Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Noihin DiRT 5 -kuviin kannattaa laittaa kontekstiksi se, että Digital Foundrykin epäili pelin pyörivän XSX:llä 120 fps -tilassa väärillä asetuksilla. Ja toisaalta PS5:llä ruudunpäivitys ottaa osumaa jopa 90 fps:n tienoille joillain radoilla, kun autoja on paljon näköpiirissä. Ja kun PS5:ssä ei ole lainkaan VRR-tukea vielä tässä vaiheessa, epätasainen ruudunpäivitys ei tunnu hyvältä, vaikka näyttääkin graafisesti paremmalta.
Toi pökkivä framerate ei naurata mutkaan tullessa. Vrr on oikeasti se tän genin kovin juttu, ja aika harva ymmärtää sen merkityksen. Nyt toisessa telkussa g-sync ja toisessa ei. Ero on valtava, mitä pelattavuuteen tulee.
Niin, tätä olen tainnut sanoa aika monta kertaa. Amd vs amd. Erot marginaalisia. Ekosysteemi, pelit ja pelien hinnat ovat se iso kysymys.
 
Toi pökkivä framerate ei naurata mutkaan tullessa. Vrr on oikeasti se tän genin kovin juttu, ja aika harva ymmärtää sen merkityksen. Nyt toisessa telkussa g-sync ja toisessa ei. Ero on valtava, mitä pelattavuuteen tulee.

Ei sillä paljoa tee jos pelissä on vakaa ruudunpäivitys.
 
Nyt on Digital Foundryn vertailussa Call of Duty. PS5-versio pyörii pikkuisen tasaisemmin 120hz -moodissa. Series X taas pyörittää peliä tasaisemmin 60 fps-ray tracing -moodissa, jossa PS5 tipahtaa neljänkympin tienoille muutamissa kohtauksissa. Muuten hyvin tasaista konsoleiden kesken.
 
Ei sillä paljoa tee jos pelissä on vakaa ruudunpäivitys.
Juu, ja vakaa 4k 60 fps on ihan salettiin fakta. Siis vakaa tarkoittaa sitä, että ei vaella alas 58fps. Vaan posottaa kirkkasti yli 60, eikä gpu kuumene, tai detaljeista ei ole tingitty. Huoh.

Jännä, että mä kaipaan sitä ominaisuutta, vaikka hankintalistalla 3080ti. Ei kai konsoleilla tarvi sitten, jos niin sanotaan.
 
Näkyy pientä kikkaa harrastettavan myös Call of Dutyn puolella.

EniiAG7WEAcMwpM
 
Näkyy pientä kikkaa harrastettavan myös Call of Dutyn puolella.

EniiAG7WEAcMwpM

No niin näkyy pientä kikkaa olevan:

cod.PNG

cod2.PNG

Jos kuuntelit videon äänien kanssa niin kävi selväksi, että pientä eroa esim. ruohossa on, koska nuo ilmeisesti generoidaan randomisti.
Kuulit myös sen, että PS5 on lähes lukittu 60fps RT:n kanssa pois lukien pari raskaampaa kohtaa. Näillä kuvilla voidaan toki saada asia näyttämään siltä, että Series X syö PS5 elävältä.
 
Hauskasti tilanne kääntyi Dirtin jäljiltä käytännössä päälaelleen. Yhtäkkiä PS5 dippaa 10-20 framea useammassakin kohdassa, kun ei jaksakaan pyörittää ray tracettuja varjoja. Nehän voi ottaa pois päältä joo. Yhtä lailla Dirtiä voi pelata Image Quality modissa, jolloin täälläkin postatut kuvat ovat ihan paperia.

Mutta niin tässä kuin aikaisemmissakin vertailuissa, erot ovat pieniä.
 
Hauskasti tilanne kääntyi Dirtin jäljiltä käytännössä päälaelleen. Yhtäkkiä PS5 dippaa 10-20 framea useammassakin kohdassa, kun ei jaksakaan pyörittää ray tracettuja varjoja. Nehän voi ottaa pois päältä joo. Yhtä lailla Dirtiä voi pelata Image Quality modissa, jolloin täälläkin postatut kuvat ovat ihan paperia.

Mutta niin tässä kuin aikaisemmissakin vertailuissa, erot ovat pieniä.

Tuossahan on kyseessä aivan selvä bugi, jos tällä haavaa heikommin suoriutuva Series X pyörittää nämä 60 fps. Itse väittäisin että dynaamisen reson algoritmi ei pysty kohdissa perässä, vaan yrittää renderöidä peliä kohdan vaativuuteen nähden liian isolla resolla johtaen dippeihin. Tätä oletusta tukee se että suorituskyky 60 fps tilassa ilman RT-varjoja ja 120 Hz tilassa ovat käytännössä identtiset. Patchia odotellessa.
 
Tuossahan on kyseessä aivan selvä bugi, jos tällä haavaa heikommin suoriutuva Series X pyörittää nämä 60 fps. Itse väittäisin että dynaamisen reson algoritmi ei pysty kohdissa perässä, vaan yrittää renderöidä peliä kohdan vaativuuteen nähden liian isolla resolla johtaen dippeihin. Tätä oletusta tukee se että suorituskyky 60 fps tilassa ilman RT-varjoja ja 120 Hz tilassa ovat käytännössä identtiset. Patchia odotellessa.
Eli ihan yhtä lailla kun Dirtissäkin on bugi. Kuten Dirtin kehittäjä on jo sanonut. Patchia odotellessa.

Tämä on vaan niin hyvä, että Series X ristiinnaulitaan heti näiden bugisten ja heikosti optimoitujen ensimmäisten multiplattareiden toimesta, mutta nyt kun tilanne on toisinpäin, niin "aivan selvä bugi".

Kuten olet itse sanonut, PS5 pyyhkii Series X:llä lattiaa näissä vertailuissa. Ei Codin osalta siltä näytä. Olisiko kuitenkin niin että aika tasoissa mennään ja siellä on vähän optimointiongelmia puolin ja toisin?
 
Eikös se ollut Anza1 joka postasi sen kuvan Dirt 5:stä, jossa Xboxilla puuttui muutama puska ja auton valot olivat kulmikkaat, vihjaamalla, että Xboxin tehot jäävät piippuun? Sen verran raivokas Xboxin vastainen kampanja näyttää olevan käynnissä, että ei varmaan ole edes tarkoitus keskustella asiallisesti.
 
Eli ihan yhtä lailla kun Dirtissäkin on bugi. Kuten Dirtin kehittäjä on jo sanonut. Patchia odotellessa.

Tämä on vaan niin hyvä, että Series X ristiinnaulitaan heti näiden bugisten ja heikosti optimoitujen ensimmäisten multiplattareiden toimesta, mutta nyt kun tilanne on toisinpäin, niin "aivan selvä bugi".

Kuten olet itse sanonut, PS5 pyyhkii Series X:llä lattiaa näissä vertailuissa. Ei Codin osalta siltä näytä. Olisiko kuitenkin niin että aika tasoissa mennään ja siellä on vähän optimointiongelmia puolin ja toisin?

Ai nyt sitä alettiin saman tien keulimaan, kun yhdessä vertailussa saatiinkin erävoitto? :D Enpä arvannutkaan että noin koville otti Series X:n saama selkäsauna muiden vertailujen osalta. :)

Jos nyt ongelma olisi oikeasti konsolin suorituskyvyssä niin miksi 120 fps mode pyörii paremmalla ruudunpäivityksellä PS5:lla kuin Series X:llä? Ihan himpun verran voisi katsoa onko omissa väittämissä mitään logiikkaa, eikös? Saati sitten non-RT mode on käytännössä ruudunpäivitykseltään identtinen? Ihan jo näiden faktojen perusteella voisi itsekin arvella, että ehkä pelissä on jotain häikkää näiden kahden kohtauksen osalta, kun vastaavaa ei toistu muualla?

Kuten jo totesin, kyseessä on selvä bugi, kun mitkään tiedossa olevat seikat eivät puolla väitettäsi.

Mutta hienoa että Xbox-fanit saivat vihdoin voidetta haavoihinsa, johan niitä on saanut tovin verran nuolla. :D
Eikös se ollut Anza1 joka postasi sen kuvan Dirt 5:stä, jossa Xboxilla puuttui muutama puska ja auton valot olivat kulmikkaat, vihjaamalla, että Xboxin tehot jäävät piippuun? Sen verran raivokas Xboxin vastainen kampanja näyttää olevan käynnissä, että ei varmaan ole edes tarkoitus keskustella asiallisesti.

Itse olin kyllä todennut että kyseessä on selvä bugi, kun Xboxilla jää korkea LOD selvästi lataamatta, mutta mitäpä tälläisiä pikkuseikkoista välittämään, kun voi mustamaalata muita kirjoittajia.

Onhan tuo ihan päivänselvä bugi oltava, ei noin rajuja eroja detaileissa ole noilla rauta-eroilla. Ilmeisesti Xboxilla jää korkeampi LOD-taso latautumatta ja peli näyttää sitten aivan järkyltä. Taisi jo devit ilmoitella että fixi tähän on tulossa.
 
Ai nyt sitä alettiin saman tien keulimaan, kun yhdessä vertailussa saatiinkin erävoitto? :D Enpä arvannutkaan että noin koville otti Series X:n saama selkäsauna muiden vertailujen osalta. :)

Jos nyt ongelma olisi oikeasti konsolin suorituskyvyssä niin miksi 120 fps mode pyörii paremmalla ruudunpäivityksellä PS5:lla kuin Series X:llä? Ihan himpun verran voisi katsoa onko omissa väittämissä mitään logiikkaa, eikös? Saati sitten non-RT mode on käytännössä ruudunpäivitykseltään identtinen? Ihan jo näiden faktojen perusteella voisi itsekin arvella, että ehkä pelissä on jotain häikkää näiden kahden kohtauksen osalta, kun vastaavaa ei toistu muualla?

Kuten jo totesin, kyseessä on selvä bugi, kun mitkään tiedossa olevat seikat eivät puolla väitettäsi.

Mutta hienoa että Xbox-fanit saivat vihdoin voidetta haavoihinsa, johan niitä on saanut tovin verran nuolla. :D

Itse olin kyllä todennut että kyseessä on selvä bugi, kun Xboxilla jää korkea LOD selvästi lataamatta, mutta mitäpä tälläisiä pikkuseikkoista välittämään, kun voi mustamaalata muita kirjoittajia.
Huomaatko kuinka katsot asiaa vain niin että PS5:n suorituskyvyssä ei voi olla mitään vikaa, vaan vika täytyy olla pelissä. Sitten taas kun Xbox häviää jonkin tällaisen vertailun, niin vika onkin suorituskyvyssä, ei pelissä.

Puolustelet tätä nyt niin että onhan se melkein identtinen jne. mutta sitten kun AC Valhallassa Xboxin framet dippaa, niin se on selkäsauna. Etkö oikeasti itse näe tätä, että katsot näitä vertailuja ihan eri tavoin riippuen siitä kuka voittaa tai kuka häviää?
 
Itse olin kyllä todennut että kyseessä on selvä bugi, kun Xboxilla jää korkea LOD selvästi lataamatta, mutta mitäpä tälläisiä pikkuseikkoista välittämään, kun voi mustamaalata muita kirjoittajia.

Pyörsit sanomisesi seuraavana päivänä kun kävi ilmi, että kyseessä olikin bugi, johon on tulossa korjaus. Tuntuu, että yrität provosoida täällä kirjoittajia, ja kun lopulta siinä onnistut, juhlit sitten voitonriemuisena.
 
@Anza1 Kait sää ittekin huomaat että sun kirjotus tyyli on aika kärkäs kun boksissa on jotain ongelmaa, mutta pleikkarin ongelmia tunnut sitten vähättelevän? Niin ei se ihme ole että niihin tartutaan sitten vähän kovemmin. :)

Tämähän on sitä Anzan mainostamaa "kriittistä keskustelua" eli keskustellaan kriittisesti Xboxista, mutta ei Playstationista. ;)
 
@Anza1 Kait sää ittekin huomaat että sun kirjotus tyyli on aika kärkäs kun boksissa on jotain ongelmaa, mutta pleikkarin ongelmia tunnut sitten vähättelevän? Niin ei se ihme ole että niihin tartutaan sitten vähän kovemmin. :)

Käsittääkseni PS5:sta ei ole missään vaiheessa markkinoitukaan tehokkaimpana laitteena, parhaana vaihtoehtona myös 3rd partyille? Nyt kun tämän Series X:n bullshit-kortin paljastaa paikkaansa pitämättömäksi, niin johan on innokkaimmat fanit sitten kimpussa. Älkää ampuko viestintuojaa, suunnatkaa se pettymyksen tuoma kiukku kohti valmistajaa kun antaa katteettomia lupauksia.
 
Ylös Bottom