Vastaus: NHL 11 EASHL-keskustelu
Ihan mielenkiinnosta onko sulla jotain faktaa lyödä tästä? Koska esim 6vs6 pelissä kotijoukkueen kapteeni hostaa niin se yhteys hostaa kokopelin eli kaikki 12 pelaajaa? Lagin pitäs olla tasasesti jokasella riippuen sijannista hostaajaan nähden? Eli perjaatteessa omalla joukkueella vois lagia enempi kuin vieraalla jos hostaaja sattuu netteineen sijatsemaan lähempänä vastustajan pelaajia kuin omia? Ja hosti pelaisi aina 0 pingillä. Ainakin näin ollut pc puolen sotapeleissä. Ja siis lagin ei pitäs olla joukkue vaan pelaaja kohtasta? Jos vasenpakki asuu lapissa ja oikee Hangossa ni kai siinä jotain eroa luulis olevan jos hostaaja ois sit vaikka myös hangosta? Ja edelleen näyttäs jotku ihmettelevän miksi lagaa jenkkejä vastaan.. Ei taida olla EA:sta kiinni että tän päivän netit ei tommosta välimatkaa pysty ilman viivettä paketteja toimittamaan.
Ei mulla mitään sen ihmeempää faktaa ole tuosta, muutenkuin se, miten nettiyhteydet koneiden välillä normaalistikin toimii. Jos hostaava kaveri sattuu olemaan passiivisen yhteyden takana, eli NAT/palomuuri blokkaa suorat yhteydet, kiertää paketit EA:n servereiden kautta kuormittaen serveripuolta enemmän, jolloin aktiiviset yhteydet toiminee ok, mutta passiivinen-passiivinen-pariskunta saa aikaan lagia toisilleen. Ja ihan selväähän se on, että jenkkejä vastaan lagaa, fyysinen välimatka sen ratkaisee, ja se kun on tosiaan tuhansia kilometrejä, ei sitä lagittomasti vain pelata. Latenssit voi olla 100ms jonnekin itärannikon hyvälle serverille, mutta koittakaapa pingata vaikkapa jotakin serveriä Texasista... 300-500ms.
Niin, ja lagihan nimenomaan on pelaajakohtaista, harvemmin meilläkään lagia kaikilla esiintyy, jos sitä esiintyy eurojengejä vastaan, se on vain 1-4 pelaajaa, jotka hommasta kärsii ja loput saattavat pelata ihan normaalisti. Joillakin vaan on ei-niin-optimaalinen-netti, ja jotkut onnettomat kusevat EASHL-kaveriensa taskuun pelaamalla mokkulayhteydellä. Jokaisen netti pitäisi nyt ainakin lähtökohtaisesti olla aktiivinen ainakin NHL:n käyttämien porttien suuntaan, eli porttiohjaukset ja palomuurisäännöt ohitetaan näiltä porteilta joko uPnP:lla, DMZ:lla tai manuaalisilla ohjauksilla, muutoin tulee ongelmia joko itselle, tai muille.
Ei siinä, kyllähän EA:n serverit ovat olleet aivan jumissa varsinkin sen jälkeen, kun MoH julkaistiin, julkaisuhetkellä kyykähti NHL-serverit alas, sitä manailivat operationsportsilla. Tämä on marginaalipeli, johon EA ei satsaa paskaakaan, joten näillä mennään.