Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Miltä se Metro Exodus näyttää Xboxilla säteenseurannan ja 60 FPS kanssa, Series X:llä oikein hyvältä, mutta Series S:n kanssa on jouduttu tekemään kovia kompromisseja kuten resoluutio voi pudota 512p tasolle raskaimmissa kohdissa. Framerate on erittäin tasainen 60 FPS ja VRR hoitaa pienet dropit pois suurimmaksi osaksi. Tietenkin PCllä saa hienompaa kun laittaa pari tonnia koneeseen kiinni.


Harva joka on Series S hankkinut niin ei varmaankaan ole sitä säteenseurannan takia hommannut. Varmasti hinta ja gamepass yms. painanut ostokupissa enemmän, mulle ainakin riittää edelleen 1080p 60fps ilman RT. RT päällä series s on nuhapumppu, kukaan muuta varmaan ole odottanutaan. Toki tällä saadaan raflaafia tekstejä tyyliin "Series S:n kanssa on jouduttu tekemään kovia kompromisseja" siis pitäskö sen pyörittää pelejä siinä missä Series X ?
 
Digital Foundrylta tuli Metro Exodus Enhanced Edition -analyysi nyt myös PS5-version osalta. Tiivistettynä sama trendi jatkuu: puhtaissa pikselimäärissä PS5 jää hieman jälkeen, mutta 60 fps -tavoite täyttyy XSX:ää paremmin. Muutoin veljekset ovat kuin ilvekset, eikä piirtoetäisyydessä tai muissakaan yksityiskohtien määrässä ole eroa.

Tai no, PS5:llä tuntuu gamma-asetus olevan pielessä, ja sen takia peli on hieman tummempi kuin boksilla tai PC:llä. Mutta tuo varmaan korjataan pian päivityksellä.

 
Nyt on vuorossa PS5, grafiikat sekä latausajat on täsmälleen samat Series X versioon verrattuna. Erot tulee siinä että PS5 versio on liian tumma, tämän huomasin itsekkin heti kun gamma valikossa ei saanut kolmatta kuvaketta näkyviin, sekä resoluutiossa että frameratessa. Xboxilla hivenen isompi resoluutio mutta PS5 on parempi framerate.

 
Tässä ElAnalistaDeBitsin vertailu. Muuten samat tulokset kuin Digital foundrylla, eli Xbox tiputtaa muutaman framen, mutta pyörii korkeammalla resoluutiolla. Erona se, että tämä vertailu väittää Xboxeilla olevan nopeammat latausajat.

 
Tässä ElAnalistaDeBitsin vertailu. Muuten samat tulokset kuin Digital foundrylla, eli Xbox tiputtaa muutaman framen, mutta pyörii korkeammalla resoluutiolla. Erona se, että tämä vertailu väittää Xboxeilla olevan nopeammat latausajat.



Jänniä nuo latausajat, @HideoMiyamoto ja @TT-2k laittamassa videossa yhdessä kohtaa oli sekunnin voitolla PlayStation 5:llä ja yhdessä kohtaa boksin puolelle voitolla.
 
Jänniä nuo latausajat, @HideoMiyamoto ja @TT-2k laittamassa videossa yhdessä kohtaa oli sekunnin voitolla PlayStation 5:llä
Onko tässä taas se niinkuin jossakin toisessakin vertailussa, että on ihan kiinni siitä mihin kohtaan peli ladataan? Muistelisin että ainakin Resident Evil Villagessa vaikutti, että PS5:llä oli selvästi nopeammat latausajat, mutta ei se ero niin iso sitten ollutkaan kuin jossain tietyissä kohdin.
 
Onko tässä taas se niinkuin jossakin toisessakin vertailussa, että on ihan kiinni siitä mihin kohtaan peli ladataan? Muistelisin että ainakin Resident Evil Villagessa vaikutti, että PS5:llä oli selvästi nopeammat latausajat, mutta ei se ero niin iso sitten ollutkaan kuin jossain tietyissä kohdin.

Joo vähän sama homma, siittä se keskustelu silloin yhdesti olikin. Deep silverille silti kyllä pisteet loistavista käännöksistä.
 
Kaikkien todella pitkät latausajat kielii vanhan sukupolven pelin rajoitteista jotka tuntuu myös pc puolella. Mielenkiintoinen juttu taas kerran on tuo lähestymistapa tehdä näitä multiplattareita. Sony satsaa fps tasoon ja MS resoluutioon. Helppo kannattaa ensimmäistä valintaa.
 
NX Gamerilta on tullut Star Wars Jedi: Fallen Orderista uusi vertailuvideo. Tällä kertaa syynättävänä on aidot next-gen-versiot. Merkittävästi meno ei kuitenkaan ole muuttunut siitä, kun pelit päivitettiin toimimaan paremmin uusilla konsoleilla. PS5:llä ja XSX:llä moodit ovat nyt 4K@30 fps sekä 1440p@60 fps. Molemmissa on mahdollisesti käytössä dynaaminen reso, mutta NXG ei onnistunut löytämään siitä todisteita. Sen sijaan Series S:n 60 fps -tilassa reso heiluu 720-1080p-haarukassa.

Verrattuna vanhan sukupolven versioihin suurin ero tulee parannelluista tekstuureista, varjoista ja heijastuksista. Kuitenkaan kokonaisuutena kuvanlaatu ei ole mitenkään merkittävästi parempi verrattuna siihen, miltä peli näytti jo Xbox One X:llä. Latausajat ovat lyhentyneet myös, mutta kun liikutaan 16-17 sekunnin haarukassa niin PS5:llä kuin Series X|S:lläkin, niin kyllä siellä vanhan sukupolven pelisuunnittelu on suurimpana jarruna.

Kokonaisuutena uudet tehokonsolit ovat tässäkin vertailussa niin tasaväkisiä ja kaikin puolin identtisiä, että voittajaa on mielestäni melko turhaa edes julistaa. Niinpä laitan kirkkaimman kruunun tässä kohtaa Series S:lle, joka on kolmikosta eniten hyötynyt natiivista Series X|S-versiosta, eikä se enää pudottele freimejä niin rankasti, kuten se teki ehostetun One-version kanssa.

 
Ei kai Sony tai MS tuossa satsaa mihinkään. Pelinkehittäjä näkee, että peliä pystytään pyörittämään korkeammalla resoluutiolla Xboxilla, joten näin tehdään. Tämä on tietysti raskaampaa, joten silloin framet tippuu herkemmin. Kuten Digital foundryn videossa sanovat, PS5 versio pyörii lähes järjestäen 80 prosentin resoluutiolla verrattuna Xbox Series X versioon. Kehittäjä on siis selvästikin säätänyt erilaiset performance targetit näille versioille.
Ihan 100% varmasti konsolivalmistajilta tulee ohjeistuksia mitä täytyy olla pelissä. Johan tuo nähtiin edellisessä sukupolvessa kuinka heikko One X puuskutti liian kovilla resoilla monissa peleissä tappaen suorituskyvyn kuten parhaimpana esimerkkinä Kingdom Hearts III. Ja samanlaista liikareson toteuttamista on nähty uuden sukupolven aikana muutamissa peleissä.
Jotkut vetoaa VRR puoleen mutta se on vain laastari pienelle vähemmistölle. Ylivoimainen enemmistö kun pelaa telkkareilla joissa ominaisuutta ei ole joten vakaa fps on erittäin tärkeää. Kunhan PS5 ominaisuutta tukee niin syytä olisi jatkaa edelleen vakaan fps edellä toteuttamista.
Tuo PS5 version mustan taso on muuten aikalailla pielessä. Värit ja yksityiskohdat hukkuu kun kuva on noin tumma. Toivottavasti saavat korjattua päivityksellä.
Tuossa on selvästi jokin bugi joka varmasti pian korjataan. Tämähän ei ole ensimmäinen PS5 tapaus samassa asiassa jos muistan oikein. Muistuttaa kovasti Onen malliston Black Crush ongelmia.
 
Tässä ElAnalistaDeBitsin vertailu. Muuten samat tulokset kuin Digital foundrylla, eli Xbox tiputtaa muutaman framen, mutta pyörii korkeammalla resoluutiolla. Erona se, että tämä vertailu väittää Xboxeilla olevan nopeammat latausajat.



Miksi näitä AnaalistadelBitsin videoita ylipäätänsä jaetaan täällä kun nämä on todettu epäluottavaksi mm. DF:n toimesta?
 
Onhan tuosta ollut jo keväällä aiemminkin juttua ja taisin asiasta aiemmin ketjussa mainita:


Hetkinen. Eihän tuossa puhuta ElAnalistaDeBitsistä. Selasin vähän Twitter-ketjua eteenpäin ja ensimmäinen maininta minkä löysin on tämä:


En jaksa selata koko ketjua läpi koska vastauksia on aika pirusti.

Onko siis niin että tässä nyt yhdistetään kyseinen kanava tähän porukkaan, josta Digital foundry varoittelee ilman sen kummempia todisteita, vai mikä homma?
 
Hetkinen. Eihän tuossa puhuta ElAnalistaDeBitsistä. Selasin vähän Twitter-ketjua eteenpäin ja ensimmäinen maininta minkä löysin on tämä:


En jaksa selata koko ketjua läpi koska vastauksia on aika pirusti.

Onko siis niin että tässä nyt yhdistetään kyseinen kanava tähän porukkaan, josta Digital foundry varoittelee ilman sen kummempia todisteita, vai mikä homma?


Sieltä lisää tarinaa, jotain fuulaa siellä on poikien työkaluissa. Linneman totesi nuo kaksi muuta luotettavaksi, muista ei ollut puhetta, pyysi vain olemaan varuillaan.

 
Sieltä lisää tarinaa, jotain fuulaa siellä on poikien työkaluissa. Linneman totesi nuo kaksi muuta luotettavaksi, muista ei ollut puhetta, pyysi vain olemaan varuillaan.

Ensinnäkin Neogaf... Toisekseen tuo ketju oli aika konsolisotaisa, mutta niin siellä taitaa olla aika monet ketjut. :D Siellä kuitenkin siteerattiin muun muassa tuota samaa Johnin Twitter postausta, jossa taas ei tosiaan tätä kaveria mainita.

Jos kaverin mittauksissa jotain vikaa on, niin en siitä tiennyt ja siitä tietysti pahoittelut.
 
Tuli itsekin törmättyä ResetErassa tänään (vaiko eilen) mainintaan jossa tuon kanavan epätarkkuudesta huomautettiin. Kai siellä jotain perää väitteissä on jos aikaisemminkin kyseisellä kanavalla on ollut heittoa näihin muihin tekijöihin nähden. Ja eikös tuo kanava ole tullut tutuksi siitä, että häneltä on ensimmäisenä yleensä vertailuvideo ulkona. Tunnetustihan sitä juostessa menee muutama tippa puntille.
 
Saa olla kyllä aika velho jos ohjaimella huomaa parit fps dipit vrr päällä ollessa. Pari tuntia metro exodusta takana enkä ole yhtään droppia huomannut.
Mutta on nämä ps5 ja xsx kyllä hyviä konsoleita tohon rahaan. Pc puolelta oma siirtyminen konsoliin oli semi kivuton. Ja sai ainakin hyvän hinnan koneesta myydessä.
 
Ja sitten taas oikeaa vertailua, eli VG Techin näkemys tuosta samaisesta Star Wars Jedi: Fallen Orderista. Suurin ero tulee siitä, että toisin kuin NX Gamer, VG Tech oli onnistunut löytämään todisteista dynaamisesta resosta 60 fps -moodissa. Series X:n vaihteluväli oli 1188-1440p, kun PS5:llä se oli 1140-1440p. Toisaalta PS5-versio säilytti 60 fps:n 99,93 prosentin varmuudella, kun Series X:llä lukema oli 99,87 %. Eli puhutaan käytännössä täysin mitättömistä eroista.

Myöskään 30 fps -moodissa ei isoja kauloja tullut kummallekaan. XSX:llä taas jokunen pikseli enemmän (1800-2160p) kuin PS5:llä (1728-2160p), mutta Pleikalla ruudunpäivitys oli täysin virheetön, kun boksi pääsi "vain" 99,9 prosenttiin. :D

 
Ja sitten taas oikeaa vertailua, eli VG Techin näkemys tuosta samaisesta Star Wars Jedi: Fallen Orderista. Suurin ero tulee siitä, että toisin kuin NX Gamer, VG Tech oli onnistunut löytämään todisteista dynaamisesta resosta 60 fps -moodissa. Series X:n vaihteluväli oli 1188-1440p, kun PS5:llä se oli 1140-1440p. Toisaalta PS5-versio säilytti 60 fps:n 99,93 prosentin varmuudella, kun Series X:llä lukema oli 99,87 %. Eli puhutaan käytännössä täysin mitättömistä eroista.

Myöskään 30 fps -moodissa ei isoja kauloja tullut kummallekaan. XSX:llä taas jokunen pikseli enemmän (1800-2160p) kuin PS5:llä (1728-2160p), mutta Pleikalla ruudunpäivitys oli täysin virheetön, kun boksi pääsi "vain" 99,9 prosenttiin. :D


Muutaman pikselin ja prosentin kymmenyksen erot kertoo vain aavistuksen eroavasta dynaamisesta skaalasta. Erittäin tasaväkinen vertailukaksikko.

Native resolution pixel counts at 2560x1440 seem to be common on PS5 and Xbox Series X in Performance Mode.
Tämä on se pihvi performance tilasta.
 
Ylös Bottom