Vastaus: NHL 14 [Hype]
NHL 13 ei ole sytyttänyt enää samaan malliin kuin aikaisemmat versiot. En tiedä onko se turtumista siihen, ettei ole tullut aikoihin mitään oikeasti isoa uudistusta. Vai johtuuko se vain siitä, että omasta mielestäni 13:sta niin moni pieni asia on viturallaan. Ja puhun nyt pääosin EASHL:n näkökulmasta, vaikkei 1 vs. 1 -pelitkään juuri herkullisempia ole. Tässä siis pari viilattavan arvoista avainasiaa seuraavaan versioon.
Pelinopeus on järkyttävä eritoten EASHL:ssä. Ja siihen kun yhdistetään, että kuka tahansa voi vain kiertää AI-bottipakit luistelemalla ohi, niin ei se vauhti ainakaan vähene. Ennen sentään joutui aina harhauttamaan sen pakin ja hyökkäys hidastui edes hieman. Saatikaan, ettei kaikki osanneet harhauttaa sitä pakkia eri asennoista ja eri tilanteissa. Ja silloinkin saattoi vielä se toinen bottipakki tulla ja taklata ennen kuin pääsit maalintekoon asti. Nykypelit vajailla miehistöillä on pahimmillaan kuin jotain pohjois-amerikkalaista alasarjakiekkoa. Tempo on valtava, suunnanmuutokset ylikorostetussa asemassa vs. hitaat hyökkäykset, ylimääräiset syötöt loistavat poissaolollaan ja on paljon parempi vetää itse kuin syöttää one-timer kaverille. Kärjistettynä tästä on tapettu monipuolisuus ja jääkiekon kauneus. Vaikkapa joku Andrew Cogliano on tässä nykypelissä lähimain parempi pelaaja kuin Ryan Getzlaf luisteluvoimansa vuoksi ja se on väärin.
Maalivahdit torjuvat one-timereita yliluonnollisen hyvin, mutta yläkaarelta uppoaa kaikki rannevedot suoraan kuljetuksesta (taas sakotetaan syöttelijöitä). Tai no saattaa sen one-timerinkin saada silloin tällöin sisään jos vähän kauempaa vetää sinne mistä molari on liikkumassa pois. Mutta AI-veskat vaikuttavat liikaa peliin lopputulokseen, eikö sen pitäisi kuitenkin ratketa sille kumpi on parempi. Eikä sille jonka veska sattuu heittämään parit haamupelastukset ja sitten toisessa päässä imetään längeistä siniseltä vedetty jäätä pitkin tuleva sipaisu. Ja läpiajot menevät edelleen suurinpiirtein yhtä helposti kuin aikaisemmin, vasemmalta, oikealta, keskeltä, längistä, yhdellä kädellä jne. Kunhan vain pilasitte sen yleisimmän maalintekotavan ja teitte molareista yli-inhimillisiä räsynukkeja. Maskillakaan ei tee mitään.
En pidä EASHL:n taitokatoista. Se ei ole onnistunut eliminoimaan magneettilapaa, tosin vedot ehkä hiuksenhienosti heikommin uppoavat? Toisaalta meikän laukaisuprosentti on silti korkeampi kuin missään aikaisemmassa versiossa. Mitä väliä jos joku tonttu laittaa kiihtyvyyden ja nopeuden täyteen. Sitten sille ei jää pisteitä ketteryyteen, kuntoon, tasapainoon, voimaan. Kiekollisuus täyteen, niin pojoja ei jää enää laukaukseen. Kaikki tehköön semmoisen ukon kuin haluavat, tai lyökää sitten suosiolla jo valmiiksi tehdyt pelaajatyypit. Mutta siinähän menisi buustirahat. Paljon jää rouhijalla varaa toteuttaa mieltymyksiään hyökkäysattribuuteissa kun saat kaikki arvot kattoon asti, paitsi lämärin. Ja miksi rouhija? No kun vajailla pelattavissa peleissä on ihan kiva, että tarvittaessa pysyy vastustajan kuin vastustajan kyydissä mukana. Tiukat pelit ratkeaa paremmin puolustavalle joukkueelle ja valtaosa maaleista tulee nopeista hyökkäyksistä lähietäisyydeltä. Puolustuskategoriassakin riittää hyvin pojoja kaikkiin tärkeisiin arvoihin kattoon saakka ja samoin myös luistelussa kun et tasapainolla tee vaihteeksi mitään. Sitten kun alkaa olla kokoonpano täynnä, niin mieluiten jollain muulla pelaajatyypillä pelalisin. Silloin NHL13 on vähemmän yllättäen parhaimmillaan, duh.
Taklauspeli olisi kiva saada takaisin ja siinä olisi myöskin kiva olla johdonmukaisuutta. Pysyt 170/70 mittaisella ja 65 tasapainon omaavalla pelintekijällä yhtä hyvin pystyssä kuin 186/86 rouhijalla, jolla on 80 tasapaino. Sen kun taklaat R3:lla tuolla kääpiöllä vielä, niin ainoa selkeä haitta on enää pienessä koossa ulottuvuus puolustussuuntaan ajateltuna. Ja taklauspeliin palatakseni, niin botit tietenkin taklailevat seisovilta jaloilta ja selän puolelta ukkoa kuin ukkoa kumoon surullisen tehokkaasti. Et voi olla varma taklausta vastaanottaessa pysytkö pystyssä ja sama sitä jakaessa, että saatko sen kaverin kumoon vai pelaatko vain itsesi pihalle. Paitsi jos huijaat ja käytät R3:sta, jolloin arvoilla, koolla, vauhdilla ja asennoilla ei ole sitä vähääkään väliä enää. Vauhdilla taklaustilanteessa.... sanon vain että Adam Foote.
Animaatiot hittoon. Muutama peli ratkennut siihen kun on huitaissut yhden käden swingillä kiekosta ohi. Kaveri on jo kiertänyt maalin eteen kun oma ukko on vasta lopettelemassa sitä animaatiota. Lisäksi aloituksiin jotain keinoja päästä sinne pakkien lämäreiden eteen.
Maalinedustapeliin voisi oikeasti panostaa. Puolustajille jotain helpohkoja tapoja nostaa ja sitoa mailaa maalinedustan läheisyydessä, sekä horjuttaa ja liikuttaa hyökkääjiä tarjoamalla poikittaista. Samoin niistä sitomisista voisi oikeasti koostaa kunnon sellaisen "minipelin" pelin sisälle ja hävittää se bottien naurettava imurointi siihen sidontatilanteeseen. Sitomisissa sitten pystyisi monin tavoin pelaamaan itseään vapaaksi esimerkiksi NBA2k13-tyyliin.
Fysiikkaan lisärotia. Olisi mukava saada se kenttä ahtaaksi taistelutantereeksi ja nostaa pykälällä kiekottomana pelaamisenkin haastetta. Ukot reagoisivat aina toisiin törmätessään, eivätkä vain kimpoilisi oudosti kuten välillä käy. Siihen avautuisi sitten mahdollisuutta polvitaklauksiin, kiekottomien estämiseen luistelulinjoja blokkaamalla ja pystyisi myös puolustamaan tyylikkäämmin. Sulje linja, kroppa eteen, *bump*, korjaa kiekko. Taklausnapeilla sitten haettaisiin näitä isompia pommeja.
Säännöt vastaamaan oikeaa elämää ja vähän äkkiä. Nykyinen linja on täysin naurettava, ainoastaan kampituksista joutuu istumaan tyydyttävän usein. Eräässä pelissä EASHL:ssä oli vastassa duo, jotka ihan tahallaan ajelivat kiekottomiakin. Ne saivat ekassa erässä yhden ainoan jäähyn, vaikka allekirjoittanut kolattiin helposti yli 5 kertaa. Toisessa erässä sentään tuli jo 5-6 kappaletta. Kiva hakea kiekkoa kulmista kun tietää että vihu kuin vihu tulee yleensä täydet selkään, millä lailla muistuttaa oikeaa hokia? Ei pitäisi olla vaikea sisäistää että joudut istumaan joka kerta tuollaisesta, varmaan pystyisi vielä selän kääntämisiä vähän erittelemään. Ja ulosajoja sitten kanssa saisi noista tarjoilla niin usein kuin esim. NHL 11. Nykyään niitä ei näe juuri koskaan, vaikka frendien kesken pelatessa sikaillaan jatkuvasti kilpaa.
Noista tasoituksista en tiedä, mistä huhutaan aina antaumuksella. Joidenkin heikompienkin joukkueiden jokainen hyökkäys on välillä aivan uskomattoman vaarallinen ja tuntuu että botit on joskus uskomattoman paljon terävämpiä vastapuolella. Omat ei tiedä miten päin luistelisi ja vastustajan 191-senttinen botti terminaattorimaisesti tulee kohti yli-inhimillisellä kiihtyvyydellä 65 kok. ukoksi ja kolaa meitin ukon nurin vieden kiekon pois. Ja offlinessa 1 vs. 1 kun pelataan saman henkilön kanssa varmaan satakunta peliä per. versio vastakkain. Sama pelityyli, samat taktiikat. Joskus on aivan mahtavassa kuosissa puolustus ja joskus saa repiä pelihousunsa huolella kun botit tekee ihmeellisiä ratkaisuita. Nykytilanne vain varmaan lopputulema ennen kaikkea siitä kun boteilla on nykyään isompi vaikutus lopputulokseen kuin aikaisemmissa versioissa.
Trailereita uudesta en ole katsonut, mutta uudistukset harhautteluosastolle aiheuttavat ensireaktiona päänpyörittämistä, koska ajattelen jostain kumman syystä asioita negatiivisesti tämän pelisarjan saralla. Mitäs uudistuksia, helpotuksia tulossa puolustamiseen?