Vastaus: NHL 12 [PS3/X360]
Noin 30 Live-matsia takana + 14 HUT Live-peliä. Pääasiallinen mieleen jäänyt asia on kyllästyminen. Yleensä olen jaksanut uutta Änäriä hakata sen 3-4 kuukautta, mutta nyt tulee jo korvista ulos.
Peli on muuttunut paljon, mutta silti aivan liian vähän. Uudistuksista esim. veskarin suojakilven poistuminen on hieno juttu, mutta toteutus tökkii. Varsinkin kahdestaan pelattaessa on täysin mahdotonta olla ottamatta estämisjäähyjä. Kaksi kertaa läpiajosta kun olen veivannut kiekon häkkiin, olenkin joutunut alivoimalle - tämän läpiajossa olleen pelaajan estämisen ansiosta. Realistista? Toinen läpiajoihin liittyvä juttu on se, että vieläkään ei ole kunnon logiikkaa siinä että koska tulee rankkari ja koska ei... Muutama rankkari tullut niin että hidastuksesta en ole löytänyt edes kontaktia!
Lisäksi v*tuttaa noi muutkin fysiikkamoottorin bugit. Youtube ja Easports.com on täynnä videoita missä jätkät lentää ja pyörii miten sattuu pienestä hipsusta. Hauskan näköstä - pari ekaa kertaa kyllä. Realistista? Ei todellakaan.
Ja muutamat samat runkkarimaalikikat toimii, ja pari tullut lisää. Vai mitä sanotte siitä että puolustaja tekee hattutempun lämäämällä kiekon kolmesti no 15 asteen kulmasta etuylämummoon?
Ja nyt joku näsäviisas kertoo ettei niillä välianimaatioilla ja valikoilla yms oheismatskulla ole mitään väliä. Mulle ainakin on! Kun niitä samoja animaatioita on tässä katsottu kolmatta vuotta putkeen, ja ainoa lisä selostukseen on NHL.com -mainokset, alkaa ne kyrpiä vaikka peli olisi muuten laitettu uusiksi. Mitä se ei ole. Näillä pienillä(?) oheiskarkilla saadaan helposti peli näyttämään tuoreemmalta mitä se edes on!
Joka p*rkeleen vuosi olen jaksanut näitä hakata, mutta nyt en vaan jaksa.
Kyllä on ihan pakko taas tulla hehkuttamaan kuinka EA Sports on onnistunut mulle eksklusiivisesti toimittamaan bugittoman levyn.
"Peli on muuttunut paljon, mutta silti aivan liian vähän." Miten paljon ja vähän voi olla samassa lausessa, kun puhutaan samasta asiasta? Mikä sitten on tarpeeksi?
Noista mainitsemistasi läpiajoista; En nyt ihan ymmärtänyt kuka esti ketä, mutta ilmeisesti jokseenkin erikoisia taphtumia kuitenkin sattunut, peräti kaksi kertaa 34 pelissä? Montakohan erikoista tapahtumaa mahtuu 34 oikeaan peliin? Itse olen huomannut, että läpiajoista on vaikeampi tehdä maalia ja täytyy todellakin osata harhauttaa veska, jotta kiekon saa häkkiin. Rankkarit on tullut melkeinpä aina jos läpiajossa oleva pelaaja kaadetaan tai muuten estetään. Ihan oikeita tuomioita täällä ainakin tullut.
Ai että Youtube ja EAsports.com on täynnä videoita missä tapahtuu kaikkea fysiikan lakien vastaista? Joo, mäkin olen nähnyt noita videoita, mutta montako kertaa itsellesi on tapahtunut jotain vastaavaa? Mulla on about 50 peliä HUT, Online-liigaa ja Online Versus pelejä takana, eikä kertaakaan ole tapahtunut vastaavaa. Toki noi videot todistaa, että se fysiikkamoottori ei ole vielä täysin valmis vaatien vielä pientä hiomista.
Mitä ne samat runkkarimaalikikat on? Mä kun olen sitä mieltä, että vielä NHL11:sta niitä oli jonkun verran, mutta nyt pelatussa 50 pelissä yhtään sellaista ei ole tullut vastaan. Onhan näitä ns. "varmoja" esim. jos nouset maalin takaa viistosti maalin edustalle niin takakulma helähtää 80% varmuudella, mutta sen (ja oikeastaan kaikki muutkin "varmat") pystyy hyvin organisoidulla puolustuspelillä pelaamaan pois. Jos niitä tulee yhtenään omaan päähän, niin kyllä siinä saa katsoa peiliin, eikä auta muu kuin treenata
Myöskin suuri muutos edellisiin versioihin verrattuna on maalien monipuolisuus. Nämä ns. "varmatkin" näyttävät joka kerta hieman erilaisilta, kun ehkä veska saa kilven väliin ja kimpoaa siitä tai sitten lurahtaa puikoista, pelaaja saattaa vain kääntää/ohjata kiekon häkkiin eikä vedä rannarilla tms. Puhumattakaan miten ihan normi pelitilanteissa tulee maaleja sieltä täältä kaikilla mahdollisilla tavoilla. Enpä ole ennen nähnyt vastaavaa tässä pelisarjassa.
Mitäs muuta. Ainiin taklaukset. Joo pepputaklauksissa on havaittavissa pientä magnettista miinakenttää, mutta eipä noita onneksi kukaan mun vastustajista ole vielä paljoa viljellyt. Muuten taklauksissa on otettu hyvin huomioon pelaajien koko sekä tasapaino taklaustilanteessa. Joskus pelaaja ei juuri hievahdakkaan vaikka kovaa yrittäisikin ja toisaalta joskus niitin osuessa oikealla hetkellä pelaaja keräilee jonkin aikaa kamojaan, tai löytää itsensä jopa vaihtoaitiosta (ei kuitenkaan liian usein). Kuten sanottu, itsellä ei ole vielä sattunut mitään fysiikanlakien vastaista, joten fysikkamottoristakin itsellä varsin positiivinen mieli.
Yhteydet katkeilevat? Vastustajalla on katkennut pari kertaa, itsellä ei kertaakaan. Ehkä siellä EA:n servereissä jotain pientä häikkää on, tai sitten vaan kavereilla surkeet yhteydet, mene ja tiedä. 100/10 valokuitu ainakin pelittää
Itse pelit ovat pääasiassa olleet tiukkoja vääntöjä. Muutama heikompi vastustaja ja vastaavasti muutama kovempi, joissa maaliero on repsahtanut rumaksi, siispä tasoerot ovat näissä tulleet selkeästi esille. Muuten pelit ovat ratkenneet pieniin virheisiin, tai yllättäviin veskarin lipsahduksiin. Yksikään vastustaja ei ole tullut jatkuvasti purjehtimalla koko kentän läpi, sillä se ei yksinkertaisesti onnistu enää
Kaiken kaikkiaan todella viihdyttävää ja varsin aidon tuntuista lätkää. Jos nyt ihan täysin autenttisen kokemuksen haluat, niin lopeta se valittaminen, suuntaa jäähallille, pue kamat päälle, ota maila käteen ja sirklaa jäälle. Piste.