Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Vastaus: 30 fps vastaan 60 fps

Liekö kyseessä hardiksen antama mahdollisuus vaihdella resoa lennosta, vaiko vain protoilua, jota testaillaan eri laitteiden välillä.
Tällaista adaptiivista resoluutiota / dynaamista framebufferia käytettiin jonkin verran jo PS3:llakin (mm. WipeOut HD, Trine 2), eli ei ole sinällään mikään Xbox Onen raudan erityisominaisuus.

Sinällään varsinkin Xbox Onen kannalta ratkaisu vaikuttaa erinomaiselta; saadaan tasainen ruudunpäivitys ja voidaan suhteellisen hyvällä omallatunnolla mainostaa pelin olevan 1080p, koska sitäkin se kuitenkin on - ainakin välillä. Ennen kaikkea se kuulostaa paljon paremmalta kuin 900p.
 
Vastaus: 30 fps vastaan 60 fps

Call of Duty Advanced Warfare pyörii Xbox onella tasaisesti 60fps, kun taas PS4:lla ruudunpäivitys on välillä 40-60fps.

Syy tähän löytyy Xbox one-version kikkareessa, joka automaagisesti pudottaa pystyjuovien tarkkuutta. Eli molemmat pelit pyörivät 1080p -tarkkuudella, mutta xbox one -versiossa ei mennäkään aina 1920x1080p pikselin levyisesti, vaan pudotaan välillä 1360x1080p pikselin tienoilla.

Liekö kyseessä hardiksen antama mahdollisuus vaihdella resoa lennosta, vaiko vain protoilua, jota testaillaan eri laitteiden välillä.

http://dome.fi/pelit/ajankohtaista/...ella-playstation-4-versiota-jouhevammin-mutta
Mainitaan nyt vielä että kyseessä nimenomaan yksinpelikampanja jossa niitä dippejä tulee, myös bonella. Moninpeli on molemmilla 60fps.
 
Vastaus: 30 fps vastaan 60 fps

Mainitaan nyt vielä että kyseessä nimenomaan yksinpelikampanja jossa niitä dippejä tulee, myös bonella. Moninpeli on molemmilla 60fps.

Luin tuon jutun läpi niin ei mielestäni erikseen mainittu, että olisi ollut vain yksinpelikampanjasta kyse. Eli luulen, että jos tulee dippejä yksinpelissä niin kyllä niitä tulee välillä moninpelissäkin. Ei välttämättä niin paljoa, että huomaisi ne, mutta tulee kuitenkin.
 
Vastaus: 30 fps vastaan 60 fps

Luin tuon jutun läpi niin ei mielestäni erikseen mainittu, että olisi ollut vain yksinpelikampanjasta kyse.

Artikkelin loppupuolella:
However, we briefly dipped into the multiplayer mode on both systems in order to gain some first impressions on resolution and frame-rate. We'll need to test this much more thoroughly across a range of maps, but initial results suggest that the dynamic resolution switch is disabled on Xbox One, leading to a static 1360x1080 presentation throughout. Meanwhile, PS4 locks to native 1080p. This is significant, bearing in mind that multiplayer is the key focus for many COD fans, but the good news is that overall gameplay frame-rates seem just as solid as our recent testing on the Gamescom and EGX builds - a state of affairs that extends to both systems.

Ja ero boksin ja pleikkarin ruudunpäivitysnopeuksissa johtuu siitä, että PS4:llä on v-sync koko ajan päällä kun taas boksilla kuva repeilee niissä kohdissa, missä pleikan ruudunpäivitys dippaa. Lisäksi Eurogamer mainitsee jonkin raideräiskintäosuuden, jossa molemmilla alustoilla ruudunpäivitys putoaa 30fps:ään.

Varsinainen face-off tulee vasta myöhemmin.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Digital Foundry on julkaissut Advanced Warfaresta kaksi suorituskykyä käsittelevää artikkelia; ensimmäisessä vertailtiin yksinpelikampanjaa ja toisessa moninpeliä.

Eli yksinpelin puolella PS4-version ruudunpäivitys heiluu enemmän, mutta moninpelissä kummallakin konsolilla saavutetaan varsin tasainen 60 fps. Moninpelissä Xbox One -versio on kuitenkin kaiken aikaa 1360x1080, kun PS4:llä on jatkuvasti täysi 1920x1080.

Right off the bat, we can confirm that while we do see the Xbox One version creeping to a full 1920x1080 resolution in the campaign's less taxing scenes, the same is not true of multiplayer. When pixel-counting screenshots gleaned from all 13 available stages, the 1360x1080 resolution is a constant fixture. Even with non-intensive, small maps featuring no players on-screen, the Xbox One refuses to increase its native frame-buffer dynamically based on load. Meanwhile, the PS4 remains locked at full 1080p, just like its campaign counterpart.
 
Vastaus: 30 fps vastaan 60 fps

Pakko ihailla Domen uutisoinnin tasoa Eurogamerista kopioidusta artikkelista

Testien mukaan pahimmissa kohtauksissa resoluutio on 1360x1080 (normaalisti 1920x1080)

Normaalisti 1360x1080.

The Xbox One produces a native 1920x1080 resolution too, but only in subdued moments. Clinical interior areas, such as Atlas' labs, tend not to strain the hardware enough to enforce a downsized framebuffer. Areas with few NPCs also opens the doors to the full HD resolution, where every on-screen element is perfectly matched down to the last pixel. These moments tend to be uncommon, however, especially given the frenetic, action-focused direction of each mission.

mutta ruudunpäivitysnopeus dippailee pahimmillaan 40:n tienoille.

"high 40s". Videossa näytti olevan 49fps gameplayssa

http://images.eurogamer.net/2013/ar.../6/PS4_002.bmp.jpg/EG11/quality/90/format/jpg
http://images.eurogamer.net/2013/articles//a/1/7/1/8/1/4/6/XO_002.bmp.jpg/EG11/quality/90/format/jpg

Jälleen väärä mustan taso jostain syystä Xboxilla
 
Vastaus: 30 fps vastaan 60 fps

Pakko ihailla Domen uutisoinnin tasoa Eurogamerista kopioidusta artikkelista



Normaalisti 1360x1080.

The Xbox One produces a native 1920x1080 resolution too, but only in subdued moments. Clinical interior areas, such as Atlas' labs, tend not to strain the hardware enough to enforce a downsized framebuffer. Areas with few NPCs also opens the doors to the full HD resolution, where every on-screen element is perfectly matched down to the last pixel. These moments tend to be uncommon, however, especially given the frenetic, action-focused direction of each mission.



"high 40s". Videossa näytti olevan 49fps gameplayssa

http://images.eurogamer.net/2013/ar.../6/PS4_002.bmp.jpg/EG11/quality/90/format/jpg
http://images.eurogamer.net/2013/articles//a/1/7/1/8/1/4/6/XO_002.bmp.jpg/EG11/quality/90/format/jpg

Jälleen väärä mustan taso jostain syystä Xboxilla
Juu, uutisointi domessa on kyllä ala-arvoista. Eivät vieläkään ole korjanneet uutistaan syyskuun konsolien myyntiluvuista, jossa hehkuttivat Xboxin myyneen pleikkaria enemmän vaikka totuus oli ihan toista.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

ASSassin's Creed Unity ei tahdo pyöriä sujuvasti oikein millään alustalla, eikä se ainakaan omaan silmääni vaikuta johtuvan pelin erityisestä kauneudesta. Konsolit toki pystyvät 30 fps:ään osan ajasta, mutta on muistettava pelin 900p resoluutio.

[video=youtube;clQfCP3NFuc]https://www.youtube.com/watch?v=clQfCP3NFuc[/video]

Totalbiscuit PC-versiosta: http://www.twitlonger.com/show/n_1sica1s
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

"PC:n ehdoilla" tehty Dragon Age Inquisition ei ainakaan IGN:n vertailuvideon perusteella näytä erityisesti paremmalta tehokkaammalla raudalla. Tiedä sitten...

[video=youtube;5H_p6MRIBos]https://www.youtube.com/watch?v=5H_p6MRIBos[/video]
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Uuden sukupolven myötä laiskistuin näiden monialustavertailujen tilastoinnin suhteen, mutta nyt tässä isyysvapaalla istahdin alas ja kirjasin tulokset kaikista 34 PS4/Xbox One -vertailusta, jotka Digital Foundry on tässä viimeisen vuoden aikana tuottanut. Luvut ovat kohtuullisen murskaavat:

PS4 = 26
Tasapeli = 4
Xbox One = 4

Resoluution ja ruudunpäivityksen suhteen jakauma on seuraavanlainen:

PS4:
1080p@60 fps 17
1080p@30 fps 13
900p@60 fps 1
900p@30 fps 3

Xbox One
1080p@60 fps 9
1080p@30 fps 10
912p@60 fps 1
900p@60 fps 3
900p@30 fps 7
720p@60 fps 3

PlayStation 4 -versiot ovat osoittautuneet vertailun voittajaksi yli kolmessa tapauksessa neljästä, ja vain neljän pelin kohdalla natiivitarkkuus ei ole yltänyt 1080p-tasolle. Xbox One -versioissa vaihtelua onkin sitten paljon enemmän, mutta 60 fps -ruudunpäivityksen suhteen konsolit ovat silti miltei tasoissa; PS4 18 kpl ja Xbox One 16 kpl.

Excelillä tehty taulukko löytyy kokonaisuudessaan täältä.

Update! Irkissä ihmeteltiin, että miten Xbox One on voinut voittaa FIFA 14:n ja Striderin vertailut, vaikka reso ja ruudunpäivitys on kummassakin versiossa sama. Selitys on siinä, että Digital Foundry vertailee myös muita asioita. Esimerkiksi pelkkä resoluutio ei kerro kuvanlaadusta vielä kaikkea, vaan siihen vaikuttavat myös reunanpehmennystekniikat, tekstuurifiltteröinnit jne. Ja joissain tapauksissa lopullista paremmuutta ei edes ratkaise tekniset erot, vaan vaikkapa jokin yksinoikeussisältö.

Update 2! Listalta uupuukin vielä muutama vertailu, päivitetyt tilastot tulevat tuota pikaa.

Update 3! Lukemat päivitetty.

Update 4! Assassin' Creed: Unityn vertailu pamahti juuri eetteriin, joten tilastoidaan sekin heti tuoreeltaan. Voitto meni Xbox One -versiolle tasaisemman ruudunpäivityksen johdosta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

PlayStation 4 -versiot ovat osoittautuneet vertailun voittajaksi yli kolmessa tapauksessa neljästä, ja vain neljän pelin kohdalla natiivitarkkuus ei ole yltänyt 1080p-tasolle. Xbox One -versioissa vaihtelua onkin sitten paljon enemmän, mutta 60 fps -ruudunpäivityksen suhteen konsolit ovat silti miltei tasoissa; PS4 18 kpl ja Xbox One 16 kpl.

Excelillä tehty taulukko löytyy kokonaisuudessaan täältä.
Löytyykö KFIN uumenista samankaltaista excel taulukkoa PS3/Xbox360 monialustapeleistä?

E: Ei helvetti, nyt oltiin jo liian sokeita. Kiitos.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Löytyykö KFIN uumenista samankaltaista excel taulukkoa PS3/Xbox360 monialustapeleistä?
Katsopa sen samaisen taulukon toista välilehteä. :) Siellä on yli 350 PS3/X360-pelin vertailut vuodesta 2007 alkaen.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Thief 2014 1080p@30 fps 900p@30 fps Xbox One

eikös voittaja ole PS4? vai sisältääkö vertailu jotain muutakin kuin reso/fps?
 
Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs....

Thief20141080p@30 fps900p@30 fpsXbox One

eikös voittaja ole PS4? vai sisältääkö vertailu jotain muutakin kuin reso/fps?
Kuten siinä viestissäni kerroin, Digital Foundry vertailee paljon muitakin asioita. PS4-versiolla oli paremmasta resoluutiostaan huolimatta joitain ongelmia, joita ei Xbox One -versiossa ollut. Lisäksi pelin graafinen ilme ja käytetty reunanpehmennystekniikka tekivät sen, ettei resoluutioeroa juuri huomannut paljaalla silmällä.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Vuoden 2015 ensimmäinen monialustavertailtu peli on Resident Evilin moderni uudelleen-uudelleenjulkaisu. Tulokset ovat silti vanhaa kauraa; vain PC:llä saa 60 fps, PS4/Xbox One -versioilla on tyytyminen 1080p@30 fps -kauhuun. PS4-versiossa on pikkaisen frame pacing -ongelmia, eli vaikka ruudunpäivitys onkin näennäisesti tasan 30 fps, framet tulevat välillä hieman eri tahtia, joka aiheuttaa pientä nykimistä. Xbox Onella varjostukset ovat hieman muita versioita rupuisempia. Konsoliversioiden suhteen tuli siis tasapeli.

The PC edition is easy to recommend for the premier Resident Evil playthrough; a release that scales to lower-end GPUs gracefully, while adding perks such as 60fps support and improved anti-aliasing. The Xbox One's frailty in handling quality shadows is a surprise by comparison here, and the PC release also avoids the PS4's frame-pacing troubles. But, in every other sense, all three versions shoot straight and hit their target.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Toinen vertailu uudisjulkaisu on Saints Row IV: Re-elected, joka ei pahemmin loista millään konsolilla. Vaikka sekä PS4:llä että Xbox Onella resoluutio on sentään 1080p ja lukitsematon ruudunpäivitysnopeus parhaimmillaan menee ihan kuuteenkymppiin asti, keskimäärin nopeus heilahtelee jatkuvalla syötöllä tehden kuvasta nykivämpää kuin onkaan. Koska Xbox Onen GPU:ssa on vähemmän potkua, jää se muutaman freimin verran taakse niin keskiarvossa (38,7 vs. 43,2 fps) kuin minimilukemissakin (23 vs. 27).

Saints Row 4 adopts an uncapped frame-rate that allows for a 60fps update in rare situations on both consoles, but usually falls short of this target resulting in heavy judder and variable controller response.

Erikoisesti PS4/Xbox One -versioista puuttuu reunanpehmennys tyystin, vaikka jopa edellisen sukupolven versioissa oli erilaisia anti-aliasing-tekniikoita käytössä. Myös pelin asetuksissa oleva v-sync-asetus tuntuu olevan myyntiversiossa rikki, sillä olipa asetus päällä tai ei, sillä ei ole mitään vaikutusta peliin. Repeily sentään on saatu oikeasti pois. (Voi tietysti olla, että homma hoidetaan kuntoon päivityksellä, ja 30 fps -lukitus tekee pelille hyvää.)

On the plus side, there's no reduction in resolution - the Xbox One version of Re-Elected and Gat out of Hell produce the same native 1080p presentation as their PS4 counterparts. This is a big deal bearing in mind the compromises made on the last-gen versions.

The only downside with this rendering set-up is the bizarre lack of any form of anti-aliasing - a situation that is common to both PS4 and Xbox One versions of the game. This creates more pixel-pop, shimmering and break-up across finely detailed scenery than we'd expect to see from a current-gen console release.

&

Given how much the variable frame-rates affect the ebb and flow of the gameplay, we can't help by wonder why a 30fps cap wasn't implemented, or provided as an option in the display settings menu. Given that both platforms usually render above 30fps, a lock at that frame-rate should be easy to achieve, while the consistent level of fluidity provided by a solid update would result in a generally smoother and more enjoyable gameplay experience. But as it stands, that choice isn't available on console.

Vertailun voitto meni PS4-versiolle hieman paremman ruudunpäivityksensä ansiosta.

Out of the two versions tested here, the PS4 carves out the lead over the Xbox One game through better performance and slight improvements to effects work. While frame-rates are still highly variable, the fluctuations in fluidity aren't quite as impactful on PS4 as they are on Microsoft's console, providing an extra boost to the game's solidity under load.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Dying Light:n konsolivertailua Digital Foudryn toimesta.

Tiivistäen, peli toimii sujuvasti PS4:llä ja melkein yhtä hyvin Xbox Onella.

Resolution-wise, there is a subtle difference in image quality between the two versions, with aliasing appearing slightly chunkier on Xbox One in certain situations. We're still working on a final resolution calculation, but we're inclined to believe the PS4 renders at full 1080p, while Xbox One is operating at a reduced 1536x1080 - or something very close to it. That's a basic 20 per cent drop in the overall pixel count. However, the PS4 version suffers from a disappointing lack of anisotropic filtering, with oblique angles producing much sharper texture work on Xbox One. The game is heavy on post-processing, making native rendering resolution much less of an issue that it would be in other circumstances, but with the reduced texture filtering on PS4 there are actually scenarios where the smaller framebuffer actually produces more detail-rich scenes.

We'll have a lot more to say about Dying Light in the coming days but it's safe to say that, at this point, the game runs consistently on PlayStation 4 with the Xbox One version lagging behind in certain areas, while image quality is close overall. We'll also be taking a look at the PC version of the game, which offers us the ability to scale well beyond the engine's console implementation. First impressions suggest a demanding title that seems to be CPU-limited, making it rather difficult to hit 60fps without dropping the distance slider down a great deal, but we'll have the full story later this week.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Digital Foundrylta tuli myös ihan perinteinen Face-Off, jossa mukana myös PC-versio. Yllättyneet voivat poistua ketjusta kerrottuani, että PC-versio oli teknisesti se etevin. Konsoliversioiden suhteen pää nytkähti PS4:n suuntaan, perusteluinaan parempi resoluutio, nopeammin latautuvat tekstuurit ja tasaisempi ruudunpäivitys ilman repeilyä. Toisaalta PS4:llä mennään välillä yli 30 fps:n, joka näkyy pienenä nykimisenä. Toivottavasti Techland tarjoaa päivityksellä mahdollisuuden lukita nopeus kolmeenkymppiin.

Between the two console versions we definitely have to give the nod to the PS4 version with its improved frame-rate and better texture streaming, its higher resolution, and a near complete lack of screen-tear.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Vähän vertailua Dark Souls 2:n PS4 versiosta last-geniin ja PC versioon:

[video=youtube;mIamYTb3AcU]https://www.youtube.com/watch?v=mIamYTb3AcU[/video]
 
Ylös Bottom