Vastaus: NHL 12 [PS3/X360]
Näinhän se on. Itsellenikin nuo VS-pelit ovat sparrausta näille koville KFIN-nettiliigoille ja sitten näille Virgin rahapeleille, jossa on sitten aina se viitisenkymppiä potissa kun ottaa isompaa turneeta esimerkiksi. Yllättävää, että nuo Virgin pelit, joita pelaavat lähinnä Amerikan mantereen tallustajat, ovat aika ''rehellistä'' kiekkoa pelaavia, ja hyvin harvoin on puhtaita glitchpellejä. Ja jos olisikin, loistava 'Feedback' -ominaisuus kertoo kyllä siitä välittömästi, eikä vain sitä että kyseinen pelaaja käyttää bugeja vaan myös sen, että mitä bugeja <3 Hauska lukea noiden parhaiden 'Feedbackeja', kun useimmissa valitetaan pelaajaa glitchaajaksi, koska tämä käyttää vain ''cross-creaseja'' (suomeksi: one-timereita). En pidä kyseisiä bugeina ja näitä vastaan on aina käyty hyvä vääntö. Hienointa tässä kuitenkin on, että näkee kyseisen palautteen niin tietää välittömästi vastustajan pelityylin ja pystyy puolustamaan tätä vastaan vaivattomasti.
Itseäni vastaan tuo palaute ei edes ole, sillä oma peli on niin monipuolista, vaikkakin one-timereihin painottuvaa. Toki pelin panos sanelee paljon, mutta itse suosin kaunista syöttösommitelmaa, jossa kiekko ei kauaa yhden pelaajan lavassa ole. Kumman hyvin saa puolustuksen kuin puolustuksen sahattua parilla nopealla syötöllä ja kun puolustus onkin epätasapainossa niin siellä tuppaa olemaan se pelaaja vapaana hyvällä vetosektorilla. Tilan suodessa toki ajetaan maalille ja jos puolustava sumputtaa kierrätetään viivan kautta ja otetaan tila pois ja tykkiä maalille.
Oma pelityylikin on muuttunut paljon ja nykyisin en tee bugimaaleja. 09-versiossa vielä kuuluin sponttaanisti näihin, jotka kiersivät maalin kun oli siihen mahdollisuus (ei ainoa tapa tehdä maali) ja laukoivat sitten puikoista sisään. 10:ssä sitten hain kyllä kiertorannetta jos siihen oli mahdollisuus. Kuitenkin on tullut huomattua 12, että täällä foorumillakin on niin monta glitchipelleä, joka mainostaa ''Mun statsit on nyt xx-xx-x'' ja perään kailottaa, kuinka EAn tuoreessa lätkässä ei ole bugeja. Tämä on pistänyt miettimään omalta osalta pitäisikö pelata myöskin bugeja käyttäen ja siten toki, että ne ovat osana peliä, ettei sitä jatkuvasti haeta. Olisi hauska huomata kuinka joku pelaaja saa nenilleen kun on hakenut etukulmaa ja parilla samantyylisellä tekisin itse voittavat maalit. Harjoittelumuodossa kuitenkin treenattu varmat maalit, että jos joku erheessään sitä käyttää käytän mielellään kostoksi samaa maalintekotapaa murhaavalla prosentilla.
Ja sanoivat muut mitä tahansa bugimaalin määritelmä on edelleen: ''Maalintekotapa, jossa käytetään pelin koodin puutteellisuutta siten, että jokin maalintekotapa on epärealistisen varma''. Tässä tapauksessa siis se on se mitä bottivahti ei voi torjua.
Näitä ovat 12 versiossa bugiranne, jossa käytetään kiekon erikoista liikerataa hyväksi siten, että bottivahti lukee kiekon lähtöpisteen väärin, jolloin etukulma tai takakulma jossain tapauksissa jää täysin tyhjäksi kiekolle, joka lähteekin eri pisteestä. Tavallinen ranne ei siis ole bugi.
Toinen on etukulma, jossa maalivahti joko harhautetaan pienellä kikalla takakulmaan ja laitetaan kiekko tyhjään etukulmaan. Maali on sinällään hankala kategorisoida bugiksi, koska bottivahti on usein ilman harhautuksiakin keskellä maalia jättäen etukulman avoimeksi, jolloin on selvää, että lauotaan etukulmaan. Olen itse vetänyt rajan siihen, että jos pelissä näitä etukulma hyökkäyksiä tulee montakymmentä ja vielä siten, että muuta ei edes yritetä, se on bugi. Jos sitä taas käyttää rankaisemalla huonoa puolustuspeliä ja esimerkiksi 2v1 tilanteissa, joissa syöttö otetaan pois, on loogista laittaa se harhauttamalla etukulmaan. Ongelmallista näissä on se, että bottivahti reagoi väärin näihin harhautuksiin jopa niin kaukaa, että puolustaminen vaikeutuu. Ei ole realistista jos viiksillä tehty 3 metrin päässä vahdista tehty harhautus saa botin sekaisin, vaikka olisikin 2v2 tilanne. Matemaattisesti maali tulee pariin otteeseen siten, jos taitava pelaaja hakee sitä läpi pelin, vaikka kuinka pakittaisit. Asiaa ei helpota EA:n R1 poken vaikeutus, joka on heikompitehoinen kuin mitä se 11 versiossa oli. Hauska Youtubestakin katsoa, miten pelaaja pystyy huitomaan lämäriä virittämässä olevan pakin pitelemän kiekonkin ohi, joka on vapaana nenän edessä. Realistisesti ajateltuna hän olisi ollut vaivatta läpi ja vain ottanut kiekon mukaansa. Toinen esimerkki on kun, vaikka EASHL:ssa joku jääryy kiekon kanssa. Yrittäkääpä ottaa se kiekko pois ja saada itsellenne
Verratkaa oikeaan elämään. EA:n pitää kyllä tahallaan vaikeuttaa peliä epärealistisemmaksi. En kuitenkaan usko, että edes taikuri-Datsyuk omaisi Erikeeperiä lavassaan kirjaimellisesti.