Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Call Of Duty Warzone sai kunnian olla ensimmäinen PS4-peli, johon tunkattiin jollain uudella taaksepäinyhteensopivuuden metodilla 120 fps -moodi mukaan PS5:lle.

Digital Foundryn analyysi on kaksijakoinen: PS5 tarjoaa selvästi tasaisemman 120 ruudun kokemuksen kuin XSX, mutta HDR:stä joutuu luopumaan ihan konsolin näyttöasetuksissa, ja varsinainen resoluutio on PS4 Pro -version perintönä Series X:ää matalampi.

Toisaalta jos Microsoftin tehokonsolin parina on VRR:ää tukeva televisio/näyttö, ei ruudunpäivityksen heilahtelut tunnu oikeastaan missään, ja kuva on kauttaaltaan skarpimpi.

Jos oma näyttölaitteisto ei 120 hertsiä tue, vie boksi 60 fps:llä pelatessakin voiton 4K-tarkkuudellaan PS5:n tyytyessä 1512-1566p:n tienoilla dynaamisesti mukautuvaan pikselimäärään.

Minusta taaskin hieman vajaa analyysi. Kuitenkin kymmeniä miljoonia hieman vanhempaa HDMI 2.0b telkkaria kentällä ja kaikilla ei ole varaa tai muuten vain kiinnosta päivittää telkkaa tässä ja nyt. Voisi olla tiedonnälkää sen suhteen, että mitä Series X kanssa tapahtuu kun boksi laitetaan 1440p@120 tilaan? (Freesyncillä tai ilman jne.) Onko ihan sama asia kuin 4K tilassa HDMI 2.1 telkalla? Ehkä on ehkä ei, olisi ollut hyvä testailla...

Tuo onnistuu kuitenkin pääpiirteittäin kaikilla HDMI 2.0b näytöillä joissa on 120 paneeli, esim. Samsung QLED 2018 lähtien joka varmaankin on se markkinajohtaja tällä saralla. Myös muutamat mallit QLED sarjan ulkopuolelta kikan osaa. Ei tarvi kuin kytkeä boksin asetuksista 1440p@120 tilaan ja 120 fps ihanuutta rullaa silmien edessä hieman vanhemmallakin televisiolla.

Sen mitä itse olen pelannut WZ ja COD Black Ops 2019 QLEDin kanssa 1440p@120 tilassa niin on aivan älyttömän samettisen pehmeä kokemus. En ole pienintäkään hikkaa tai nykimistä noteerannut. Voisin kyllä enemmänkin testailla taas pitkästä aikaa WZ kun Battle Passi tarvisi maaliin grindata ja ottaa CPt himaan seuraavalle kaudelle.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta taaskin hieman vajaa analyysi. Kuitenkin kymmeniä miljoonia hieman vanhempaa HDMI 2.0b telkkaria kentällä ja kaikilla ei ole varaa tai muuten vain kiinnosta päivittää telkkaa tässä ja nyt. Voisi olla tiedonnälkää sen suhteen, että mitä Series X kanssa tapahtuu kun boksi laitetaan 1440p@120 tilaan? (Freesyncillä tai ilman jne.) Onko ihan sama asia kuin 4K tilassa HDMI 2.1 telkalla? Ehkä on ehkä ei, olisi ollut hyvä testailla...
Koska Digital Foundryn kaappauslaitteisto ei edes tue 4K@120 fps -tilaa, otettiin video talteen 1080p@120 fps:nä kummallakin konsolilla.

If you have an HDMI 2.0 display (or indeed capture card), you can still achieve 120fps - however, the image will be internally downscaled from native resolution to 1080p.

&

We captured both at 1080p120 (though Series X can output 1440p120 for capture devices) and also took full 4K system level screenshots, which you'll find lower down the page.

Sanoisin, ettei suorituskyky ainakaan parane 1440p@120 Hz -tilassa.

Lähde: Eurogamer
 
Psychonauts 2 resoluutiot ja frameratet.


PlatformMax ResolutionMax FramerateHDR SupportVRR SupportSpecifics
Xbox One1920 x 108030NoNo
Xbox One X3840 x 216030 NoNo
Xbox Series S2880 x 162060, 120*YesYes*1080p at 120Hz
Xbox Series X3840 x 216060, 120*YesYes*1440p at 120Hz
PS4 Base1920 x 108030 NoNo
PS4 Pro2560 x 144030 NoNo
PS5*2560 x 144060 NoNo*PS4 version running via backwards compatibility
WindowsUnlimitedUnlimited NoYes


 


Summarun sum:

PS5 perfomance mode kärsii Pacing frame ongelmasta joka saattaa aiheuttaa sen että peli vaikuttaisi pyörivän 30fps(Suora käännös)
Ja PS5 versiossa voi olla myös Tearingia ruudun alareunassa 7:09

PS5 ja XsX ovat perfomance modessa natiivilla 1440p resolla ja Xss menee 900p

Numeroiden perusteella tehokonsoli kaksikko pysyy hyvin 60fps mutta Xss on paikotellen ongelmissa, ehkä resoa olisi pitänyt pudottaa lisää.

Quality modet ovat sitten tehokonsoleilla natiivi 2160p ja Xss 1080(!?)
Quality modella ei ole konsoleilla vaikeuksia pysyä 30fps lukituksessa.

Joten näiden perusteella olisi pitänyt pudottaa vielä resoa enemmän Xss:llä perfomance modessaa että olisi tarjonut vakaan 60fps ehkä 720p?

Quality modet kasvattavat myös piirtoetäisyyttä verrattuna perfomance modeen ja PS5/XsX:llä on tarkemmat tekstuurit verrattuna Xss(nyt alkaa varmaan Xss muistit tulla vastaan)

Edit: Hidas
 
Psychonauts 2 resoluutiot ja frameratet.


PlatformMax ResolutionMax FramerateHDR SupportVRR SupportSpecifics
Xbox One1920 x 108030NoNo
Xbox One X3840 x 216030 NoNo
Xbox Series S2880 x 162060, 120*YesYes*1080p at 120Hz
Xbox Series X3840 x 216060, 120*YesYes*1440p at 120Hz
PS4 Base1920 x 108030 NoNo
PS4 Pro2560 x 144030 NoNo
PS5*2560 x 144060 NoNo*PS4 version running via backwards compatibility
WindowsUnlimitedUnlimited NoYes



Tästä ei listan perusteella ole näköjään PlayStation 5 versiota vai onko se tulossa myöhemmin?
 
Tästä ei listan perusteella ole näköjään PlayStation 5 versiota vai onko se tulossa myöhemmin?

En nyt lyö satasesta vetoa, mutta jossakin vaiheessa Twitterin puolella liikkui huhua, että ainoastaan Xbox Series -konsoleille olisi kehitetty "next gen" -versio kyseisestä pelistä. En tiedä, että onko asiaan tullut muutosta, mutta toivottavaa tietenkin olisi, että PS5-pelaajat pääsevät myös nauttimaan paremmasta ruudunpäivityksestä - edes jossain vaiheessa.
 
Tästä ei listan perusteella ole näköjään PlayStation 5 versiota vai onko se tulossa myöhemmin?
Tällä hetkellä en usko että tulee natiivia PS5 versiota, niin pitää pelata tuon taaksepäin yhteensopivuuden kautta.

Ainahan kaikki on mahdollista ja hyvähän se olisi jos, vaikka tulisi myöhemmin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:


Summarun sum:

PS5 perfomance mode kärsii Pacing frame ongelmasta joka saattaa aiheuttaa sen että peli vaikuttaisi pyörivän 30fps(Suora käännös)
Ja PS5 versiossa voi olla myös Tearingia ruudun alareunassa 7:09

PS5 ja XsX ovat perfomance modessa natiivilla 1440p resolla ja Xss menee 900p

Numeroiden perusteella tehokonsoli kaksikko pysyy hyvin 60fps mutta Xss on paikotellen ongelmissa, ehkä resoa olisi pitänyt pudottaa lisää.

Quality modet ovat sitten tehokonsoleilla natiivi 2160p ja Xss 1080(!?)
Quality modella ei ole konsoleilla vaikeuksia pysyä 30fps lukituksessa.

Joten näiden perusteella olisi pitänyt pudottaa vielä resoa enemmän Xss:llä perfomance modessaa että olisi tarjonut vakaan 60fps ehkä 720p?

Quality modet kasvattavat myös piirtoetäisyyttä verrattuna perfomance modeen ja PS5/XsX:llä on tarkemmat tekstuurit verrattuna Xss(nyt alkaa varmaan Xss muistit tulla vastaan)

Edit: Hidas

PS5 keskiarvo 59,96fps ja Series X 59,85. Videon alun bossitaistossa PS5 näytti esittävän tasaista 60fps viivaa kun XSX takoo alimmillaan 53fps.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä ei listan perusteella ole näköjään PlayStation 5 versiota vai onko se tulossa myöhemmin?
Tästä pelistähän oli joukkorahoituskampanja joskus viitisen vuotta sitten, jossa keräsi useamman miljoonan.
Silloin luvattiin pelin tulevan myös PS4:lle. Pari vuotta sen jälkeen Microsoft osti Double Finen. Päätettiin pitää lupaus tuoda Psychonauts 2 PS4:lle, mutta Xboxin puolella myös uudelle sukupolvelle.

Linkki:
 
En nyt lyö satasesta vetoa, mutta jossakin vaiheessa Twitterin puolella liikkui huhua, että ainoastaan Xbox Series -konsoleille olisi kehitetty "next gen" -versio kyseisestä pelistä. En tiedä, että onko asiaan tullut muutosta, mutta toivottavaa tietenkin olisi, että PS5-pelaajat pääsevät myös nauttimaan paremmasta ruudunpäivityksestä - edes jossain vaiheessa.


Joo tossa tulikin hyvät muistutkset että firma on nykyään Microsoftin omistuksessa niin ymmärrettävää miksi PlayStation 5 versio on jäännyt tekemättä.
 
Olisihan se toki reilua olla tuoda pelin next gen-versio myös pleikalle. Varmaan aika moni pleikkarin pelaajista jotka tuota 5 vuotta sitten tukivat pelaavat tätä nykyä PS5:llä ja itse PS4 on pölyyntymässä. Vähän tuntuu, että nyt mentiin sieltä mistä aita on matalin, kun kyseessä on kilpailijan alusta jolle oltiin "pakotettuja" kunnioittamaan vanhaa lupausta. Microsoftin rahoilla varmaankin kumminkin olisi ollut mahdollista tarjota paras mahdollinen kokemus pelille, pelasi pelaaja sitten millä alustalla tahansa.

Varmaan olisi myös myynneissä näkynyt positiivisesti jos pelillä olisi täysi tuki myös pleikkarin alustalla. Olin meinaan itse hyvinkin innoissani pelistä kun Skill Upin preview-pätkää katsoi, mutta aika nopeasti innostus laski kun luin, että pelillä ei ole next gen-patchia PS5:llä.
 
PS5 keskiarvo 59,96fps ja Series X 59,85. Videon alun bossitaistossa PS5 näytti esittävän tasaista 60fps viivaa kun XSX takoo alimmillaan 53fps.
Kävihän se 2 sekuntia 53fps, onneksi VRR hoitelee tonkin yskähdyksen. Videon kohdassa 1:54 huomaamme kun ps5 takoo 53fps.

Mitä sitten? Hyvin näyttää molemmat pysyvän 60fps keskiarvon mukaan.
 
Kävihän se 2 sekuntia 53fps, onneksi VRR hoitelee tonkin yskähdyksen. Videon kohdassa 1:54 huomaamme kun ps5 takoo 53fps.

Mitä sitten? Hyvin näyttää molemmat pysyvän 60fps keskiarvon mukaan.
Siinä on suuri ero yskiikö välivideon aikana vai itse pelin aikana.
 
Siinä on suuri ero yskiikö välivideon aikana vai itse pelin aikana.
Mutta yskiikö ne sittenkään kaikilla peliä pelaavilla aina absoluuttisesti samassa kohdassa?

Ei tarvitse vastata. Tuota kun tarkastelee suurennuslasin kanssa, niin kummankin tehokonsolin kannattajat voivat hakea voittonsa vähän omista preferensseistään riippuen:
 
NX Gamerin analyysia Shadow Of The Tomb Raiderista tuoreimman päivityksen jälkeen.

PS5: 2160p (checkerboarding)
XSX: 1620p
XSS: 900p

Pleikalla tavallaan resoluutioetu, mutta joissain pienissä yksityiskohdissa XSX:n natiivireso tuottaa tuottaa hiuksenhienosti - pun intended - paremman kuvanlaadun. Käytännössä PS5:llä ja XSX:llä peli näyttää identtiseltä, mitä nyt XSX:llä jotkin light mapit välkkyvät (joka on ihan silkka bugi). XSS:llä pitää tyytyä 900p-tarkkuuteen, mutta pientä pehmeyttä lukuun ottamatta se näyttää yhtä hyvältä kuin tehovehkeilläkin.

Ruudunpäivityksenkin osalta uudet konsolit ovat varsin tasaväkisiä, mutta XSX:llä tulee suurimmat pudotukset tiukimmissa väännöissä ja joissain välianimaatioissa. Mutta taas kerran nuo ovat varsin yksittäisiä hetkiä, ja normipelitilanteissa varsin tasaisella 60 fps:llä mennään jopa Series S:llä.

 
Myös DF yhtyy Flight Sim ylistäjiin. Jos joku tuon katsoo, voisi kertoa tekevätkö mitään vertailua täyden ja vajaan installoinnin välillä.


Mitä nyt nopeasti selasin läpi, niin eivät tainneet puhua siitä mitään.

Series S:llä resoluutio 1080p ja graafisesti hieman heikompi, mutta pyörii tasaisesi 30fps ja Series X:llä 4K ja dippailee joissakin kohdissa vähäksi aikaa 19-23fps paikkeille ja saattaa nykiä uusia ympäristöjä ladatessa.

Muuten kyllä kehuivat, että ovat onnistuneet tuomaan tämän hyvin Series konsoleille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Rocket League pyörii nyt myös pleikkarilla 120fps. Mielenkiintoista, että tämä on BC-päivitys eikä natiivi portti, joten onkohan Sony tehnyt duunia BC:n eteen, kun tämä on kumminkin toinen peli vähän ajan sisällä jonka devit saavat pyörimään 120fps ilman, että tarvitsee natiivia porttia pelille tehdä erikseen.

Hieno juttu jos näin. :)
 
Ylös Bottom