS5 Performance (1296-1440p) dippailee alle 60 paikoitellen, varsinkin maailmassa liikkuessa.
PS5 4k (1944-2160) lukittu 30 FPS

Esirenderöidyt videot on 24 FPS ja näyttää aika pahalta.
 
Viimeksi muokattu:
VG Techiltä Diablo II Resurrectedin mittaustuloksia.

PS5 Quality: 1440-2160p@30 fps
PS5 Performance: 960-1440@60 fps
XSS Quality: 960-1440p@30 fps
XSS Performance: 720-1080p@60 fps
XSX Quality: 1440-2160p@30 fps
XSX Performance: 960-1440@60 fps



Kaikissa muissa mentiin yli 99-prosenttisesti tavoiteruudunpäivityksellä, mutta Series S:llä ei tuo 60 fps tahtonut pysyä kauhean hyvin yllä, ja suurin hetkellinen notkahdus tuli peräti kolmeenkymmeneen ruutuun sekunnissa. Tehokonsoleista XSX suoriutui paholaisen häntätupsukarvan verran paremmin; 99,79 % vs. 99,54 %.
 
Viimeksi muokattu:
Otan kunnian viilata pilkkua "XSS Quality: 960-144p@30 fps" 1440p taitaa olla oikea reso vai tehtiinkö Series S:llä nyt reson pomppimis ennätys? ;)
 
Ylös Bottom