Pari viikkoa takana pelin kanssa, joten voisi tässä jotain pientä 'arvostelun poikasta' yrittää kirjoitella omien kokemusten ja tuntemusten pohjalta. Ennakkotietona sellainen, että seuraava kirjoitus tulee sellaiselta henkilöltä, jolla on noin 30 vuotta kokemusta tai historiaa pelisarjan ja siihen liittyvän materiaalin kanssa, joten pientä 'fanipoikailua' voi olla siellä ja täällä, mutta yritän kuitenkin mahdollisimman objektiivisesti kirjoitella. Oma historia MK-universumiin alkaa sieltä ysärileffoista ja MK2 ja MK3 peleistä. Sittemmin palasin MK:n pariin, kun MK9 reboottasi sarjan ja siitä lähtien olen omistanut ja pelannut kaikkia pelejä.
Story mode oli luonnollisesti ensimmäinen, johon lähdin tutustumaan. Kyllähän sen voi suoraan sanoa, että heittämällä parasta, mitä tässä genressä sen puolesta on tarjolla. MK on aina tehnyt tuon parhaiten ja erittäin laadukas 5-6 tunnin teatraalinen pakettihan tuo on eittämättä. Jaettu 15 chapteriin, joista ensimmäiset 13 ovat erittäin mielenkiintoista seurattavaa. Loppu iski silmille vähän liian nopeasti, enkä ihan hirveästi välittänyt loppuratkaisusta, mutta pääosin erittäin hyvä tarina. Kehuja on annettava siitä, että tällä kertaa moni sarjan sellainen pitkäikäinen hahmo, joka ei ennen ole omaa kappalettaan saanut, saa sellaisen ja kunnolla ja kunnioitettavasti ruutuaikaa. Sindel, Mileena, Baraka ja Reptile ovat vuosikymmenten takaa jo tuttuja ja tärkeitä nimiä sarjassa ja nyt kaikki he saavat oman tärkeän osansa ja kappaleensa. Bonuskehut myös siitä, että loppuratkaisua varten, viimeiseen chapteriin, saa itse valita hahmonsa.
Parissa aikaisemmassa osassa tarinamuodon jälkeen aikaa on tullut kulutettua erilaisissa jatkuvalla syötöllä vaihtuvissa haastetorneissa ja kryptassa valuuttaa tuhlaillen ja hahmoille uusia varusteita hankkien. Tällä kertaa nuo kaksi asiaa on yhdistetty Konquest-muodoksi, joka on eräänlainen lautapeli, jossa ohjattavaa hahmoaan saa liikutella ruudulta toiselle ja vastaan tulee sitten erilaisia haasteita ja 'tehtäviä' samalla, kun voitettujen turpakäräjien jälkeen aukeaa tavaraa hahmoille. Pidän tätä ihan hyvänä ja kiinnostavana uudistuksena, joka lisää interaktiota oman hahmon kanssa. Monipuolisempi, värikkäämpi ja mielenkiintoisempi ratkaisu kuin pelkän haastetornin kipuaminen vastuksesta toiseen. Lisäksi tässä Konquest-seikkailussa on myös jonkinlainen tarina, joka kestää sen 6 viikon seasonin ajan, jonka jälkeen ilmeisesti ilmestyy uusi 'lautamaailma' tutkittavaksi uusine haasteineen. Konquestia pelatessa hahmot myös kehittyvät expaa kerätessä ja taitopisteitä voi sitten jakaa hahmon eri kykyihin kevyellä hahmonkehityksellä. Periaatetasolla siis oman hahmonsa kuntoa, perushyökkäyksiä, erikoisliikkeitä ja vastaavia voi kehittää paremmaksi. Samaan aikaan toki laudalla tulee vastaan kovemman levelin vastustajia, joten skaalaus toimii ihan kivasti. Pisteitä voi jakaa käyttämilleen hahmoille itse, tai jättää sen automaattiseksi.
Gameplay itsessään on sitä taattua laatua, joka toimii kuin se kuuluisa junan vessa. 2D-mätkintää näteissä ympäristöissä ja kontrollit rautaiset. Hahmot tekevät juuri niin, kuin omat pottusormet käskevät. Tekninen toteutus PS5:llä erittäin hyvä, ei minkäänlaista nykimistä ja latausajat käytännössä mitättömät. Tähän versioon uutuutena tuodut Kameo-hahmot, eli ohjattavaa hahmoa taustalta mätkinnän aikana auttavat hahmot, toimivat myös hyvin ja tuovat vaihtelua ja erilaisia vivahteita ja mahdollisuuksia tappeluihin. On oma tutkimuksensa löytää sille omalle suosikkihahmolleen sopiva kameo-pari. Olen tässä pari edellistä sessiota pelaillu Konquestia Sindelillä ja kun kyseisellä hahmolla ei omissa liikkeissään ole teleporttausta, niin Kung Lao esimerkiksi toimii hyvin kameona ja tuo teleporttausmahdollisuuden taisteluihin mukaan. Ihan kivan monipuolista ja erilaisia mahdollisuuksia tuovaa. Edellisissä osissa hahmoilla oli 3 erilaista variaatiota, mistä valita, jotka toivat erilaisia liikekokonaisuuksia, mutta kameot korvaavat nyt ne. Päähahmoilla on siis aina kaikki liikkeet käytössään ja kameo tuo sen lisävivahteen ja yllättävyyden sitten mukaan. En ole koskaan ollut näissä mätkintäpeleissä keskivertoa kummempi pelaaja, mutta jopa tälläinen pottusormi onnistuu tämän pelin parissa pitämään hauskaa ja upottamaan vastustajiin ihan kivanpituisia komboja. Eli mikään mestari ei näissä peleissä tarvitse olla, että tästä pelistä voi nauttia ja pitää hauskaa.
Arvosanaksi antaisin 15-20 pelitunnin jälkeen 9/10. Mitään vikaa pelissä ei ole, mutta pisteen miinusta tuosta tarinan loppuratkaisusta, joka ei ollut ihan mieleeni. Toki se jättää sopivasti mahdollisuuksia auki lisäosaa varten, eikä se lopetus huono ollut. Ensimmäisten 13 chapterin pohjalta odotin kuitenkin vähän enemmän. Lisämiinuksen annan pelin vähän sekavasta valuuttatilanteesta. Erilaisia ansaittavia/ostettavia valuuttoja on jopa 3 erilaista, eikä missään oikein selitetä kunnolla sitä, mistä mitäkin voi ansaita. On nämä edellisistä osista tutut kolikot, joita voi käyttää 'ruletin pyörittämiseen' satunnaispalkintojen toivossa. Sitten on toinen kolikkovaluutta "seasonal coins", jotka ovat ilmeisesti käytettävissä aina sen 6 viikon seasonin ajan. Kolmantena on sitten valuutta, jota voi ostaa oikealla rahalla ja ilmeisesti sitä voi tienata pelin sisälläkin jossain, mutta vielä ei ole käynyt tarkasti selväksi, että missä. Kaikkinensa kuitenkin erittäin laadukas mätkintäpeli, jota voi varauksetta suositella kaikille mätkintäpelien ystäville ja varsinkin Mortal Kombat-universumin faneille.