Vastaus: NHL 2k10 [PS3 Hype]
NHL 2K10: Paranneltu tekoäly.
Anthony Yampol / 2KSports ( suomennos lähes sanasta sanaan )
linkki alkuperäiseen kieliversioon:
2K Sports
” 2K:n päämääränä on ollut tehdä jääkiekkopeleistään orgaanisia ja käsikirjoittamattomia. Tämä on johtanut toisinaan kaaottisen näköisiin pelitapahtumiin, joissa liian monta pelaajaa on ajautunut tiiviksi ryppääksi pienelle alueelle, tai puolustajat ovat peruutelleet liikaa ja päästäneet kiekollisen pelaajan alueelle rauhassa tekemään ratkaisujaan. Kehitystiimin tavoitteena on ollut tänä vuonna säilyttää orgaaniset, yllätyksellisetkin pelitapahtumat, mutta toisaalta saada pelaajat hoitamaan omia tehtäviään järkevästi kaukalon kaikilla osa-alueilla. Tekoäly pelaa tänä vuonna järkevämmin, olipa pelaajalla kiekko tai ei, huolimatta siitä oliko pelaaja puolustusalueella saati hyökkäysalueella.
SIJOITTUMINEN
Eräs suurimpia kritiikin kohteita 2K9:ssä oli tekoälyn sijoittuminen. Se kuinka pelaajien tulisi liikkua ja minne katseen ja kulkusuunnan osoittaa. Visual Concepts on tehnyt paljon töitä saadakseen pelaajat sijoittumaan oikealla tavoin pelitapahtumien mukaisesti. Pelaajat osaavat 2K10:ssä rynnistää oikealla hetkellä hyökkäyksiin, kuin myös karvata tilanteen vaatimalla tavalla. Tekoälyn ohjaamat pelaajat osaavat pelata niin ali- kuin ylivoimaakin. Yleisesti voidaan sanoa, että NHL 2K10:ssä pelaajat pitävät etäisyydet toistensa välillä kunnossa ja välttävät edellisversiossa ilmentynyttä samaan tilaan läjäytymistä, sekä hakevat aktiivisesti vapaata tilaa hyökkäysalueella mahdollistaakseen syöttämisen.
Tekoälyn puolustajat ovat parempia sulkemaan syöttölinjoja sijoittumisellaan ja katkomaan syöttöjä mailallaan. NHL2K10:ssä tekoälyn ohjastamat puolustajat käyttävät oikean tikun mahdollistamaa puolustuspään vapaata mailankäyttöä syöttöjen katkoihin ja syöttölinjojen blokkaamiseen. Jos pyrit syöttämään kiekon puolustajan läpi, hän voi katkaista syötön mailallaan, tai muuttaa kiekon liikerataa osumalla mailallaan kiekkoon. Joukkueen viides ja kuudes puolustaja voivat olla taidoiltaan heikompia, ja päästävät syötöt helpommin lävitseen, mutta syötönkatkon riski on silloinkin merkittävä. Tekoäly on sijoittumisessaan puolustuspäässä huomattavasti viimevuotista parempi. Tämän vuoksi taklauspelin määrä on merkittävästi vähentynyt NHL2K9:n ajoittaisesta ylitaklaavuudesta ja tilalle on tullut enenevissä määrin sijoittumiseen ja syöttölinjojen peittämiseen pohjautuva puolustuspelaaminen.
KIEKOLLINEN PELI
Kiekollisella pelaajalla on monta vaihtoehtoa. Kuljettaakko kiekko alueelle? Syöttääkkö? Laukoa? Pitäisikö purkaa päätyyn? Odottaakko joukkuetoverin hakevan paremman paikan? Joudunko taklatuksi? Tekoälyn ohjaamat pelaajat toimivat tarkoituksenmukaisesti NHL2K10:ssä näihin vaihtoehtoihin pohjautuen. Jos jätät siniviivallesi vapaan kulkuväylän, siitä tuodaan kiekko alueellesi. Jos ei kuljettaen, niin sitten syöttämällä. Ja jos nämä keinot eivät tepsi, niin sitten heitetään pitkä päätyyn ja perään. Taikka syötetään taakse, josta hyökkäystä aletaan uudelleen rakentelemaan. Älä nielaise ennen kuin tipahtaa, jos tekoäly heittää kiekon päätyysi. NHL 2K10:n AI taistelee tosissaan kiekoista. Kulmavääntöjä ja laitakamppailuita on kehitetty edellisvuoteen verrattuna, ja niiden määrä on lisääntynyt. Jos kiekollinen pelaajasi sidotaan laitaan kiinni, joukkuetoverit saattavat tulla auttamaan pulassa.
Kiekkoa kuljetettaessa tekoälyn pelaajat eivät enää tuijottele mailoihinsa. AI:n pelaajat hakevat aktiivisesti itselleen vapaata tilaa ja syöttöpaikkaa parantaakseen maalintekomahdollisuuksiaan. Jos annat puolustuspäässä tuumankaan periksi, tekoäly vie koko metrin ja saatat joutua maksamaan kalliisti virheestäsi.
AI:n pelaajat osaavat noudattaa kentälliselleen määrättyä strategiaa ja laukovat kiekon paikoista, joita kentällisten käyttämä hyökkäystaktiikka heiltä edellyttää. Pelaajat syöttelevät usein hakien parempaa laukaisupaikkaa, sen sijaan että ampuisivat aina ja välittömästi huonommistakin paikoista. Toisinaan on viisasta malttaa hetki, odottaa vaikkapa maskimiehen liukumista peittämään maalivahdin näkökenttää ja laukoa vasta sitten. Tekoälyn pelaajat hakeutuvat laukomaan suoraan syötöstä paremmille paikoille. Voit huomata AI:n pelaajien hakevan ristikkäin siniviivalla parempia laukaisupaikkoja.
Kannattaa pitää mielessä, että pelaajien arvot näyttelevät pelissä suurta roolia. Osa pelaajista tekee erittäin älykkäitä ratkaisuja, mutta taitamattomammat kaverit saattavat syöttää epätarkemmin, laukoa kehnommin ja pitää kiekkoa liian kauan hallussaan.
STRATEGIAT
Vuosien saatossa 2K:n lätkäpeleissä olleet hyökkäystaktiikat eivät ole olleet täysin tyydyttäviä. Ne ovat tuntuneet toimivan liian samantapaisesti, ja pelaajien on ollut tapana kasautua liian tiiviiksi ryppäiksi. NHL 2K10:ssä on uudelleen mallinnedut pelistrategiat ja valittavana on viisi erilaista hyökkäystaktiikkaa tasakentällisille ja ylivoimapelaamiseen. Voit säätää halutessasi erilaiset taktiikat jokaiselle neljälle hyökkäysketjulle. ( taktiikkojen selitykset jätin suomentamatta / össi )
Triangle
Positional
Overload
Umbrella
Wings Offside
Puolustustaktiikat, erilaiset karvaamistavat, puolustajan nousu hyökkäyksen tueksi ja jäähyntappo on tekoälyn osalta uudelleen mallinnettu. Ne ovat olemassa samaan tapaan kuin ennenkin, mutta NHL 2K10:ssä niiden toiminta on huomattavasti kehittyneempää. Menestyäksesi paremmin kannattaa strategioiden käyttöön paneutua, ja käyttää niitä pelitilanteen ja vastustajan mukaan.
Kaiken lisäksi voit säätää erikseen jokaisen ketjusi hyökkäävyystason. Tasoja on viisi, erittäin passiivisesta todella aktiiviseen. Pelaajistosi käyttäytyy pelissä valitun tason mukaisesti. Varovaisilla hyökkäystaktiikoilla puolustajat eivät lähde hyökkäyksiin lainkaan mukaan, kun taas aktiivisimmalla hyökkäystasolla hyökkääjäsi kärkkyvät hyökkäykseen nousuja, ja puolustajat nousevat tukemaan uhkarohkeasti hyökkäyksiä.
TEKOÄLYN KÄYTTÄYTYMINEN JA SEN SÄÄTÄMINEN
Tekoälyn pelaajat ovat kaiken edellämainitun mukaisesti huomattavasti fiksumpia kuin NHL2K9:ssä. Eron huomaa jo ensimmäisessä tekoälyä vastaan pelatussa ottelussa.
Visual Concepts on kehittänyt peliin uusia slidereitä, joilla voit säätää tekoälyn käyttäytymistä, toimintatapoja ja todennäköisyyttä onnistua tietyissä asioissa sekä säädellä tiettyjen asioiden yleisyyttä. Uudet säätimet vaikuttavat mm. laukaisuherkkyyteen, syöttöherkkyyteen, one-timereiden määrään, ja kiekon purkamisherkkyyteen. Nämä sliderien asennot vaihtuvat automaattisesti vaikeustasoja vaihdettaessa erilaisiksi, mutta valitessasi säätimien asennoksi CUSTOM, voit vapaasti muokata tekoälyä vaikeustasoista välittämättä. Voit siis ottaa esimerkiksi vaikeimpaan tasoon heikoimman tason maalivahdit.
Peliin on lisätty mm. seuraavat uudet sliderit:
- User Teammate Stick Lift Frequency
- CPU Stick Lift Frequency
- User Teammate Body Check Frequency
- CPU Body Check Frequency
- User Teammate Poke Check Frequency
- CPU Poke Check Frequency
- User Teammate Defensive Aggressiveness
- CPU Defensive Aggressiveness
Puolustusaggressiivisuuden säätimet ovat luultavasti tärkeimmät, kun tekoälyvastuksesta halutaan tehdä helpompi tai vaikeampi. Sliderin ollessa ”0” asennossa puolustajat pelaavat todella laiskasti, eivätkä juurikaan pyri taistelemaan irtokiekoista. Säätimen ollessa tapissaan asennossa ”100” muuttuu pelin luonne täysin. Puolustus on kivikovaa eikä kentällä ole lainkaan tilaa tai aikaa ratkaisuiden miettimiseen.
(LISÄYS: Puolustusaggressiivisuuden, eikä muidenkaan sliderien säätäminen tuo tekoälylle nopeusboostia, vaan pelaajien nopeus on vain ja ainoastaan kiinni nopeussäätimien asennosta. Lähde: ”CPU Def. Aggressiveness on Pro/All-star/HOF is set to 40/55/75. The higher it gets, the less time you have to think out there. If you feel insanely brave, go for 90+. I don't really want to reveal exactly what it does, but the lower the slider goes, the less the CPU chases loose pucks, they don't always skate as hard, etc. The higher it goes, the smarter they play. But in no way will the CPU be able to skate faster than you, unless you put their speed burst effect to a higher value, or they have a flat out faster team.” / We Want the Cup alias Anthony Yampol/ 2KSports” Yhdellä säätimellä vaikutetaan tosiaankin vain yhteen ominaisuuteen, joten 2K:n salatiede tältä alalta on tiensä päässä / össi)
Säätämisvaraa on paljon ja pelistä voi muokata slidereiden avulla todella erityyppisiä, kunkin maun mukaan. Tekoälyasetuksesi voit laittaa yleiseen jakoon 2KShare – palveluun.
NHL 2K10:n tekoälyä on kehitetty valtavasti ja tekoälyn käyttäytymiseen on panostettu paljon viimeisen tuotantovuoden aikana. Kaikenkaikkiaan voidaan sanoa, että pelistä on tullut mahtava, siihen sisältyy vahva taktikointi, mutta peli on onnistunut säilymään orgaanisena ja ennalta käsikirjoittamattomana luonteeltaan.”
Anthony Yampol 2KSports / suomennos Össi / FHR