Vastaus: NHL 13 [PS3/X360 Hype]
Aijaijaijai, kyllä nyt täytyy sanoa, että ensimmäistä kertaa uutta änäriä odotellessa olen erittäin huolestunut siitä, että takapakkia otetaan, ja rajusti! EA:n jo hyväksi monelta osin kehittämää peruspeliä ollaan nyt muuttamassa mielestäni liian monelta osin huonompaan suuntaan.
Ensinnäkin tuo top-end speed on mielestäni todella arveluttava, ja oma veikkaukseni on se, että se tasapäistää luistelun koko pelissä, koska kaikki käyttävät sitä aina, kun mahdollista, eikä eri pelaajien välisiä todellisia luistelueroja synny. Eli palataan änäri 11:n älyvapaaseen tyyliin, jossa luistelueroja ei juuri ollut, ja kaikki ukot olivat jotain naurettavia 99 tasapainon ja 99 voiman avulla luotuja mörssäreitä, koska nopeudella ja luisteluarvoilla ei ollut juurikaan merkitystä. Lisäksi tuo top-end speedillä luistelu on tehty aivan naurettavan näköiseksi. Näyttää siltä kuin ukko luistelisi pskat housuissa...
Stat cappi, on sitten vielä älyvapaampi, ja pelaajien välisiä eroja kaventava uudistus. Minusta pelaajien persoonalliseksi tekeminen ja eri buildien kanssa kokeileminen on ollut tämän pelin suola. Siksi on mielestäni aivan naurettavaa, että et voi hakea enää mieleisiisi ominaisuuksiin todella erottuvia huippuarvoja tukemaan omaa pelityyliäsi, vaan nyt EA:n "asiantuntijat" määrittelevät entistä enemmän sen, minkälainen pelaajastasi tulee. Tämä tasapäistää pelaajia, ja sitoo niitä siihen vatun roolipelaamiseen, mitä itse inhoan nykyjääkiekossa yli kaiken. Luovuutta tapetaan siis myös nyt tästä pelistä, kuten on jo ajat sitten tehty oikean huippujääkiekon osalta. Itse en edes esim. NHL-matseja jaksa nykyään katsoa, tuon tiukasti roolitetun pelaamisen takia... Todella SURKEA uudistus, joka laittaa minut jopa harkitsemaan koko pelin ostamista. Suoraan sanoen vtuttaa tuollainen ja rankasti!
Jos stat cappi esim. tehdään niin, että virtuoosimaisesta pelinrakentajasta ei enää saa millään hyvää laukojaa, on pelille tehty jotain anteeksiantamattoman typerää. Samoin, jos grinderista saa aina paremman aloittajan kuin pelinrakentajasta tai työmyyrästä, niin on kyllä menty metsään, ja pahan kerran. Tämä tulee johtamaan siihen, että kaikki cenaa pelaavat tulevat pelaamaan grinderillä, koska muuten ei voi voittaa hyviä aloittajia vastaan aloituksia. Silloin on sitten sidottuna tuohon yhteen ja samaan rooliin pelipaikan mukaan. Mitä hiton järkeä tässä on??!!?? Ihan niinkuin huipputaitavat pelinrakentajat eivät koskaan voisi olla parhaita aloittajia? Muistaako kukaan Steve Yzermania, Ron Francisia tai Adam Oatesia? Kaikki noista herroista loistavia pelinrakentajia, mutta myös NHL:n aivan parhaita aloittajia aikoinaan... Halooo EA!!! Jos asia todella näin tulee olemaan ja jää myöskin sellaiseksi, niin loppuu ainakin omalta osaltani täysin mielenkiinto pelata sentterinä. Luulenpa, että näin tulee käymään monelle muullekin cenan tontilla paljon pelanneelle. (Tähän kohtaan: IIISOOO VTUTUS!!!)
Myös maalivahdit näyttävät olevan aivan järjettömällä tavalla uudistettuja. Tekevät yli-inhimillisiä supersaveja takatolppaoneista, ja muutenkin näyttävät mielestäni todella epärealistisilta torjunnoissa. Ei änärissä enää bottivahteja tarvitsisi parantaa. No, voisi ne bugiranarit ja etukulmamaalit ottaa vielä pois, niiden mieliksi, jotka eivät osaa/tajua niitä puolustaa taklauspelillä pois, mutta kyllä muuten olen sitä mieltä, että ihan sopivia maalimääriä noissa EASHL-peleissä yleensä tulee.
Mitään positiivista ja merkittävää uudistusta en ole toistaiseksi kuullut tähän änärin uusimpaan painokseen tulevan, joten kyllä ottaa jo tässä vaiheessa rankasti päähän. Kai se sentään on pakko tuokin versio ostaa ja kiroilla sitten, koska kuitenkaan ei pääse muuten EASHL:ää pelaamaan siinä aktiivisimmassa yhteisössä. Mutta kyllä nyt olen hyvin vahvasti sitä mieltä, että melkoinen kasa pashaa uhkaa olla valitettavasti tulossa tästä viimeisimmästä änäripainoksesta.
Toivottavasti olen kuitenkin väärässä...