Vastaus: NHL 2K9 (Xbox 360)
Jälleen siteeraan itseäni FHR-foorumilta.
Tarkennan edelleen arviotani XBOX 360 demosta.
Hyvät puolet ensin:
-taklausanimaatiot ja -fysiikka
-syöttöjen realistinen ote, pelaajilla menee syöttämiseen hieman aikaa, johtuen siitä että animaation pitää tapahtua, iso peukku tälle.
-maalivahtien animointi
-äänimaailma on mahtava jo demossa
-laukominen, veto lähtee vaikka minkälaisista asennoista monen näköisesti ja pelaaja kääntyy automaattisesti useimmiten laukomaan kiekon "realistisesta" asennosta.
-yleinen animointi on hyvää ja sujuvaa
-uusinnat on toteutettu kiekkopelihistorian parhaiten, katson edelleen kaikki tilanneuusinnat ja ihastelen niiden hienoutta kun oikeasti näkee mitä jäällä tapahtui.
-maalit syntyvät uskottavan näköisesti
-pelivälineen fysiikkamallinnus jääkiekkopelihistorian parasta.
-luistelu parantunut viime vuodesta animaatioiltaan ja toteutukseltaan
Miinukset demossa:
-tekoälyn pelaajien sijoittumisessa ja vartiointitaidoissa ongelmia, varsinkin puolustuspäässä
-puolustuspelaamisessa vaikeutta, tosin pikkuhiljaa sitäkin olen oppinut.
-rebound maalitilanteita tulee hieman liian vähän ainakin omassa pelityylissäni.
-Superstarliikkeet pitäisi saada vain erittäin harvoille tähtipelaajille, niillä on liian helppo harhauttaa.
-tekoäly kuljettaa liikaa kiekkoa yksin ja helpottaa näin ihmispelaajan peliä valtavasti, taklaamalla saa kiekon kuljettelijoilta liian helposti pois, kiekkoa pitäsi syöttää eteenpäin nopeampaa, jotta peli vaikeutuisi lisää.
ja yleinen huomio lopuksi skillstickistä, se on toteutettu hyökkäyspäässä eri tavoin kuin EA:lla. EA:lla on panostettu siihen että pelaaja luo itse mailakuvionsa pelaajalla kuin pelaajalla, mutta itse olin huomaavinani että skillstick toimii 2K9:ssä riippuen pelaajan taidoista, siihen siis ei paljon kannata harhautusmielessä varmaan koskea, varsinkaan huonommat arvot omaavalla pelaajalla.
Jokatapauksessa toimivuudessa 2K9:n skillstick häviää HYÖKKÄYSPÄÄN toiminnoiltaan EA:n tikulle. Se on turhan jäykkätoiminen, EA:n tikku taas puolestaan toimii liian nopeaa realistisuuden kannalta. Uskottavuudessa puolestaan 2K9 ratkaistu on parempi. Pelaaja joutuu siis tekemään tässä asiassa valinnan realistisuuden ja tieteynlaisen hauskuuden välillä. Kummassakin on tässä mielessä puolensa.
Toinen huomio on että tekoälyn pelaajien sijoittumisessa EA:n demoversiossa tekoäly toimii paremmin. Juuri tämä on tällähetkellä mielestäni demon pahin kompasuskivi ja asia jossa olisi eniten 2K9:llä petrattavaa lopulliseen versioon.