Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

No Man's Sky

Vastaus: No Man's Sky

Mikäpä peli ei alkaisi toistaa itseään viimeistään, kun mittarissa on kymmeniä tunteja, useimmat paljon aiemmin. Juju on siinä, riittääkö pelimekaniikassa viihdykettä toiston perusteiksi. Jotain Dark Soulsia pelaa uudestaan ja uudestaan ihan vain koska sitä on kiva pelata, samaa kaavaa siinäkin toistetaan kerta toisensa jälkeen. Itsekin pelkään, että pahimmassa tapauksessa tämä turtuu kävelysimulaattoriksi ja kaikilla planeetoilla toistetaan jokseenkin puuduttavaa kaavaa, eikä se uuden kohtaaminen ole enää muutaman planeetan jälkeen sellainen wow kokemus.

Paljon on kiinni myös pelin vaikeudessa. Todella toivon, että pelkkä hengissä selviytyminen on alussa haaste, eikä pelaajaa pidellä kädestä. Tällaista kehittäjät mainostivat jossain yhteydessä, mutta en nyt sentään kädestä syö näitä juttuja. Olisi kuitenkin hyvin valtavirrasta poikkeavaa tehdä peli, joka läpsii poskille oikein tosissaan, soulsien suosista huolimatta.

Senkin takia vähän pelottaa, kun meille on esiyelty maailma ja niin komealta kuin se kaikessa massiivisuudessaan vaikuttaakin, niin itse pelaamisesta on näytetty hyvin vähän. Lyhyitä pätkiä enimmäkseen planeetan pinnalla kävellen. Se voi tarkoittaa hyvää tai huonoa, tässä vaiheessa voimme vain arvailla. Syynä voi olla se, että pelaaminen ei yksinkertaisesti ole kovin päräyttävän näköistä ja hypeä pidetään mieluummin yllä savuverholla kuin palkastamalla liikaa. Toinen syy voi olla siinä, että sitä tekemistä ei sittenkään ole niin paljoa eikä se ole niin mielenkiintoista.

En ole pelistä erityisen hypettynyt, mutta silti tämä on ehkäpä mielenkiintoisin julkaisu koko vuonna ja odotan todella, mitä sieltä oikein lopulta tulee. Koreisiin puitteisiin puettu kävelysimulaattori vai messiaaninen avaruuspeli täynnä lukuisia tapoja pelata ja tutkia. Ehkäpä jotain siltä väliltä, kesällä olemme viisaampia.
 
Vastaus: No Man's Sky

Jotenkin pelin mittasuhteet ja perusidea aina kääntävät vaakakupin positiivisen puolelle, vaikka ajoittain vähän karulta/toistolta peli mielestäni yhä vaikuttaa uusissa videoissakin. Innostuneen oloinen verraten pieni tiimi pelin taustalla on myös intuitiivisesti myönteisiä ajatuksia herättävä seikka, mikä näkyy ehkä myös pelitoimittajissa. Jännä tavoite muuten tuo galaksin keskustaan pääseminen (jos se on järjellisessä ajassa edes normipelaajalle mahdollista... en tiedä, että onko tästä keskusteltu juurikaan täällä tai muualla). Eikös siellä pitäisi olla aika usein musta aukko ainakin joidenkin teorioiden ja tutkimusten mukaan? Ehkä pelin lopussa päädytäänkin vain kaiken pimenemiseen ja sitten alkaa arcade-pelimäisesti uusi kierros uudessa galaksissa :P
 
Vastaus: No Man's Sky

Voihan olla, ettei pelin ole tarkoituskaan olla peli, jota pelataan päivittäin useita tunteja. Veikkaan, että tää on ehkä enemmänkin tyypeille, jotka haluaa haahuilla sen tunnin silloin tällöin galaksissa ja palata sitten taas ensi viikolla. Vähän kuin pelien skirmish -pelimuoto. Eli ilman sen kummempaa päätä ja häntää.
 
Vastaus: No Man's Sky

Voihan olla, ettei pelin ole tarkoituskaan olla peli, jota pelataan päivittäin useita tunteja. Veikkaan, että tää on ehkä enemmänkin tyypeille, jotka haluaa haahuilla sen tunnin silloin tällöin galaksissa ja palata sitten taas ensi viikolla. Vähän kuin pelien skirmish -pelimuoto. Eli ilman sen kummempaa päätä ja häntää.

Niin, ehkä täysin väärä vertailukohde mutta mulle tulee myös mieleen jotenkin semmonen rento peli tyyliin flOw, Flower, Journey, jossa tarkoitus ei ole niinkään "pelata" vaan lähinnä fiilistellä ja ottaa rennosti, No Man Sky tekee sen toki hieman suuremmalla mittakaavalla kun kolme mainittua peliä. Tämä kyllä sopii mulle, enkä usko että tätä pelataan ainakaan alku huuman jälkeen tuntia tai kahta enempää. Ellei sit tosiaan peli tarjoa sen jonkun massiivisen koukun löntystelyn ja haahuilun lisäksi.
 
Vastaus: No Man's Sky

Niin, ehkä täysin väärä vertailukohde mutta mulle tulee myös mieleen jotenkin semmonen rento peli tyyliin flOw, Flower, Journey, jossa tarkoitus ei ole niinkään "pelata" vaan lähinnä fiilistellä ja ottaa rennosti, No Man Sky tekee sen toki hieman suuremmalla mittakaavalla kun kolme mainittua peliä. Tämä kyllä sopii mulle, enkä usko että tätä pelataan ainakaan alku huuman jälkeen tuntia tai kahta enempää. Ellei sit tosiaan peli tarjoa sen jonkun massiivisen koukun löntystelyn ja haahuilun lisäksi.
No tämä!

Sopisi myös itselle! Ilman kiirettä, jos ei halua.
 
Vastaus: No Man's Sky

Voihan olla, ettei pelin ole tarkoituskaan olla peli, jota pelataan päivittäin useita tunteja. Veikkaan, että tää on ehkä enemmänkin tyypeille, jotka haluaa haahuilla sen tunnin silloin tällöin galaksissa ja palata sitten taas ensi viikolla. Vähän kuin pelien skirmish -pelimuoto. Eli ilman sen kummempaa päätä ja häntää.
Hyvä, kun mainitsit tästä. Sean Murray itse puhui juuri näin pelistä jossain viime vuoden puolella olleessa haastatelussa, että todennäköisesti No Man's Sky on enemmänkin sellainen vähän kerralla pidemmällä aikavälillä kuin kahdessa viikossa 60h ja sen jälkeen loppuu pelaaminen.

Varmaan itselläni aluksi innostaa tutkia galaksia ja pelin mekaanikoita paljonkin, mutta sen jälkeen peli jää tasaiseen kiertoon ja aina sopivin annoksin. Mikäli siis peli onnistuu lunastamaan odotukset ja tarjoaa kivaa fiilistelyä sekä jaksaa pitää otteessaan. Hyvin pitkälti jo pelkkä scifi-universumi (ei aito avaruus) ja planeettojen ihailu avaruudessa kiinnostavat itseäni niin paljon, että tulee peliä pelattua. Myös pelin tarjoama kevyempi ote kaiken maailman Witchereihin ja Batmaneihin verrattuna, joita tarvii pelata niin tosissaan, tuo hyvää vaihtelua muuhuun pelaamiseen.
 
Vastaus: No Man's Sky

Odotan innolla, mitä tästä tulee. Voi tulla floppi, tai sitten parasta ikinä - jotain sellaista, mitä aikoinaan Elite tarjosi. Ehkä tällä kertaa ei tarvitsisi niin paljon käyttää mielikuvitusta paikkaamaan niitä juttuja, jotka Elitessä jäivät vähän torsoiksi. Kuten erilaiset planeetat.

Jotain kaupankäynnistäkin on puhuttu. Kenenköhän kanssa sitä kauppaa käydään, kun olin saanut sen käsityksen että pelaajat voivat aloittaa hyvinkin kaukaa toisistaan.
 
Vastaus: No Man's Sky

Vähän kieltämättä outoa, jos tässä ei ole mitään ns. keskuspaikkaa kaupankäynnille ynnä muulle vuorovaikutukselle. Voisi luoda vaikka jonkin tähtienvälisen kaupan yhdessä kaveriporukan kanssa tai vaikkapa piraattiryhmän, jolla raidaisi kauppalaivoja. Mahdollisuudet yksinäisen tutkimisen ohella ovat lähes rajattomat, mutta ymmärrän että tässä vaiheessa keskitytään tuohon yksinpelipuoleen. Ehkä laajennuksena tai päivityksinä voisi tulla jotain juttuja, jotka syventävät pelaajien välistä vuorovaikutusta.
 
Vastaus: No Man's Sky

Kannattaa pitää mielessä studion koko ja asettaa odotukset/toiveet maltilliselle tasolle. Julkistuksen aikaan No Man's Sky työllisti vaivaiset neljä kehittäjää eikä varsinaista peliä ollut olemassa vielä tässä vaiheessa. Ajan myötä projektin pariin on siirtynyt enemmän studion työntekijöitä, mutta kokonaisluku (16 kehittäjää) on silti vaatimaton.

Hieman mietityttää millainen peli sieltä lopulta paljastuu kesäkuussa sekä miten pelimedia & pelaajat ottavat tämän vastaan. Pahoin pelkään että monet polttavat näppinsä liian suurten odotusten vuoksi. Asiaa ei varmasti auta se seikka, että NMS nappasi viime vuoden The Game Awards tapahtumassa odotetuimman pelin pystin ja samaisesta kunniasta kilpailivat sellaiset pienen profiilin & budjetin tittelit kuten Horizon Zero Dawn, Quantum Break, Uncharted 4 ja The Last Guardian.
 
Vastaus: No Man's Sky

No jos myöhästyminen meinaa sitä että saadaan paljon mielenkiintoista tekemistä niin tehkööt rauhassa.
 
Vastaus: No Man's Sky

Muutaman kuukauden takaisten previkoiden perusteella PS4 -versio oli teknisesti enemmän tai vähemmän raakile. Mahdollisesti tämä on lykkääntymisen takana. Tietenkin sillä oletuksella, että Kotakun uutisoimat huhut pitävät paikkaansa.
 
Vastaus: No Man's Sky

Se on nähty ennenkin, miten jatkuvat lykkäämiset vaikuttavat pelin lopulliseen menekkiin. Hype junan tahti hiipuu ja yhä useampi hyppää kyydistä ennen pääteasemaa. Vähän tätä pelkäsinkin, niin vähän kunnollista pelikuvaa on tarjoiltu. Tai kuvaa on kyllä, mutta varsinainen tekeminen on pidetty savuverhon takana.

Ei tämä nyt ihan kauhean hyvää lupaile, jos kokonainen 6kk pitää ottaa lisäaikaa. Pelin täytyy olla merkittävissä määrin kesken tai rikki, jos huhu lykkääntymisestä pitää paikkansa.
 
Vastaus: No Man's Sky

Se on nähty ennenkin, miten jatkuvat lykkäämiset vaikuttavat pelin lopulliseen menekkiin. Hype junan tahti hiipuu ja yhä useampi hyppää kyydistä ennen pääteasemaa. Vähän tätä pelkäsinkin, niin vähän kunnollista pelikuvaa on tarjoiltu. Tai kuvaa on kyllä, mutta varsinainen tekeminen on pidetty savuverhon takana.

Jos asiaa positiivisesti täytyy tarkastella niin ymmärtääkseni kyseessä on sentään ensimmäinen viivästys NMS tapauksessa.

Muutoinkin onhan tämä varsin tyypillistä nykypäivänä että isomman profiilin pelejä lykätään: Bloodborne, The Witcher 3, Quantum Break, R&C, Uncharted 4, Deus Ex, Dishonored 2, jne. Osa näistä on ollut myyntien osalta floppeja (mm. QB), mutta yhtälailla moni on osoittautunut sekä arvostelu että myyntimenestykseksi (mm. BB, W3, R&C, UC4).

Viikko takaperin tuli pelattua Out There Omega versiota, jonka myötä jälleen nousi kiinnostus No Man's Skyta kohtaan. Ikävästi Out There menetti hohtonsa hyvin nopeasti, kun tuli huomattua ettei peli tarjoa mitään uutta parin ensimmäisen pelikerran jälkeen eikä varsinainen pelaaminen ollut muutoinkaan erityisen mielenkiintoista/haastavaa. Toivottavasti NMS tarjoaa pihvisemmän kokonaisuuden.
 
Vastaus: No Man's Sky

Ovat tehneet kultalevyn. Peli on sikäli valmis monistettavaksi kuluttajille.

CmyXY4jWcAAt9J5.jpg:large


Lähde: https://twitter.com/NoMansSky/status/751141699880095745
 
Ylös Bottom