Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mortal Kombat 1 (2023)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saa nähdä korjaavatko itse pelissä myös kun fanit sai sen näyttämään pelköstään nenää korjaamalla oikean näköiseksi

q1c2kjy218nb1.jpg
Silmiä muuttamallahan tuossa on erityisesti saatu yhdennäköisyyttä aikaan enemmän. On kyllä harvinaisen onnetonta työtä tehty tuon alkuperäisen naaman kanssa. Suorastaan käsittämätöntä tämän statuksen pelissä ja vieläpä noinkin tunnetun näyttelijän naaman kanssa.
 
Tässä on todennäköisesti kyse siitä että kun tämä ei ole uusi hahmo vaan skini toisen hahmon päällä. Carl Weathes tehtiin samanalilla ja ei hänkään näytä yhtään esikuvaltaan. Sitten kun hahmot tehdään kokonaan alusta näyttävät huomattavasti paremmilta.

1694894098887.png
 
Lopputekstit rulla ruudulla, 6h siinä meni ja kyllä, tämä on ihan reilusti paras tappelupeli kampanja mitä on tehty. Loistavasti käsikirjoitettu ja näytelty eeppinen koitos ja yllätyksiltä ei vältytä. Peli onneksi meni sitä reittiä jota toivoinkin eli asiat tapahtuu hyvin erilailla vaikka siellä tuttuja juttuja tuleekin vastaan.

Mietin jo kun näin sen että viimeinen chapteri koostuu 12 taistelusta että miten tämä on toteutettu ja erinomaisesti oli tehty. Täytyy sanoa että kun loppupomo kaatui olin täysin ällikällä lyöty kun vastaan ei tullut jotain täysin ylivertaista vastusta joka pieksee lattia sinulla vasemmalta ja oikealta. Koko kampanja oli loistavasti tasapainoitettu ja kun tällainen käsi pääsee pelin normaali tasolla läpi niin se kertoo jo jotain. Muutenkin tasan kerran jouduin ottamaan matsin uusiksi koska vastus oli aika vikkelä.

Kuten sanottua niin näyttelijä työskentely on loistavaa kautta linjan paitsi Megan Fox joka on kovin keskinkertainen. Mutta erona edellisen pelin tähtinäyttelijään on se että Foxilla on ehkä 5 lausetta koko pelin aikana ja muuten se on vaan sihinää ja suhinaa kuten hahmolle sopii. Megan Fox ei siis onnistu pelaamaan mitään koska hänen hahmonsa on aika pienessä roolissa.

Kampanjasta oli poistettu ne hahmon valinta kohdat mutta niiden tilalta on test your might rämpytystä, sopivat kyllä kampanjaan mutta ovat vapaaehtoisia.

Jatkoakin pedataan lopputekstien jälkeen joten DLC:tä luvassa. Mortal Kombat faneille todellista herkkua. Nyt sitten keskitytään Invasion modiin.
 
Tulipa mätkittyä tarinamoodi läpi kaverin luona viikonloppuna. Olihan se taattua Mortal Kombat laatua ja hauskaa pelin parissa riitti. Pelattiin tällä kertaa hard vaikeusasteella ja muutamien yritysten jälkeen jokainen matsi meni kohtuu helposti läpi. Loppupätkä tarinasta varsinkin oli erittäin hyvä ja yllättävän hauska. Tuli moneen otteeseen naurettua oikein kunnolla ääneen kun seuraava matsi alkoi. Lopputekstien jälkeinen tease ei itselle kauheasti tuntemuksia herättänyt, mutta eiköhän sieltä ole Aftermath tyylinen lisäri tulossa jossain kohtaa niin tarinan pariin päästään kohtuu nopeasti takaisin.

Täytyy sanoa että kun loppupomo kaatui olin täysin ällikällä lyöty kun vastaan ei tullut jotain täysin ylivertaista vastusta joka pieksee lattia sinulla vasemmalta ja oikealta.
Tämä jäi kyllä meitä kalvaamaan aika pahasti. MK11 kanssa pelattiin tarina very hardilla ja loppubossi oli niin perhanan vaikea että siitä riitti pitkään mätkimistä. Nyt loppubossi kaatui erittäin nopeasti (tietenkin vähän helpommalla vaikeusasteella) ja siitä puuttui eräänlainen eeppisyys kokonaan. Lopputekstien rullatessa molemmat vain todettiin "tässäkö se oli?". Eli vähän kovempi ja eeppisempi loppubossi olisi saanut olla.

Pelattiin huviksemme tämän jälkeen Tekken 7:n tarina läpi koska kaveri ei ollut sitä ikinä pelannut ja siinä oli sellainen loppubossi että oli normaalillakin jo ihan haastava ja matsin eeppisyys oli vain jotain niin loistavaa.

Mutta muuten kyllä oli aivan loistava peli! Invasions moodia tuli vähän kokeiltua, mutta itseä se ei kauheasti napannut. Aikamoista kujajuoksua tuntui olevan eikä valinnanvaraa reiteissä ole. Ehkä se pidemmälle pelattuna aukeaisi, mutta nytkin jo pelattiin ihan hyvä matka ensimmäiseen ei-tutorial maailmaan.

Nyt kun tarinan on kokenut niin voikin hyvillä mielillä odotella ensimmäisiä kunnon alennusmyyntejä ennenkuin tämän omalle konsolille nappaa.
 
Tulipa mätkittyä tarinamoodi läpi kaverin luona viikonloppuna. Olihan se taattua Mortal Kombat laatua ja hauskaa pelin parissa riitti. Pelattiin tällä kertaa hard vaikeusasteella ja muutamien yritysten jälkeen jokainen matsi meni kohtuu helposti läpi. Loppupätkä tarinasta varsinkin oli erittäin hyvä ja yllättävän hauska. Tuli moneen otteeseen naurettua oikein kunnolla ääneen kun seuraava matsi alkoi. Lopputekstien jälkeinen tease ei itselle kauheasti tuntemuksia herättänyt, mutta eiköhän sieltä ole Aftermath tyylinen lisäri tulossa jossain kohtaa niin tarinan pariin päästään kohtuu nopeasti takaisin.


Tämä jäi kyllä meitä kalvaamaan aika pahasti. MK11 kanssa pelattiin tarina very hardilla ja loppubossi oli niin perhanan vaikea että siitä riitti pitkään mätkimistä. Nyt loppubossi kaatui erittäin nopeasti (tietenkin vähän helpommalla vaikeusasteella) ja siitä puuttui eräänlainen eeppisyys kokonaan. Lopputekstien rullatessa molemmat vain todettiin "tässäkö se oli?". Eli vähän kovempi ja eeppisempi loppubossi olisi saanut olla.

Pelattiin huviksemme tämän jälkeen Tekken 7:n tarina läpi koska kaveri ei ollut sitä ikinä pelannut ja siinä oli sellainen loppubossi että oli normaalillakin jo ihan haastava ja matsin eeppisyys oli vain jotain niin loistavaa.

Mutta muuten kyllä oli aivan loistava peli! Invasions moodia tuli vähän kokeiltua, mutta itseä se ei kauheasti napannut. Aikamoista kujajuoksua tuntui olevan eikä valinnanvaraa reiteissä ole. Ehkä se pidemmälle pelattuna aukeaisi, mutta nytkin jo pelattiin ihan hyvä matka ensimmäiseen ei-tutorial maailmaan.

Nyt kun tarinan on kokenut niin voikin hyvillä mielillä odotella ensimmäisiä kunnon alennusmyyntejä ennenkuin tämän omalle konsolille nappaa.

Ymmärrän kyllä jos sitä vaikeutta olisi haluttu lisää, itsekin olin vähän et hetkinen siinäkö se oli. Vaikka siis ei haitannut niin silti tuli sellanen olo et hetkinen Ed missä on ylivaikea loppupomo jota saa hakata sormet ruvella.
 
Ajattelin ehkä käydä huomenna tämän hakemassa Powerilta 60e hintaan.

Mites on maistunut niille ketkä on hommannut Day One ?
 
Ajattelin ehkä käydä huomenna tämän hakemassa Powerilta 60e hintaan.

Mites on maistunut niille ketkä on hommannut Day One ?
Ihan pirun hyvin on maistunu kyllä. Tykkään paljon enemmän, mitä MK11 vaikka siitäkin pidin kyllä. Tarina tuli pelattua toissapäivänä läpi ja tykkäsin kyllä kovasti. Juuri sopivan kämppiä menoa ja imo yks parhaista, ellei paras, tappelupelitarina.

Ihan perumekaaniikoitakin on suoraviivaistettu, krushing blowt ja variaatiot poistettu mikä on omasta mielestä iso parannus. Nyt hahmot tuntuvat paljon hiotummilta ja selkeemmiltä pelata ja opetella. Getup vaihtoehtoja on myös vähennetty. Se on edelleen arvauspeliä mitä nouseva pelaaja tekee mutta nyt kun vaihtoehtoja ei ole niin paljon niin tuo on paljon selkeämpää.

Tutoriaaliosio on kattavin ja selkein tutoriaali mitä on tullut tappelupeleissä vastaan. Siellä on tunneiksi pelattavaa pelaajille, jotka haluaa oppia pelin systeemit kunnolla. Ainut mitä 11:sen tutoriaaleista jää kaipaamaan on hahmojen esittelytutoriaalit. Tuon tilalla on kombo haasteet joka hahmolle mikä itsessään on tosi hieno systeemi mutta tuon kaveriksi olisi kaipaillut semmosta hahmokohtaista vielä missä käydään perusliikkeitä läpi ja vahvuuksia/heikkouksia.

Invasions on vaikuttanut hauskalta pelimuodolta myös, joskin aavistuksen turhan helpolta. Online puoli toimii aivan perhanan hyvin. Pelit löytyy nopsaa ja ovat olleet 98% ajasta lagittomia.

Myös hahmot on tällä kertaa sellaisia, että löytyisi mieluisia vaihtoehtoja enemmän, kun tuon edellisen MK trilogian yhdessäkään pelissä. Jotenkin tykkään tosi paljon noista uusista designeista vanhoillekin hahmoille.

Erittäin vahva suositus siis ainakin täältä pelille!

Edit. Niin joo ja tuo kameo-systeemi on kyllä hieno lisä peliin. Tuolla pystyy esim hienosti paikkailemaan oman hahmon heikkouksia tai vahvistamaan ennestään sen vahvuuksia. On ollu hauskaa kokeilla kaikkia eri kameoita ja funtsia mikä sopisi hyvin yhteen oman hahmon kanssa parhaiten.
 
Viimeksi muokattu:
Kunhan ei osta peliä Switchille se on mielestäni paras MK peli. Tarina oli loistava ja Invasions modi tarjoaa viihdettä pitkäksi aikaa. Online puolta edes ehtinyt kokeilla. Hahmon kustomointi on samalla tasolle kuin 11 mutta valikot paljon paremmat. Shrine on simppeli mekaniikka random lootille kun sitä valuuttaa ei käytetä mihinkään muuhun. Kattavat tutoriaalit ja loistava hahmovalikoima. Ainut heikkoudet löytyy pelin tekniseltä puolelta ja 30 fps rajoituksista joka näin herran vuonna 2023 on aika köyhää. Kaikki muu pelissä on 30 fps paitsi taistelut, valikot, x rayt, lopetusliikeet, invasions kartta. Ihan syystäkin parhaiten arvosteltu MK yhdessä MK9 kanssa.



 
Viimeksi muokattu:
Kunhan ei osta peliä Switchille se on mielestäni paras MK peli. Tarina oli loistava ja Invasions modi tarjoaa viihdettä pitkäksi aikaa. Online puolta edes ehtinyt kokeilla. Hahmon kustomointi on samalla tasolle kuin 11 mutta valikot paljon paremmat. Shrine on simppeli mekaniikka random lootille kun sitä valuuttaa ei käytetä mihinkään muuhun. Kattavat tutoriaalit ja loistava hahmovalikoima. Ainut heikkoudet löytyy pelin tekniseltä puolelta ja 30 fps rajoituksista joka näin herran vuonna 2023 on aika köyhää. Kaikki muu pelissä on 30 fps paitsi taistelut, valikot, x rayt, lopetusliikeet, invasions kartta. Ihan syystäkin parhaiten arvosteltu MK yhdessä MK9 kanssa.




Joo tuo Invasions kartan 30fps vähän osuu silmään mutta toisaalta siinä on hyvin vähän mitään interaktiivista niin siinä mielessä tuo ei ole itteä häirinny. Kuitenki kaikki muu on sitte silkkisen sulavaa 60fps niin ei pysty valittamaan kauhesti tuostakaan.
 
En tiedä mitä tapahtui Switch versiolle ja kuka sen teki. Mutta onhan tuo nyt aivan järkyttävän näköinen.


Tuli katsottua nintendolifen video aiheesta ja matsin lataaminen kesti 38 sekuntia. Ei ole kiireisen ihmisen peli jos switchilla pelaa :D
 
Ihan pirun hyvin on maistunu kyllä. Tykkään paljon enemmän, mitä MK11 vaikka siitäkin pidin kyllä. Tarina tuli pelattua toissapäivänä läpi ja tykkäsin kyllä kovasti. Juuri sopivan kämppiä menoa ja imo yks parhaista, ellei paras, tappelupelitarina.

Ihan perumekaaniikoitakin on suoraviivaistettu, krushing blowt ja variaatiot poistettu mikä on omasta mielestä iso parannus. Nyt hahmot tuntuvat paljon hiotummilta ja selkeemmiltä pelata ja opetella. Getup vaihtoehtoja on myös vähennetty. Se on edelleen arvauspeliä mitä nouseva pelaaja tekee mutta nyt kun vaihtoehtoja ei ole niin paljon niin tuo on paljon selkeämpää.

Tutoriaaliosio on kattavin ja selkein tutoriaali mitä on tullut tappelupeleissä vastaan. Siellä on tunneiksi pelattavaa pelaajille, jotka haluaa oppia pelin systeemit kunnolla. Ainut mitä 11:sen tutoriaaleista jää kaipaamaan on hahmojen esittelytutoriaalit. Tuon tilalla on kombo haasteet joka hahmolle mikä itsessään on tosi hieno systeemi mutta tuon kaveriksi olisi kaipaillut semmosta hahmokohtaista vielä missä käydään perusliikkeitä läpi ja vahvuuksia/heikkouksia.

Invasions on vaikuttanut hauskalta pelimuodolta myös, joskin aavistuksen turhan helpolta. Online puoli toimii aivan perhanan hyvin. Pelit löytyy nopsaa ja ovat olleet 98% ajasta lagittomia.

Myös hahmot on tällä kertaa sellaisia, että löytyisi mieluisia vaihtoehtoja enemmän, kun tuon edellisen MK trilogian yhdessäkään pelissä. Jotenkin tykkään tosi paljon noista uusista designeista vanhoillekin hahmoille.

Erittäin vahva suositus siis ainakin täältä pelille!

Edit. Niin joo ja tuo kameo-systeemi on kyllä hieno lisä peliin. Tuolla pystyy esim hienosti paikkailemaan oman hahmon heikkouksia tai vahvistamaan ennestään sen vahvuuksia. On ollu hauskaa kokeilla kaikkia eri kameoita ja funtsia mikä sopisi hyvin yhteen oman hahmon kanssa parhaiten.
Nonnih, kuulostaa lupaavalta. :)

Eniten oon ite tykänny tappelupeleistä just silloin alkuperäisen MK trilogian aikoihin ja toivoisin että liekki syttyisi tappelupeleihin uudestaan. Tosiaan mitä vihasin juuri näissä nykyisissä Mortal Kombateissa oli juurikin tuo zoomattu "crushing blow" ja aivan hemmetin hyvä jos tuon ovat ottaneet pois.

Näin nykyisenä tappelupelien "amatöörinä" tämmöinen hiukan yksinkertaistettu reebootti (mutta ei liikaa) sopisi itselle kuin nyrkki silmään, ihan innostui tästä!

Kiitos suosituksesta, taidanpa painaa liipasinta tämän kohdalla ja painua ostoksille heti aamukahvien jälkeen. :)
 
On muuten kova tappelupeli, ei kaduta ollenkaan 60e hintalappu että pääsi day one pelailemaan. Okei, yks päivä myöhässä.

Joku 6 tuntia pelanneena voin sanoa että:

Vakavissaan koitin tutorialissa mättää ja luvata itselleni että en spämmää vaan että vedän kaikki liikkeet nätisti:

Peli: 'etkä vedä'
Meikä: Spämmää niin huolella nappeja kun olla ja voi ja silti peli tuntuu niin helkutin hyvältä vaikka et tiedäkään mitä teet. (Suurimmaksi osaksi)

Viimeksi 90-luvulla oli näin kovaa taistelupeli fiilistä.

10/10 kiitos Mortal Kombat!
 
Viimeksi muokattu:
Pari viikkoa takana pelin kanssa, joten voisi tässä jotain pientä 'arvostelun poikasta' yrittää kirjoitella omien kokemusten ja tuntemusten pohjalta. Ennakkotietona sellainen, että seuraava kirjoitus tulee sellaiselta henkilöltä, jolla on noin 30 vuotta kokemusta tai historiaa pelisarjan ja siihen liittyvän materiaalin kanssa, joten pientä 'fanipoikailua' voi olla siellä ja täällä, mutta yritän kuitenkin mahdollisimman objektiivisesti kirjoitella. Oma historia MK-universumiin alkaa sieltä ysärileffoista ja MK2 ja MK3 peleistä. Sittemmin palasin MK:n pariin, kun MK9 reboottasi sarjan ja siitä lähtien olen omistanut ja pelannut kaikkia pelejä.

Story mode oli luonnollisesti ensimmäinen, johon lähdin tutustumaan. Kyllähän sen voi suoraan sanoa, että heittämällä parasta, mitä tässä genressä sen puolesta on tarjolla. MK on aina tehnyt tuon parhaiten ja erittäin laadukas 5-6 tunnin teatraalinen pakettihan tuo on eittämättä. Jaettu 15 chapteriin, joista ensimmäiset 13 ovat erittäin mielenkiintoista seurattavaa. Loppu iski silmille vähän liian nopeasti, enkä ihan hirveästi välittänyt loppuratkaisusta, mutta pääosin erittäin hyvä tarina. Kehuja on annettava siitä, että tällä kertaa moni sarjan sellainen pitkäikäinen hahmo, joka ei ennen ole omaa kappalettaan saanut, saa sellaisen ja kunnolla ja kunnioitettavasti ruutuaikaa. Sindel, Mileena, Baraka ja Reptile ovat vuosikymmenten takaa jo tuttuja ja tärkeitä nimiä sarjassa ja nyt kaikki he saavat oman tärkeän osansa ja kappaleensa. Bonuskehut myös siitä, että loppuratkaisua varten, viimeiseen chapteriin, saa itse valita hahmonsa.

Parissa aikaisemmassa osassa tarinamuodon jälkeen aikaa on tullut kulutettua erilaisissa jatkuvalla syötöllä vaihtuvissa haastetorneissa ja kryptassa valuuttaa tuhlaillen ja hahmoille uusia varusteita hankkien. Tällä kertaa nuo kaksi asiaa on yhdistetty Konquest-muodoksi, joka on eräänlainen lautapeli, jossa ohjattavaa hahmoaan saa liikutella ruudulta toiselle ja vastaan tulee sitten erilaisia haasteita ja 'tehtäviä' samalla, kun voitettujen turpakäräjien jälkeen aukeaa tavaraa hahmoille. Pidän tätä ihan hyvänä ja kiinnostavana uudistuksena, joka lisää interaktiota oman hahmon kanssa. Monipuolisempi, värikkäämpi ja mielenkiintoisempi ratkaisu kuin pelkän haastetornin kipuaminen vastuksesta toiseen. Lisäksi tässä Konquest-seikkailussa on myös jonkinlainen tarina, joka kestää sen 6 viikon seasonin ajan, jonka jälkeen ilmeisesti ilmestyy uusi 'lautamaailma' tutkittavaksi uusine haasteineen. Konquestia pelatessa hahmot myös kehittyvät expaa kerätessä ja taitopisteitä voi sitten jakaa hahmon eri kykyihin kevyellä hahmonkehityksellä. Periaatetasolla siis oman hahmonsa kuntoa, perushyökkäyksiä, erikoisliikkeitä ja vastaavia voi kehittää paremmaksi. Samaan aikaan toki laudalla tulee vastaan kovemman levelin vastustajia, joten skaalaus toimii ihan kivasti. Pisteitä voi jakaa käyttämilleen hahmoille itse, tai jättää sen automaattiseksi.

Gameplay itsessään on sitä taattua laatua, joka toimii kuin se kuuluisa junan vessa. 2D-mätkintää näteissä ympäristöissä ja kontrollit rautaiset. Hahmot tekevät juuri niin, kuin omat pottusormet käskevät. Tekninen toteutus PS5:llä erittäin hyvä, ei minkäänlaista nykimistä ja latausajat käytännössä mitättömät. Tähän versioon uutuutena tuodut Kameo-hahmot, eli ohjattavaa hahmoa taustalta mätkinnän aikana auttavat hahmot, toimivat myös hyvin ja tuovat vaihtelua ja erilaisia vivahteita ja mahdollisuuksia tappeluihin. On oma tutkimuksensa löytää sille omalle suosikkihahmolleen sopiva kameo-pari. Olen tässä pari edellistä sessiota pelaillu Konquestia Sindelillä ja kun kyseisellä hahmolla ei omissa liikkeissään ole teleporttausta, niin Kung Lao esimerkiksi toimii hyvin kameona ja tuo teleporttausmahdollisuuden taisteluihin mukaan. Ihan kivan monipuolista ja erilaisia mahdollisuuksia tuovaa. Edellisissä osissa hahmoilla oli 3 erilaista variaatiota, mistä valita, jotka toivat erilaisia liikekokonaisuuksia, mutta kameot korvaavat nyt ne. Päähahmoilla on siis aina kaikki liikkeet käytössään ja kameo tuo sen lisävivahteen ja yllättävyyden sitten mukaan. En ole koskaan ollut näissä mätkintäpeleissä keskivertoa kummempi pelaaja, mutta jopa tälläinen pottusormi onnistuu tämän pelin parissa pitämään hauskaa ja upottamaan vastustajiin ihan kivanpituisia komboja. Eli mikään mestari ei näissä peleissä tarvitse olla, että tästä pelistä voi nauttia ja pitää hauskaa.

Arvosanaksi antaisin 15-20 pelitunnin jälkeen 9/10. Mitään vikaa pelissä ei ole, mutta pisteen miinusta tuosta tarinan loppuratkaisusta, joka ei ollut ihan mieleeni. Toki se jättää sopivasti mahdollisuuksia auki lisäosaa varten, eikä se lopetus huono ollut. Ensimmäisten 13 chapterin pohjalta odotin kuitenkin vähän enemmän. Lisämiinuksen annan pelin vähän sekavasta valuuttatilanteesta. Erilaisia ansaittavia/ostettavia valuuttoja on jopa 3 erilaista, eikä missään oikein selitetä kunnolla sitä, mistä mitäkin voi ansaita. On nämä edellisistä osista tutut kolikot, joita voi käyttää 'ruletin pyörittämiseen' satunnaispalkintojen toivossa. Sitten on toinen kolikkovaluutta "seasonal coins", jotka ovat ilmeisesti käytettävissä aina sen 6 viikon seasonin ajan. Kolmantena on sitten valuutta, jota voi ostaa oikealla rahalla ja ilmeisesti sitä voi tienata pelin sisälläkin jossain, mutta vielä ei ole käynyt tarkasti selväksi, että missä. Kaikkinensa kuitenkin erittäin laadukas mätkintäpeli, jota voi varauksetta suositella kaikille mätkintäpelien ystäville ja varsinkin Mortal Kombat-universumin faneille.
 
Ylös Bottom