Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mortal Kombat 1 (2023)

Sain Invasions-pelitilasta auki useita ulkoasuja hahmoille. Kun menen muokkaamaan hahmoa, näitä auki saatuja ulkoasuja ei kuitenkaan näy hahmon valikoissa.

Sainko nämä ulkoasut auki siis ostettavaksi vai miten tuo toimii? Mistä valikosta ne ostetaan? Tuossa videossa hahmojen muokkausvalikossa hahmojen kohdalla oli ”featured items”, jossa pääsee valikkoon, jossa taas näkyy useita ulkoasuja ostettavaksi Mortal Kombat -valuutalla. Minä en tuollaista valikkoa löydä.

Invasions-pelitilassa olen vasta siinä toisessa hiekkamaailmassa, joka avautui Johnny Cagen kartanon jälkeen. Mielestäni tuosta toisesta hiekkamaailmasta, jossa olen, avautui näitä nyt meneillään olevan Invasions-kauden jäisiä ulkoasuja. Voiko olla mahdollista, vaikka en edes vielä pääse sitä jäistä, Sub-Zeron kuvalla olevaa Invasions-maailmaa pelaamaan? Kitana sai jonkinlaisen jääprinsessalookin, mutta tätäkään ei näkynyt hahmonmuokkauksessa ollenkaan, enkä keksi, mistä sen saa Kitanalle vaihdettua.
Okei. Tämä nyt selvisi. Eli ainakin osittain asut avautuvat ostettaviksi MK-valuutalla. Kaikkea asusälää ei saa heti käyttöön, vaan ne nimenomaan avautuu ostettavaksi. Näin ymmärsin. Ja tämä kauppakin löytyi. Mielestäni kauppa ei aivan loogisessa valikkosijainnissa ole.
 
Invasion modea tullut nyt aloteltua ja posiitiiviset fiilikset tästä modesta Mortal Kombat kevyellä RPG elementeillä. Eikä joudu ostaan mitään battle passia no ainakaan vielä ;) vaikka seasonit pyörii invasion modessa. Itte pelaillu Barakalla joka tässä MK 1 on ihan loisto hahmo joskin tuota kait nerfattiinkin. Attackii laittanut kaikki pointsit ja jotain talismania viritellyt paremmaksi. Pelissä on kyllä hyvin yksinkin pelattavaa story ja sit tämä invasion mode.

 
Mitä mieltä uudesta Invasions-kaudesta? Jotenkin hahmojen uudet ulkoasut irokeesikampauksineen ei sovi Mortal Kombat -henkeen. Ninjojen MK3-ulkoasut ovat varmasti kaikille mieleen, mutta olivatko ostettavissa vain oikealla rahalla.
 
Mitä mieltä uudesta Invasions-kaudesta? Jotenkin hahmojen uudet ulkoasut irokeesikampauksineen ei sovi Mortal Kombat -henkeen. Ninjojen MK3-ulkoasut ovat varmasti kaikille mieleen, mutta olivatko ostettavissa vain oikealla rahalla.
Ei jeesus onko tähänkin sotkettu jotain "kausia"? Voi kuinka haluaisin pitää videopeleistä vielä nykyäänkin, mutta vaikeaksi menee.
 
Ei jeesus onko tähänkin sotkettu jotain "kausia"? Voi kuinka haluaisin pitää videopeleistä vielä nykyäänkin, mutta vaikeaksi menee.
Tämä on juurikin niitä typeryyksiä mitä en itsekään peleissä ymmärrä. Pitää vähän väliä kehittäjien löytää joku juttu, joka on muka niin hyvä ja kannattava, että sitä pitää muidenkin kehittäjien apinoida suunnilleen joka toiseen peliin. Tietysti suuri massa näihin usein hurahtaa, ja siten tällainen pysyy pitkäänkin hengissä, kunnes sentään jossain vaiheessa ehkä kuolee kutakuinkin pois typeryyteensä. Mutta pitkään tällaisia pidetään elossa väkisin ”tekohengityksellä”, kunnes ehkä sentään lopulta kuihtuvat pois typeryyteensä sekä massan kyllästymiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on juurikin niitä typeryyksiä mitä en itsekään peleissä ymmärrä. Pitää vähän väliä kehittäjien löytää joku juttu, joka on muka niin hyvä ja kannattava, että sitä pitää muidenkin kehittäjien apinoida suunnilleen joka toiseen peliin. Tietysti suuri massa näihin usein hurahtaa, ja siten tällainen pysyy pitkäänkin hengissä, kunnes sentään jossain vaiheessa ehkä kuolee kutakuinkin pois typeryytensä. Mutta pitkään tällaisia pidetään elossa väkisin ”tekohengityksellä”, kunnes ehkä sentään lopulta kuihtuvat pois typeryyteensä sekä massan kyllästymiseen.
Mä oon vanhan liiton pelaaja enkä itsekään diggaa näistä yhtään. Siksi pelaan lähinnä hahmojen tornit ja itse tarinan. Loistava peli mut sen verran harvoin tulee tätä hakattua että sieltä on jo taas tullut uusi kausi ennenkuin edes edellistä on saanut puoleen väliin. Toinen asia mikä on tyypillistä nykyisissä tappelu peleissä on hahmo dlc:t. Jos haluat koko rosterin niin saat maksaa tuplasti pelin hinnan. Ikävä tulee aikoja jolloin koko rosteri oli mukana alusta asti
 
Mä oon vanhan liiton pelaaja enkä itsekään diggaa näistä yhtään. Siksi pelaan lähinnä hahmojen tornit ja itse tarinan. Loistava peli mut sen verran harvoin tulee tätä hakattua että sieltä on jo taas tullut uusi kausi ennenkuin edes edellistä on saanut puoleen väliin. Toinen asia mikä on tyypillistä nykyisissä tappelu peleissä on hahmo dlc:t. Jos haluat koko rosterin niin saat maksaa tuplasti pelin hinnan. Ikävä tulee aikoja jolloin koko rosteri oli mukana alusta asti.

Juu, tuo on todellakin myös yksi näistä jo liiankin pitkään mukana pysyneestä lieveilmiöistä. Tuntuu tosiaankin olevan erityisesti tappelupelien ilmiö, mutta kyllä tuota vastaavaa joissakin muissakin peleissä on tullut nähtyä. Todella tökeröä rahastusta, joka tulee todella kalliiksi asiakkaalle, ellei sitten ostelee noita jostain superhyperaleista, kuten itse teen noiden kiinnostavimpien tappelupelien osalta.

Tämän uusimman Mortal Kombatin erinomaisuutta en kyllä muuten kyseenalaista. Mortal Kombatit ovat muutenkin tappelupeleistä suosikkisarjani, joten kyllä tämä viimeisinkin joskus myöhemmin menee hankintaan jonain superhyperultimategoty-special editionina, kun sen sitten jostain huippualeista aikanaan saa. Sen nimittäin olen päättänyt, että en enää heti julkaisussa osta yhtäkään tappelupeliä - mm. juuri tästä niiden rahastusperiaatteesta johtuen. Ja toki muutenkin ne eivät ihan suosikkigenreäni ole, vaikka kyllä noita ihan parhaita toki silloin tällöin mielellään pelaa. Mortal Kombatia erityisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Itselle nuo seasonit tuovat kyllä melkein pelissä kuin pelissä kivasti sitä elinaikaa pelille. Mukavaa, kun tulee tasaisella syklillä uutta sisältöä ja materiaalia grindattavaksi, jos grindata haluaa. Pelin relevanttisuus ja elinikä pitenee huomattavasti. Toki siitä samaa mieltä, että tappeuhahmojen asusteista oikean rahan vaatiminen on kyllä jonkinasteista ryöstöä. DLC-hahmojen suhteen samoilla linjoilla, että onhan se kallista, jos täyden rosterin saadakseen pitää maksaa 70 euron pelistä 100+ euroa. Toisaalta enpä minä esimerkiksi Mortal Kombatin kohdalla koskaan ole ollut edes kiinnostunut MK-universumin ulkopuolisista hahmoista, joten valtaosa noista DLC-hahmoista on itselle täysin merkityksettömiä.

Osa peleistä ja studioista tekee sitten tuon DLC-puolenkin huomattavasti paremmin. Katsotaan vaikkapa Gran Turismoa ja Polyphony Digitalia. Pelin julkaisusta tulee nyt täyteen 2 vuotta ja lähes joka kuukausi peli on saanut julkaisunsa jälkeen uusia autoja, kisoja ja muutamia ratojakin, ja kaikki aivan ilmaiseksi.
 
Paljonkin samaa mieltä edellisten kanssa. Kukapa haluaisi pelin kuin pelin ostettuaan ostaa vielä jälkikäteen lisähahmoja tai ylipäätänsä peliin liittyviä, oleellisia asioita. Ymmärrän pelin julkaisun jälkeen jonkin ajan kuluttua julkaistava isompi lisäosa, joka on oikeasti lisäosa. Esimerkkinä aikoinaan Red Dead Redemption: Undead Nightmare.

MK1 on hyvä tappelupeli, mutta jonkinlaista, synkempää MK-tunnelmaa jäin kaipaamaan edellisestä MK11:sta. Lisäksi hahmojen muokkaus toimii edellisessä paremmin. Erilaisia asukokonaisuuksia pystyi luomaan useampia valmiiksi valittavaksi ennen peliä. Vaikka ovatkin kai pelkkää silmäkarkkia, mutta silti. Edelleen tulee pelailtua edellistä MK11:sta tämän rinnalla. Ostinkin MK11:n noin vasta vuosi sitten pilkkahintaan alennuksesta kaikkine lisäosineen.
 
Kyllä on ärsyttäviä nämä Invasions-pelimuodon survive-kohdat. En pääse millään niistä eteenpäin, eivätkä ne sovi jotenkin yhtään pelin pelimekaniikkaan. Täytyy hyppiä millintarkkoja hyppyjä lentävien säteiden edestä ja mitä milloinkin.

Tähänkö Invasions-reitti nyt tyssää? Aiemmat Invasions-reittien survive-kohdat olen ihme kyllä jaksanut yrittää loppuun asti ja päässyt läpi. Mikä lie masokismi iskenyt.

Opastusvideotakin katsoin, vaan ei montaa kertaa jaksa yrittää. Test your might sen sijaan maistuu ja on hauska lisä. Test your might soisi tulevan perus torneissakin taistelujen välissä.

 
Oletteko kokeillut tätä haastetta? Millä vaikeustasolla yleensä pelaatte?

 
Ylös Bottom